Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag tycker inte att jag har något emot jämställda texter och har aldrig obstruerat mot användningen av "hen" som en del helt rabiata typer. Har i stället varit mycket nöjd när jag kunde lägga in det i några officiella texter och ersätta texter där det fram till i år stått "åklagaren"..... "han".... alltså som en generalisering att en åklagare som defaultläge måste vara en man. DET var superstörigt när mer än hälften är kvinnor, och att fördelningen har varit så i många år. :cautious:

Men nu har jag i stället fått stora problem med ett mycket vanligt förekommande uttryck "den misstänkte" (som jag själv använder med neutral syftning) som tydligen har hamnat på någon olämplig-lista inom myndigheten. Och jag tycker det ser helt stört och skitfult ut att skriva bara "den misstänktA" överallt, eftersom det för mig känns mycket mer feminint än vad "den misstänkte" känns maskulint. (sedan att könsfördelningen inte har ändrats där utan att de flesta misstänkta faktiskt ÄR män gör det liksom ännu skevare)

Så nu brottas jag hela tiden med om jag ska försöka tvinga mig till att lyda språkrekommendationerna och hoppas vänja mig om ett år eller fem, eller göra det helt otympligt och skriva "den misstänkta personen" överallt för att släta ut genusrynkan. Men då tyngs texterna i stället helt i onödan. Ett mycket onödigt störningsmoment, men ändå ett väldigt påtagligt sådant. O_o

Men är inte de misstänkta (personerna) pluralis och den misstänkte (personen) singularis? Eller är jag helt ute och cyklar.
 
Men är inte de misstänkta (personerna) pluralis och den misstänkte (personen) singularis? Eller är jag helt ute och cyklar.
Nej det ser korrekt ut och som något jag kan hantera utan störning. Det störande är att jag förväntas rätta in mig i att skriva ”den misstänktA” (eftersom det oftast handlar om singular). Eller krångla till det extremt för att formulera om allt så att det passar in i meningen att skriva ”den som är misstänkt”. Allt i syfte att komma ifrån den tydligen oerhört dåliga och tydligen kontroversiella benämningen ”den misstänktE”.
 
Själv gillar jag allitteration, och vilaneller. Haiku känns som att det kan vara svårt att få med all information i. Kanske köra på Kalevalas rytm, den går ju att göra väldigt lång om det behövs? :D
Jag får googla lite versformer ser jag! Tänkte först göra en limerick men eftersom innebörden i mailet kommer att göra mottagaren arg kanske en hurtig limerick bara spär på ilskan? :laugh:
 
Stör mig på att jag inte längre kan lyssna på musik i mobilen med hörlurar. Det slutade fungera igår när jag drog ur laddkabeln.
 
Första gången på länge som jag åker spårvagn i Gbg och det är mycket mer spännande än det borde vara - lövhalka. Man vet inte innan vagnen börjar köra uppför en backe om den ska klara av att ta sig hela vägen upp
Men oj! Så läskigt!
Åker spårvagn så gott som varje dag sedan åtta år och har som tur var sluppit det. Vilken linje är drabbad?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
114 005
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 929
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 335
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
105 127
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp