Störiga saker vi stör oss på, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mäklares motsvarighet till PMa för pris/mer information -Aktiv matchning:
”Mäklaren letar aktivt efter rätt köpare och uppgifter som pris och visningsdatum kan saknas. Anmäl ditt intresse för att få alla uppdateringar och mer information om denna bostad”.

Åtminstone PRIS är ju rätt viktigt för att veta om man är ens avlägset intresserad. Jag vill inte intresseanmäla mig för att få reda på att huset kostar 2-3 miljoner mer än budget. Det vill jag läsa först, och bara anmäla mig på rimliga objekt.

Gud så störigt.
 
Det återkommande sommarfenomenet, folk som gråter över att lupiner klassas som invasiv art. Blir så trött på att läsa alla "men de är ju så fina, kan de inte få finnas"-inlägg. Ja, jag tycker också att de är fina, i måttlig mängd.
Men jag tycker också att många av de blommor och växter som lupinen tränger undan är fina också.
Lupinerna kommer ju knappast att försvinna, inte ens myndigheterna tror ju att de skulle lyckas, utan det handlar ju snarast om att stoppa deras utbredning, suck.
Ja jag såg just ett sånt. Nån Ritva som ba "men vad har lupinerna gjort för dåligt mot dig?!" låt alla blommor blomma osv.
 
Det återkommande sommarfenomenet, folk som gråter över att lupiner klassas som invasiv art. Blir så trött på att läsa alla "men de är ju så fina, kan de inte få finnas"-inlägg. Ja, jag tycker också att de är fina, i måttlig mängd.
Men jag tycker också att många av de blommor och växter som lupinen tränger undan är fina också.
Lupinerna kommer ju knappast att försvinna, inte ens myndigheterna tror ju att de skulle lyckas, utan det handlar ju snarast om att stoppa deras utbredning, suck.

Jag höll på skämmas ögonen ur mig, då ett företag där jag sommarjobbade under studierna, skickade in en artikel på temat importerade arter i en branchtidning.

Artikeln var chefens hopkok, han är verkstadsmekaniker till utbildningen, dvs har knappast satt sig in i ämnet invasiva arter. Jag är biolog.

Han skrev något i stil med att "vårt företag och alla anställda välkomar hjärtligt alla arter som tar sig till vårt land och vill och kan växa här..."

😲
 
Jag höll på skämmas ögonen ur mig, då ett företag där jag sommarjobbade under studierna, skickade in en artikel på temat importerade arter i en branchtidning.

Artikeln var chefens hopkok, han är verkstadsmekaniker till utbildningen, dvs har knappast satt sig in i ämnet invasiva arter. Jag är biolog.

Han skrev något i stil med att "vårt företag och alla anställda välkomar hjärtligt alla arter som tar sig till vårt land och vill och kan växa här..."

😲
:banghead:
 
Ja jag såg just ett sånt. Nån Ritva som ba "men vad har lupinerna gjort för dåligt mot dig?!" låt alla blommor blomma osv.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt i förväg nu åt alla vettiga 50 plussare, men just alla dessa liknande kommentarer har oftast kommit från 50 plussare. Borde man inte, vis av livet, ha sett vad invasiva arter (djur och växter) kan ställa till med för oreda ifall de får föröka sig fritt?
Mitt huvud sprängdes nästan just när jag läste kommentarerna på en yleartikel, och det var någon som helt seriöst menade att det är fullt lika naturligt när människan sprider någon art som när t.ex. en blåmes gör det, och att man därför borde låta naturen ha sin gång 🤦‍♀️
 
Efter att ha varit på Skansen och firat midsommar tillsammans med en miljon andra så skulle jag kunna skriva en egen bok till den här tråden. Men jag kör topp 5:

1. Folk som tränger sig. I synnerhet folk utan barn som tränger sig framför folk med barn PÅ SKANSEN. Hoppas er sill är rutten idag.
2. Pappan med tribaltatueringar som skrek på sin dotter. Get your shit together.
3. Kvinnan på bussen som skrek ”CHAUFFÖREN! CHAUFFÖREN! URSÄKTA! Om du har en AC får du gärna sätta på den, det är VÄLDIGT VARMT!” NO SHIT KAREN!
4. Min stora heliumballong som inte har någon styr alls i fullsatt kollektivtrafik hem.
5. Min mans oförmåga att tolka Skansens kartor var toaletter finns.

Men det blev fint på Instagram, eller nåt 😅
 
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt i förväg nu åt alla vettiga 50 plussare, men just alla dessa liknande kommentarer har oftast kommit från 50 plussare. Borde man inte, vis av livet, ha sett vad invasiva arter (djur och växter) kan ställa till med för oreda ifall de får föröka sig fritt?
Mitt huvud sprängdes nästan just när jag läste kommentarerna på en yleartikel, och det var någon som helt seriöst menade att det är fullt lika naturligt när människan sprider någon art som när t.ex. en blåmes gör det, och att man därför borde låta naturen ha sin gång 🤦‍♀️
Omg det var säkert samma artikel och samma kommentarsfält 😂
 
Efter att ha varit på Skansen och firat midsommar tillsammans med en miljon andra så skulle jag kunna skriva en egen bok till den här tråden. Men jag kör topp 5:

1. Folk som tränger sig. I synnerhet folk utan barn som tränger sig framför folk med barn PÅ SKANSEN. Hoppas er sill är rutten idag.
2. Pappan med tribaltatueringar som skrek på sin dotter. Get your shit together.
3. Kvinnan på bussen som skrek ”CHAUFFÖREN! CHAUFFÖREN! URSÄKTA! Om du har en AC får du gärna sätta på den, det är VÄLDIGT VARMT!” NO SHIT KAREN!
4. Min stora heliumballong som inte har någon styr alls i fullsatt kollektivtrafik hem.
5. Min mans oförmåga att tolka Skansens kartor var toaletter finns.

Men det blev fint på Instagram, eller nåt 😅

Många punkter liknar min dag på Kolmården, och japp även mina bilder blev bra :rofl:

Topp 1: Fick köa med mina barn till karusellerna eftersom VUXNA människor trängde sig förbi, och mina barn hamnade längre och längre bak i kön. Till barnkarusellerna på Bamses Värld.

Topp 2: Kön in till Kolmården växte sig lång, som den gör. Jag ser i ögonvrån hur en familj ställer sig snett bredvid oss i kön, där vi stod ganska nära ingången. Och swish, snabba som vesslor stod de före oss i kön när grindarna öppnades och jag skulle börja följa med kön. Tydligen gäller kugghjulseffekten när man inte orkar köa.

Topp 3: De som försökte ta över vår plats på uteserveringen innan vi var klara för att de var missnöjda med sin tilldelade plats. När min man sa till dom att vi inte var klara så fick han till svar "nähä, det såg ut så". Barnvagn, barnstol och 2 barn som äter är tydligen inte tydligt nog.
 
Topp 3: De som försökte ta över vår plats på uteserveringen innan vi var klara för att de var missnöjda med sin tilldelade plats. När min man sa till dom att vi inte var klara så fick han till svar "nähä, det såg ut så". Barnvagn, barnstol och 2 barn som äter är tydligen inte tydligt nog.
Jag satt på julita gård på midsommarfirande. Jag satt i skugga efter typ 30 minuter var min hand och fot helt plötsligt övertäckt av en filt. Jag spände ögonen ägaren till filten och svarade att jag satt ju bara där. 10 sek senare så konstaterade jag att de hade 15 kg parfym på sig så jag kunde inte sitta där längre.
 
Att folk inte använder sunt förnuft. Även mina föräldrar tydligen… jag kanske är överdriven men jag tycker inte det.

Måste man använda hälsofarlig olja till trallen?
Är det inte rimligt att hälla ut ALLT vatten om en fågel dränkt sig i tunnan?
OCH HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT TVÄTTA HÄNDERNA?! :arghh:
 
De som spelar extremt hög musik typ 800 meter bort, låter värre än grannen. :rage:Försöker liksom sova här. Har typ lust att gå dit och skälla ut dem men känner att risken för att alkohol är inblandat är lite väl stor. Men kanske att dra i lite sladdar hade varit trevligt :devil:
 
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt i förväg nu åt alla vettiga 50 plussare, men just alla dessa liknande kommentarer har oftast kommit från 50 plussare. Borde man inte, vis av livet, ha sett vad invasiva arter (djur och växter) kan ställa till med för oreda ifall de får föröka sig fritt?
Mitt huvud sprängdes nästan just när jag läste kommentarerna på en yleartikel, och det var någon som helt seriöst menade att det är fullt lika naturligt när människan sprider någon art som när t.ex. en blåmes gör det, och att man därför borde låta naturen ha sin gång 🤦‍♀️
Haha det dök upp en till (och hon heter Ritva på riktigt! 😅) och EXAKT samma tema som senast!

Förenklad översättning:
Ritva: nog är ju lupinerna vägrenens vackraste!
Alvi: det där gör mig lite konfunderad. Alltså på riktigt en främmande art? Nog är det så mycket jobb för de som sköter vägarna. Låt alla blommor blomma istället

Screenshot_20220625-091134_Facebook.jpg
 
Haha det dök upp en till (och hon heter Ritva på riktigt! 😅) och EXAKT samma tema som senast!

Förenklad översättning:
Ritva: nog är ju lupinerna vägrenens vackraste!
Alvi: det där gör mig lite konfunderad. Alltså på riktigt en främmande art? Nog är det så mycket jobb för de som sköter vägarna. Låt alla blommor blomma istället

Visa bifogad fil 93709
Tycker Alvi borde lägga på korken på midsommarspriten nu, då skiljetecken tappats bort och extra ord hittat in :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 780
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 015
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 695
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
121 167
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp