Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför ska ungar hoppa och galoppera när de inte har någon balans och studsar runt o drar ponnysarna i munnen?
"Åh, va duktigt hen är! Va modig som hoppar!" Jadi jadi jaa
På djurens bekostnad..
Även ungar som "kan" rida borde lära sig att hålla i manen.
Jag har en i mitt flöde vars unge konstant i varenda språng rycker hästen i munnen och har gjort i alla år. Det kryper i mig att ingen tränare säger det. Hästen ungen har nu är snäll och räddar sig genom att dra in nosen och det gör ont i hela mig. Det är bara en tidsfråga innan den här hästen också börjar stanna
 
Om Nissen tänkt efter hade han insett att @pepp får betalt för att hinna utföra sitt jobb och inte antalet timmar hon är där eller om hon börjar 04:55 eller 05:05. Det är så typiskt vid upphandlingar att jobbet går till den som bjuder lägst, sen att de anställda ska hinna sköta sitt jobb och helst störa så lite som möjligt verkar inte gå in i huvudet på en principryttare som stirrar blint på klockan och sina paragrafer. Det är inget han har ont av om hon kommer lite tidigare till ett jobb hon sköter till punkt och pricka sedan flera år tillbaka.

Det finns ingen motsättning mellan lägst pris och god kvalitet. Det handlar ju om vad du har ställt för krav.
 
Stör mig lite på att jag tydligen är en Nisse :rofl: Fast jag är redan både Alien och Gud så det gör väl inget att även vara Nisse :D

On topic, som Nisse är jag ganska trött på att just nu sitta med en massiv lista på 2000+ personer som har access in i byggnaden och att jag måste gå igenom varje namn en och en, leta i 3 olika register och ganska ofta maila HR för att överhuvudtaget förstå om personen ska ha access eller ej. Jag har redan gjort fel 3 gånger (har nu betat av 1500 personer) och dragit in accesser som inte skulle dragits in.

Förövrigt även faschinerad över att det jag precis kom in för att skriva om tydligen redan är debatt här. :D
 
Nissen jobbar inte ens på vårat kontor... så vad han ska bry sig i vad jag har för behörighet vette gudarna.
Det ska iallafall vara ordnat nu!

Jag förstår att det blev frustrerande för dig, men jag antar att denna person har som uppgift att just säkerställa att rätt personer har rätt behörighet enligt de beslut som fattas av de ansvariga för arbetsplatsen? Dvs bör i allra högsta grad bry sig om din behörighet stämmer överens med de beslut som är fattade av de ansvariga.

På alla arbetsplatser jag jobbat på så har det inte varit samma person som fattar beslut om vilka som ska ha tillträde till lokaler eller åtkomst till information, som administrerar systemen. Systemadministratörerna har aldrig fattat egna beslut, utan alltid implementerat det som någon ansvarig har beslutat. För mig vore det en märkligare ordning att jag som individ själv skulle kunna gå till en admin och begära åtkomst till lokaler eller information och att admin bara skulle säga "ok, vill du ha det så ger jag dig det".
 
Varför ska ungar hoppa och galoppera när de inte har någon balans och studsar runt o drar ponnysarna i munnen?
"Åh, va duktigt hen är! Va modig som hoppar!" Jadi jadi jaa
På djurens bekostnad..
Håller fullständigt med dig! Och ibland är ungarna inte ens modiga utan är rädda och det är föräldrarna som tycker att det är viktigt att ungen är modig och minsann hoppar!
 
Sjukt irriterade på häst-:devil: som dragit ner staketet till rutan där jag förvarar hösilagebalarna och knaprat sönder plasten på inte en utan sju stycken 😑😑😑. Blir att åka och köpa baltejp och vara tacksam för att jag har ett sånt jobb som gör att jag kan göra hygienanalys på varenda en om det behövs….

Precis vad som behövs när man både lagat bilen och släpet 👍
 
Eftersom jag är allmänt sur och stör mig på allt så blev jag extra uppretad på ett fb-inlägg.

Nän hade delat en artikel från en kvällstidning om Robyns lägenhetsrenovering. En man hade frågat "vem är Robyn". Då svarar en äldre manlig professor emeritus och över 90: "en flicka som sjunger".

Jag blev så uppretad. Flicka? Som sjunger?
Hon är internationellt känd artist.

(nu måste jag sluta reta mig på allt)
Jag såg något liknande om Björk.
Mossig gubbe frågar, vem är Björk? Är det ett förnamn eller efternamn? Kvinna eller man? Det måste ju handla om en man eftersom det hade varit oartigt att kalla en kvinna vid bara efternamn?

Visst, man kan ju vara totalt obekant med den typen av musik, och aldrig ha hört talas om om Björk. Men man måste väl ha bott under en sten om man missat att artister ofta använder sig av artistnamn, och att det inte är det minsta ovanligt att det är just deras förnamn. Undrar om han också hade frågat vad Madonna heter i efternamn.
 
Nej, men det är tyvärr allt för vanligt att de som städar får springa benen av sig för att företaget som vann offerten räknar på ett minimum av personal och folk blir irriterade för att de inte hinner med.

Ja, det ligger ju lite i sakens natur vid upphandlad verksamhet att den som räknar med att klara uppdraget med minst personal (om det är just personal som utför ett arbete som uppdraget innebär) som ofta vinner affären. I privat verksamhet kan man ju välja att köpa in tjänster från vilket företag man vill, men även där väljer man ofta att handla upp till lägsta pris. Och i offentlig verksamhet så är det väldigt svårt att inte välja lägsta pris, om tjänsten är densamma från alla anbudsgivare (dvs det inte är en upphandling med mervärden etc).
 
Försöker ha ett samtal via textchatt. Fick en fråga, jag gav ett svar och ställde en motfråga som är relevant för fortsatt kontakt. Inget svar. Meeeen. Ställ ingen fråga om du inte har intresse av att svaret?
 
Nej, men det är tyvärr allt för vanligt att de som städar får springa benen av sig för att företaget som vann offerten räknar på ett minimum av personal och folk blir irriterade för att de inte hinner med.
Städ är en jättesvår bransch att upphandla och det blir lätt fel för både personalen och myndigheten, jag är helt med på det! Men det är inte så enkelt som att det beror på att man har upphandlat till lägsta pris.

I en upphandling jag gjort körde jag I call bullshit eller som det heter med finare ord - provstädning. ;)

Klarade de inte provstädningen med den avverkningsgrad per timme som de angett så gick de inte vidare.

Problemet i städbranschen är också att bestämma vilket mervärde man ska ha om man nu inte använder lägsta pris. Jag har ännu inte sett något bra.
 
Städ är en jättesvår bransch att upphandla och det blir lätt fel för både personalen och myndigheten, jag är helt med på det! Men det är inte så enkelt som att det beror på att man har upphandlat till lägsta pris.

I en upphandling jag gjort körde jag I call bullshit eller som det heter med finare ord - provstädning. ;)

Klarade de inte provstädningen med den avverkningsgrad per timme som de angett så gick de inte vidare.

Problemet i städbranschen är också att bestämma vilket mervärde man ska ha om man nu inte använder lägsta pris. Jag har ännu inte sett något bra.
Jag har ju tyvärr sett företag som minskar ner på personalen efter en tid, de har då varit fler men jag antar att om de får mer jobb så istället för att anställa fler flyttas en del men de som är kvar förväntas göra lika mycket som när de var fler. :(
 
Pyssel. Alltså inte allt pyssel, men ibland dyker det upp små videos i mitt flöde på hur-man-gör-en-skitful-sak-på-ett-jävligt-omständigt-sätt-där-materialet-kostar-mer-än-att-köpa-det-färdigt. Blir provocerad både av hur omständigt det verkar vara, hur fult det blir och hur mycket tid folk har till att typ göra adventsstjärnor av typ toarullar och konfetti?!?!? Och innan nån bah ”men jag brukar faktiskt göra små Halloween-pumpor av clementiner” så JA JAG VET ATT DEN HÄR FRUSTRATIONEN ÄR HELT ORIMLIGT OCH LIGGER HELT PÅ MIG.

Slut på meddelande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 618
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 034
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 988
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 626
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp