Varför är det djurplågeri?

Jag har tjatat och tjatat på ägaren och erbjudit honom att låna en av mina shettisar som sällskap (hästen har stått hos mig i 2 år innan så jag lider med honom)
 
tråkigt när det är så... :( Varför vill hon inte låna en häst av dig då?
 
Första gångerna blev jag så paff så jag kom mig inte för. Dessutom hade jag inte haft häst sedan ponnyåren då, och kände mig inte tillräckligt säker för att opponera mig...
Nu när jag åkt och tränat regelbundet och både testat olika sätt själv, och därtill sett många olika, bra och mindre bra, sätt att lasta hästar på så anser jag att linor är ett helt ok hjälpmedel om det trilskas ibland.
Men givetvis är det ingen som sagt något till mig på ett par år nu.. :smirk: Har kollat lastningstrådarna här, men diskussionen har aldrig varit uppe, så nu tog jag upp det själv.

/cranberry
 
Varför jag inte skulle välja att lasta min häst beror framför allt på att man inte löser ett stort problem..RÄDSLAN för transporten.

Tja, eller så handlar det om en envis, knubbig liten ponny som så fort linan kommer fram inser att det är kört, promenerar ombord och snällt börjar knapra på det framhängda höet utan att ha en tanke på att få någon ångestattack... Sådana finns oxå.

Sedan kan jag väl hålla med om att man på sikt bör lära sig att lasta sin häst utan den här formen av hjälpmedel, ffa för att kunna lasta ensam o p g a skaderisken.

Å andra sidan, hellre lugnt o fint MED linor än bråk o konflikt utan...

Själv har jag varit lyckligt förskonad från svårlastade hästar o började träningslasta unghästen redan som föl, vilket har funkat.
 
Visst.. håller med om att hästar inte alltid vill gå in i transporten pga, sina hästkompisar! men det är inte bara för att dom inte har lust! Då är det flocken som lockar och den vill inte vara själv.
Men den gör det inte för att "jävlas" med dig!
 
Fast någonstans måste ju hästen komma in i transporten för att kunna se att det inte är farligt därinne... Och om du MÅSTE åka, t ex till klinik?

Gud vad gamla tiders hästkarlar skulle skratta om de hörde hur det diskuteras om "gulligull, positivt ledarskap, aldrig göra något hästen inte vill, vifta med ett snöre oj oj oj" i dag. Hästen mår bra och känner sig trygg om den blir väl behandlad och får raka besked. De´t finns många sätt att genomföra olika saker på o vissa passar bättre för vissa än för andra o i olika situationer.
 
Jo de där med envis liten ponny har man ju hört... men jag för min del aner att det är mer brist på repekt för människor, bortskämdhet helt änkelt!

(Kommer säkert få diverse påhopp om detta)

Klart dom vet att de e kört om linorna kommer och dom ger upp.. men jag vet inte riktigt om det är så bra för självförtoendet och psyket att forsera på det viset! MAn tar bort mycket av hästens naturliga nyfikenhet och vilja att undersöka saker!

Uppgivenhet är ju aldrig bra!
 
Jodå, nog gör hästar saker för att de inte har lust och för att de inte ser människan som en tillräckligt stark ledare för att behöva göra som vi vill.

Att hästar aldrig gör motstånd emot något annat än av rädsla eller smärta är faktiskt bara skitsnack... Sedan ska man naturligtvis alltid vara uppmärksam på om det kan finnas smärta eller rädsla med i blilden när hästen inte vill samarbeta.

Min gamla ponnydam t ex går utmärkt att fånga i vinterhagen men vill inte alls komma in från allt gräset i sommarhagen. Blir hon månntro RÄDD för mig för att det finns grönt gräs att äta av, eller kan det vara så att hon tycker gräset verkar roligare äm matte? Jag tror stenhårt på det sista...
 
"gulligull"????!!! Ja de e vad många (dom allra flesta) sysslar me! Men de funkar inte! Hästar vet inte vad gulligull e och tar det i stället som ett undergivet eller i allafall meningslöst beteended från människan, och hästar gör inte saker dom inte menar. alltså ser dom sig själva som högre än oss!

Å du tänk vad saker och synsätt förändras genom tider... tänk till exempel på sjukvården.. förr vid en hjärtinfarkt så skulle man vara totalt sängliggande ett bra tag efteråt, man fick inte ens äta själv!
Idag så skan man upp och röra på sig( göra vad man orka) så fort som möjligt!

TÄnk att tankesätt och synsätt kan ändrs så.. allt man engång lärt sig kanske inte e så J*vla bra/rätt trots allt?!?! :devil:
 
Jo de där med envis liten ponny har man ju hört... men jag för min del aner att det är mer brist på repekt för människor, bortskämdhet helt änkelt!

Absolut! Håller med, men inte 17 är det djurplågeri för det. På längre sikt ska man såklart försöka förändra beteendet, men i ett sådant här fall funkar ju linor bra som en konfliktlös lösning för stunden.
 
HAN en bonde som fått hästen i betalning för ägaren inte kunde betala sin skuld. Han tycker det är fräckt att ha hästen gående i hagen, status pryl. Han vill nog låna min ponny, men han har bara en box och anser sig inte ha tid att slå upp en till. Dj*vla typ ;-)
 
Såja,såja, lugn o fin... Tycker bara att "den nya läran" i bland kommer långt bort från det sunda förnuftet.
 
Har jag aldrig påstått, det var du som generaliserade och sade att hästar som inte gick upp i transporten beroddepå rädsla. Min poäng är att det finns andra orsaker oxå.
 
Jo de e klart.. men rädsla är oftast grunden! Har hästen ingen rädsla inför transporten och ser det som något positivt i stället så blir deet sällan problem att lämna polarna heller!
 
Jag hade en liten vallac som inte ville gå in. Men med linorna kände han att han fick stöd och att det var okey, han var inte ett dugg rädd i transporten det var bara äckligt att gå på rampen. Tror inte det finns nått bättre sätt att lungt stoppa in en häst, och är hästen väl lugn när den kommer in lär den sig att transporten är ofarlig och linorna kan snart tas bort, jag har aldrig upplevt att en häst går in av rädsla för linan, då brukar de itället försöka backa, kasta åt sidan eller resa sig. En spöjagad häst blir ju bara mer och mer rädd för transporten... Utveckling åt fel håll!!
 
själv tycker jag inte det är direkt plågeri att använda linor,men på min häst funkar det inte alls,hon blir jättestressad och bara kastar sig bakåt......
självklart ska man inte skrika,rycka i grimskaft etc. i så fall tycker jag det är bätrre med linor (om hästen inte blir sönderstressad av det)
Jag tycker du ska träna din häst så du helt enkelt bara kan gå in med henne=)
träna,tålamod och åter träna, det har jag gjort och nu kan jag lasta min häst utan några problem,men det tar sin lilla tid men det är värt det!!!
ett tips till alla som har svårlastade hästar; öppna dörren där fram på transoprten,det funkar på min häst iaf!

THIS IS FROM ME :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Det går att lasta själv med lina också, parkera hästen med näsan i rätt riktning och sen tar du en lina om baken och så är hästen på plats.

Iaf om det är en ponny med ett namn som börjar på P :angel:

Det hjälper inte att träna, kan skicka henne överallt utom in i transporten för hon har ingen större lust. Ingen stress, ingen hets utan bara en tja ovillig ponnydam som dock stannar i transporten när hon väl är på plats. Behöver inte dra in henne heller, som tur är.
 
Om hästen går in utan bråk med linor, okej.. Men det är ine meningen att man ska dra in hösten, hålla ett tryck bakom ska man göra. Precis som du säger.. Jag och min syster köpte för flera år sen en häst. Första hästen, vi lyssna ju på vad alla sa dom visste ju bäst.. Hmm Men i alla fall, vi fick hjälp att träningslasta. Det slutade med att hästen gick omkull med linor runt benen och stack iväg. Sen dess, inga linor och bara jag om min syster som lastar.. fick höra av nån som kände igen hästen att domdragit in honom med linor så att stallet och han var heöt blodigt.. Men nu har han förtroende för oss att han går in i trailern nästan på en gång, men vi har inte kommit så långt att vi har åkt. Men vi ska komm aigång att träna igen..
 
JAg har för mig att jag tidigare skrivit att jag inte direkt tycker att det är djurplågeri, men en dålig lösning!
 

Liknande trådar

F
Hästhantering Hej! Överallt ser jag svårlastade hästar som går in med hjälp av lina eller går att "jojo-lasta", det vill säga, gå in några steg, backa...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 071
Senast: palle
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 891
Senast: mackan
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 156
Senast: Heulwen
·
T
Hästmänniskan Sambons brosas tjej flyttat in på gården för 6 månader sedan. Hon gillar inte mig för 5 öre, fråga mig inte varför men hon har vart...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 861
Senast: Jazzper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp