Störiga saker vi stör oss på, del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att det ska regna hela jävla dagen imorgon... :cautious:
hos mig....
1631706503728.png

:arghh: :arghh: :arghh:
 
Folk i soprummet, IGEN. Härom veckan hade något lagt en bäddmadrass i kärlet för plastförpackningar, där de för övrigt även slänger mjölkkartonger bland annat. Idag en jävla utemöbel i kärlet för metallförpackningar?? Fattar verkligen inte hur folk tänker och tycker så synd om personalen som måste ta reda på skiten. Folk ställer dit allt sitt skräp de inte orkar åka till tippen med, trots tydlig förbudsskylt.
 
Körproven. Mannen har tillslut tagit tag i det där med körkort och ville ha en uppkörningstid i våras. Bokade i mars, första tiden var i september. Så han har kört ett halvår mer än planerat och kör super, jag är handledare så han har varit den som kört vart vi än ska senaste året. Kör bättre än mig som haft körkort i 10 år.

Kuggade första uppkörningen, de tyckte han kom för hastigt in mot ett rödljus. Han hade tänkt att byta fil efter rödljuset men den som bedömde sa ”kom ihåg att du måste ligga i vänster” så han blev lite stressad och trodde han missat att han behövde byta innan rödljuset, så var det trafik där och summa summarum blev att han närmade sig rödljuset för hastigt och det slog om till rött och han fick bromsa lite för snabbt. Må så vara, han kuggades och de sa att han måste vara försiktigare. Bedömaren verkade inte ta hänsyn till att kommentaren kan ha förvirrat honom och.. det är väl okej, det är alltid föraren som kör. Men hade han inte fått någon instruktion hade han bytt efter och det fanns gott om tid. Allt annat hade han tydligen gjort bra.

Nästa uppkörning, tänkte på att verkligen köra skolboksexemplar. På vägen tillbaks var det ett par övergångsställen med stora buskar kring så han saktade in liiite vid dem eftersom sikten var skymd. Han sa i efterhand till mig att han varit lite överdrivet försiktig nu för han tänkte inte kugga på samma sak igen. När de parkerade sa hen ”Jag skulle kunna kugga dig idag, men jag skulle även kunna godkänna dig” och hänvisade till att han inte bör sakta in i onödan och menade övergångsställena. Han kan bli påkörd bakifrån om någon annan inte har samma uppsikt. Han var lite för försiktig.

Alltså, jag minns detta från när jag själv tog körkort, de är verkligen omöjligt att göra helt rätt ibland. Nåväl, nu blev han godkänd idag så skönt att det är klart. Jag fattar att trafiksäkerhet är sjukt jäkla viktigt och det är bra att ribban är satt högt, men ibland känns det som att det är ett jäkla nålsöga att göra exakt som just den personen tyckte just då.
 
Körproven. Mannen har tillslut tagit tag i det där med körkort och ville ha en uppkörningstid i våras. Bokade i mars, första tiden var i september. Så han har kört ett halvår mer än planerat och kör super, jag är handledare så han har varit den som kört vart vi än ska senaste året. Kör bättre än mig som haft körkort i 10 år.

Kuggade första uppkörningen, de tyckte han kom för hastigt in mot ett rödljus. Han hade tänkt att byta fil efter rödljuset men den som bedömde sa ”kom ihåg att du måste ligga i vänster” så han blev lite stressad och trodde han missat att han behövde byta innan rödljuset, så var det trafik där och summa summarum blev att han närmade sig rödljuset för hastigt och det slog om till rött och han fick bromsa lite för snabbt. Må så vara, han kuggades och de sa att han måste vara försiktigare. Bedömaren verkade inte ta hänsyn till att kommentaren kan ha förvirrat honom och.. det är väl okej, det är alltid föraren som kör. Men hade han inte fått någon instruktion hade han bytt efter och det fanns gott om tid. Allt annat hade han tydligen gjort bra.

Nästa uppkörning, tänkte på att verkligen köra skolboksexemplar. På vägen tillbaks var det ett par övergångsställen med stora buskar kring så han saktade in liiite vid dem eftersom sikten var skymd. Han sa i efterhand till mig att han varit lite överdrivet försiktig nu för han tänkte inte kugga på samma sak igen. När de parkerade sa hen ”Jag skulle kunna kugga dig idag, men jag skulle även kunna godkänna dig” och hänvisade till att han inte bör sakta in i onödan och menade övergångsställena. Han kan bli påkörd bakifrån om någon annan inte har samma uppsikt. Han var lite för försiktig.

Alltså, jag minns detta från när jag själv tog körkort, de är verkligen omöjligt att göra helt rätt ibland. Nåväl, nu blev han godkänd idag så skönt att det är klart. Jag fattar att trafiksäkerhet är sjukt jäkla viktigt och det är bra att ribban är satt högt, men ibland känns det som att det är ett jäkla nålsöga att göra exakt som just den personen tyckte just då.
Det är väl ändå den som kör bakom som ska se till att ha tillräckligt avstånd så den inte kör in i nån som saktar in!?
 
Om personen ifråga sa att det ÄR samma sak som apartheid så var det en dålig jämförelse. Men om man menar att det öppnar en dörr och menar att det KAN leda till så är det inte så historielöst. Då är det snarare naivt att tro att vi inte kan komma tillbaka till ett nytt system motsvarande apartheid, om än att det såklart inte kommer att se exakt likadant ut som i historien.

Att önska hårdare tag för att minoriteter ska inrätta sig efter det majoritetens tycker är rätt ligger i tiden. Bort med dem som inte tänker som oss, bara tillräckligt många tänker som jag är det fritt fram att stänga ute dem från samhället för att tvinga dem att rätta in sig i ledet...

Jag blir istället uppgiven över att det gick så snabbt att med isolering och rädsla, ge grogrund för att så många nu vill stänga ute vissa människor från samhället.

@Mineur du kan alltid trösta dig med att anti-vaxers kan bli ännu värre.

https://apnews.com/article/europe-h...nd-ethnicity-e3757c1c51abd7ce56473c455f6f880d

Att vilja begränsa vissa människors tillgång till det offentliga rummet pga att de medvetet vägrar vaccinera sig och därmed kan smitta ner andra tycker jag inte är ett dugg konstigt. Majoriteten i Sverige vill att vi alla ska återgå till det normala så snabbt som möjligt. Det är inte möjligt så länge en viss procent vägrar att vaccinera sig. Det är därför naturligt att många blir frustrerade och vill utestänga/isolera de som medvetet gör att vården är överansträngd och annan vård får stå tillbaka. Sammankomster begränsas osv.

Skillnaden mellan apartheid, nazister och andra jämförelser är att en svart person i SA kunde inte ändra sin hudfärg och därmed ha tillgång till privilegier och åtnjuta de fördelar det innebar att vara vit. En judisk person kunde inte undkomma att transporteras till koncentrationsläger - eftersom nazisterna inte ansåg att judendomen var en religion utan en etnicitet och därför inte något personen kunde undvika genom att konvertera till kristendomen.

En person som vägrar att vaccinera sig kan precis när den vill välja att åtnjuta alla fördelar och frihet som vaccination innebär. Den närmsta liknelsen är iosf spetälska där de som drabbades av sjukdomen isolerades i läger, på öar och liknande för att undvika att sprida smittan. Samma sak med tyfoid där de som insjuknade också tvångstransporterade till läger för att förhindra smittspridningen.


1631720043157.png
 
Irriterar mig på att många gånger när jag köper hasselnötskärnor i påse är att de är dåligt skalade och det finns bara ett märke att köpa så inga alternativ. Jo, att inte köpa alls. :mad:
 
Körproven. Mannen har tillslut tagit tag i det där med körkort och ville ha en uppkörningstid i våras. Bokade i mars, första tiden var i september. Så han har kört ett halvår mer än planerat och kör super, jag är handledare så han har varit den som kört vart vi än ska senaste året. Kör bättre än mig som haft körkort i 10 år.

Kuggade första uppkörningen, de tyckte han kom för hastigt in mot ett rödljus. Han hade tänkt att byta fil efter rödljuset men den som bedömde sa ”kom ihåg att du måste ligga i vänster” så han blev lite stressad och trodde han missat att han behövde byta innan rödljuset, så var det trafik där och summa summarum blev att han närmade sig rödljuset för hastigt och det slog om till rött och han fick bromsa lite för snabbt. Må så vara, han kuggades och de sa att han måste vara försiktigare. Bedömaren verkade inte ta hänsyn till att kommentaren kan ha förvirrat honom och.. det är väl okej, det är alltid föraren som kör. Men hade han inte fått någon instruktion hade han bytt efter och det fanns gott om tid. Allt annat hade han tydligen gjort bra.

Nästa uppkörning, tänkte på att verkligen köra skolboksexemplar. På vägen tillbaks var det ett par övergångsställen med stora buskar kring så han saktade in liiite vid dem eftersom sikten var skymd. Han sa i efterhand till mig att han varit lite överdrivet försiktig nu för han tänkte inte kugga på samma sak igen. När de parkerade sa hen ”Jag skulle kunna kugga dig idag, men jag skulle även kunna godkänna dig” och hänvisade till att han inte bör sakta in i onödan och menade övergångsställena. Han kan bli påkörd bakifrån om någon annan inte har samma uppsikt. Han var lite för försiktig.

Alltså, jag minns detta från när jag själv tog körkort, de är verkligen omöjligt att göra helt rätt ibland. Nåväl, nu blev han godkänd idag så skönt att det är klart. Jag fattar att trafiksäkerhet är sjukt jäkla viktigt och det är bra att ribban är satt högt, men ibland känns det som att det är ett jäkla nålsöga att göra exakt som just den personen tyckte just då.
De kan göra sådär med flit! Att förvirra alltså. Typ ge motstridiga instruktioner eller säga att du ska göra något när det är för dig att agera. Det är fult men typ ett knep för att se hur du reagerar i sådana situationer, och egentligen är det ju en högst realistisk situation med någon i bilen. Rätt agerande är då att typ säga att jag kan inte göra detta på ett säkert sätt, jag kan vända vid nästa avfart istället eller vad det nu är man behöver göra för att rätta till sitt misstag.

Grattis till hans körkort! Han behöver inte tänka så mycket på att han kuggade. Jag är säker på att nästan samtliga av oss som har haft körkort i 10+ år hade kuggat en uppkörning idag med tanke på hur nitiska de är :)
 
Jag installerade min nya frys enligt konstens alla regler och gladde mig som ett barn att när det varit igång i 24 timmar kunde jag äntligen börja frysa in. Läste manualen igen eftersom jag hade ett svagt minne av något om rengöring. Och ja, innan det används ska man tydligen använda svag bikarbonatlösning och sedan torka med ljummet vatten. Så jag fick dra ut sladden och börjar om från början igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 375
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 869
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 882
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 015
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp