Störiga saker vi stör oss på, del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stör mig på folk som inte förstår att vi alla är olika. Jag hade en jacka på mig och mina torgvantar för jag frös, en annan person tycker jag är konstig och begriper inte alls varför jag ens kan frysa när denne själv går i t-shirt. Vinden är inte speciellt varm längre och sen har jag Rayneauds fenomen, så ja jag är mer frusen än vanliga "svenssons". Har förklarat det tidigare men ändå verkar det inte gå in..... det stör mig...
 
Såg en reklam från svensk galopp (?).. Visst vet jag att de rider in hästarna sjukt tidigt, men att få höra "här är en åring vi ridit i två månader" kändes verkligen inte bra... Sen var säkerhetstänket noll! "nu rider jag in i stallet, vilket man inte ska göra", och så har hon knappt 30 cm till dörrkarmen/taket när hon lägger sig ned över halsen på hästen.
 
@Mineur du kan alltid trösta dig med att anti-vaxers kan bli ännu värre.

https://apnews.com/article/europe-h...nd-ethnicity-e3757c1c51abd7ce56473c455f6f880d

Att vilja begränsa vissa människors tillgång till det offentliga rummet pga att de medvetet vägrar vaccinera sig och därmed kan smitta ner andra tycker jag inte är ett dugg konstigt. Majoriteten i Sverige vill att vi alla ska återgå till det normala så snabbt som möjligt. Det är inte möjligt så länge en viss procent vägrar att vaccinera sig. Det är därför naturligt att många blir frustrerade och vill utestänga/isolera de som medvetet gör att vården är överansträngd och annan vård får stå tillbaka. Sammankomster begränsas osv.

Skillnaden mellan apartheid, nazister och andra jämförelser är att en svart person i SA kunde inte ändra sin hudfärg och därmed ha tillgång till privilegier och åtnjuta de fördelar det innebar att vara vit. En judisk person kunde inte undkomma att transporteras till koncentrationsläger - eftersom nazisterna inte ansåg att judendomen var en religion utan en etnicitet och därför inte något personen kunde undvika genom att konvertera till kristendomen.

En person som vägrar att vaccinera sig kan precis när den vill välja att åtnjuta alla fördelar och frihet som vaccination innebär. Den närmsta liknelsen är iosf spetälska där de som drabbades av sjukdomen isolerades i läger, på öar och liknande för att undvika att sprida smittan. Samma sak med tyfoid där de som insjuknade också tvångstransporterade till läger för att förhindra smittspridningen.


Visa bifogad fil 76984

Jag förstår inte om det där var ett svar till mig? Jag skrev ju att det inte är samma sak...
 
Stör mig på att vaktis inte kommit än, jag måste åka om 2 timmar, hade egentligen velat åka nu så jag hunnit uträtta ärenden innan sjukhuset, men får ta det efteråt istället.
 
Det är väl ändå den som kör bakom som ska se till att ha tillräckligt avstånd så den inte kör in i nån som saktar in!?

Håller helt med. Sen ska man ju inte ligga i 60 på en 110 väg men en måste ju kunna sakta in när en tycker att sikten är skymd/väglaget är dåligt utan att bli påkörd. Den som gjorde bedömningen sa att "Ja men du hade ju sett om det stod någon vid övergångsstället" och mannens poäng var väl inte att det stod någon och väntade utan att någon hade kunnat dyka upp hastigt bakom busken. Barn, cykel eller vad som helst. En annan vet jag kuggade för att hen körde i 20-30 på 30-väg i villaområde med mycket buskage, men hänvisning till just dålig sikt kring buskagen och hen borde varit ännu försiktigare. Liksom, hur ska dom ha det?

De kan göra sådär med flit! Att förvirra alltså. Typ ge motstridiga instruktioner eller säga att du ska göra något när det är för dig att agera. Det är fult men typ ett knep för att se hur du reagerar i sådana situationer, och egentligen är det ju en högst realistisk situation med någon i bilen. Rätt agerande är då att typ säga att jag kan inte göra detta på ett säkert sätt, jag kan vända vid nästa avfart istället eller vad det nu är man behöver göra för att rätta till sitt misstag.

Grattis till hans körkort! Han behöver inte tänka så mycket på att han kuggade. Jag är säker på att nästan samtliga av oss som har haft körkort i 10+ år hade kuggat en uppkörning idag med tanke på hur nitiska de är :)

Men ja, visst är det så? Jag minns som sagt detta från när jag själv tog körkort och var irriterad då. Både jag och vänner kuggade på märkliga saker. Men det var 10 år sedan så jag har någonstans tänkt att jag säkert bara var ung och inte såg saker utifrån deras perspektiv, att överträdelserna säkert var värre än vad jag minns dem. Så jag sa till och med till mannen här om veckan att de kommer ju ge tydliga instruktioner, de kommer ju inte att försöka lura dig. Nu gjorde de väl visserligen inte just det, men när de ger instruktioner i bilen måste de ju ta hänsyn till att den som kör är i en hemskt sårbar situation och att det är en maktobalans. Det blir ju inte precis samma som om de kör med vem som helst. Hade jag påmint mannen att han måste ligga i vänster fil så hade han nog bara sagt att han vet, och ska byta efter rödljusen. Men att en som kör upp lätt blir förvirrad eller övertolkar det som sägs måste de ju förstå, med alla nerver och vilja att göra precis rätt. Så nej, jag tycker att det är lite fult.

Ja, jätteskönt. Nu behöver han inte tänka på det där alls längre ☺️
 
Jag stör mig på ordet "picklad". Särskilt när det används växelvis med "inlagd", som i en artikel jag just läste. Skribenten använde alltså både picklad och inlagd för att beskriva samma sak. Vad inte bara hålla sig till "inlagd" helt enkelt, när vi nu har ett fullt fungerande svenskt ord?
 
Jag stör mig på ordet "picklad". Särskilt när det används växelvis med "inlagd", som i en artikel jag just läste. Skribenten använde alltså både picklad och inlagd för att beskriva samma sak. Vad inte bara hålla sig till "inlagd" helt enkelt, när vi nu har ett fullt fungerande svenskt ord?
Nej, fullt fungerande svenska ord duger inte när det finns utrikiska alternativ med mer piffig ton, vet du... :cautious:
 
Vad är det svenska ordet för zest? Skal är ju inte riktigt det man menar. För mig är zesten den delen av skalet t.ex. på en citron som är gult d.v.s inte det vita som blir beskt om man har med det i maten. Medan skalet är hela skalet inkl. det vita.
Tycker det går utmärkt att säga "riv det yttersta skalet på citronen/apelsinen", eller bara "riv skalet på x, se till att inte få med det vita", det har ju fungerat i alla år tidigare liksom.
Var för sakens skull tvungen att googla "zest på svenska" (hej källkritik ^^) och krydda verkar vara första alternativet. Skal på citrusfrukter var också med, men längre ned som alternativ.
 
Vad är det svenska ordet för zest? Skal är ju inte riktigt det man menar. För mig är zesten den delen av skalet t.ex. på en citron som är gult d.v.s inte det vita som blir beskt om man har med det i maten. Medan skalet är hela skalet inkl. det vita.
För mig är det ganska självklart att man endast använder sig av det yttersta skalet, det är liksom så jag har fått lära mig att laga mat, så då blir ordet "zest" överflödigt. Jag inser ju att det inte är så för alla men i sådana fall funkar "yttersta skalet" som @Masqueradee säger, tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 330
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 858
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 878
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 005
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp