Utländskt godis (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

När jag var barn så var det penguins och polos det första vi kastade oss över när vi kom över. Nu i vuxen ålder inser jag att den där ständiga tävlingen när man skulle se vem som kunde ha en polo i munnen längst utan att den smälta hade de glädjande bieffekten av att vi var tysta i bilen. Inte konstigt att pappa försåg oss med dom! Idag skulle jag aldrig äta mintgodis! Jag saknar aero!
Ja, Aero är gott! Polos är rätt vanligt att använda som hästgodis här :D
När jag pluggade i England, utanför Brighton ;), för 35 (!) år sen blev jag besatt av några slags kex som hade apelsinkräm mellan sig och sedan var överdragna med mjölkchoklad. Var där i ett halvår och gick upp nästan en stone tack vare dessa kex. När jag varit tillbaka i UK efter det har jag hittat kexen men tack och lov var de inte alls lika lockande längre.
Godkänd användning av England! 🏅

Kan det ha varit Jaffa Cakes?
 
När jag pluggade i England, utanför Brighton ;), för 35 (!) år sen blev jag besatt av några slags kex som hade apelsinkräm mellan sig och sedan var överdragna med mjölkchoklad. Var där i ett halvår och gick upp nästan en stone tack vare dessa kex. När jag varit tillbaka i UK efter det har jag hittat kexen men tack och lov var de inte alls lika lockande längre.

Jaffa cakes?

Edit: Tvåa på bollen!
 
Just att till och med tillverkaren kallar den "unik" gör mig lite misstänksam... Men den har ju funnits jättelänge, så någon köper den bevisligen även om inte heller jag någonsin sett det med egna ögon.
Ja den chokladbiten är märkligt. Jag har heller inte sett att det skulle vara något sug efter den och den har typ alltid funnits.
 
Aero peppermint!

Sen gillar jag godiskulor från Island, med tydlig smak. Minns dock inte namnet nu. Och deras Hraun, ungefär som Brejk eller vad de hette.
 
"
Marabou Skotte är en unik, krämig, mörk nougat med hackade nötter och russin, överdragen med smakrik mörk choklad" så ja ungefär :D Har nog aldrig varit med om att någon jag känner pratat om eller köpt den, mysko!
Enda sedan jag tog ett dagen efter piller och om jag minns rätt fick extremt dåliga selen värden eller hur det nu var. Så har jag ätit dessa. Hade extrem cravings efter dom under min icke trevliga tur tillbaka till "normalt" mående.
 
Aero mint! Och Junior mints från usa/Kanada.
Men ffa saknar jag Smarties bars. Chokladbit med minismarties i. Fanns när jag bodde på Irland, fick en hel kartong i avskedspresent när jag slutade jobbet där. Sen försvann baren men fanns kvar som chokladkaka ett tag, nu har jag inte hittat den heller på ett par år när jag varit tillbaks. Marabou hade en limited edition med non stop i en mjölkchokladkaka men blev inte alls samma balans i crunchen från skalet och konsistensen mellan de olika choklad som det blev med minismartiesen. Grymt saknad!
 
Jag saknar massor från mina år i Cornwall:
Att man kan köpa crisps (chips på svenska) i SMÅ påsar, inte bara jättepåsar. Och smaker som shrimp cocktail t.ex.! Hoola Hoops!!

Sen saknar jag britternas underbara bakverk som finns att köpa i varje matbutik: alla dessa fruit cakes, med körsbär, korinter, sultanas.... Och Battenburg!!! Mr Kiplings almond slices..... Britterna är helt överlägsna när det gäller cakes!

Bland godiset saknar jag polo mints och de där vita stenhårda mintkaramellerna, ganska stora, minns inte vad de hette.... Gick inte att tugga sönder, då rök tänderna! Och sån där apelsinchoklad; en rund apelsinformad choklad, uppdelad i klyftor! Med fin guldorange folie runtom. Mmmmm.....
 
Jag saknar massor från mina år i Cornwall:
Att man kan köpa crisps (chips på svenska) i SMÅ påsar, inte bara jättepåsar. Och smaker som shrimp cocktail t.ex.! Hoola Hoops!!

Sen saknar jag britternas underbara bakverk som finns att köpa i varje matbutik: alla dessa fruit cakes, med körsbär, korinter, sultanas.... Och Battenburg!!! Mr Kiplings almond slices..... Britterna är helt överlägsna när det gäller cakes!

Bland godiset saknar jag polo mints och de där vita stenhårda mintkaramellerna, ganska stora, minns inte vad de hette.... Gick inte att tugga sönder, då rök tänderna! Och sån där apelsinchoklad; en rund apelsinformad choklad, uppdelad i klyftor! Med fin guldorange folie runtom. Mmmmm.....
Vad är battenburg?
 
Vad är battenburg?
1694089835011.png
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 283
Senast: Mkb
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
5 211
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 774
Senast: Lilla
·
Fordon Letar ny bil. Minst lika svårt som att byta telefon. Finns två miljarder olika varianter att välja på och jag har ingen aning om vad jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 978
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp