Varför är det djurplågeri?

Har du en lösning på mitt problem?

Hon har varit ojämn att lasta ända sedan hon var föl. (Alltså är det gjort rätt från början, lastad med mamma och åka till roliga ställen). Ibland går hon rakt på, ibland får man knuffa in henne.

Man får ABSOLUT inte ens tänka på att dra in henne, då blir det tvärstopp direkt.

Hon är inte rädd, bara obstinat. Vi har åkt till tråkiga ställen så jag förstår henne men vi kan ju inte åka till några roliga ställen om hon ska krångla varje gång vi ska lasta.
 
tycker nog att den gammla läran är bortom allt sunt förnuft!! och hur du inte ser det sunda förnuftet i att i så stor utsträckning som möjligt låta hästar leva och fungera som i det vilda kan jag inte förstå!

Och att ha en vilja att lära sig mer om hur hästar kommuniserar med varandra och på så vis få en bättre relation med sin häst kan jag heller inte se något fel i! alla har inte en naturlig begåvning för sådant!!
 
Djurplågeri tycker inte jag att det är om dom används på rätt sätt, vet många som använder sig av linor.
Min fjorda är ju svårlastad, men där fungerar däremot inte med linor, i början provade vi flera ggr, men hon bara backade ännu mer då och en häst är ju trots att starkare än vi människor, allra helst då dom får panik. :crazy: Så det var inte lyckat. Men vi har kom på andra sätt att lasta henne smärtfritt. :) Nu åker vi inte längre, då hon är gammal och vi ej tävlar/tränar mer.
Mitt vbl är däremot löjligt lättlastad, så där har aldrig linor varit på tal. :)
 
Det är väl från häst till häst.

Blir hästen lugn och sansad och går in utan problem är väl linor en jättebra idé.

Men det fungerar inte på alla - mitt halvblod blir helt rabiat om linor kommer fram. På samma sätt blir han halvgalen om man försöker dra in honom eller det kommer fram ett spö. Står någon snett bakom honom neranför rampen så vägrar han gå in.

Lägger man dock grimskaftet över halsen och säger varsågod, så lufsar han in så himla snällt. :D

/
Susanne
 
Vi måste tyvärr använda oss av linor på vår ena häst.
Han har ju inte direkt blivit schysst behandlad av människor
och där han kommer ifrån används sådana metoder som får rep att likna silkesvantar!
Vi är ändå alltid noga med att ge honom mycket tid och flera chanser att gå in själv. Vi sätter av många timmar för lastning för att slippa stressa honom mer än nödvändigt.
Har faktiskt funderat på lastträning för att slippa repen för det är inte kul! Vi får alltid lika dåligt samvete men har som sagt var ändå gett honom en ärlig chans innan.
Om det är någon lastningsmetod jag aldrig skulle använda så är det vinchning(hur det nu stavas)
Där kan man snacka om tvång!

/ sandra
 
du gör rätt som tar fram linor om hästen inte vill gå upp... d e du som bestämmer och inte hästen.. det bruka hjälpa att man tar bort mellanlämmen i transporten me så att de inte ser så trångt ut.. elr om du har fler hästar så lasta upp den andra först så kommer den som e rädd inte hålla på å kasta sig lika mycke... ja har även gjort så me mina unghästar att ja ställt treansporten precis vid stall dörren å låtit hästen gå in från stallet te transporten.. då har den inte lika möe plats att dumma sig på.. :bump:
 
JAg e ju knappast expert!

Men ett sätt som funkar på dom allra flesta är att stå bredvid lämmen och låta dom gå på av sig själva... tror säkert att dom flesta vet hur jag menar!

Man ger en lätt drivning med en pisk eller rep, så fort hästen bara tänker frammåt så släpper man drivníngen.

börjar den backa så går man på med en hårdare drivning.. när hästen gått in och står stilla, så backar man ut den igen. så kan man hålla på och träna så bruka problem försvinna, och det är ju faktistinte varje lastning som så felfritt!Inte för någon skulle jag tro!!

Själv hade jag jätteproblem med lastningen! Tog flera timmar!!

Första gången som jag provade metoden (fick hjälp) Så tog det nog ca. 1 timme innan hon ens tittade åt transporten! Efter 1½ så började hon gå upp på lämmen efter kanske två timma så hade hon gått av och på transporten säkert 5-6 gånger!!!

Efter det har det gått mycket lättare! Men så klart att det varijerar! ibland går det så fort jag ber henne och ibland tar det kanske 15 minuter innan hon är övertygad! Medans den andra hästen går in bara man pekar!
 
Min häst är snäll att lasta, emn jag har ALLTID med mig linor ifall det skulle bli knas någon gång... jag har aldrig hört någon som har sagt att det ska va djurplågeri... alla jag känner har någongång använt sig av det... hellre det än andra hjälpmedel... vissa använder ju spö... det ställer jag mig tveksam till... för mig är det snarare djurplågeri...
 
Om nte häste frivilligt går in i transporten så är det på grund av rädsla. Hästar e inte funtande på så sätt att dom inte gör saker för att dom inte har lust
Jasså?? Min häst är då inte rädd för transporten och knallar snällt in 7 gånger av 10... Men ibland så är det bara tvärnit och hon ska inte in!
Är det då rädsla?? För det räcker med att jag hämtar linan så knallar hon in... Vad betyder det? Att linan är en trygghet som ger henne självförtroende?

Nej, du får nog tänka om...
 
tycker nog att den gammla läran är bortom allt sunt förnuft!! och hur du inte ser det sunda förnuftet i att i så stor utsträckning som möjligt låta hästar leva och fungera som i det vilda kan jag inte förstå!

Och att ha en vilja att lära sig mer om hur hästar kommuniserar med varandra och på så vis få en bättre relation med sin häst kan jag heller inte se något fel i! alla har inte en naturlig begåvning för sådant!!

Varsågod och missförstå hela mitt resonemang om du vill! Jag tror inte att du är dummare än att du förstår vad jag menar, eller?
 
Jag tänker inte uttala åsikter om vad som är plågande respektive snällt, däremot upplever jag att lastning verkar vara ett svårt område för det är uppe ganska ofta.

Möjligen har vi haft stor tur med våra hästar. Även gammeln som jag vet varit mera än svårlastad skuttar glatt rakt in och så vill jag ha det.

Skulle det bli problem, så skulle jag inte lastträna i första hand utan hellre kolla av ledarskapet och hästens vilja att följa oss människor. Sen kan vi åka kortare bitar som träning.
 
Jag klargör en gång till (finns tidigare i tråden) inte bara till dig ang utan även till andra som ger tips att jag ska träna min häst.
-Jag har inte problem med att lasta min häst, det händer nångång då och då att hon fryser fast och då tar jag fram linor. Hon går då i princip in samtidigt som jag knäpper fast dem i transporten.. :smirk:
De gånger jag fått fnyst åt mig att det är djurplågeri är dels när jag hämtade (och lämnade) en foderhäst och när jag senare hämtade nuvarande hästen (köpt).

Det jag ville höra var om någon här anser att det är plågeri och varför.

mvh, cranberry
 
Hur mycket ston har du haft?????????
Märrar är nämligen sådana att om dom inte vill gå in så vill dom inte.

Har knappast något med rädsla att göra, nej. Dom slår fast fötterna före luckan och stänger av bägge hjärnhalvorna.

AM
 
Jag tycker du kan fortsätta precis som du gjort med linorna. Det måste väl vara det minsta djurplågeriet om det räcker med att knäppa. Allt annat som vi gör med hästarna för att få dom att göra som vi vill är minst lika mycket tvång. Stoppa in en massa skrot i munnen på dom och mena att det ska dom tåla för att gå snyggt i "form" osv..
 
Det måste bero på hur man hanterar linorna när man lastar använder själv dom mest för att vissa att jag inte vill att dom ska gå bakåt, och om hästarna fryser fast tar man lätt i linorna för att ge en impuls bakifrån att man vill att dom ska gå framåt.

Jag har numera två hästar som själv går in, inga problem att lasta själv.

Med denna metod precis som allt beror det på hur man gör det, för det handlar om att visa hästen vad man vill inte tvinga den.

Foderhästen jag hade tidigare fick också lära sig att gå in i transporten på detta sätt och även där fungerade det, men vi hade problemet att vi kunde inte sopa stallgången när hästen var inne fick panik stod i hörnan på boxen och skakade, och vi förstod inte varför förrän vi diskuterade lastning med hennes ägare. Dom använde sopkvasten vid lastningsproblem och det kan inte varit på ett snällt sätt.
 
Kanske för att på vissa hästar funkar inte linor speciellt bra, och dom blir bara stressade och reser sig då man använder dom.
Syftar lite på min egen... som jag har haft lite lastningsproblem med. Då det en gång kom fram lite "hästfolk" som skulle "hjälpa" mej med linor, o pållan blev stressad och stegrade, varav dom armbågade till henne i magen...
Det var ju inte rätt. Och det sa jag ju till dom.

Dock använder jag numera linor lite som "hot" mot pållan vid lastning numera, då vi backar upp transporten mot någon byggnad, där man kan ta dörrarna mot transporten, så det bara finns en väg framåt. Då när jag ska lasta brukar vi "visa" linorna lite för henne, så hon ser att det inte hjälper att backa.
 
Tycker inte heller att detta är djurplågeri. Visst vore det bäst om man bara kunde ta hästen och lasta själv.

Men efter så många år med hästar så vet jag att detta inte funkar jämt.
 

Liknande trådar

F
Hästhantering Hej! Överallt ser jag svårlastade hästar som går in med hjälp av lina eller går att "jojo-lasta", det vill säga, gå in några steg, backa...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 072
Senast: palle
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 895
Senast: mackan
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 156
Senast: Heulwen
·
T
Hästmänniskan Sambons brosas tjej flyttat in på gården för 6 månader sedan. Hon gillar inte mig för 5 öre, fråga mig inte varför men hon har vart...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 861
Senast: Jazzper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp