Vad gör vi? Del CLVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
På vilket sätt sliter det mer än med kopplingen? Förutsatt att man gör rätt då, annars sliter det ju definitivt.
Man hör när det går illa. Problemet är att en bil inte tål så många missar innan man riskerar att bli stående.

Kopplingen gör att man säkerställer att växellådan inte tar skada. Det är svårt att göra helt rätt, med koppling blir det lätt och med stora marginaler.

I tävlingssammanhang växlar man ofta upp utan koppling för att det tar lite kortare tid. Men då räknar man också med total genomgång av bilarna varje månad.
 
Har öppnat ena paketet nu, allt utom två saker var där i. De två är väl i det andra paketet.
Ena plastbacken var mindre än jag föreställt mig men hittar säkert nåt att ha i den ändå. :D
 
Passade på att städa i förrådet i reklampausen
Har ju förrådet i lägenheten.
Ska få ordning så jag kan få in mer saker.
Ser redan bättre ut.
Dammsugit med.
Nu ska jag bara kolla klart på Hundar utan hyfs innan jag dammsuger resten av lägenheten
 
Simultankapacitet är bara förnamnet! Jag förstår att chefen inte vill släppa dig.🌟

Att ni inte alltid tycker lika är ingen nackdel. Min erfarenhet av "ja-sägare" är negativ. Jag hade två i min grupp och de tillförde aldrig någonting som utveclade eller förde oss framåt.
Olikheter är inget farligt, tycker tvärtom att det är givande med människor som vågar ha åsikter och tankar och en vilja att förändra och förbättra på jobbet. Ibland känns det inte som att det är så vanligt dock, man föredrar att bara klaga men inte förändra.
 
Kollade om serien Good Omens som är baserat på (tyvärr det enda samarbetet mellan Neil Gaiman och Pterry) boken. Vilken kan varmt rekommenderas. Det är Gaiman som stod för i princip allt när han skrev manus och var showrunner för att uppfylla ett löfte han gav Pratchett innan hans död. Serien är fantastiskt bra. Michael Sheen och David Tennant har en kemi som bara är woooha. Såg sedan en del av en intervju där Gaiman bl.a pratade om sin vänskap med Pratchett och fällde några tårar.

 
Precis vad jag tänkte härom dagen. Jag var innom den lokala KIWI-butiken (norsk mat butkskedja) och råkade höra hur en familj som tydligen levde på marginalen diskuterade och prioriterade varenda vara de la i korgen. Extrapriser och kort datum på mer eller mindre allt, ingen glass till de två barnen (vi har inte råd till glass).

Jag kände mig faktisk lite illa till mods som bara kunde ta det jag ville ha. Jag funderade på att köpa varsin glass till barnen men avstod, jag visste inte hur föräldrarna skulle reagera. Kunde uppfattas som "se vad jag har råd till".
Hela situationen ger mig lite ont i magen faktiskt. Jag känner igen hur de resonerar, de du stötte på i affären, har själv gjort många gånger i mitt liv, och känner att fortsätter priserna är jag ju helt klart där igen!

Och samtidigt gör det mig så arg när jag läser trådar där man liksom nästan skammas i valet av smör, valet av grönsaker, valet av/att äta kött, valet av lokalproducerat, KRAVmärkt osv- och resonemang som "bra att priser höjs, har man inte råd får man vara utan och fattiga ska inte behöva göra dåliga val" osv. Gode Gud, tänk att vara fattig hela livet och aldrig kunna välja bra, rätt, gott, vad man vill osv? Där hela livet kretsar kring "överleva" istället för att leva? Jag har full förståelse att valen man gör inte är de perfekta. Vi lever bara en gång och de flesta av oss försöker göra mycket gott under vår livstid ändå.
 
Nu märks det att jag är ledig.
Drömmer om jobbet.
Alltid samma tema.
Jag tappar bort hela klassen på skolan och kommer försent till jobbet och hittar inte mitt arbetsrum.
Tur att det inte är så i verkligheten 😂😂
Haha. Jag tappar bort bilen. Den står inte på parkeringen och jag går gata upp och gata ner utan att hitta den. Det blir kväll och den är fortfarande borta :D
 
Hela situationen ger mig lite ont i magen faktiskt. Jag känner igen hur de resonerar, de du stötte på i affären, har själv gjort många gånger i mitt liv, och känner att fortsätter priserna är jag ju helt klart där igen!

Och samtidigt gör det mig så arg när jag läser trådar där man liksom nästan skammas i valet av smör, valet av grönsaker, valet av/att äta kött, valet av lokalproducerat, KRAVmärkt osv- och resonemang som "bra att priser höjs, har man inte råd får man vara utan och fattiga ska inte behöva göra dåliga val" osv. Gode Gud, tänk att vara fattig hela livet och aldrig kunna välja bra, rätt, gott, vad man vill osv? Där hela livet kretsar kring "överleva" istället för att leva? Jag har full förståelse att valen man gör inte är de perfekta. Vi lever bara en gång och de flesta av oss försöker göra mycket gott under vår livstid ändå.
Så är det ju
Står valet mellan margarin eller inte margarin så är det så.
Jag fasar för dyrare matpriser under hösten för kfm reglerar långsammare än priset ökar
 
Hela situationen ger mig lite ont i magen faktiskt. Jag känner igen hur de resonerar, de du stötte på i affären, har själv gjort många gånger i mitt liv, och känner att fortsätter priserna är jag ju helt klart där igen!

Och samtidigt gör det mig så arg när jag läser trådar där man liksom nästan skammas i valet av smör, valet av grönsaker, valet av/att äta kött, valet av lokalproducerat, KRAVmärkt osv- och resonemang som "bra att priser höjs, har man inte råd får man vara utan och fattiga ska inte behöva göra dåliga val" osv. Gode Gud, tänk att vara fattig hela livet och aldrig kunna välja bra, rätt, gott, vad man vill osv? Där hela livet kretsar kring "överleva" istället för att leva? Jag har full förståelse att valen man gör inte är de perfekta. Vi lever bara en gång och de flesta av oss försöker göra mycket gott under vår livstid ändå.
Amen.
Nu när jag inte jobbar utan är sjukskriven så har min månadsinkomst halverats. Istället för att som för två år sedan fått ut 22' så får jag 11'.

Kort-datum-hyllan är min bästa vän. Kött är lyxvara. Grönsakerna köps frysta. Så ja, jag vet hur det är. Ändå så skulle jag nog bjudit de där barnen på glass. Eftersom jag vet hur det är att inte kunna köpa den där glassen. Skulle sagt att jag vet exakt hur det är att inte kunna köpa glass åt barnen och jag vill ta igen det genom att bjuda andra barn på glass.
 
Smort sele och gått igenom all utrustning, försöker göra det en gång i veckan och se så allt är helt 👌 Idag såg allt snyggt och prydligt ut.

Stod och titta på min häst när jag hade släppt honom i hagen, först stod han och filosofera en stund antagligen vart han skulle gå. Sen satte han av i världens trav genom hagen 😍 Han har slutat upp med att galoppera nu när han ska någonstans, min högt ovetenskapliga teori är att han känner sig så pass stark och fräsch i kroppen igen att han väljer att använda travet igen precis som förr. Han kan faktiskt inte galoppera egentligen 😂 Han galopperar med frambenen och bakbenen travar han med, känns som en gunghäst det få gånger han slagit över i galopp framför vagn 🙈 Tur han är född travhäst.
Nu mer kaffe till mig och sen ska tvättmaskinen få arbeta, ligger efter delux med tvätten efter veckan 🙃

Heh ... jag har en Paso Fino som ar 100% 4-taktare, han KAN INTE trava eller "canter" ... (han kan dock gallopera). Jag agnade en hel del tid att forsoka fa honom att fatta att man kan canter (samlad gallop?) i sandig uppforsbacka eftersom jag tyckte att han gjorde det en gang nar han var riktigt trott ... men nar kompisen tittade sa var det fortfarande 4-takt, men sa sakta och han ar sa "mjuk" (smooth?) att jag inte kande skillnaden. :p

Upptäckte det av en slump, hade handen på växelspaken då jag skulle växla senare (nedförsbacke med stopp längst ner) och råkade sätta den i friläge. Trodde inte att det skulle gå men efter att ha googlat så verkar det helt okej sålänge bilen inte verkar missnöjd. Det blir ju inte alls så förlåtande som med koppling men särskilt invecklat är det inte heller, mer en vanesak. Men eftersom att allting är rätt vid växlingen då så blir det också väldigt jämnt :)

Var forsiktig med vaxelladan/kopplingen! Ju mer "forlatande" den ar desto mer sliten ar vaxelladan/kopplingen.

/hastflicka som sitter i Florida med en super sliten koppling (hoppas jag) i pahangsbilen till RVn. Maken kor den vanligtvis och ar ofta lite slarvig.
 
Tvätten upphängd, maskin nummer 2 går för fullt med massa lakan 😅 Varit och handlat ( första gången på säkert över två veckor vi handlar ordentligt, vi har varit duktiga på att äta ur frys och skafferi ). Ikväll tänker jag lyxa till det med att grilla 👌 Något kul måste man ju ha i livet ibland. Nu mer kaffe, är trött och seg idag.
 
Simultankapacitet är bara förnamnet! Jag förstår att chefen inte vill släppa dig.🌟

Att ni inte alltid tycker lika är ingen nackdel. Min erfarenhet av "ja-sägare" är negativ. Jag hade två i min grupp och de tillförde aldrig någonting som utveclade eller förde oss framåt.

Jag brukar säga till honom att vi inte måste vara överens utan det är okej att han har fel :rofl:
Skämt åsido, jag håller tummarna för bytet men är lite tveksam. Sen skulle det förstås innebära en del besvär med barn, hästar, skidsemester och annat :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
73 74 75
Svar
1 489
· Visningar
44 794
Senast: Enya
·
  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
65 415
Senast: Scata
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
68 173
Svar
2 006
· Visningar
69 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp