Störiga saker vi stör oss på, del 33

Har ropat in ett bord och ringde idag auktionsbolaget och frågade var bordet är. Det stod att det hade lastats i Malmö den 8 april och var "under transport". Jag tänkte att det bör ju rimligtvis vara nånstans i krokarna.
Personen jag pratade med bara "Vad jag kan se så är det just nu i ... SOUTHAMPTON".
Jag bara "öhhh vad. Det är alltså i Storbritannien"??
Personen i luren bara "ja det ser så ut. Ibland samfraktar vi så det kan bli en del omvägar" .
Fortfarande... ? Jävligt oklart att ett bord som befunnit sig i Malmö och ska till Stockholm nu snurrar runt i England???

Skjut mig :rofl:

Lustigt värre! När föräldrarna skulle skicka över en pall med mina sista prylar hamnade de på Gotland istället för Skottland.
 
När jag och mamma var på semester i Egypten skickade hon vykort till barnbarnen. Ett av vykorten blev publicerad i lokatidningen då de på sorteringen inte kunde läsa skrivstil!
Jag väntade en gång på ett viktigt brev. Och väntade, och väntade. Till slut kom det fram, adressen skriven med extremt snirklig men samtidigt ganska hafsig skrivstil.
Tänker man inte efter då man skriver adresser, att det är en maskin som ska kunna läsa den? Speciellt om man jobbar med att skicka ut brev?
 
Jag väntade en gång på ett viktigt brev. Och väntade, och väntade. Till slut kom det fram, adressen skriven med extremt snirklig men samtidigt ganska hafsig skrivstil.
Tänker man inte efter då man skriver adresser, att det är en maskin som ska kunna läsa den? Speciellt om man jobbar med att skicka ut brev?
Min mamma skriver varken extremt snirkligt eller hafsigt och jobbar inte med posten. Kan man inte läsa skrivstil ska man nog inte jobba på posten heller!
 
Min mamma skriver varken extremt snirkligt eller hafsigt och jobbar inte med posten. Kan man inte läsa skrivstil ska man nog inte jobba på posten heller!
Nej det håller jag med om, att de som jobbar på posten ska kunna läsa skrivstil.
Men som jag förstått det så maskinläses breven, och jag tänker mig att de som maskinen inte kan läsa hamnar i någon låda, som någon sedan går igenom. I mitt fall lär brevet antingen ha legat där i lådan ett par veckor innan någon tog tag i det, eller så tog det dem så länge att luska ut vad det stod.

Men att de som i ert fall ska vara tvungna att publicera adressen i tidningen för att få hjälp med att tyda den låter vissetligen extremt, att det inte fanns en enda människa hos posten som kunde läsa vanlig skrivstil.
 
Nej det håller jag med om, att de som jobbar på posten ska kunna läsa skrivstil.
Men som jag förstått det så maskinläses breven, och jag tänker mig att de som maskinen inte kan läsa hamnar i någon låda, som någon sedan går igenom. I mitt fall lär brevet antingen ha legat där i lådan ett par veckor innan någon tog tag i det, eller så tog det dem så länge att luska ut vad det stod.

Men att de som i ert fall ska vara tvungna att publicera adressen i tidningen för att få hjälp med att tyda den låter vissetligen extremt, att det inte fanns en enda människa hos posten som kunde läsa vanlig skrivstil.
Det var inte bara adressen utan hela vykortet med texten som publicerades. Vi fattar att maskinen inte kunde läsa adressen och att det sorterades, men som du säger att inte någon öht kunde läsa skrivstil när man jobbar på posten? Mina yngre kollegor skriver som en femåring men det beror på att alla numera aldrig får lära sig skriva i skolan utan att allt bara görs på data, men det här är över 15 år sedan.
 
Som före detta brevbärare kan jag säga att ofta är problemet inte skrivstil utan ofullständiga eller felaktiga adresser.

Jag vet inte hur många julkort vi fick sortera manuellt där adressen var bara ett namn och en ort. Men vi levererade rätt ändå, mycket tack vare en kollega som var gammal i gemet och hade stenkoll på typ allt.

Jag blir lite ledsen när det verkar förutsättas att alla på posten är lata jävlar som medvetet slarvar bort brev. De allra flesta, åtminstone på mitt kontor, var mycket angelägna om att göra rätt och erbjuda god service.

Samtidigt ska man komma ihåg att vi hanterade hundratals adresser per dag, jobbade under extrem tidspress och hann knappt ta lunch.
 
Det var inte bara adressen utan hela vykortet med texten som publicerades. Vi fattar att maskinen inte kunde läsa adressen och att det sorterades, men som du säger att inte någon öht kunde läsa skrivstil när man jobbar på posten? Mina yngre kollegor skriver som en femåring men det beror på att alla numera aldrig får lära sig skriva i skolan utan att allt bara görs på data, men det här är över 15 år sedan.
Låter väldigt tveksamt att publicera hela. Postsekretessen borde gälla för det?
Undrar även hur tidningen resonerade kring det publicistiska beslutet att offentliggöra en ovetande privatpersons post?
 
Låter väldigt tveksamt att publicera hela. Postsekretessen borde gälla för det?
Undrar även hur tidningen resonerade kring det publicistiska beslutet att offentliggöra en ovetande privatpersons post?
Ja, vi tyckte det var märkligt men skadan var redan skett. Visst, ett vykort kan vem som helst läsa, nu kunde alla läsa det då det var en länstidning som publicerade en halvsida. Vi hann inte ens hem från semestern! Fantastiskt att posten fungerade hela vägen från Hurghada till Umeå, publiceras i VK med foto och text för alla att läsa medan vi fortfarande var kvar vid Röda havet. 🤪
 
Ja, vi tyckte det var märkligt men skadan var redan skett. Visst, ett vykort kan vem som helst läsa, nu kunde alla läsa det då det var en länstidning som publicerade en halvsida. Vi hann inte ens hem från semestern! Fantastiskt att posten fungerade hela vägen från Hurghada till Umeå, publiceras i VK med foto och text för alla att läsa medan vi fortfarande var kvar vid Röda havet. 🤪
Typiskt en sådan sak som är harmlöst i 999 fall - men inte i det 1000e.
 
Stör mig på detta.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240418_094754_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240418_094754_Samsung Internet.jpg
    119 KB · Visningar: 64

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 659
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 072
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 000
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 236
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp