Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ytterligare en aspekt på min allt djupare störning är att lagtexterna, som man kan tycka borde vara vårt viktigaste rättesnöre både innehållsmässigt och språkligt, inte verkar ha några problem alls med formen "den misstänkte". Utan även helt ny lagstiftning använder sig av det som allmänt begrepp. Liksom "gärningsmannen" som jag nu tvingats ändra till "gärningspersonen" för att vi ska vara så himla klarspråkiga och korrekta (känns inte fullt så störande, men ändå störande ur aspekten att det inte följer lagtexten).

Eller mallar till gärningsbeskrivningar med rekvisit som "vilselett" i lagtexten och (måste andas djupt innan jag skriver detta) "lurat" i mallarna. Lurat. Låter ju som att man väcker åtal för ett jäkla aprilskämt. :rage:

Alltså jag lider med dig!

När jag jobbade på en teknisk förvaltning på en kommun hade vi vår kommunikationsenhet efter oss hela tiden. Vi skulle skriva i klartext och fick inte använda långa ord och allt vad det var. Att det leder till ÄNNU större förvirring om vi använder andra begrepp än vad lagen, länsstyrelsen och Boverket gör verkade inte ha någon betydelse så länge texten passerade genom deras klartextmall…

Ja jag kan försöka förklara med ”vanliga” ord. Men om jag byter ut gemensamhetsanläggningar, egenskapsbestämmelser, avgränsningssamråd eller miljökvalitetsnormer mot något eget hittepå som inte är lagens definitioner så blir den juridiska process jag ska ta ärendet igen om tja…olaglig 🤷‍♀️ :banghead:
 
Nä? Det har väl ingen som helst kopling till geografi. Det är grammatik. Genus.
Maskulin form slutar på e och feminin på a.
Språket i P1 diskuterade det för inte länge sedan.

Eftersom språket förflackas (:meh:) så har många slutat bemöda sig om att göra skillnad.

Men det hette Min bäste herre. Resp min bästa fru.
Kvinnonamn slutar ofta på A. Maria, Erika, Helena etc etc.
Maskulina Henrik blir feminint med ett A. Hendrika. Erika, Petra.

Det hette lärarinna - tills man slutade göra skillnad och alla blev lärare.
Men sjuksköterskor är sällan sjukskötare?

/mvh språk-dinosaurien
Det är inte genus -eftersom det inte är ordens grammatiska kön det handlar om, utan de levande individernas biologiska kön.

Är tydligen en komplexare variation i bruket än jag hade koll på, bland annat finns ett tydligt drag av stilskillnad.
Dock är det aldrig en form som är grammatiskt tvingande att använda, bara en möjlig form. I de fall de har upplevts som "nödvändigt" för ett "korrekt" språkbruk så handlar det som sociala konventioner om stilnivå, inte om grammatiska språkregler. Att du exemplifierar med ett formellt tilltal snarare än t.ex. 'din lilla busunge' är talande.

Resten av dina exempel hänger jag inte riktigt med i vad du vill påvisa med. Går inte att dra direkta paralleller mellan namnskick resp. ordbildning och adjektivböjning? (detta är ju inte någon kongruensböjning)
 
Alltså jag lider med dig!

När jag jobbade på en teknisk förvaltning på en kommun hade vi vår kommunikationsenhet efter oss hela tiden. Vi skulle skriva i klartext och fick inte använda långa ord och allt vad det var. Att det leder till ÄNNU större förvirring om vi använder andra begrepp än vad lagen, länsstyrelsen och Boverket gör verkade inte ha någon betydelse så länge texten passerade genom deras klartextmall…

Ja jag kan försöka förklara med ”vanliga” ord. Men om jag byter ut gemensamhetsanläggningar, egenskapsbestämmelser, avgränsningssamråd eller miljökvalitetsnormer mot något eget hittepå som inte är lagens definitioner så blir den juridiska process jag ska ta ärendet igen om tja…olaglig 🤷‍♀️ :banghead:
Klartextarbete var verkligen behövligt när det en gång startades som idé. Då handlade det om att få bort utpräglat byråkratiska formuleringar och föråldrade ord som bara användes av konvention.
Nu verkar det ha övergått i att texterna ska se ut som de är skrivna med "vanligt folks vardagsspråk" och då blir det problematiskt för att man börjar tulla med element av funktion och information i texterna.

Då blir det i praktiken en form av lättlästversioner som är andra texter, inte bara språkligt redigerade texter med bibehållet innehåll. Vilket också har sin plats i en myndighets kommunikation, men då bör det snarare handla om att de används som komplement än som ersättning. (en lista med ordförklaringar löser t.ex. mycket i ditt exempel)

Jag tycker det är tråkigt att hela det här temat om myndigheters språk har hamnat i något enkelspårigt mantra om att 'enkelhet' alltid är bra för alla. I verkligheten är det en komplex fråga eftersom texter ska fylla olika behov som behöver vägas mot varandra. Dessutom finns det -även bland allmänheten- de som har behov av t.ex. hög exakthet både i ordval och formuleringar.
Men det verkar ha etablerats ett falskt likhetstecken mellan enkelhet och förståelse, som inte kan ifrågasättas?
 
Vintern är i antågande och större delen av veden ligger fortfarande ute.
Själv kan jag inte göra så mycket år det. Kan köra max 2-3 kärror per dag.

Jag har lovats hjälp men det har inte funnits tid pga valrörelse bl.a.
Är rädd att den blir kvar ute och det fryser till. Då lär den knappast torka
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 993
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 923
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 323
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
105 101
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp