Störiga saker vi stör oss på, del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Red första passet i mina sprillans nya ridstövlar idag. Fastnade såklart med foten mot ridhusväggen i en galopp och skrapade av lädret på hela tån :banghead:
(Men eftersom foten vreds 90 grader utåt är jag väl glad att inte DEN skrapades av 😂)

:arghh:
0AD25D31-4E29-4423-9762-1798335E35D6.jpeg


Hoppas en skomakare kan utföra underverk!
 
Fast mörkhyade har ju blivit kallade för apor. Det är ju så mycket av rasismen har sett ut, att man har sett dem som mer djuriska och mindre mänskliga. Fördomar som fortfarande lever kvar hos många. Så det var otroligt tondövt av H&M att använda den bilden.
Så därför ska man förstärka den kopplingen genom att vara superförsiktig med att någonsin låta mörkhyade och apor figurera i ett sammanhang..? Sorry men jag får inte ihop logiken. Att stoppa den bilden känns för mig som en bekräftelse på att jo, mörkhyade ÄR ju lite lika apor så detta blir för mycket bensin på rasisternas eld typ.
 
Funderar nu på män.. Och att be dem göra enkla saker (OBS DISCLAIMER INTE ALLA MÄN), typ handla mat.

"Okej. Vad behöver vi?"
Alltså DU är hemma, kolla?
På samma tema, "Vad ska vi äta?"/"Finns det någon mat?". Titta. Efter. Själv. Du är inte fem år gammal.

Men nu har jag bara mig själv ett tänka på, mvh en rad choklad till första frukost 🤣

Med exet var det som om man skulle vara dejourerande assistent om han gjorde något i hushållet, med nuvarande sambo är det nästan så tvärtom så det är i andra diket 😂
Sambon är expert på att lägga ifrån sig saker på de mest konstiga ställen, jag har ganska bra detaljminne och märker ganska fort om något är annorlunda. Ändå kan han gå och leta och leta utan att fråga, så till sist brukar det istället vara jag som frågar om han söker efter något. :D
"Dina bilnyckar? Ja, jag tror jag såg dem ovanpå badrumsskåpet"
 
Att det alltid känns som att om inte jag har koll så har ingen koll? Vi har fått en ny kollega som började i måndags och denna gång är det inte jag som håller i onboarding. Vem som höll i vad i introduktionsplanen kändes lite skakigt men jag försöker träna på att tänka "inte mitt bord" och inte hela tiden rädda upp andras saker. Nu fick hon en rörig måndag med dubbelbokningar och chefen som ville ha med henne på ett känsligt möte, för att han helt enkelt glömt bort att han själv bokat in henne samma timme, så jag fick säga att det mötet inte passar sig för första dagen. I slutet av dagen ber chefen mig boka in henne på en sittning i vårt administrativa system asap, vilket jag kunde först eftermiddag idag så nu har hon inte kunnat komma in i det systemet ännu. Nu fick jag precis veta att en annan kollega har samma sittning med henne under fm och jag försöker hålla masken kring alla dubbelbokningar och strul så att hon får en bra första vecka.

Är så trött på att aldrig kunna släppa ifrån mig ansvaret till någon annan, och lita på att det blir bra 😑
 
Jag stör mig på att mina hästar inte vill vara sams.
Efter ett första lättare slagsmål vid hopsläpp så upprepades allt i pi 5 dagar senare (måndagen innan SIHS).
Happ, fick ta ut distriktaren då kallblodet var rejält halt och endast hade mindre sårskador. Sen in på kliniken för röntgen på onsdagen och där hittas en avsprängningsfraktur på patellan plus en griffelbensfraktur på det andra bakbenet. Men jag har en fantastisk granne som tog emot hästarna över SIHS så jag och dottern kunde åka enligt plan.

Nu håller jag på att lära den nyinköpta 3-åringen att vara ute själv eftersom min andra har boxvila i jagvetintehurmångajävlaveckor. Den skadade ska på ul nästa fredag för ytterligare koll och som tur är så är han iaf nästan helt haltfri så han mår ganska ok.

Men det var definitivt inte detta jag tänkt mig :meh:
 
Jag stör mig på att jag var SÅÅ sugen på pepparkaksdeg att jag tänkte nalla lite av den frysta gluten- och mjölkfria degen jag har i frysen och så smakar den SKIT! Tydligen är receptet ändrat och det nya var helt oätligt. Nu måste jag försöka hitta ett bra recept på glutenfri deg som både är god och lätt att jobba med. Det är svårt att få till och den gamla varianten av den färdiga har varit supergod och lätt att baka ut. Varför ändra i något som är så bra? :arghh::rage:
 
Så därför ska man förstärka den kopplingen genom att vara superförsiktig med att någonsin låta mörkhyade och apor figurera i ett sammanhang..? Sorry men jag får inte ihop logiken. Att stoppa den bilden känns för mig som en bekräftelse på att jo, mörkhyade ÄR ju lite lika apor så detta blir för mycket bensin på rasisternas eld typ.
Fast det var ju exakt det tröjan menade? Att personen som bar den skulle vara "the coolest monkey in the jungle". Det var ju inte att det råkade vara en referens till en apa samtidigt som det var ett mörkhyat barn i samma bild. Rasism frodas på antydningar och dolda meddelanden. Bara för att det inte stod "det här barnet är en apa" betyder det inte att bilden helt saknade rasistiska undertoner.
 
Stör mig på att det är så jäkla bökigt att få bort alla luftbubblor när man byter skärmsydd :meh: men nu är det iaf klart :up:
 
Jag stör mig på fina stearinljus. Jag vill alltid köpa dem, eftersom de är just fina, men sen inser jag att jag ju aldrig kommer att vilja elda upp dem eftersom att, ptja, de är fina. Men jag vill fortfarande ha dem, och så börjar karusellen om igen... Vad gör folk med den sortens ljus egentligen?
 
Jag stör mig på fina stearinljus. Jag vill alltid köpa dem, eftersom de är just fina, men sen inser jag att jag ju aldrig kommer att vilja elda upp dem eftersom att, ptja, de är fina. Men jag vill fortfarande ha dem, och så börjar karusellen om igen... Vad gör folk med den sortens ljus egentligen?
De står och bli dammiga i sina stakar, alternativt ligger undangömda och bortglömda någonstans. 🤷‍♀️
 
Fast det var ju exakt det tröjan menade? Att personen som bar den skulle vara "the coolest monkey in the jungle". Det var ju inte att det råkade vara en referens till en apa samtidigt som det var ett mörkhyat barn i samma bild. Rasism frodas på antydningar och dolda meddelanden. Bara för att det inte stod "det här barnet är en apa" betyder det inte att bilden helt saknade rasistiska undertoner.
Fast nu syftar ju inte texten till att bäraren bokstavligen skulle vara en apa utan innebörden är ju typ "coolaste snubben i stan" eller liknande, oavsett vilken hudfärg bäraren har. Samma barn har ju varit modell för hundratals andra plagg med andra motiv.

Bara för att rasister gör en ful koppling, innebär det inte alls att det finns "rasistiska undertoner" ska man ha den inställningen kommer rasismen aldrig försvinna utan vi fortsätter bara upprätthålla den på ett annat sätt. Bör man också förbjuda mörkhyade barn att bära tröjan, "för deras eget bästa"? Tycker det tåls att tänka på det ur den synvinkeln.
 
Med exet var det som om man skulle vara dejourerande assistent om han gjorde något i hushållet, med nuvarande sambo är det nästan så tvärtom så det är i andra diket 😂
Sambon är expert på att lägga ifrån sig saker på de mest konstiga ställen, jag har ganska bra detaljminne och märker ganska fort om något är annorlunda. Ändå kan han gå och leta och leta utan att fråga, så till sist brukar det istället vara jag som frågar om han söker efter något. :D
"Dina bilnyckar? Ja, jag tror jag såg dem ovanpå badrumsskåpet"
Det är exakt samma här! Ibland låtsas jag att jag inte vet bara för att se hur lång tid det tar för honom att hitta grejen men oftast tröttnar jag och mumlar ”jag tror den är under all post på bänken i hallen...” :p
 
Jag stör mig på fina stearinljus. Jag vill alltid köpa dem, eftersom de är just fina, men sen inser jag att jag ju aldrig kommer att vilja elda upp dem eftersom att, ptja, de är fina. Men jag vill fortfarande ha dem, och så börjar karusellen om igen... Vad gör folk med den sortens ljus egentligen?

Jag höjer med ljus i burkar med fina lock... som blir väldigt alldagliga när man tar av locket. Hur gör man med dessa? 🤷‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 986
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 337
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 131
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 946
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp