Varför är det djurplågeri?

C

cranberry

Att använda linor när man lastar?
Jag har alltid tagit fram två longeringslinor om hästen backar, slänger sig eller vägrar gå in när man lastar. Men i vissas ögon så är det världens plågeri.. Varför?

Jag lägger linorna bakom, håller stöd (alt. rycker för att irritera ifall det är en fastfrusen häst, slutar när den rör sig framåt, rycker igen när den stannar etc.)
Jag tycker personligen att detta är klart mycket trevligare än ryck i grimskaft och slag med detsamma, skäll, skrik, spö och sparkar som jag har sett används av desamma som anser linor vara det elakaste man kan göra.

Så, förklara gärna för mig, varför är det plågeri?

/cranberry
 
Jag förstår inte riktigt dina alternativ till linor...

När det gäller linor så undviker jag det för att jag vill kunna lasta själv, inte behöva vara beroende av att ha flera medhjälpare alltid. Sen finns det tillfällen då linor kan komma väl till pass, men i andra fall ÄR det inte så lyckat, om man t.ex har en häst som stressar, kastar sig och t.o.m går omkull pga linorna (har jag sett flera gånger tyvärr).

Varför hugga tag i linor direkt istället för att lägga ner lite tid på att träna?
 
Jag lägger gärna ner tid på att träna, men inte när ex. hoppinstruktör eller klinik står och väntar på mig..
Jag har inga problem med att lasta min häst i dagsläget.
Men visst kan hon ibland få för sig att det vore trevligare att stanna hemma och frysa fast i marken. Då hämtar jag hellre linan (och hon går i princip in i samma stund som jag knäpper fast den..) än avbokar hoppträningen för att stå och "bråka" på annat vis.

De gånger jag främst menar att jag fått kritik för förslag om linor var när jag hämtade/lämnade foderhästen. (bättre med skäll, skrik, spark i rumpan) och hämtning av nuvarande (köp)häst, där skäll, slag med grimskaft och till slut hämtning av spö var bättre.

/cranberry
 
Har lite samma funderingar. Min häst kan också få för sig att inte gå in, lägger jag en lina mot rumpan går hon in direkt. Tycker det är en enkel lösning som gör att både jag och hästen slipper stressa upp oss.

Men många tycker annorlunda, anser att man snarare ska hala in hästen med en lina runt bommen, jaga runt den i volt över rampen eller ha en stark grimma och dra tag i.

Anser att man ska använda det sättet som är lättast och med minst skaderisk för både en själv och hästen. Men jag kan inte förstå att linor skulle vara plågsamt?
 
Jag kan tänka mig att hästen kan känna sig trängd med linor. Den har inte möjlighet att fly åt något håll ifall ett rovdjur skulle vilja sätta tänderna i den och det kan nog upplevas som mycket ångestfullt.
 
Jag änvänder linor när det behövs, dvs istället för att hetsa upp hästen ännu mer genom att tvinga in den i transporten med olika otrevliga metoder. Med linor promenerar de flesta hästar utan problem in i transporten, enligt min erfarenhet.
Naturligtvis hade det bästa varit att träna av och pålastningar men det är inte alltid det lättaste utan eget släp.
Tycker inte alls att du skall skämmas på något vis för att du använder linor. (Hade du använt dem till att slå hästen med så hade det varit djurplågeri... ;) nu använder du ju dem bara som en genväg.)
 
Varför jag inte skulle välja att lasta min häst beror framför allt på att man inte löser ett stort problem..RÄDSLAN för transporten.

Man tvingar helt enkelt in hästen i ett trångt utrymme där den lätt får panik, i stället för att låta den vänja sig vid den i lugn och ro utan stress.

Visst med linor kanske du får på hästen, men väl inne i transporten är där du kan få problem, med en häst som i panik försöker ta sig loss och kan då skada sig rejält!

det är ju inte alltid det går så men risken är stor.
Och det är en risk som inte jag är berädd att ta!!
 
Ja du, de som anser linor som djurplågeri när de lastar, de är nog sådana som slänger ur sig det ordet MKT felaktigt! :smirk:
Så i mina ögon inget att bry sig om!

Det finns ju MASSOR av fungerande sätt att lasta en häst på, men samtidigt många EJ fungerande också.
Var och en blir väl salig på sin tro! :)
Och så länge det funkar, varför göra på ett annat sätt?

Idealsättet enligt mig är ju det sättet som ger hästen minst obehag, och minst stress.
Och blir då hästen lugn av att lastas med linor, då tycker jag det är en bra idé att göra det.

Jag lastar mina hästar genom att bara gå rätt in med dem. Och så har de ALLTID fungerat.
Helt lugnt, utan stress och helt avspänt.

Men samtidigt så har jag FÖRUNDRATS över många andras uppenbarligen HELT felaktiga metoder! :eek:
Att metoderna är felaktiga baserar jag på att hästen går inte in i kärran, och kanske och/eller är totalstressad.
 
Då har vi nog ungefär samma typ av häst just när det gäller lastning.

Och det är exakt så jag menar, varför är linor så plågsamt att det är bättre att "jaga" in hästen med stress, rytande eller våld?

Hoppas vi får något svar!
/cranberry
 
Är det då inte också ångestfullt när din ägare och ledare skäller på dig samtidigt som han dänger grimskaftet/spöt i rumpan? :confused:

Hela idén med att åka transport går ju emot hästens natur.. En trång mörk grotta som dessutom stängs bakifrån när du gått in, det är nog inte vidare vänligt mot någon häst om man ska hårddra det?
 
Nej, jag skäms inte, jag anser mig kunna försvara sättet jag använder dem på. :)

Men jag har inte kommit mig för att fråga varför det är djurplågeri förr.

Som förtydligande (till alla, inte till dig) så har jag aldrig fått kommentaren när jag gjort det, utan bara när det förslagits eller diskuterats, sen om det är för att folk inte vågar säga till eller om det inte ser illa ut i praktiken vet jag inte..?

/cranberry
 
Som jag skrivit tidigare så är min häst inte rädd för transporten, ibland är hon helt enkelt inte sugen på att åka bara.. :smirk:
Rädda hästar ska givetvis tränas, annars kan man som du säger ändå få problem när transporten väl börjar röra sig.

Frågan är VARFÖR linor är plågeri, inte varför vissa hästar inte kan lastas.

/cranberry
 
Nej, men jag menar att klaustrofobi-känslan kommer man ju inte ifrån i en transport. Oavsett om du har en människa bakom som driver på eller linor?

Det var inget påhopp, utan en motfråga.

/cranberry
 
Ja du, de som anser linor som djurplågeri när de lastar, de är nog sådana som slänger ur sig det ordet MKT felaktigt! :smirk:

Ja, jag hoppas att det är så! :)
 
Nja.. du skrev som om jag tyckte den metoden var bättre...

Jag anser att om inte hästen går in i transporten utan linor eller slag och skrik så är inte hästen redo att åka transport och det krävs mer träning helt enkelt (och träning är inte att stressa hästen och tvinga in den i transporten, utan den ska gå lugnt och fint till..) Har hört om tillräckligt många olyckor där hästen har fått hemska skador just pga att den känt sig trängd. Men det är bara min åsikt. :)
 
Om nte häste frivilligt går in i transporten så är det på grund av rädsla. Hästar e inte funtande på så sätt att dom inte gör saker för att dom inte har lust.

Det kanske inte är plågweri, men det är ju häller inte det ideala sättet att lasta sin häst. och dels tar det u mer än en person att lasta oxå!

Sen finns det ju olika grader av rädsla!!
 
"Hästar e inte funtande på så sätt att dom inte gör saker för att dom inte har lust. "

jag köper inte ditt resonemang. Min granne har en nordsvensk som går själv i hage/stall. När man lastar honom på gården, går ha rätt in. När han ska lastas efter ett träningspass, så vägrar han gå in. jag är av den bestämda åsikten att hästen helt enkelt vill stanna för den har sällskap av andra hästar.

I detta fall har det inget att göra med att hästen har klaustrofobi. Sen finns de de fallen oxå, men man kan inte generalisera och säga att alla hästar som inte vill gå in i en transport gör de på grund av rädsla för transporten
 
Det är klart att han vill stanna där det finns kompisar... sen är ju frågan om man ska ha en häst ensam? ( fast det är ju en helt annan tråd...)
 

Liknande trådar

F
Hästhantering Hej! Överallt ser jag svårlastade hästar som går in med hjälp av lina eller går att "jojo-lasta", det vill säga, gå in några steg, backa...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 071
Senast: palle
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 891
Senast: mackan
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 156
Senast: Heulwen
·
T
Hästmänniskan Sambons brosas tjej flyttat in på gården för 6 månader sedan. Hon gillar inte mig för 5 öre, fråga mig inte varför men hon har vart...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 861
Senast: Jazzper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp