Vad gör vi? Del CLVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Liksom @bettysmatte är jag förvånad. Är det en vanlig, manuell låda?

Ja, gör någon det på min bil blir jag inte glad. Klart att det går men det krävs en himla tajming.

Edit: Nu låter jag iofs ingen annan än särbon köra Silverpilen :D Ja, jag lånade ut hen till en vän och testförarkollega med full rad på körkortet också... Hon kör mer sansat än vad jag gör :rofl:
 
Det verkar inte vara så välkänt det här med att man kan växla utan koppling utan extra slitage. En på min mammas jobb håller på med bilar och var lite fundersam men tyckte att det borde funka. Min pappa håller på med bilar och har gjort många år, han hade ingen aning om det.
Klart man kan, men det ger onödigt slitage på växellådan. Kopplingen finns ju av en orsak..
 
Häkteschefen är min före detta kriminalvårdsinspektör och jag vet att han uppskattar mig och mitt jobb :) (Även om vi inte alltid tycker likadant om allt.)

Jag har många sidouppdrag så de har mycket användning av mig :D Vilket förstås även det andra verksamhetsstället skulle ha. (Bevakningsoperatör, klienthandläggare, regional häktessamordnare, larmchef, lokal Rakel-instruktör, röntgenutbildad, kontrollgrupp samt bärare av OC och batong.)
Vad är OC?
 
Jag kan använda kopplingen, föredrar bara att inte göra det. Att använda kopplingen är ju det enkla anternativet (och inte fel på något sätt).
Hur vet du rätt varvtal? Något du tittar efter eller lyssnar efter? För innebär det att titta efter rätt varvtal är det ju inte så bra att växla utan koppling, men man kan ju lyssna efter det också så att det blir rätt.
 
Hur vet du rätt varvtal? Något du tittar efter eller lyssnar efter? För innebär det att titta efter rätt varvtal är det ju inte så bra att växla utan koppling, men man kan ju lyssna efter det också så att det blir rätt.
En kombination, men jag känner bilen och vet därför även utan att titta.
 
Häkteschefen är min före detta kriminalvårdsinspektör och jag vet att han uppskattar mig och mitt jobb :) (Även om vi inte alltid tycker likadant om allt.)

Jag har många sidouppdrag så de har mycket användning av mig :D Vilket förstås även det andra verksamhetsstället skulle ha. (Bevakningsoperatör, klienthandläggare, regional häktessamordnare, larmchef, lokal Rakel-instruktör, röntgenutbildad, kontrollgrupp samt bärare av OC och batong.)
Simultankapacitet är bara förnamnet! Jag förstår att chefen inte vill släppa dig.🌟

Att ni inte alltid tycker lika är ingen nackdel. Min erfarenhet av "ja-sägare" är negativ. Jag hade två i min grupp och de tillförde aldrig någonting som utveclade eller förde oss framåt.
 
Nix urgammalt. Förr lärde man sig att lyssna på motorljudet och försöka växla utan koppling.. (så gammal är jag....)

Moderna bilar mår definitivt inte bra alls av det.
Då är denna kanske omodern och att det är därför det funkar? Den är från -13 men som sagt lite speciell. Eftersom att den tar växeln precis lika lätt som med koppling tror jag liksom inte att det skadar den. Min mamma har dock testat och lyckas inte.
 
Har precis handlat, skulle veckohandla men valde att endast ta det nödvändigaste för vårt hushåll vilket ändå slutade på en saftig nota. Automatiskt tänker jag på de personer som lever på marginalen och måste vända på varje krona :(
Precis vad jag tänkte härom dagen. Jag var innom den lokala KIWI-butiken (norsk mat butkskedja) och råkade höra hur en familj som tydligen levde på marginalen diskuterade och prioriterade varenda vara de la i korgen. Extrapriser och kort datum på mer eller mindre allt, ingen glass till de två barnen (vi har inte råd till glass).

Jag kände mig faktisk lite illa till mods som bara kunde ta det jag ville ha. Jag funderade på att köpa varsin glass till barnen men avstod, jag visste inte hur föräldrarna skulle reagera. Kunde uppfattas som "se vad jag har råd till".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
95 96 97
Svar
1 936
· Visningar
56 916
  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
65 539
Senast: Scata
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
68 341
Svar
2 006
· Visningar
69 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp