Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev ett rätt så bra gympass, kände mig lite förvirrad och som att jag inte visste riktigt vad jag ville göra men det blev rätt bra till slut. Tog en tyngre skivstång och när jag la upp den på axlarna var jag nära att ramla baklänges för jag var inte beredd på det. :p
 
Så, nu har jag sansat mig lite och känner mig en gnutta mindre värdelös än jag gjorde för ett par timmar sedan. Faktum kvarstår dock att träningen gick skit, och jag får kämpa för att inte bli för dum mot mig själv utan intala mig att man faktiskt får ha dåliga dagar ibland. Passet såg ut som följer:

Del 1: Rörlighetsövningar + 2 varv av en cirkel med benböj, plankan med axelklapp, gående utfallssteg och armhävningar.

Del 2: 25 toes to bar + 35 kcal på valfri maskin (jag valde cykel) + 75 armhävningar + 50 box jumps + 25 pull ups (jag körde negativa)

Maxtiden för del 2 var 15 minuter och målet var att hinna 1-2 rundor på den tiden. Jag hann inte ens göra klart en runda, hade typ 15 pull ups kvar när tiden var ute, och detta trots att jag skalade en hel del och gjorde enklare varianter av flera av övningarna. Det var framförallt armhävningarna, som jag annars brukar vara rätt stark i, som tog tid.

Överlag kändes det som att jag inte hade någonting att "ta av" varken fysiskt eller mentalt, utan det mesta kändes bara hopplöst och hopplöst jobbigt. Optimismen, positiviteten och jävlar anamman var inte direkt på plats om vi säger så! :angel:

Som grädde på moset har jag haft problem med återkommande magont och illamående under de senaste 2-3 veckorna (håller på att luska i vad det kan bero på) vilket gjorde sig påmint under passet, så det påverkade naturligtvis känslan också.

Ja ja, det är bara att hoppas att det enbart beror på en dålig dag helt enkelt (och inte på att jag håller på att bli sjuk eller så) och att jag kan ta nya tag imorgon. Morgondagens pass ser väldigt roligt och varierat ut, så jag satsar på det! :)

Tufft pass! Men försök vara snäll mot dig själv, man kan inte vara på topp varje gång :heart
 
Hur mycket vila lägger ni in i veckan, har fått höra att det är lagom att träna 3 dagar inverkan men vill helst 4 dagar. Förr tränade jag 6-7 dagar i veckan och 2-3 gånger om dagen, det låter ju inte sunt men 4 dagar och sen vila med bara promenader Kan väl inte vara fel?Vissas veckor blir det ändå 3 pass
 
Hur mycket vila lägger ni in i veckan, har fått höra att det är lagom att träna 3 dagar inverkan men vill helst 4 dagar. Förr tränade jag 6-7 dagar i veckan och 2-3 gånger om dagen, det låter ju inte sunt men 4 dagar och sen vila med bara promenader Kan väl inte vara fel?Vissas veckor blir det ändå 3 pass

Innan jag skadade knät så tränade jag fyra dagar per vecka och ridning utöver det. Det viktigaste är att lyssna på kroppen tycker jag. Jag försöker variera passen jag gillar att träna hårt men försöker lägga in ett lite lugnare pass per vecka.
 
Bra dag igår! Ridning och promenad på lunchen. Löpning, styrka och rörlighet i gymmet på kvällen. Pressade lite extra på löpbandet och har höjt vikten lite i bänkpress så jag var rätt sleten när jag var klar. Riktigt gött! :)

Idag blir det bara promenad och de vanliga sysslorna hos hästarna. Så en lugn dag. Ja just det! Ska med yngsta dottern till ridskolan också så jag kommer få gå och springa runt i ett ridhus i 45 min också 😅
 
Hur mycket vila lägger ni in i veckan, har fått höra att det är lagom att träna 3 dagar inverkan men vill helst 4 dagar. Förr tränade jag 6-7 dagar i veckan och 2-3 gånger om dagen, det låter ju inte sunt men 4 dagar och sen vila med bara promenader Kan väl inte vara fel?Vissas veckor blir det ändå 3 pass
Jag tränar tills kroppen känns på ett visst sätt och lägger då in vila. Jag tränar ju 5-6 gånger i veckan och har gjort det länge. 1-2 ridning, 3 löpning och 2 styrketräningspass. Om jag rider två gånger tar jag bort en styrketräning.
Det kan bli mer vissa perioder, det kan bli mindre vissa perioder.

Det är rätt sällan jag känner att kroppen blir så där "nu behöver jag vila" längre. Men det blir ju helt naturligt viloperioder - jag kanske blir förkyld, eller under SIHS, eller någon vecka under sommaren.

Så hur mycket vila jag lägger in beror på hur kroppen känns. :)
 
Hur mycket vila lägger ni in i veckan, har fått höra att det är lagom att träna 3 dagar inverkan men vill helst 4 dagar. Förr tränade jag 6-7 dagar i veckan och 2-3 gånger om dagen, det låter ju inte sunt men 4 dagar och sen vila med bara promenader Kan väl inte vara fel?Vissas veckor blir det ändå 3 pass
Jag kör 4-6pass i veckan, lägger inte in planerad vila utan det brukar fixa sig ändå när man har småbarn:cool:
 
Hur mycket vila lägger ni in i veckan, har fått höra att det är lagom att träna 3 dagar inverkan men vill helst 4 dagar. Förr tränade jag 6-7 dagar i veckan och 2-3 gånger om dagen, det låter ju inte sunt men 4 dagar och sen vila med bara promenader Kan väl inte vara fel?Vissas veckor blir det ändå 3 pass
Jag har 1-2 vilodagar, mest för att hinna annat. Jag går på crossfit 2-3 dagar i veckan, rider 3 och hoppas kunna få med nåt löppass också om kroppen håller.
 
Hur mycket vila lägger ni in i veckan, har fått höra att det är lagom att träna 3 dagar inverkan men vill helst 4 dagar. Förr tränade jag 6-7 dagar i veckan och 2-3 gånger om dagen, det låter ju inte sunt men 4 dagar och sen vila med bara promenader Kan väl inte vara fel?Vissas veckor blir det ändå 3 pass
Det är så väldigt personligt, beror på din form, eventuella skador, vilken typ av träning du kör, din genetik för återhämtning etc. En får köra på det som känns bra.

Min kropp gillar mycket träning på en gång (typ heldagar, men lite svårt att få till med jobb och så vidare) och sen lååång vila på flera dagar. Då får jag bäst framsteg, MEN samtidigt behöver jag lite träning varje dag för att mentalt hålla mig på topp. Så jag varierar lite mellan 5 pass i veckan, två 6-timmars pass i veckan, och inga pass i veckan:p
 
Hur mycket vila lägger ni in i veckan, har fått höra att det är lagom att träna 3 dagar inverkan men vill helst 4 dagar. Förr tränade jag 6-7 dagar i veckan och 2-3 gånger om dagen, det låter ju inte sunt men 4 dagar och sen vila med bara promenader Kan väl inte vara fel?Vissas veckor blir det ändå 3 pass
Beror på men generellt tränar jag inte samma muskelgrupper två dagar på raken. Om jag sprungit ena dagen kör jag inte benpass dagen efter tex utan kanske gör överkropp istället.
 
Under uppbyggnadsfas har jag mkt stort behov av regelbunden återhämtning. Utan återhämtning gör jag inga framsteg. Varannan dags vila brukar vara bra då. När jag är i form blir jag mer tålig och kan träna mer under förutsättning att jag inte kör mer än 2-3 ansträngande pass per vecka. Resterande pass behöver vara lugna. Jag kör heller aldrig två ansträngande pass dagen efter varann utan alltid minst en dag emellan, gärna två. Om jag har sovit dåligt eller haft stressigt på jobbet så behöver jag extra återhämtning.
 
Så, nu har jag sansat mig lite och känner mig en gnutta mindre värdelös än jag gjorde för ett par timmar sedan. Faktum kvarstår dock att träningen gick skit, och jag får kämpa för att inte bli för dum mot mig själv utan intala mig att man faktiskt får ha dåliga dagar ibland. Passet såg ut som följer:

Del 1: Rörlighetsövningar + 2 varv av en cirkel med benböj, plankan med axelklapp, gående utfallssteg och armhävningar.

Del 2: 25 toes to bar + 35 kcal på valfri maskin (jag valde cykel) + 75 armhävningar + 50 box jumps + 25 pull ups (jag körde negativa)

Maxtiden för del 2 var 15 minuter och målet var att hinna 1-2 rundor på den tiden. Jag hann inte ens göra klart en runda, hade typ 15 pull ups kvar när tiden var ute, och detta trots att jag skalade en hel del och gjorde enklare varianter av flera av övningarna. Det var framförallt armhävningarna, som jag annars brukar vara rätt stark i, som tog tid.

Överlag kändes det som att jag inte hade någonting att "ta av" varken fysiskt eller mentalt, utan det mesta kändes bara hopplöst och hopplöst jobbigt. Optimismen, positiviteten och jävlar anamman var inte direkt på plats om vi säger så! :angel:

Som grädde på moset har jag haft problem med återkommande magont och illamående under de senaste 2-3 veckorna (håller på att luska i vad det kan bero på) vilket gjorde sig påmint under passet, så det påverkade naturligtvis känslan också.

Ja ja, det är bara att hoppas att det enbart beror på en dålig dag helt enkelt (och inte på att jag håller på att bli sjuk eller så) och att jag kan ta nya tag imorgon. Morgondagens pass ser väldigt roligt och varierat ut, så jag satsar på det! :)
Men alltså 75 armhävningar..! O_o
 
Skulle egentligen behöva till gymmet idag för att hålla mitt mål om 2 besök i veckan, men jag är så hysteriskt trött idag.. Var till och med tvungen att sova en halvtimme på lunchen och då han jag knappt lägga mig ned innan jag somnat. Får se lite hur jag känner efter arbetsdagen slut!
 
I måndags blev det långsam promenad på över en timme. Var aktiveringspromenad för hunden så vi gick en bit och stannade sedan för någon övning och gick sedan en bit till.
I går var jag på Mysore-klass på ashtangayoga. Jag kan nu köra ett helt pass utan att behöva ta extra andetag för att vila, det räcker med de extra jag behöver ta för att komma i rätt positioner. Tränaren tyckte jag kunde köra dubbelt på vissa positioner när jag är på Mysore för att komma lite längre, då jag inte är riktigt redo att lägga på fler.
Idag har jag hunnit med en kort lunchpromenad och tror jag kommer göra ett yinyogapass via youtube ikväll.

(I Mysore-klass på ashtangayoga gör alla sin yoga i sin egen takt efter egna andetag och så många ställningar man kan och orkar för dagen. Det finns en ledare som kan hjälpa till om man glömmer ordningen och som också ger tips så att man gör rätt i ställningarna och pushar att prova lite svårare varianter. Till skillnad från ledd klass där alla gör samma ställningar i samma takt och där ledaren räknar andetagen.)
 
Recept för personbästa på cykel:

1. Kolla inte vädret. Klä dig som för 10 c och sol istället för 5 c och mulet.
2. Bit ihop och sätt på snabb musik istället för att vända hem.
3. Bestäm dig för att köpa pizza halvvägs som belöning.
4. Se till att det börjar ösregna medan du köper din pizza så att kartongen riskerar att bli lika genomblöt som du på vägen hem.
5. Sådär! 7 km i backig terräng avklarat på 30 minuter:up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 965
· Visningar
62 767
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 289
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 361
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 073
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp