Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mig själv. Varför väljer jag att bli KK med mitt ex? Jag vet att jag kommer bli sårad. Just nu är jag rätt sårbar. Förlorade min bästa vän för några veckor sedan. Kan vara därför jag söker någon form av närhet. Hon hade blivit galen på mig 🙄.
 
Jag vill gå på bio. Jag hittar en film jag vill se, på en biograf som passar mig och på ett klockslag som är lämpligt. Jag har biocheckar.
Kan jag använda biocheckarna? Nej. Det finns nämligen ingen kod på baksidan och koden på framsidan funkar inte.
Nu kommer säkert biljetterna hinna försvinna och nästa lämpliga bio-tillfälle kommer inträffa 2024 :banghead:
 
Pyssel. Alltså inte allt pyssel, men ibland dyker det upp små videos i mitt flöde på hur-man-gör-en-skitful-sak-på-ett-jävligt-omständigt-sätt-där-materialet-kostar-mer-än-att-köpa-det-färdigt. Blir provocerad både av hur omständigt det verkar vara, hur fult det blir och hur mycket tid folk har till att typ göra adventsstjärnor av typ toarullar och konfetti?!?!? Och innan nån bah ”men jag brukar faktiskt göra små Halloween-pumpor av clementiner” så JA JAG VET ATT DEN HÄR FRUSTRATIONEN ÄR HELT ORIMLIGT OCH LIGGER HELT PÅ MIG.

Slut på meddelande.

Ooh, jag tror att jag har ett störningsmoment som är liksom motsatsen till detta:

När man bakar med ingredienser som redan är färdiga kakor/sötsaker. Som man dessutom tar sönder! Det känns så bakvänt och liksom meningslöst för mig och jag blir sur och grinig. Dessutom känns det som ett US-amerikanskt fenomen vilket gör att jag klassar det som ett lite typiskt amerikanskt resursslöseri, samtidigt som det paradoxalt nog blir en sån onödig Bear Grylls-approach till bakning. Har man redan kakor så äter man väl dem, och varför har man inga riktiga, hederliga ingredienser? Liksom, om du har slut på mjöl kan du ju bara säga det och gå och köpa lite. Är det något nybyggartänk?

Men jag tror egentligen mest det stör mitt ordningssinne.

Vart och vartannat recept börjar med att man ska banka sönder en massa Oreos, eller ännu värre, gröpa ur den där sabla fyllningen och mixa den till någon annan fyllning. Varför gör man inte en god fyllning från början, på vanliga ingredienser? Och om man faktiskt gillar Oreos så mycket, varför kan man inte bara äta Oreos.

Att använda söndersmulade Digestivekex som cheesecakebotten är precis på gränsen, men jag har insett att jag måste acceptera det om jag ska vistas bland folk. Och ja, jag är en hycklare, för ett år gjorde jag jultryfflar på ett recept som började med att man skulle banka sönder en massa Marianne, och de blev jättegoda 😄
 
Ooh, jag tror att jag har ett störningsmoment som är liksom motsatsen till detta:

När man bakar med ingredienser som redan är färdiga kakor/sötsaker. Som man dessutom tar sönder! Det känns så bakvänt och liksom meningslöst för mig och jag blir sur och grinig. Dessutom känns det som ett US-amerikanskt fenomen vilket gör att jag klassar det som ett lite typiskt amerikanskt resursslöseri, samtidigt som det paradoxalt nog blir en sån onödig Bear Grylls-approach till bakning. Har man redan kakor så äter man väl dem, och varför har man inga riktiga, hederliga ingredienser? Liksom, om du har slut på mjöl kan du ju bara säga det och gå och köpa lite. Är det något nybyggartänk?

Men jag tror egentligen mest det stör mitt ordningssinne.

Vart och vartannat recept börjar med att man ska banka sönder en massa Oreos, eller ännu värre, gröpa ur den där sabla fyllningen och mixa den till någon annan fyllning. Varför gör man inte en god fyllning från början, på vanliga ingredienser? Och om man faktiskt gillar Oreos så mycket, varför kan man inte bara äta Oreos.

Att använda söndersmulade Digestivekex som cheesecakebotten är precis på gränsen, men jag har insett att jag måste acceptera det om jag ska vistas bland folk. Och ja, jag är en hycklare, för ett år gjorde jag jultryfflar på ett recept som började med att man skulle banka sönder en massa Marianne, och de blev jättegoda 😄

Relaterar fullt ut!
 
Ooh, jag tror att jag har ett störningsmoment som är liksom motsatsen till detta:

När man bakar med ingredienser som redan är färdiga kakor/sötsaker. Som man dessutom tar sönder! Det känns så bakvänt och liksom meningslöst för mig och jag blir sur och grinig. Dessutom känns det som ett US-amerikanskt fenomen vilket gör att jag klassar det som ett lite typiskt amerikanskt resursslöseri, samtidigt som det paradoxalt nog blir en sån onödig Bear Grylls-approach till bakning. Har man redan kakor så äter man väl dem, och varför har man inga riktiga, hederliga ingredienser? Liksom, om du har slut på mjöl kan du ju bara säga det och gå och köpa lite. Är det något nybyggartänk?

Men jag tror egentligen mest det stör mitt ordningssinne.

Vart och vartannat recept börjar med att man ska banka sönder en massa Oreos, eller ännu värre, gröpa ur den där sabla fyllningen och mixa den till någon annan fyllning. Varför gör man inte en god fyllning från början, på vanliga ingredienser? Och om man faktiskt gillar Oreos så mycket, varför kan man inte bara äta Oreos.

Att använda söndersmulade Digestivekex som cheesecakebotten är precis på gränsen, men jag har insett att jag måste acceptera det om jag ska vistas bland folk.
Du och jag @Nytant! 💚

Det är så vidrigt på alla sätt. Mitt värsta är silltårta. Smula kavring, blanda med smält smör och tryck ut i en form alltså det måste gå att anmäla detta nånstans.
 
Jag stör mig på att jag hittade den här bilden och nästan blev lite gråtfärdig eftersom jag känner igen mig i så många delar. Stör mig på att jag är sådan här, att jag blivit sån trots uppväxt med föräldrar och syskon som har betydligt mer pondus, självrespekt och integritet. Ibland har jag nog lite för mycket av min älskade mormor i mig...
20221005_224845.jpg
 
Du och jag @Nytant! 💚

Det är så vidrigt på alla sätt. Mitt värsta är silltårta. Smula kavring, blanda med smält smör och tryck ut i en form alltså det måste gå att anmäla detta nånstans.
Håller med om det som @tant skrev om t.ex. kakor och godis, vill bara inflika det även finns vissa fall av ha sönder grejor med en vettigare bakgrund. I traditionella recept där man ska smula mjukt bröd kan det vara ett sätt att återanvända det som blivit gammalt och torrt.

Alternativt skulle detta kunna vara ett sätt att göra fest för den som inte hade annat än samma bröd och sill att äta 365 dagar om året (som smörgåstårta ursprungligen var fest pga. att man hade ost och skinka att lägga uppepå den dagen) För den som ärvt en tradition ger det mening att fortsätta den, även om det är något som ingen skulle komma på att nybörja med det som vana idag.
 
Jag stör mig på att jag hittade den här bilden och nästan blev lite gråtfärdig eftersom jag känner igen mig i så många delar. Stör mig på att jag är sådan här, att jag blivit sån trots uppväxt med föräldrar och syskon som har betydligt mer pondus, självrespekt och integritet. Ibland har jag nog lite för mycket av min älskade mormor i mig... Visa bifogad fil 102323
Jag är precis så här❤️
 
Ooh, jag tror att jag har ett störningsmoment som är liksom motsatsen till detta:

När man bakar med ingredienser som redan är färdiga kakor/sötsaker. Som man dessutom tar sönder! Det känns så bakvänt och liksom meningslöst för mig och jag blir sur och grinig. Dessutom känns det som ett US-amerikanskt fenomen vilket gör att jag klassar det som ett lite typiskt amerikanskt resursslöseri, samtidigt som det paradoxalt nog blir en sån onödig Bear Grylls-approach till bakning. Har man redan kakor så äter man väl dem, och varför har man inga riktiga, hederliga ingredienser? Liksom, om du har slut på mjöl kan du ju bara säga det och gå och köpa lite. Är det något nybyggartänk?

Men jag tror egentligen mest det stör mitt ordningssinne.

Vart och vartannat recept börjar med att man ska banka sönder en massa Oreos, eller ännu värre, gröpa ur den där sabla fyllningen och mixa den till någon annan fyllning. Varför gör man inte en god fyllning från början, på vanliga ingredienser? Och om man faktiskt gillar Oreos så mycket, varför kan man inte bara äta Oreos.

Att använda söndersmulade Digestivekex som cheesecakebotten är precis på gränsen, men jag har insett att jag måste acceptera det om jag ska vistas bland folk. Och ja, jag är en hycklare, för ett år gjorde jag jultryfflar på ett recept som började med att man skulle banka sönder en massa Marianne, och de blev jättegoda 😄

Helt enig med dig här. Jag vägrar stå och banka Digestive när jag gör cheesecake :cool: Jag gör en hederlig smuldeg på smör, vetemjöl, havregryn, socker och en dutt salt. Det går utmärkt att göra en botten av den :D

Däremot krossar jag Turkisk peppar för att göra fudge till jul :o
 
Jag jobbar 60%, för det är vad jag klarar, det stör mig när kollegor frågar vad jag planerar att göra på mina lediga dagar. I deras värld är det massa fritid att hitta på roliga grejor. I verkligheten är det tid för mig att diska, tvätta, läsa läxor med barnet, orka prata med släkt och vänner på telefon, ta hand om mina djur dvs saker som ”alla andra” kan göra efter jobbet en vanlig vardag.

Och så vilar jag mer än jag skulle önska, för då orkar jag, när helgen kommer, hänga med på de roliga sakerna också.
 
Vart och vartannat recept börjar med att man ska banka sönder en massa Oreos, eller ännu värre, gröpa ur den där sabla fyllningen och mixa den till någon annan fyllning. Varför gör man inte en god fyllning från början, på vanliga ingredienser? Och om man faktiskt gillar Oreos så mycket, varför kan man inte bara äta Oreos.

Haha, delar inte din störning sådär annars, jag är all in på att förenklar där man kan (om det är det man vill).
Men just detta som jag saxat, det stör jag mig på. Oreos i allt som om det vore en gudagåva. Oreos är i mitt tycke så orimligt hypade, de är inte ens goda. Känner mig som kejsaren är naken och jag är den enda som ser det :cautious::p

Ska man äta denna typ av kex så duger de gamla hederliga (för finland inhemska) dominokexen bra 😤:p
M.v.h. kexervativ
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 988
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 106
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 761
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
104 550
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp