Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
I år har jag varit hemsk mot mig själv och faktiskt satt upp viktmål för grundövningarna :nailbiting:
Mark blir nog lättast för mig att klara trots att jag har högst mål där (kroppsvikt x2, utan bälte eller annat bling). Bänk kroppsvikt och böj kroppsvikt x1,5. Marken körde jag ett par set med åtta på 100 kg förra veckan så det känns lovande :D. Böj har jag till skillnad från marken heeeelt fel proportioner för egentligen med långa lårben och kort överkropp men det går sakta men säkert uppåt även där men det är långt kvar. Har dock en ny träningskompis som är enormt bra på just böj så litar på att han kan peppa mig lite.
 
Halvtimmes promenad mätning tömkörde shettisen och dottern red ena islandshästen förut. Packade hö och bar vatten också. Bara fodra och skotta skit kvar. Ska greja lite smått nu sen blir det soffan och en film med ena dottern. Ryggen är ganska okej än så länge så ska fortsätta ta det lugnt idag.
 
Åh vad jag är nöjd och tacksam för min kropp idag :love: Den har definitivt sina skavanker, och den är inte alltid på min sida, men när den är det är den alldeles fantastisk!

Jag har med andra ord haft ett bra träningspass idag :D Fokus var mest på att rensa ut en massa skit ur hjärnan för att förhoppningsvis må lite bättre, så jag tog gott om tid på mig och gjorde sånt som kändes kul just idag.

Sprang först 3 km på löpband - långt för att vara mig, men det var inga problem alls och jag hade lätt kunnat fortsätta ett tag till! Ville dock spara energi till styrketräningen, där jag körde tunga militärpressar, frivändningar, Arnold press, latsdrag och renegade man makers. Mycket axlar med andra ord, det är den muskelgrupp jag gillar att träna allra mest. Vilken underbar känsla det är att plocka upp något tungt, kämpa som en idiot för att pressa upp det, och lyckas!

Jag är lite allmänt hög på endorfiner som ni kanske märker, och går och lägger mig med en skön känsla i magen för första gången på flera dagar 😊
 
Åh vad jag är nöjd och tacksam för min kropp idag :love: Den har definitivt sina skavanker, och den är inte alltid på min sida, men när den är det är den alldeles fantastisk!

Jag har med andra ord haft ett bra träningspass idag :D Fokus var mest på att rensa ut en massa skit ur hjärnan för att förhoppningsvis må lite bättre, så jag tog gott om tid på mig och gjorde sånt som kändes kul just idag.

Sprang först 3 km på löpband - långt för att vara mig, men det var inga problem alls och jag hade lätt kunnat fortsätta ett tag till! Ville dock spara energi till styrketräningen, där jag körde tunga militärpressar, frivändningar, Arnold press, latsdrag och renegade man makers. Mycket axlar med andra ord, det är den muskelgrupp jag gillar att träna allra mest. Vilken underbar känsla det är att plocka upp något tungt, kämpa som en idiot för att pressa upp det, och lyckas!

Jag är lite allmänt hög på endorfiner som ni kanske märker, och går och lägger mig med en skön känsla i magen för första gången på flera dagar 😊

Åh, vad härligt Mineur!
Att vara hög på endorfiner är verkligen coolt, haha jag beter mig typ som om jag är full och babblar en massa 🤣. Typ efter ett lopp eller så.

---
Fast igår tror jag jag upplevde typ motsatsen...? Jag hoppade över att springa på bandet före jobbet och hade sämre tålamod på jobbet och blev hungrig och grinig fast jag åt lunch en timme senare än jag brukar....? Samband?
 
Åh, vad härligt Mineur!
Att vara hög på endorfiner är verkligen coolt, haha jag beter mig typ som om jag är full och babblar en massa 🤣. Typ efter ett lopp eller så.

---
Fast igår tror jag jag upplevde typ motsatsen...? Jag hoppade över att springa på bandet före jobbet och hade sämre tålamod på jobbet och blev hungrig och grinig fast jag åt lunch en timme senare än jag brukar....? Samband?
Jag också! Babblade av mig till sambon först och här sedan :D

Jag ser absolut ett möjligt samband i ditt fall, hoppas du har en bättre dag idag! :)
 
Jag också! Babblade av mig till sambon först och här sedan :D

Jag ser absolut ett möjligt samband i ditt fall, hoppas du har en bättre dag idag! :)

:D

Hmm, himla intressant! Får börja föra statistik!

Ja, idag är jag ledig, välbehövligt :). Fast snart är frukost välbehövligt också om jag inte ska bli grinig idag med...^^. Men förhoppningsvis hämtar pappa mig nu rätt snart iaf, han blev sen. Har druckit kaffet jag tänkt ha med mig iaf, det är nog tur ;).

Hoppas du (och ni andra i tråden också förstås) också har en bra dag!
 
Jag hade en rätt bra ryggdag igår och jag vaknade inte med någon värre värk idag heller! Så dagen började bra i alla fall :) Längtar efter att få träna igen. Om ryggen håller sig såhär snäll ett par dagar till så kanske jag kör ett pass under helgen. Ska ringa kiropraktorn idag i alla fall, hoppas få en tid nästa vecka.

Idag ska jag i alla fall rida på lunchen och i em blir det promenad till och från svärföräldrarna. Dottern ska med och gå dit. Ska försöka förhandla med henne så jag kan få gå själv hem så kan jag ta en lite längre sväng och hålla mitt vanliga tempo som hon inte orkar :p
 
Marklyften imorse kändes tunga, men inte på ett bra sätt. Det lyftet är verkligen så känsligt för dagsform! Gjorde åtta tvåor på relativt ”lätta” 105 kg och det var inget roligt alls.

Stående press var roligare, där blev det till och med ett personbästa; grisade upp en trea på 40 kg. :D
Nu är jag nyfiken igen, vad menas med att göra åtta tvåor? Det låter ju jätte konstigt. Förklaring tas tacksamt emot :D
 
Har ändrat träningsmetod nu. Jag började ju med att springa lugnt på löpbandet tills jag lätt sprang en timme och hade kunnat fortsätta. Men det blev långtråkigt att bara stirra på klockan och jag kände nu att jag inte kommer framåt med det upplägget just nu. Jag börjar därför att nu ha en viss distans att springa och att göra det i mycket högre tempo än när jag sprang längre tid. Har bara gjort så två gånger nu och valde 3 km i högt tempo och det var så mycket roligare att fokusera på att klara en viss sträcka för då vågade jag gasa på extra mycket och jag kommer kunna följa utvecklingen. Det kommer bli mer högintensiv träning där jag tar ut mig mer på en kortare sträcka än om jag springer en timme. Lågintensiv träning får jag ju i och med alla promenader.

Funderar också på att springa 3ggr/vecka och gymma 1g/vecka eftersom löpningen är det jag gillar bäst. Det gick jätte bra att springa idag, var inte alls helt slut utan hade kunnat fortsätta lite till så på söndag kör jag minst 3 km men målet är 4 km om jag ska bli helt nöjd. Imorgon blir det dock styrketräning.
 
Idag avstod jag från mitt bokade spinningpass. Nöjd med att jag lyssnade på kroppen som inte tycker om att vi börjat jobba igen... igår sov jag i soffan efter jobbet, idag åkte jag hem med molande huvudvärk. Hoppas komma med på passet i helgen i stället, är fortfarande på reservplats.
 
Nu är jag nyfiken igen, vad menas med att göra åtta tvåor? Det låter ju jätte konstigt. Förklaring tas tacksamt emot :D
Det betyder att man gör åtta set med två repetitioner i varje. Du gör alltså två repetitioner av en övning (t.ex. två armhävningar), vilar sedan en eller flera minuter, gör två repetitioner till, osv tills du gjort det åtta gånger.

Det absoluta standardformatet i styrketräning brukar vara 3 set med 8-10 repetitioner i varje, det är det man brukar börja med som nybörjare. Sedan kan man ändra en massa på det all eftersom man blir starkare och mer erfaren, beroende på vad man vill uppnå med sin träning just då.

@Tassetass kan säkert lägga till en massa annan info som jag inte har i huvudet!
Idag avstod jag från mitt bokade spinningpass. Nöjd med att jag lyssnade på kroppen som inte tycker om att vi börjat jobba igen... igår sov jag i soffan efter jobbet, idag åkte jag hem med molande huvudvärk. Hoppas komma med på passet i helgen i stället, är fortfarande på reservplats.
Bra jobbat! Jag tänker ibland att vi egentligen borde vara ännu mer stolta över de gånger då vi verkligen lyssnar på kroppen och respekterar när den protesterar, än alla de andra gångerna då vi går och tränar.
 
Ni som styrketränar - hur länge brukar ni vila mellan varje set? Jag läste en studie för ett tag sedan som visade att 2-3 minuters vila emellan varje set var optimalt för prestation och muskeluppbyggnad. Jag brukar vila i ungefär en minut mellan seten men testade två igår. Det blev naturligtvis stor skillnad på min prestationsförmåga, men jösses vilken tid det tog och vad rastlös jag blev mellan seten! Borde kanske öva lite mer på det där...
 
Ni som styrketränar - hur länge brukar ni vila mellan varje set? Jag läste en studie för ett tag sedan som visade att 2-3 minuters vila emellan varje set var optimalt för prestation och muskeluppbyggnad. Jag brukar vila i ungefär en minut mellan seten men testade två igår. Det blev naturligtvis stor skillnad på min prestationsförmåga, men jösses vilken tid det tog och vad rastlös jag blev mellan seten! Borde kanske öva lite mer på det där...
Jag tränar flera muskelgrupper så det inte blir dötid. Vilar muskler mellan set men vilar inte hela kroppen.. vet inte om det är bra men det är min egen lilla cirkelträning.
 
Hemkommen från första gången på crossfitkursen, som var så fullbokad att de ska starta upp en till :)

Idag gick vi igenom Air Squat, Burpee och Lunges så rätt basic för mig men fick bra tips på teknik för burpess då jag inte gått ner till marken med bröstet innan.

Våran första WOD blev:
Amrap(as many reps as possible) 12 min
2-4-6-8-10....
Airsquat
Burpee
Lunges

Och varje hel minut skulle man springa fram och tillbaka.

Jobbigt men kul, ser redan fram emot nästa gång, och som bonus fick jag reda på att man som deltagare på nybörjarkursen får gå även på de vanliga passen utan extra kostnad under de 8 veckor kursen varar :)
 
Hemkommen från första gången på crossfitkursen, som var så fullbokad att de ska starta upp en till :)

Idag gick vi igenom Air Squat, Burpee och Lunges så rätt basic för mig men fick bra tips på teknik för burpess då jag inte gått ner till marken med bröstet innan.

Våran första WOD blev:
Amrap(as many reps as possible) 12 min
2-4-6-8-10....
Airsquat
Burpee
Lunges

Och varje hel minut skulle man springa fram och tillbaka.

Jobbigt men kul, ser redan fram emot nästa gång, och som bonus fick jag reda på att man som deltagare på nybörjarkursen får gå även på de vanliga passen utan extra kostnad under de 8 veckor kursen varar :)
Låter ju toppen! Men oj vad jag hatade den där jäkla crossfit-standarden vad gäller burpees i början, något som redan vad svinjobbigt blev liksom bara ännu värre 🙄 Kan dock informera om att jag tycker att de hjälpt mig att bli starkare i armhävningar eftersom man ju sänker sig ner (mer eller mindre långsamt beroende på var i WODen man befinner sig :D) som en halv armhävning typ. Brukar alltid ha lite träningsvärk i bröstmusklerna efter en WOD med mycket burpees i!
 
Ni som styrketränar - hur länge brukar ni vila mellan varje set? Jag läste en studie för ett tag sedan som visade att 2-3 minuters vila emellan varje set var optimalt för prestation och muskeluppbyggnad. Jag brukar vila i ungefär en minut mellan seten men testade två igår. Det blev naturligtvis stor skillnad på min prestationsförmåga, men jösses vilken tid det tog och vad rastlös jag blev mellan seten! Borde kanske öva lite mer på det där...

Mellan seten i basövningarna vilar jag minst två minuter om inte programmet säger annat. Assisterande/kompletterande övningar kör jag ofta i superset eller triset med kanske en minuts vila mellan.
 
@Mineur När jag tränade för styrka och verkligen ville få ut max då jag skulle upp så tungt jag kunde på singlar i basövningar kunde det bli upp till fem minuter på de tyngsta vikterna men då var jag uppe på en rep max. Kör jag bara tungt ca två-tre minuter och lätt och medeltungt blir knappt en minut beroende på hur sliten man känner sig.

@Lillefrun om jag inte minns fel ville du bli bättre för agilityn? Som nån annan skrev så tror jag att intervaller skulle ge mer än nöta längre sträckor då ett agilitylopp max är en minut och typ hälften av det med en snabb hund. Så jag skulle köra intervaller på maxfart (fast inte riktigt första passen utan hålla igen lite pga skaderisk när man inte van att gå fullt ut) i högst en minut och så lufsa i lugnt tempo två minuter och så maxfart igen i högst en minut och lufsa i två minuter och upprepa typ fem gånger. Att byta ut ett av dina löppass mot intervaller skulle nog ge en del tillbaka sen i agilityn. Sen i styrketräningen jobba på stärkande knäövningar då det kan bli slitiga riktningsbyten i högt tempo på en agility bana och har du stärkt upp knäna så minskar risken för skador.

Var iväg en snabbis igår och körde intervaller på crosstrainern i 20 minuter och så tio minuter ganska lugnt tempo. Idag är planen att åka och styrketräna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 960
· Visningar
62 422
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 146
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 123
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 289
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp