Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gav mig ut på en tur imorse. Var 14,4 gr och mulet när jag startade. Muttrade ngt för mig själv om det sjuka i att behöva ha tights och t-shirt i JULI! Vad är det för sommar liksom.... Hade planerat att springa min milrunda idag också fast åt andra hållet (med mest nedförsbackar).

Efter drygt två kilometer sprack himlen upp och solen började gassa! Väldigt välkommet i och för sig om det inte vore just för att jag sprang i tights och tröja.:arghh: Så jag styrde raskt hemåt igen och sprang bara 5,2 km tot. Lite tragikomiskt också att när jag på slutet tog i och tyckte det gick hyfsat fort, så gick det strax under det tempo jag förut tyckte var ett bekvämt mellantempo. Det är galet att det kan bli en sådan skillnad både i vad jag orkar och hur jag upplever farten. Men, men, träning är till för att stärka och förbättra!
 
Sprang drygt 5 km i skog och på grusväg förut. När jag hade 2 km kvar började åskan mullra rejält! När jag hade 1 km kvar smsade jag maken att han fick komma och hämta mig :nailbiting: Så de sist 700 metrarna hem åkte jag bil. Jag är väldigt åskrädd så att ha åskan i hasorna var INTE roligt!
Usch, jag lider med dig! Påminner om min åskupplevelse i bergen förra helgen, men då fanns det ingen som kunde komma och rädda oss :nailbiting: Väder och havet är nog de två saker jag är mest rädd för här i livet tror jag.
Jag gav mig ut på en tur imorse. Var 14,4 gr och mulet när jag startade. Muttrade ngt för mig själv om det sjuka i att behöva ha tights och t-shirt i JULI! Vad är det för sommar liksom.... Hade planerat att springa min milrunda idag också fast åt andra hållet (med mest nedförsbackar).

Efter drygt två kilometer sprack himlen upp och solen började gassa! Väldigt välkommet i och för sig om det inte vore just för att jag sprang i tights och tröja.:arghh: Så jag styrde raskt hemåt igen och sprang bara 5,2 km tot. Lite tragikomiskt också att när jag på slutet tog i och tyckte det gick hyfsat fort, så gick det strax under det tempo jag förut tyckte var ett bekvämt mellantempo. Det är galet att det kan bli en sådan skillnad både i vad jag orkar och hur jag upplever farten. Men, men, träning är till för att stärka och förbättra!
Jag tycker du är jätteduktig som kämpar på trots alla motgångar du haft det här året!
 
En tung mil sprungen idag på fm. Ska iväg med ena hästen (och hela familjen) på en fyradagarstävling denna veckan så ville hinna springa innan. Hoppas få tid att ta en tur även där så det blir två pass denna veckan iallafall :)

5867930E-E6DE-4703-99CC-45D9A46F44C4.jpeg
 
Jag är så nöjd med att jag kom iväg och tränade idag! Jag hade egentligen en massa anledningar att ställa in, men både kroppen och hjärnan var på humör så jag tyckte att det var lika bra att passa på :D

Efter uppvärmning körde vi 10x8 marklyft med stegrande vikt (25, 30, 35, 40, 45, 50, 52.5, 55, 57.5 och 60 kg för mig), kul att känna att jag kunde köra på rätt bra utan att ryggen blev allt för arg. Sedan delade vi in oss i par och körde så många rundor vi hann på 12 minuter av följande:

30 hängande frivändningar
40 sit ups
50 knäböj (kroppsvikt)

Det kändes inte så jättejobbigt under tiden men jag är rejält trött i musklerna såhär ett par timmar senare, så det kanske tog lite hårdare än jag trodde. Jag ska fokusera på att äta ordentligt imorgon så jag hinner ladda om inför deltävling 4 av 4 imorgon kväll! :)
 
Tjoho vilken härlig runda jag hade idag!! Strålande sol, 21 gr och svalkande vind! Heeeeelt underbart!! :love: Och vilken skillnad i ork! Helt plötsligt kände jag mig (nästan) stark! Och med en rejält fartökning! 5 min snabbare sluttid på milen mot i helgen. Jag fattar inte alls vad det kom ifrån?! Men det var underbart att få känna att det redan har blivit skillnad! Underbart, underbart, underbart! :love::love::love:

Upplägget jag haft inför idag ska jag forts med ett tag till för det verkar ganska lagom. Således 1 mil, helvila, 5 km, helvila, 1 mil osv....
 
Varje pass är ett tvång just nu.
Kände att jag inte ville pressa mig för mkt så det blev 1 km PW, 3,3 km jogg med två bitar i lite bättre tempo och 1 km PW.
 
Snart är det dags för min licensiering! 💪 Sitter på Friskis och väntar in att klockan ska bli 17.30. Just nu lite lätt nervös, men jag tror det blir bättre när vi väl kommer igång. Så har det iaf känts på mina övningspass.
Fullbokat också, kul såklart men jag hade hoppats på ca halv sal. Det hade känts mer lagom. 😜
 
Snart är det dags för min licensiering! 💪 Sitter på Friskis och väntar in att klockan ska bli 17.30. Just nu lite lätt nervös, men jag tror det blir bättre när vi väl kommer igång. Så har det iaf känts på mina övningspass.
Fullbokat också, kul såklart men jag hade hoppats på ca halv sal. Det hade känts mer lagom. 😜
Åh vad kul, lycka till!
 
Snacka om att snubbla på målsnöret... Tanken var ju då att jag skulle göra deltävling 4 av 4 idag, vilket bland annat innebar tunga thrusters. Redan under uppvärmningen kände jag att något inte stod rätt till i axeln, och det verkar som att jag gjort något med den som innebär att jag inte kan pressa någonting som väger mer än 10 kg över huvudet utan att det gör #@€¡ ont. Jag kände av det lite redan i slutet av gårdagens pass men trodde att jag bara hade sträckt till något lite lätt. Så kan det ju fortfarande vara, men jag kan inte låta bli att känna mig orolig eftersom jag vet att det är väldigt vanligt med just axelskador inom crossfit. Men så jäkla hårt har jag inte kört tycker jag...

Anyways, det är i alla fall väldigt fiffigt att just min box är full av fysioterapeuter och läkare, så jag har fått en del råd från dem och hoppas vara på banan igen snart. Jag har fortfarande möjlighet att få mitt resultat medräknat om jag loggar det senast 20 juli, så förhoppningsvis känns det bättre tills dess.

Jag stannade kvar och körde en variant på passet så att jag ändå fick svettas loss lite, men nu blir det nog vila i ett par dagar i alla fall och sedan någon slags underkroppspass i helgen.
 
Snacka om att snubbla på målsnöret... Tanken var ju då att jag skulle göra deltävling 4 av 4 idag, vilket bland annat innebar tunga thrusters. Redan under uppvärmningen kände jag att något inte stod rätt till i axeln, och det verkar som att jag gjort något med den som innebär att jag inte kan pressa någonting som väger mer än 10 kg över huvudet utan att det gör #@€¡ ont. Jag kände av det lite redan i slutet av gårdagens pass men trodde att jag bara hade sträckt till något lite lätt. Så kan det ju fortfarande vara, men jag kan inte låta bli att känna mig orolig eftersom jag vet att det är väldigt vanligt med just axelskador inom crossfit. Men så jäkla hårt har jag inte kört tycker jag...

Anyways, det är i alla fall väldigt fiffigt att just min box är full av fysioterapeuter och läkare, så jag har fått en del råd från dem och hoppas vara på banan igen snart. Jag har fortfarande möjlighet att få mitt resultat medräknat om jag loggar det senast 20 juli, så förhoppningsvis känns det bättre tills dess.

Jag stannade kvar och körde en variant på passet så att jag ändå fick svettas loss lite, men nu blir det nog vila i ett par dagar i alla fall och sedan någon slags underkroppspass i helgen.
Vad tråkigt. Hoppas att det ger sig med lite vila. Håller tummarna för att du kan hinna få till det inom tidsramen!
 
Vad äter ni efter träningen?
Hur tätt inpå äter ni?
Äter ni något före och i så fall vad?
Beror helt på när på dygnet jag tränar. Men är noga med att äta kort efter träningspasset.

Innan jag tränar vill jag inte äta ngt stort nära inpå. Blir oftast ngt knäcke med ost innan oavsett när på dygnet jag tränar.
 
Vad äter ni efter träningen?
Hur tätt inpå äter ni?
Äter ni något före och i så fall vad?
Eftersom jag brukar träna efter jobbet men före middagen blir det ett litet mellanmål en knapp timme före passet (typ en müslibar, drickyoghurt eller ibland bara ett äpple), samt middag ungefär en halvtimme efter att jag kommit hem. Tränar jag tidigare under dagen är det oftast mellan frukost och lunch, men kör jag det tidiga morgonpasset äter jag typ en sked nötsmör och dricker några klunkar mjölk före och en rejäl frukost efter.

Jag är definitivt mer noggrann med vad jag äter före än efter då jag hatar att känna mig hungrig eller låg på energi några minuter in i passet, men annars gör jag det inte mer komplicerat än vad det är.
 
Axeln är inte ett dugg bättre idag tyvärr :down: Just nu är det obekvämt bara att sitta med armen i 90 graders vinkel för att använda datorn på jobbet, och i omgångar kommer det ilande smärta från baksidan av axeln som strålar ut framåt liksom. Jäkla skit!

MVH Gnällig
 
Vad äter ni efter träningen?
Hur tätt inpå äter ni?
Äter ni något före och i så fall vad?
Jag tränar på morgonen innan jobbet, typ vid 6-7. Så jag äter inte innan utan jag kliver upp och går direkt till gymmet. Däremot brukar jag försöka äta så snabbt som möjligt efteråt. Jag äter dock inte "vanlig" frukostmat, utan brukar äta samma sorts matlåda som jag också har till lunch/middag. :)
 
Axeln är inte ett dugg bättre idag tyvärr :down: Just nu är det obekvämt bara att sitta med armen i 90 graders vinkel för att använda datorn på jobbet, och i omgångar kommer det ilande smärta från baksidan av axeln som strålar ut framåt liksom. Jäkla skit!

MVH Gnällig
Men vad tråkigt :( Jag håller tummarna för att den ändå blir bättre snart!
 
Vad bra man mår av att lyssna på Anders Hansens sommarprat, där man bland annat får lära sig att promenader kan leda till 60% ökad kreativitet och två års ökning av livslängden, under en av sina dagliga halvtimmespromenader till jobbet! Motion är bra skit :D

Jag rekommenderar förresten programmet till er som inte hört det än, otroligt intressant om hur träning påverkar hjärnan!
 
Passen jag är med på är en gång i veckan, men funderar på hur jag ska hålla igång träningen mellan dem. Träna själv är ju verkligen skittråkigt och ingen vill haka på :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
62 951
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 388
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 292
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 462
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp