Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon har skickat ett sms till mig, numret känns vagt bekant men jag får inget svar när jag frågat eller försökt ringa tillbaka, men denne någon känner mig tydligen. Jag är säker på att det är en han som jag inte har kontakt med längre, men vem? :confused:
 
Någon har skickat ett sms till mig, numret känns vagt bekant men jag får inget svar när jag frågat eller försökt ringa tillbaka, men denne någon känner mig tydligen. Jag är säker på att det är en han som jag inte har kontakt med längre, men vem? :confused:

Allmänt tips när man vill ha reda på ett okänt nummer!

Förbered för att swisha 1 kr till numret. I sista steget innan du faktiskt skickar iväg pengarna så ser du vem numret tillhör :) (sen avbryter man såklart alltihopa)

Förutsatt att personen har swish då men det har ju de allra flesta numer.
 
Allmänt tips när man vill ha reda på ett okänt nummer!

Förbered för att swisha 1 kr till numret. I sista steget innan du faktiskt skickar iväg pengarna så ser du vem numret tillhör :) (sen avbryter man såklart alltihopa)

Förutsatt att personen har swish då men det har ju de allra flesta numer.
Smart :D
 
Allmänt tips när man vill ha reda på ett okänt nummer!

Förbered för att swisha 1 kr till numret. I sista steget innan du faktiskt skickar iväg pengarna så ser du vem numret tillhör :) (sen avbryter man såklart alltihopa)

Förutsatt att personen har swish då men det har ju de allra flesta numer.
Bra idé, men det stupade på att numret inte var kopplat till swish. Mycket troligt att det är ett kontantkort, det börjar på 073 och jag har ingen annan mobil jag kan testa att ringa från.
 
Allmänt tips när man vill ha reda på ett okänt nummer!

Förbered för att swisha 1 kr till numret. I sista steget innan du faktiskt skickar iväg pengarna så ser du vem numret tillhör :) (sen avbryter man såklart alltihopa)

Förutsatt att personen har swish då men det har ju de allra flesta numer.
Smart det skall jag använda mig av.
 
Hade just börjat ladda för en härlig KULTURAFTON med Flugornas herre på teater i Helsingborg, och så kommer det eländigt trista smset att den är inställd pga sjukdom. Jag går inte superofta på teater men det är nog bara ett år sedan detta hände senast med en föreställning som jag sedan inte kunde boka om till. Oturligt och så retligt när man sett fram emot detta!

Försökte spontanstyra om till åtminstone en biokväll, men alternativen "Mamma Mu hittar hem" eller "Minioner: berättelsen om Gru" känns lite för avlägset Flugornas herre.

Ruben Östlunds nya går förvisso också men jag är inte helt i stämning för den tyvärr, inte heller romcom med Julia Roberts och George Clooney. Kom på att Moonage daydream hade ju varit ett superbra alternativ, men går den i kväll då? Nähä! Givetvis ej! :rage: Måste nu tillaga och tröstäta knäckig äppelpaj med glass samt leta upp någon smal dokumentär eller lagom svår film på annat håll för att komma över dessa saboterade planer.
 
Som jag förstått det är det en geografisk komponent i det. Att göra skillnad på den lille pojken och den lilla flickan är ett sydligt drag (ingen koll på hur sydligt och med hur tydlig gräns...)

För mig som inte har annat än a-formen i mitt vardagsspråk så är -e något som används specifikt till just att benämna personer enligt mönstret den sjuke osv.

Håller med om att det känns helt knäppt och överreaktivt, men för min del för att det inte är en könskodande form, utan fyller en annan funktion.
Nä? Det har väl ingen som helst kopling till geografi. Det är grammatik. Genus.
Maskulin form slutar på e och feminin på a.
Språket i P1 diskuterade det för inte länge sedan.

Eftersom språket förflackas (:meh:) så har många slutat bemöda sig om att göra skillnad.

Men det hette Min bäste herre. Resp min bästa fru.
Kvinnonamn slutar ofta på A. Maria, Erika, Helena etc etc.
Maskulina Henrik blir feminint med ett A. Hendrika. Erika, Petra.

Det hette lärarinna - tills man slutade göra skillnad och alla blev lärare.
Men sjuksköterskor är sällan sjukskötare?

/mvh språk-dinosaurien
 
Nä? Det har väl ingen som helst kopling till geografi. Det är grammatik. Genus.
Maskulin form slutar på e och feminin på a.
Språket i P1 diskuterade det för inte länge sedan.

Eftersom språket förflackas (:meh:) så har många slutat bemöda sig om att göra skillnad.

Men det hette Min bäste herre. Resp min bästa fru.
Kvinnonamn slutar ofta på A. Maria, Erika, Helena etc etc.
Maskulina Henrik blir feminint med ett A. Hendrika. Erika, Petra.

Det hette lärarinna - tills man slutade göra skillnad och alla blev lärare.
Men sjuksköterskor är sällan sjukskötare?

/mvh språk-dinosaurien
Vi sjuksköterskor är stolta över vår yrkestitel som kräver legitimation. Yrket heter sjuksköterska och inget annat. Jag tycker snarare att det känns lite fräscht att även sjuksköterskor av manligt kön faktiskt benämns som just sjuksköterskor. Eftersom det är just vad de är. I de flesta andra yrken har ju den manliga formen blivit norm när man tagit bort genusfomen, t ex lärare, polis osv. Inte mer än rätt att det från början traditionella kvinnoyrket för behålla sin genusform, anser jag då.
Kollegor som i telefonen presenterar sig som "syster (insert valfritt mansnamn) Magnus" tycker jag faktiskt är lite extra rart ❤️😊.
Edit. Polis kanske är ett dåligt exempel. Det kanske är neutralt? Förr sa man väl polisman, brandman?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 819
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 039
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 713
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
104 428
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp