Varför är det djurplågeri?

Jag har lättlastade hästar och är de inte det så tränar jag bort det. Men har sett flera andra hästar som står fastfrusna i marken - tills man hämtar en lina då knallar de rakt in utan problem. Då har jag inget alls emot användandet av linor.

Däremot om hästen inte vill gå in även med en lina fastspänd bakom rumpan undrar jag om det verkligen hjälper? Hästar är ju också djur som naturligt går emot tryck, drar man i svansen drar de tillbaka. Man får lära dem att ge efter för tryck, och har man inte lärt dem det med linorna sitter de bara och trycker tillbaka när man drar i den.

Självklart håller jag med om att spö och slag är helt förkastligt när man ska lasta en häst. När jag lastar är jag alltid ensam och har jag en häst som fryser fast så tar jag hjälp av en lång lina som jag fäster i grimman, in i transporten, runt bommen och så står jag själv utanför och håller i linan. Då har man mer kraft att hålla emot när hästen vill gå bakåt, men kan samtidigt släppa efter helt när den går framåt, och så står man dessutom själv utanför och har full kontroll över hästen, och kan berömma, puscha etc.

Jag har lasttränat massor av "omöjliga" hästar, och när det kommit till kritan har de inte alls varit omöjliga, bara haft lite oförstående ägare ;)
 
jag är väl fel person att svara dig egentligen, för jag anser det inte vara att plåga hästen att lasta med linor om det går till så som du beskriver. Fråga de som påstår det och se vad de svarar. Kanske tänker de på hästar som slår över, men långt ifrån alla hästar går runt av linor ju...

Och någon sa att hästen är rädd för transporten om den inte går in...inte så säkert...den kan vara räddd för åkturen, eller för målet med resan(veterinären) eller så har den ingen lust att åka dit den brukar åka eller typ nåt...
 
Ett annat litet tips som kan funka,,, Knö in bommul i öronen på hästen precis innan lastning, då får dom något annat att tänka på, och det låter för djävligt i en transport så det blir samtidigt lite lugnare för dom under åkturen,,, Och du, att använda linor som du beskriver är inte djurplågeri!!! :bump:
 
Jag antar att det beror på hur linorna används? Rätt använt kan det väl vara ett alternativ om jag av någon anledning MÅSTE ha in hästen inom en utsatt klockslag och har medhjälpare.

Likaså har nöden ingen lag, sjuk häst som riskerar att dö och jag måste ha inte den i transporten och jag är beredd att använda truck om det skulle behövas.

Själv föredrar jag dock att hästen själv väljer att gå in i transporten och personligen är det ett misslyckande eller åtminstone ett ej uppnått mål om jag måste använda linor eller kvastar (vilket inte är helt ovanligt :crazy:) vid lastning. Mitt mål är att kunna lasta på, köra häst och lasta av utan nån som helst medhjälpare.

Alternativet till linor anser INTE jag vara som du skriver "skäll, skrik, spö och sparkar" utan alternativet är att få hästen att åtminstone tro att den har ett val, ett altenativ.
Den skall själv välja att gå in i transporten för att den anser det vara helt ok att stå där. När jag använder t.ex. linor ger jag inte hästen ett "val". Det är det som är skillnaden... att sedan kalla det för djurplågeri är väl att ta i.

vänlingen Kokopelli Mana
 
Och??
Det lär väl knappast betyda att dom tre representerar märrars tjurighet.

För alla som hanterar en större mängd ston dagligen vet ju att man önskar de vore hingstar i stället.

Som Kyra sa:
3 kopior av ansökan ska ett sto ha. En si så där 4 veckor innan. ;)

AM
 
Ja för att vara exakt var det -

En valack säger man till
En hingst frågar man
Till ett sto får man skriva en ansökan i tre exemplar

:D

Fast jag som har en hingst, en valack och ett sto hemma just nu skulle snarare säga till hingsten, fråga stoet och skriva ansökan till valacken.... :crazy:
 
Även jag har använt linor!!
Jag hade tidigare ett russ sto som hade en vilja som få.. det tog timmar att få in henne i transporten! Då hade jag ingen annan kunskap än att ta till linorna och det gjorde jag! Det gick ju ganska lugnt, men det var tydligt att hon inte ände sig allt för trygg inne i transporten!!

Ibland kunde vi ha samma problem när hon skulle in i stallet, fast det var hon ju i och för sig troligen inte rädd för, men hon trivdes nog mycket bättre i sin hage!!

Det stoet jag har nu kan också visa prov på sin kvinnliga sida.. men vi arbetar med det.. jag vill absolut inte ha bort den envisa biten i henne, men jag vill att hon tänker lite mer i stället för att bara "frysa fast i backen" , vi gör stora framsteg!!

Så att säga att jag aldrig stött på "tjuriga" ston, e helt fel!

Och att säga att jag aldrig använt linor är att ljuga! Men jag anser inte att det är en bra lösning att ta till (kanske bättre än mycket annat) när en häst inte vill gå in i transporten!
 
så en vallack säger man bara till! Tycker jag låter fruktansvärt att ha den synen på sin häst... man ska väl ha en kommunikation mellan alla hästar oavsätt om dom e "stympade" eller inte?!

Och ja ston e besvärligare i bland, men det är inget att skylla på!
Jag tror det är så att dom värnar lite mer om sin integritet...och går inte med på att bli behandlade hur som hälst! ser lite till mig själv och minna vänninor...
 
Om du inte förstod det så var det menat som ett slags skämt och sen så är det inte ens jag som hittat på det "citatet" utan Kyra Kyrklund - så tycker du det låter fruktansvärt får du nog säga det till henne och inte till mig...

:smirk:
 
Förresten - som du säkert läste vidare så skrev jag också att jag snarare får skriva ansökan till valacken, för min valack har ett alldeles eget litet humör ;) :D
 
Det var heller inte direkt riktat till dig... ;)

Men dessvärre så är det nog många som ibland tänker så...hade jag haft möjlighet att säga det till kyra så hade jag gjort det! Men tror inte att jag någonsin kommer eller vill träffa henne!!! :d
 
Det var heller inte direkt riktat till dig... ;)

Men dessvärre så är det nog många som ibland tänker så...hade jag haft möjlighet att säga det till kyra så hade jag gjort det! Men tror inte att jag någonsin kommer eller vill träffa henne!!! :d

Men snälla, rara, har du INGÈN humor? Var det verkligen så farligt :confused:? Kyras citat var ju faktiskt inget annat än en skämtsam kommentar om olikheterna mellan ston, valacker och hingstar i GENERELLA termer.
 
Jag tycker det är bra om det funkar och inget plågeri om det görs på rätt sätt. Däremot så degånger vi använt det på vår ibland svårlastade häst så har han gått på snällt, men gången efter så har det varit ännu värre att få på han. Då står jag hellre och lirkar på utan linor.
 
Själv håller jag helt med Kyra.
Tror att den som hanterar bortåt 100 häst/år av både hingst och stokön har heller inget att invända på den teorin.

Självklart finns det undantag, konstigt vore det annars.

Tror nog att Kyra hade ordentligt på fötterna när hon gjorde det uttalande.
För hennes gedigna erfarenhet av hästar kan väl ingen här ändå ta ifrån henne...

AM
 
Men dessvärre så är det nog många som ibland tänker så...hade jag haft möjlighet att säga det till kyra så hade jag gjort det!
Och vad skulle du då ha sagt??

Och vad menar du med att det skulle vara många som tänker så? Det handlar väl om hur påverkbara olika kön är...
 

Liknande trådar

F
Hästhantering Hej! Överallt ser jag svårlastade hästar som går in med hjälp av lina eller går att "jojo-lasta", det vill säga, gå in några steg, backa...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 071
Senast: palle
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 891
Senast: mackan
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 156
Senast: Heulwen
·
T
Hästmänniskan Sambons brosas tjej flyttat in på gården för 6 månader sedan. Hon gillar inte mig för 5 öre, fråga mig inte varför men hon har vart...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 860
Senast: Jazzper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp