Störiga saker vi stör oss på, del 32.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog en halvtimme på apoteket för att få ut två mediciner idag. Apotekaren kunde inte datorsystemet och först efter 25 minuter frågade hon om hjälp från en kollega som löste det på en gång.
Apotekaren skyllde på att kollegan fingrar var bättre, ingen som helst insikt i att hon hade gjort fel i typ evigheter.
 
Tog en halvtimme på apoteket för att få ut två mediciner idag. Apotekaren kunde inte datorsystemet och först efter 25 minuter frågade hon om hjälp från en kollega som löste det på en gång.
Apotekaren skyllde på att kollegan fingrar var bättre, ingen som helst insikt i att hon hade gjort fel i typ evigheter.
Var du i wingfield och handlade. Apoteket här kan ta 1000 år/person.
 
Men verkligen! Jag har svårt att komma ihåg och sortera mycket information genom tal. Är fullständigt allergisk mot samtal av typen "vi ska göra detta, det ska vara x antal deltagare, det behöver vara ute det datumet, btw fixar du marknadsföringen? Bra, och vi ska vara i de där lokalerna, glöm inte att maila X och kontakta Y. Förresten, skickade du den där texten till Z?".

Sorry not sorry, du får ta om allting per mail, punkt.
Vänd lite på ditt resonemang: din kollega funderar på upplägget runt ett möte/event, och vill redonera om lokal, målgrupp, huvudtalare, viöket fika dom passar etc.
Vad tror du är mest tidseffektivt, att resonera i några minuter på telefon, eller att skriva 8-10 mejl/sms/whatever under någon/några dagar?
Efter samtalet skickar man ett mejl för att bekräfta vad man kommit fram till.

Om du har svårt att hålla rätt på vad som sägs, anteckna under samtalet.
 
Varför då?
Det går väl inte att ha en meningsfull diskussion på det sättet.
Det tidskrävande och ineffektivt att skicka meddelanden fram och tillbaka för att komma fram till vad man egentligen vill säga, och dessutom ogörligt om man kör bil.
För mig är det nästan alltid ogörligt att ha en meningsfull diskussion om något komplext när man blir uppringd utan förvarning. Helt meningslöst. Uppringaren ger sig dessutom en enorm fördel i samtalet.

Föredrar också att få ett icke-invasivt startskott för diskussionen och sedan om man gemensamt tycker att ett samtal funkar bättre - sure.
 
Vänd lite på ditt resonemang: din kollega funderar på upplägget runt ett möte/event, och vill redonera om lokal, målgrupp, huvudtalare, viöket fika dom passar etc.
Vad tror du är mest tidseffektivt, att resonera i några minuter på telefon, eller att skriva 8-10 mejl/sms/whatever under någon/några dagar?
Efter samtalet skickar man ett mejl för att bekräfta vad man kommit fram till.

Om du har svårt att hålla rätt på vad som sägs, anteckna under samtalet.
Om man ändå måste skicka ett mail efter eller anteckna under samtalet är det knappast görbart när man kör bil ändå. Folk ska ofta rabbla om massa annat när man ringer, skulle påstå att det tar mindre tid för mig att skriva allt i ett meddelande och sedan få svar på allt i ett meddelande.
 
Vänd lite på ditt resonemang: din kollega funderar på upplägget runt ett möte/event, och vill redonera om lokal, målgrupp, huvudtalare, viöket fika dom passar etc.
Vad tror du är mest tidseffektivt, att resonera i några minuter på telefon, eller att skriva 8-10 mejl/sms/whatever under någon/några dagar?
Efter samtalet skickar man ett mejl för att bekräfta vad man kommit fram till.

Om du har svårt att hålla rätt på vad som sägs, anteckna under samtalet.

Jättefint, men så funkar tyvärr inte mitt arbete. :) Vill personen diskutera upplägg så absolut, det är jag all for, men först efter att man bestämt uppringningstid. Jag jobbar mycket i system och har svårt att bli avbruten.

När allt väl är bestämt måste jag ändå ha ett mail med alla detaljer och uppgifter så att det blir exakt rätt i vårt system. Alternativt att jag skrivit ner exakt allt.
 
Vänd lite på ditt resonemang: din kollega funderar på upplägget runt ett möte/event, och vill redonera om lokal, målgrupp, huvudtalare, viöket fika dom passar etc.
Vad tror du är mest tidseffektivt, att resonera i några minuter på telefon, eller att skriva 8-10 mejl/sms/whatever under någon/några dagar?
Efter samtalet skickar man ett mejl för att bekräfta vad man kommit fram till.

Om du har svårt att hålla rätt på vad som sägs, anteckna under samtalet.
Mest tidseffektivt är att skriva ned önskemål/frågor i ett mejl och avsluta med önskemål om återkoppling inom viss tid så att mottagaren förstått och faktiskt kan åta sig det hela.

Att resonera i telefon "ett par minuter" kan innebära allt mellan 2 minuter till 1 timme beroende på kollega/kund. Särskilt om det är någon som är oerhört velig.
 
Mest tidseffektivt är att skriva ned önskemål/frågor i ett mejl och avsluta med önskemål om återkoppling inom viss tid så att mottagaren förstått och faktiskt kan åta sig det hela.

Att resonera i telefon "ett par minuter" kan innebära allt mellan 2 minuter till 1 timme beroende på kollega/kund. Särskilt om det är någon som är oerhört velig.
Efter att ha haft oändligt långa mejldiskussioner (eller liknande) där frågeställningen är oklar i början, så vet jag att det kan bli extrema tidstjuvar.
Flertalet mejl skickas fram och tillbaka under flera dagar, tills det äntligen klarnar vilken fråga som egentligen avsågs.

Du pratar om typ "en beställning", och "åta sig något". Ja, då kanske ett mejl är lämpligt, om det är solklart vad det var som skulle beställas/göras.

Nu är faktiskt inte världen så en enkel alla gånger. Beställare som inte vet vad de borde beställa för att, så att säga lösa sitt problem, är väldigt frekvent förekommande.
Då är ett telefonsamtal en bra lösning, där kan man enas om vad som ska beställas. Den formella beställningen kan sedan skickas på mejl, inte mig emot.

Det kanske behöver ta en timme ibland med det där telefonsamtalet, för att det ska bli rätt.

Det är liksom inte bättre för någon, om det skickas mejl, som missförstås i flera led, där följdfrågor behöver ställas. Det kan allt som oftast gå flera timmars arbetstid för att reda ut felbeställningar, och situationer av typen "rätt svar på fel fråga", när det görs via mejl.
 
Vet inte om jag har rätt att vara irriterad för blir osäker på om jag har rätt eller fel? Jag beställde 60 PAR linser (alltså såna man har i ögonen). När jag kört dit, 3.5 mil enkel väg endast för detta, har de bara beställt 30 par för tjejen hos optikern tyckte att det är 60 linser.

Jag tyckte 60 par var tydligt, skulle jag skrivit "120 stycken linser"? Jag funderade t.o.m. på formuleringen när jag skrev mejlet men tänkte att 120 stycken kunde misstas för 120 par. De vet ju att jag behöver linser till båda ögonen.

Det här är både störigt och en dum fråga. Nybörjare på linser och tydligen inte ens kapabel att göra en beställning begriplig. Vem har rätt? Hur skriver man?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 988
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 626
Senast: pepp
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
4 363
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 034
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp