Vad gör vi? Del CLVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför växlar du utan att använda kopplingen :confused:?? Är det något nytt fenomen som jag helt har missat....?
Tycker att det bli jämnare körning. Sålänge man har exakt rätt varvtal, hastighet och inte gasar går det bra. Använder dock kopplingen om jag behöver komma upp i hastighet snabbt och inte hinner vänta på varvtalet. Men vissa bilar är mer förlåtande och vissa mindre, den vi har är snäll.
 
Tycker att det bli jämnare körning. Sålänge man har exakt rätt varvtal, hastighet och inte gasar går det bra. Använder dock kopplingen om jag behöver komma upp i hastighet snabbt och inte hinner vänta på varvtalet. Men vissa bilar är mer förlåtande och vissa mindre, den vi har är snäll.
Har aldrig hört talas om och tycker att det låter väldigt invecklat.... ;)
 
Tycker att det bli jämnare körning. Sålänge man har exakt rätt varvtal, hastighet och inte gasar går det bra. Använder dock kopplingen om jag behöver komma upp i hastighet snabbt och inte hinner vänta på varvtalet. Men vissa bilar är mer förlåtande och vissa mindre, den vi har är snäll.
Men.. Hur mår växellådan av det?

Kan egentligen inget om bilar, men ja..
 
Har aldrig hört talas om och tycker att det låter väldigt invecklat.... ;)
Upptäckte det av en slump, hade handen på växelspaken då jag skulle växla senare (nedförsbacke med stopp längst ner) och råkade sätta den i friläge. Trodde inte att det skulle gå men efter att ha googlat så verkar det helt okej sålänge bilen inte verkar missnöjd. Det blir ju inte alls så förlåtande som med koppling men särskilt invecklat är det inte heller, mer en vanesak. Men eftersom att allting är rätt vid växlingen då så blir det också väldigt jämnt :)
 
Tycker att det bli jämnare körning. Sålänge man har exakt rätt varvtal, hastighet och inte gasar går det bra. Använder dock kopplingen om jag behöver komma upp i hastighet snabbt och inte hinner vänta på varvtalet. Men vissa bilar är mer förlåtande och vissa mindre, den vi har är snäll.

Liksom @bettysmatte är jag förvånad. Är det en vanlig, manuell låda?
 
Men.. Hur mår växellådan av det?

Kan egentligen inget om bilar, men ja..
Det ska tydligen inte vara några problem med den.
Liksom @bettysmatte är jag förvånad. Är det en vanlig, manuell låda?
Ja, det är en vanlig manuell. Enligt min mamma är bilen dock lite speciell (jag har ju inte mycket erfarenhet alls) så vet inte om den kanske är annorlunda än de flesta även där. Den verkar iaf nöjd med det (ja, den låter om den är missnöjd).
 
Väntar på tvätten i tvättmaskinen. Sedan ska den hängas ut i den - rätt starka - brisen som vi har idag.... :) Tror jag ska ringa och höra om föräldrarna vill att jag kommer och avslutar målningen av deras veranda.....

Känner mig lite härmig, tvättar täcken och kuddar idag så att de ska få bli härligt lufttorkade ute - och nu ska jag dra till stan och handla en burk färg till verandadörren (dock min egen veranda). :)
 
Alltså att växla utan koppling är ju liksom ”grundmekanismen” att en kan lägga i en växel när varvtalet stämmer för den växeln. (eller grundfunktionen är ju oväxlat, men ni hajar…) Koppling är en finess för att en inte ska måsta matcha varvtalet. Så länge en matchar så sliter det inte alls, men om en inte har den snitsen blir det såklart extra slitage. Dessutom är det kul!

I övrigt har jag varit vaken sedan 3:30 när grannen ovanpå började städa och diska efter sin fest. :eek::down: Sov igenom den ganska stillsamma festen, men sedan. Shit vad hurtigt att städa vid fyra på morgonen.

Har fångat morgonsolen på balkongen, men nu är det för varmt så jag poppar indiska bhajans i sängen.
 
Sov till 6.40 iaf. Nu laddar jag för att åka till Västerås och äta födelsedagslunch med mammas familj. Vi tänkte att hennes morbror, 97 år, skulle slippa åka så långt i år så vi åker dit istället. Jag är glad rör det finns viltköttbullar på menyn och köttbullar på fin restaurang brukar vara 👌👌👌
Är det inte power meet där nu?
 
Det verkar inte vara så välkänt det här med att man kan växla utan koppling utan extra slitage. En på min mammas jobb håller på med bilar och var lite fundersam men tyckte att det borde funka. Min pappa håller på med bilar och har gjort många år, han hade ingen aning om det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
61 412
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
66 037
Senast: Scata
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
68 774
Svar
2 006
· Visningar
70 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp