Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade nog lyft upp det faktum att ni har ett obefintligt stöd från cheferna, för det gör oerhört mycket att ha stöd och hjälp från dem i en sådan situation som ni har.

Det är inte heller okej eller patientsäkert att lära upp nya kollegor utan minst en som går heltid som kan hjälpa med alla frågor som kan tänkas komma under upplärningstiden för att ni andra ska kunna fokusera på diktat och systemhantering. Och stress på arbetsplatsen är ett arbetsmiljöproblem som chefer är skyldiga till att göra något konkret åt.
Den frågan är lyft otaliga gånger av flera yrkesgrupper under många år. Oförändrat. Folk tröttnar och slutar numera. IT-kollegan som jobbat där i flera år, som är ställets klippa ska sluta, så hon ska lära upp en annan IT-biten också nu. Hon jobbar ju heltid, men IT tar alltså så väldigt mycket tid att hon inte riktigt räknas som heltid sekreterare för vår del (men det gör ju cheferna) ändå, hon slår knut på sig men orkar inte med längre. Jag anade att hon skulle sluta redan för ett tag sedan- sluta eller gå in i väggen. Hon började tappa lusten, engagemangen och intresset. Ter sig oerhört stressad. För snäll för att säga ifrån också. Vi andra ser det och försöker avlasta.
I januari fick vi efter en jobbig och stressig period höra "nu börjar det två nya så nu blir det bättre". Den ena är tyvärr sjuk eller vabbar relativt ofta, typ minst en gång i veckan, men arbetar ändå bra, tar till sig allt. Den andra vägrade göra rätt, vägrade arbeta, var skum och blev uppsagd efter 4 månader, vi drog runt det hon vägrade göra så det var skönt när hon slutade, hon var BARA en belastning.... En mindre igen och så semester....rätta till den skummes misstag, dra lasset vid sjukdom och fortfarande är vi bara vi fyra. Nu heter det "Men nu börjar ju två nya, nu blir det bra". Förutom att de är en stor belastning innan de är självgående.... och mitt i en sjukskrivning och ledighet....

Jag har inte något att göra på mitt jobb, sitter bara och rullar tummarna. Det kändes så när vi hade vårt möte i går med ena chefen.... Jag ville bara demonstrativt banka huvudet i bordet när hon avbröt utan att egentligen höra färdig- och förstås missförstod mig och pratade på så jag inte fick tillräckligt med syl att förklara att hon missförstått. Just det beteendet är standard, att avbryta den som pratar.

Det är klart de är skyldiga att göra något åt arbetsmiljön, det är därför reaktionen var så kraftig och att det begärdes konkreta saker jag skulle peka på.... Det räcker inte att säga att vi alla känner sådan stress. Jag ville lyfta frågan och börja där- och avbröts genast. Hade jag varit chef hade jag fångat upp just det och bokat in ett nytt möte och sagt att vi får prata om det och nysta i vad chefen kan förändra och vad vi kan förändra och hur vi kan lägga upp vårt arbete. Men man måste få lov att börja med att "Vi känner att..." utan att bli halshuggna direkt.
 
Njae. Alltså, på ett plan är det ju det. Samtidigt så är det inte så att jag egentligen behöver hjälpen (jag skulle egentligen jobbat halvtid samtidigt) utan det är något som han erbjöd sig och som jag kunde sagt nej till. Så då känns det lite dumt att gå och störa sig på det.
Vi föräldrar har skyldigheter mot de barn vi satt till världen (eller är föräldrar till) medan barn har noll skyldigheter mot sina föräldrar.

Jag gissar att hjälpen är en kärlekshandling. :)
 
Gästen jag hastigt och lustigt fick i mitt gästhus åker hem idag. Igår kom hon förbi med en skrynklig papperskasse deckare tillsammans med kassen böcker jag lånat ut.

Jag har tusentals böcker redan, och inga deckare. Klargjorde när hon frågade att jag sällan läser deckare (har dock en rätt gedigen samling Agatha Christie....)

Vad tusan ska jag göra med kassen böcker? :confused: Second hand tar inte emot böcker.

Kanske får göra som jag gjort förr med böcker jag inte gillat. "glömma" dem på offentliga platser. :rofl:
 
Gästen jag hastigt och lustigt fick i mitt gästhus åker hem idag. Igår kom hon förbi med en skrynklig papperskasse deckare tillsammans med kassen böcker jag lånat ut.

Jag har tusentals böcker redan, och inga deckare. Klargjorde när hon frågade att jag sällan läser deckare (har dock en rätt gedigen samling Agatha Christie....)

Vad tusan ska jag göra med kassen böcker? :confused: Second hand tar inte emot böcker.

Kanske får göra som jag gjort förr med böcker jag inte gillat. "glömma" dem på offentliga platser. :rofl:
Är det inte dags för dig att besöka @athena_arabians snart? :angel:
 
20220924_095413.jpg

Hur lång är en stund? Går att vrida vredet till olåst på tvättmaskinen men får inte upp luckan. Lyckas bara skaka maskinen.
 
Jag vill skriva rent min berättelse på datorn, men jag har ingen dator, bara på jobbet. Och på jobbet måste jag ju jobba, inte skriva för mitt privata nöjes skull. Sjukt störande ju :cautious:

(Tänkte jag skulle stämpla ut och stanna kvar någon dag men det blir ju aldrig av heller…)!
 
Menar du att en person kastar ut den andre för att denne är sjuk? Men när den första personen är sjuk så behöver den inte flytta?
Är det din pojkvän som inte låter dig bo hemma?
Nej inte kastar ut. Tänk mer normalt växelboende t ex. A bor ena veckan hos B och andra veckan hos C, men blir A sjuk hos B får A stanna hos B tills A är frisk, däremot händer det när A bor hos C gäller inte samma regler och A ska ändå till B trots att A är sjuk.

Det som stör mig är att det inte är samma regler för C som för B.

Gäller ingen i min närhet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 405
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 895
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 895
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 439
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp