Kropp & själ Träning, hälsa och kost 5

Jag älskar att springa, tycker det är så otroligt skönt och avslappnande och jag mår bra när jag springer och efteråt är det också en härlig känsla.Springer du ute eller på gym? Jag har funderat på att leta fram funktionskläderna och springa ute med en av hundarna men just nu springer jag på gymmet. Sprang alltid ute förr men det är så bekvämt att gå till gymmet och slippa alla lager på lager kläder och dåligt väder så tänker nog springa ute först i vår.
Jag har flyttat springningen inomhus nu :). Ogillar att anstränga andningen ute i kylan och springningen är ju lätt att flytta in :). Skidor är ju inte lika lätt men det går bättre som tur är :).
Okej! Ja, Vårruset är kul tycker jag.
Jag gillar att springa lopp!
 
Vit sandstrand låter underbart! Vart ska du?
Vietnam :heart Vi bokade resan i december förra året så har längtat länge nu. Börjar få lite resfeber nu dock. Vi åker hela familjen, mamma och pappa bjuder mig och min bror och min brors sambo, så otroligt snälla dom är. Jag reste med mamma och pappa 2013 men vi har inte åkt hela familjen sen 2005 så det ska verkligen bli jätte bra det här. Det är 29 grader i vattnet nu och jag som är lite kräsen annars kommer nog vara nöjd och skvalpa runt en hel del i vattnet.

Ska du också resa eftersom du inte ska träna?
 
Har planerat om min träning lite, tänker köra två pass styrka i veckan och 2 kondition men inte mer än så. Är hemma om dagarna så det mesta kretsar kring hundarna och att träffa lite kompisar och familj så träningen har blivit väldigt viktig igen och ser alltid fram emot den. Men jag ska inte återgå till att träna 2 pass om dagen som förr, lite balans och vila är viktigt vet jag ju men annars skulle jag vilja träna varje dag.

Har också bestämt ett nytt styrkeprogram för att få ut mer av träningen så från och med nästa vecka blir det tuffare styrkepass.

Idag ska jag springa. Får se om det blir en timme som sist eller lite mindre, det beror på hur kroppen känns. Har mina poddar och böcker jag lyssnar på och sen finns det massor av TV skärmar att titta på för lite underhållning på löpbandet. Jag hoppas mitt löpband är ledigt för jag har alltid samma, får väl köra iväg någon annars :D

Igår var det bara jag i konditionsavdelningen, jag och 50 löpband, massor av spinningcyklar och roddmaskiner och crosstrainer osv. på ett gym med 4700 medlemmar. Det var så skönt, men det brukar vara ganska få där på dagtid. Även på styrkeavdelningen var det ganska tomt. Så i veckan har det varit gym tisdag och torsdag och löpning onsdag och idag fredag. Sen blir det vila resten av veckan med bara hundpromenaderna.
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Vietnam :heart Vi bokade resan i december förra året så har längtat länge nu. Börjar få lite resfeber nu dock. Vi åker hela familjen, mamma och pappa bjuder mig och min bror och min brors sambo, så otroligt snälla dom är. Jag reste med mamma och pappa 2013 men vi har inte åkt hela familjen sen 2005 så det ska verkligen bli jätte bra det här. Det är 29 grader i vattnet nu och jag som är lite kräsen annars kommer nog vara nöjd och skvalpa runt en hel del i vattnet.

Ska du också resa eftersom du inte ska träna?
Låter underbart! Härligt att kunna resa med hela familjen sådär, det är verkligen inte ofta det händer när man blivit vuxen och flyttat hemifrån och så!

Jag ska bara resa hem till mina föräldrar i Sverige, så definitivt inget exotiskt eller spännande :D
 
Löpning 60 minuter i varierande tempo idag för att inte bara rulla på i en bekväm situation med en viss hastighet utan varva "normaltempo/ lugnt tempo med mycket högre tempo för jag vill utvecklas och då behöver man pressa lite vidare i lugn takt för annars händer ju inget.

Älskar träningen nu men lördag och söndag är vilodagar fast med promenader så klart, jag gör allt jag gillar eller har som rutiner väldigt intensivt så skulle lätt träna varje dag men 4 ggr/vecka plus promenader får räcka.

På måndag är jag igång igen och vill hinna träna och följa mitt nya upplägg så jag behöver träna som den här veckan dvs 4 ggr från måndag till fredag men sen blir det ju slappande på semestern. Sjukgymnasten sa max 3 ggr/vecka med styrka så konditionsbiten är lite utöver för att jag älskar det och inte bara vill träna styrka utan mycket kondition och ork och för att jag mår bra när jag springer. Så det tror jag inte han har något emot. SKa träffa honom nästa vecka för lite uppföljning så ska berätta hur jag tänkt nu.

Och vet ni? Det allra bästa är att allt slit med rehabträningen och nu på gymmet gjort att mina knän inte gör ont längre. Ryggen känns lite efter skadan och har lite ont ibland men jag tror det starkaste där är lite träningsvärk så det är riktigt roligt att se framsteg :banana::banana:
 
Körde ett avsnitt av Brooklyn 99 på cykeln hos min kompis. Perfekt att dra igång ett avsnitt (20-25min) och trampa på under tiden. Hade det dock på minsta motstånd och satte inget krav att hålla mig inom visst RPM heller, skulle bara trampa konstant. Tänkte köra något liknande nästa gång jag är där och sen nästa vecka köra intervaller med lätt motstånd och hålla mig inom 60-70rpm :)
 
Körde ett avsnitt av Brooklyn 99 på cykeln hos min kompis. Perfekt att dra igång ett avsnitt (20-25min) och trampa på under tiden. Hade det dock på minsta motstånd och satte inget krav att hålla mig inom visst RPM heller, skulle bara trampa konstant. Tänkte köra något liknande nästa gång jag är där och sen nästa vecka köra intervaller med lätt motstånd och hålla mig inom 60-70rpm :)
Har du en pulsklocka på dig då? Hur viktigt är det att hålla koll på det? I gymnasiet skulle vi under en hel termin använda pulsklocka för att se hur olika träningsformer påverkade kroppen men jag kommer inte ihåg så mycket. Hur viktigt är det? Jag har tränat sen jag var ca 6 år och började med fotboll och sen har det bara rullat på och jag har provat typ varje sport känns det som och jag har aldrig brytt mig om sånt.

Är det många här som håller koll på det? Jag tittar bara på hur länge jag tränar, vikterna på gymmet, tempo och intervaller och tid när jag springer och hur kroppen känns. Hur tänker ni andra? Skulle de ge någon fördel för mig att ha en pulsklocka eller kan jag som glad motionär köra på som nu?
 
Ökade på militärpressen hos PT för nytt PB. Gjorde även ett bra knäböljspass och massor med annan benträning :) Idag ska jag testa på Les Mills Tone, då det kommer en master trainer till mitt gym och ska köra det som en gästklass. Ska bli kul :) Imorgon har jag signat upp mig på maratonspinning - 180 minuter 😅
 
Morgonspinning 45 min. Fortsätter känna mig stark i kroppen men med stort motstånd i skallen.
Verkar inte bli så många fler joggingrundor då jag inte joggar i halka.
 

Tassetass

Moderator
Jag vet att jag frågat det här förut men minnet är kasst och kort; ni som har löpband hemma, vad har ni för märke/modell?
 
Har du en pulsklocka på dig då? Hur viktigt är det att hålla koll på det? I gymnasiet skulle vi under en hel termin använda pulsklocka för att se hur olika träningsformer påverkade kroppen men jag kommer inte ihåg så mycket. Hur viktigt är det? Jag har tränat sen jag var ca 6 år och började med fotboll och sen har det bara rullat på och jag har provat typ varje sport känns det som och jag har aldrig brytt mig om sånt.

Är det många här som håller koll på det? Jag tittar bara på hur länge jag tränar, vikterna på gymmet, tempo och intervaller och tid när jag springer och hur kroppen känns. Hur tänker ni andra? Skulle de ge någon fördel för mig att ha en pulsklocka eller kan jag som glad motionär köra på som nu?
60-70rpm är trampfrekvensen. Alltså att jag ska trampa i en viss takt/tempo. Till cykeltestet ska man hålla mellan 60-70rpm under hela testet. Är du över eller under så har du 7sek på dig att rätta till takten, annars åker du ut.

Den enda puls jag kollar är vilopulsen. Annars kör jag bara på känsla, längd, tid och vikt.

Att skaffa pulsklocka eller inte beror helt på dig. Du kan lätt köra på som en glad motionär, men om du vill grotta ner dig i puls så finns det nog en hel vetenskap bakom.
 
60-70rpm är trampfrekvensen. Alltså att jag ska trampa i en viss takt/tempo. Till cykeltestet ska man hålla mellan 60-70rpm under hela testet. Är du över eller under så har du 7sek på dig att rätta till takten, annars åker du ut.

Den enda puls jag kollar är vilopulsen. Annars kör jag bara på känsla, längd, tid och vikt.

Att skaffa pulsklocka eller inte beror helt på dig. Du kan lätt köra på som en glad motionär, men om du vill grotta ner dig i puls så finns det nog en hel vetenskap bakom.
Aha, då förstår jag. Förstod inte riktigt vad du menade :o Är 60-70 rpm snabbt tempo?

Jag har funderat på en pulskloka för att ha lite koll. Jag har pga av en massa olika saker lite konstigt med puls och blodtryck, dom är inte som dom "ska" vara. Jag har lågt blodtryck men som jag fått upp en del nu även om det fortfarande är för lågt. Men har dom senaste åren fått väldigt hög vilopuls. Förr låg jag på ca 60 och som lägst ner mot 40 ett bra tag. Sen när kroppen fortsatte må dåligt så gick jag från låg puls till för hög vilopuls. När vi kollade mitt blodtryck och puls i torsdags så var min vilopuls 114, så det vore lite spännande att se var jag hamnar när jag tränar, hur hårt hjärtat får jobba.
 
Jag funderade på att ta en riktig långpromenad idag på min vilodag från träningen men insåg att jag både måste städa och sen hem till mor och far och träffa dom och farfar och min bror och gå dit och hem och med en huvudvärk som bara bultar så blir det ingen långpromenad utan gör bara det jag måste. Jag har i princip aldrig feber utan får istället undertemp. Det var inte extremt men ändå för lågt, jag hade 35,4 i temp och då mår jag inte bra alls.
 
Senast ändrad:
Äntligen kan jag komma tillbaka till tråden - första spinningpasset på 3 år avklarat idag :banana:
Så skön känsla att vara tillbaka och allt känns som vanligt! Förutom orken då 😂

Målet är att få tillbaka den energi och glädje jag vet att jag får av att träna, som ett steg i min återhämtning efter utmattning och depression. Vägen dit är att få till ett pass i veckan, skulle jag lyckas hitta tid till mer är det bonus.
 
Jag funderade på att ta en riktig långpromenad idag på min vilodag från träningen men insåg att jag både måste städa och sen hem till mor och far och träffa dom och farfar och min bror och gå dit och hem och med en huvudvärk som bara bultar så blir det ingen långpromenad utan gör bara det jag måste. Jag har i princip aldrig feber utan får istället undertemp. Det var inte extremt men ändå för lågt, jag hade 35,4 i temp och då mår jag inte bra alls.
Ja, det låter som att du kan behöva ta det lite lugnt då istället! Krya på dig :)

Äntligen kan jag komma tillbaka till tråden - första spinningpasset på 3 år avklarat idag :banana:
Så skön känsla att vara tillbaka och allt känns som vanligt! Förutom orken då 😂
Välkommen tillbaka! :D
 
Aha, då förstår jag. Förstod inte riktigt vad du menade :o Är 60-70 rpm snabbt tempo?

Jag har funderat på en pulskloka för att ha lite koll. Jag har pga av en massa olika saker lite konstigt med puls och blodtryck, dom är inte som dom "ska" vara. Jag har lågt blodtryck men som jag fått upp en del nu även om det fortfarande är för lågt. Men har dom senaste åren fått väldigt hög vilopuls. Förr låg jag på ca 60 och som lägst ner mot 40 ett bra tag. Sen när kroppen fortsatte må dåligt så gick jag från låg puls till för hög vilopuls. När vi kollade mitt blodtryck och puls i torsdags så var min vilopuls 114, så det vore lite spännande att se var jag hamnar när jag tränar, hur hårt hjärtat får jobba.
Det är inte ett jättehögt, men det jobbiga ligger i att trampa kontinuerligt. För en som hellre cyklar långa turer på landsvägarna eller som transport så är det helt klart en omställning. Jag är van vid nedförsbackar och naturliga pauser i trampandet ;)

Då kan det ju vara lite extra intressant att hålla koll på pulsen :)

Krya på dig btw :)
 
Inte tränat på hela veckan pga massa annat i livet som kom emellan 😅 Men har ridit tre pass och tagit några promenader. Idag tänkte jag försöka köra en litet yogapass sen för jag behöver mjuka upp mig lite.
 
Äntligen kan jag komma tillbaka till tråden - första spinningpasset på 3 år avklarat idag :banana:
Så skön känsla att vara tillbaka och allt känns som vanligt! Förutom orken då 😂

Målet är att få tillbaka den energi och glädje jag vet att jag får av att träna, som ett steg i min återhämtning efter utmattning och depression. Vägen dit är att få till ett pass i veckan, skulle jag lyckas hitta tid till mer är det bonus.
Härligt att läsa! Jag mår så mycket bättre när jag får träna och använda kroppen så att ta tag i träningen igen har betytt mycket för mig också.
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

Upp