Vad gör vi den CIV (104)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pratade med en gammal kollega som har det lite jobbigt ekonomiskt just nu. Hen berättade att hen har en kallhyra på 7100. Direktverkande el som uppvärmning, plus allt annat som bredband och hushållsel. Hen tjänar ca 23000 innan skatt. Bor själv i en trea.
Varför inte flytta sa jag. Jäklar vad upprörd hen blev! Hur kunde jag ens säga det, lägenheten är ju så fin.
Jag gav upp. Ha en ansträngd ekonomi då. Det finns fina ettor och tvåor för flera tusenlappar mindre och dessutom närmare jobbet.
Vi bor också i en trea, kallhyra på 5200. Radhus. Lite gammalt men fint.

Usch, jag borde inte bry mig men jag blir nästan lite provocerad! Hör av dig till mig och gnäller om sin ekonomi men blir förbannad när jag kommer med tips.

Alla prioriterar väl iofs olika.
För mig har det i perioder lett till rätt knaper ekonomi för att jag ville ha häst. Andra kanske har det knapert för att de prioriterar annat, resa, sin dyrare bostad etc.
 
Är god dotter och har därför med fara för livet plockat rönnbär åt min far, ity han har funtionshinder och dessutom är 83 år gammal.

:up:

Var glad så länge du har honom kvar, jag saknar pappa så :heart Han hade älskat som krikonet ser ut nu (grenarna är tyngre än jag någonsin sett dem) och eftersom det står i en sluttning var det i perfekt höjd för honom att plocka trots att hans axlar var dåliga :love:
 
Alla prioriterar väl iofs olika.
För mig har det i perioder lett till rätt knaper ekonomi för att jag ville ha häst. Andra kanske har det knapert för att de prioriterar annat, resa, sin dyrare bostad etc.

Fast när hen gnäller på att hen inte har pengar att tex resa eller göra det hen vill kanske det är läge att se sig om efter något billigare. Speciellt som hen bor själv i en trea och använder ena rummet som förråd och sover i vardagsrummet medan det tredje rummet står tomt.. Jag förstår det inte. Speciellt inte när hen hör av sig till mig för att gnälla om sin ekonomi (vi har aldrig varit särskilt nära).
 
Vet en häst som skulle behöva en sådan här! Tänkte direkt på honom :laugh: :love:

BFE5CB06-7F46-4424-9624-8B231A99F43D.jpeg
 
Jag har 500 kr i månadsavgift inkl VV, wi-fi och Br-försäkring 😅 Bor iofs i ett litet kyffe.

Jag tänkte på dig och en kompis som hade ungefär lika stor bostadsrätt på söder med liknande avgift när en i vår närhet berättade att de skulle flytta till större. De hyr ju och behöver pga ungar och hundar en 4:a. Den de flyttar till har hyra på 17 000. De kikade på en som hade 20 000 i hyra. 😳
Hur fan ska folk ha råd att bo i Sthlm om de inte har grundplåt att köpa för eller klarar sjuka hyror(finns väl iof lägenheter för halva det. Men iaf..)

Vi betalar ju nästan hälften för att hyra en gård. I buschen dock och ej Sthlm.
 
Kom nyss att tänka på att pappas födelsedag närmar sig, och bör därmed komma på en present till honom. Men han är sååå svår att komma på presenter till och önskar sig aldrig något för att "inte vara till besvär". Jag har typ en månad till på mig att fundera så något borde jag kunna komma på... vill verkligen komma på någon bra present, han gör så mycket för mig och min bror dagligen så det känns viktigt att komma på någon födelsedagspresent han faktiskt uppskattar :heart
 
Kom nyss att tänka på att pappas födelsedag närmar sig, och bör därmed komma på en present till honom. Men han är sååå svår att komma på presenter till och önskar sig aldrig något för att "inte vara till besvär". Jag har typ en månad till på mig att fundera så något borde jag kunna komma på... vill verkligen komma på någon bra present, han gör så mycket för mig och min bror dagligen så det känns viktigt att komma på någon födelsedagspresent han faktiskt uppskattar :heart

Någon upplevelse istället för en pryl? Jag brukade laga god middag till pappa när han fyllde år (med gott att dricka till ;)), han behövde liksom inte mer prylar...
 
Kom nyss att tänka på att pappas födelsedag närmar sig, och bör därmed komma på en present till honom. Men han är sååå svår att komma på presenter till och önskar sig aldrig något för att "inte vara till besvär". Jag har typ en månad till på mig att fundera så något borde jag kunna komma på... vill verkligen komma på någon bra present, han gör så mycket för mig och min bror dagligen så det känns viktigt att komma på någon födelsedagspresent han faktiskt uppskattar :heart

Min pappa fick en burk med lappar där jag skrivit olika saker jag älskar hos honom. Man kan ju också skriva roliga minnen, internskämt, lägga i fotografier etc. Och så får de läsa en lapp per dag.
Jag tog en sån glasburk som ser ut som gammaldags syltburk och pimpade den lite. Man kan ju göra det rätt olika beroende på vad personen gillar.
Pappa sa att det var den bästa presenten han fått.
 
Kom nyss att tänka på att pappas födelsedag närmar sig, och bör därmed komma på en present till honom. Men han är sååå svår att komma på presenter till och önskar sig aldrig något för att "inte vara till besvär". Jag har typ en månad till på mig att fundera så något borde jag kunna komma på... vill verkligen komma på någon bra present, han gör så mycket för mig och min bror dagligen så det känns viktigt att komma på någon födelsedagspresent han faktiskt uppskattar :heart

Någon upplevelse? :heart.
 
Någon upplevelse istället för en pryl? Jag brukade laga god middag till pappa när han fyllde år (med gott att dricka till ;)), han behövde liksom inte mer prylar...
Ja, förra året var jag, min bror och pappa på en restaurang i stan. Det var mysigt och han verkade uppskatta det :)

Att jag och min bror ska laga en middag känns rätt... icke aktuellt... vi kan laga mat men man kan absolut vara bättre än vad vi är :D. I år har han ju även en ny tjej och de väntar bebis tillsammans (hon fanns med i bilden förra året också, men jag och min bror visste inte om henne då) så pappa skulle nog tycka att det är roligt om hon också är med. Borde ringa henne... ska bara bli kvitt med min telefonfobi :cautious:
 
Min pappa fick en burk med lappar där jag skrivit olika saker jag älskar hos honom. Man kan ju också skriva roliga minnen, internskämt, lägga i fotografier etc. Och så får de läsa en lapp per dag.
Jag tog en sån glasburk som ser ut som gammaldags syltburk och pimpade den lite. Man kan ju göra det rätt olika beroende på vad personen gillar.
Pappa sa att det var den bästa presenten han fått.
Det låter som en bra idé! Kanske kan göra något liknande det, jag och min bror är ju hos pappa varannan vecka så han skulle kunna få läsa en lapp per dag varannan vecka när vi inte är där :)
 
Fått gjort det viktigaste som jag planerat idag, bra! Avbockning.

Nu ska jag ge mig i kast med några kapitel ur den upphetsande klassikern "Konstruktiva stödsamtal - perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coaching" av Björndal. Jag kommer inte hinna läsa i veckan så jag ska försöka ligga lite före med litt:en.

Åt upp min sista choklad till lunch också så jag får samla kraft till en någorlunda hälsosam middag. Kan inte leva enbart på knäckebröd, te, och choklad med havssalt.
 
Nu tror jag faktiskt att jag är nöjd med mina två sista fönster. Kittade och målade, och - förhoppningsvis - redo för höststormar :D ! Och nu har jag såklart började snegla lite på mina stallfönster som nog också behöver lite kärlek...... :cautious: Om man har ett hus så kan man verkligen hålla på och pilla med något konstant..... :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 634
Senast: Breaktown
·
Fordon Gör en spin-off på min egen tråd: Ni som äger bil: hur mycket av er inkomst lägger ni på bil- och transportrelaterade kostnader...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 260
Senast: Viva
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 564
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
21 217
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp