Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@CajsaStina jag tycker också att det låter helt normalt. Jag har en hel del spänningar, dragningar, ilningar och rena smärtor om än lindriga och kortvariga i nedre delen av magen och nedåt underlivet. Mer än vad jag minns från de tidigare graviditeterna. Det växer och händer så mycket så ibland blir jag nästan förvånad att det ändå inte känns mer. Vilken vecka är du i nu? Gällande hur magen växer känns det också väldigt oregelbundet, jag har en jacka som jag tidigare i veckan tänkte att denna kommer jag kunna ha ett tag till, men idag satt den plötsligt jättetight 😊
 
@CajsaStina jag tycker också att det låter helt normalt. Jag har en hel del spänningar, dragningar, ilningar och rena smärtor om än lindriga och kortvariga i nedre delen av magen och nedåt underlivet. Mer än vad jag minns från de tidigare graviditeterna. Det växer och händer så mycket så ibland blir jag nästan förvånad att det ändå inte känns mer. Vilken vecka är du i nu? Gällande hur magen växer känns det också väldigt oregelbundet, jag har en jacka som jag tidigare i veckan tänkte att denna kommer jag kunna ha ett tag till, men idag satt den plötsligt jättetight 😊
Är i v. 19+3 idag, så känns lite tidigt med sammandragningar eller? Har ju inte känt nånting fram till nu när det kommer massa nya grejer hela tiden! Då börjar jag ju noja att nåt är galet..men som du säger, vore ju konstigt kanske om det inte kändes nånting nångång. :down:😅
 
Är i v. 19+3 idag, så känns lite tidigt med sammandragningar eller? Har ju inte känt nånting fram till nu när det kommer massa nya grejer hela tiden! Då börjar jag ju noja att nåt är galet..men som du säger, vore ju konstigt kanske om det inte kändes nånting nångång. :down:😅
Nej, inte så länge de inte gör ont eller är regelbundna och inte går över i vila. Vissa gravida verkar ha massor med sammandragningar hela vägen och andra har knappt känt en enda innan förlossningen 😊
 
Är i v. 19+3 idag, så känns lite tidigt med sammandragningar eller? Har ju inte känt nånting fram till nu när det kommer massa nya grejer hela tiden! Då börjar jag ju noja att nåt är galet..men som du säger, vore ju konstigt kanske om det inte kändes nånting nångång. :down:😅
Men visst har inte din mage växt så mycket hittills heller, om jag inte minns galet? Den kanske är på gång att ta fart nu! :up:
 
Är i v. 19+3 idag, så känns lite tidigt med sammandragningar eller? Har ju inte känt nånting fram till nu när det kommer massa nya grejer hela tiden! Då börjar jag ju noja att nåt är galet..men som du säger, vore ju konstigt kanske om det inte kändes nånting nångång. :down:😅

Sammandragningar i vecka 20 är tidigt i bemärkelsen att det är vanligare att det börjar först lite senare. Men det är absolut inte FÖR tidigt eller att det skulle vara ovanligt eller mer oroväckande att få det i v 20. Finns de som får det mycket tidigare än så också. Som @superstar skrev så är det ingen fara så länge de går över och så länge de inte gör ont :)
 
Vecka 27 i morrn och idag var det besök hos barnmorskan. Första "riktiga" (eller, klart de andra är riktiga men det känns lite som att det är nu det börjar) besöket med lyssna på hjärtljud och mäta mage osv. Bebisen rör sig fortsatt mycket med undantag för enstaka lugnare dagar då och då och alla kontroller var bra. Låg på medelkurvan på SF-måttet vilket förvånade mig då jag legat på översta kurvan från start båda de andra graviditeterna och denna mage känns minst lika stor 😝 Men det var ju bra, får se hur det fortsätter. Tar det med en nypa salt dock, de andra barnen har varit ganska olika stora trots samma höga mått.

Jag är i v 29 nu och också förvånad över mitt sf-mått. Var hos BM i måndags och hade sf-mått 27 vilket var precis ovanför medelkurvan. Med andra barnet låg jag på översta kurvan hela tiden. och "alla" säger ju att magar brukar bli större och större för varje barn :p

Men det är ju ett väldigt ungefärligt mått och inget som egentligen bedömer barnets storlek så vem vet. Med mina tidigare barn har jag haft ett större mått än jag "borde" jämfört med barnets storlek. Första låg sf-måttet exakt på medelkurvan hela tiden och han vägde 2,4 när han föddes, dvs en bra bit under medel. Andra barnet låg sf på översta och planade dessutom inte ut på slutet som den ska utan gick över översta. Men hon vägde ändå "bara" 3,8. Så vi får väl se om samma förhållande gäller även denna gång. Ska på TUL om tre veckor så då får vi väl en indikation :)
 
Nej, inte så länge de inte gör ont eller är regelbundna och inte går över i vila. Vissa gravida verkar ha massor med sammandragningar hela vägen och andra har knappt känt en enda innan förlossningen 😊
Det konstiga är att de oftast börjar när jag vilar.. :down: men kanske att jag Känner det mer då. Men ont gör det iaf inte, tack! :heart
 
Sammandragningar i vecka 20 är tidigt i bemärkelsen att det är vanligare att det börjar först lite senare. Men det är absolut inte FÖR tidigt eller att det skulle vara ovanligt eller mer oroväckande att få det i v 20. Finns de som får det mycket tidigare än så också. Som @superstar skrev så är det ingen fara så länge de går över och så länge de inte gör ont :)
Okej! Som vanligt när man googlar kommer det ju upp med påverkad livmodertapp och tidig förlossning osv.. :nailbiting: så jobbigt bara när man inte vet hur saker ska kännas, vad som är normalt osv..
 
Har ju RUL imorrn..förutsatt att Allt ser bra ut, tänker jag ju fråga henne då förstås. Är ju inte "min" barnmorska, men det spelar väl ingen roll.. Har läst att uvi kan orsaka sammandragningar, jag har ju blivit behandlad mot bakterier i urinen två gånger hittills, hörde inget efter senaste proverna så vet inte om de är borta nu..
 
Tror att lillen tänker börja växa ordentligt nu. Idag har jag blivit hungrig två timmar efter senaste målet, hinner ju knappt jobba för att jag måste äta hela tiden. :laugh: Och helst av allt vill jag bara lägga mig och sova…
 
Fick hem min nya bärsele idag (ja, lite tidigt men kunde inte låta bli när jag hittade en Ergobaby 360 omni till extrapris...) och himla sugen jag blev på att bära runt på en liten bebis i den nu alltså :love: . Satte våran tvååring i den för att testa, men blir inte riktigt samma sak :D
 
Fick hem min nya bärsele idag (ja, lite tidigt men kunde inte låta bli när jag hittade en Ergobaby 360 omni till extrapris...) och himla sugen jag blev på att bära runt på en liten bebis i den nu alltså :love: . Satte våran tvååring i den för att testa, men blir inte riktigt samma sak :D
Jag gjorde samma när min Coracor kom, men jag håller med, en tvååring är inte riktigt samma känsla 😆
 
Jag är i v 29 nu och också förvånad över mitt sf-mått. Var hos BM i måndags och hade sf-mått 27 vilket var precis ovanför medelkurvan. Med andra barnet låg jag på översta kurvan hela tiden. och "alla" säger ju att magar brukar bli större och större för varje barn :p

Men det är ju ett väldigt ungefärligt mått och inget som egentligen bedömer barnets storlek så vem vet. Med mina tidigare barn har jag haft ett större mått än jag "borde" jämfört med barnets storlek. Första låg sf-måttet exakt på medelkurvan hela tiden och han vägde 2,4 när han föddes, dvs en bra bit under medel. Andra barnet låg sf på översta och planade dessutom inte ut på slutet som den ska utan gick över översta. Men hon vägde ändå "bara" 3,8. Så vi får väl se om samma förhållande gäller även denna gång. Ska på TUL om tre veckor så då får vi väl en indikation :)
Nej precis det är ju väldigt "icke-exakt"och ger ju egentligen mer indikation på hur barnet växer än hur stort det är, men ändå intressant att hoppa ner en eller ett par kurvor med tredje barnet, särskilt som iaf jag lagt på mig ett antal kilo också, som ju också borde kunna fylla ut lite jämfört med samma mått när jag var smalare. Jag har iofs en annan barnmorska denna gång, tänker att det kan påverka men kanske inte så mycket. Har du samma? Isf är det ännu mer intressant att det kan skilja så 😊 Vi får se hur det utvecklas.
 
Det konstiga är att de oftast börjar när jag vilar.. :down: men kanske att jag Känner det mer då. Men ont gör det iaf inte, tack! :heart
Bara liten input, jag hade sammandragningar och förvärkar från vecka 17-18 med förra (första) barnet, kändes första veckorna mest när jag vilade. Min gissning är att de känns mer i vila för att livmodern fortfarande är så liten.
Jag va stängd som en mussla tills jag blev igångsatt i vecka 40+ nånting, detta trots att jag ibland hade 3 förvärkar/10 minuter från vecka 31 ungefär.
Nu är jag gravid med andra barnet och fick tydliga sammandragningar redan i vecka 12-13 även då märkte jag av de när jag la mig att vila efter promenad eller annan fysisk aktivitet.
Nu i vecka 30 känns det mer och jag behöver pausa mitt i aktiviteter (vagga runt kvarteret) för att det ska släppa.
Senaste kollen av tappen visade att allt va stängt och lugnt.
Kroppen jobbar, övar inför förlossningen och påverkas såklart av att ha en bebis i sig så kanske lättare sagt än gjort men försök slappna av och prata med din BM samt fortsätt kolla urinen för som du säger kan UVI utlösa massa sammandragningar.
 
Så var det gravid vecka 26.
Tycker tiden hitintills gått SÅ sakta men nu tycker jag veckorna går lite fortare ju närmare man kommer, snart nere på tvåsiffrig nedräkning.

Ibland när dottern är på ett förskräckligt humör så njuter jag av att den andra dottern faktiskt bor i magen fortfarande och inte har något att säga till om, än :angel:

Annars så mår jag bra ändå tycker jag, åtminstone för att vara gravid. Haft en "pigg" vecka men har istället dragits med en jobbig huvudvärk till och från de senaste dagarna. Hoppas bara det är något ytterst tillfälligt, vill helst undvika att ta några värktabletter, men jag fungerar inte med huvudvärk :wtf:
 
Så var det gravid vecka 26.
Tycker tiden hitintills gått SÅ sakta men nu tycker jag veckorna går lite fortare ju närmare man kommer, snart nere på tvåsiffrig nedräkning.

Ibland när dottern är på ett förskräckligt humör så njuter jag av att den andra dottern faktiskt bor i magen fortfarande och inte har något att säga till om, än :angel:

Annars så mår jag bra ändå tycker jag, åtminstone för att vara gravid. Haft en "pigg" vecka men har istället dragits med en jobbig huvudvärk till och från de senaste dagarna. Hoppas bara det är något ytterst tillfälligt, vill helst undvika att ta några värktabletter, men jag fungerar inte med huvudvärk :wtf:
Håller med om att tiden går fortare och fortare! Räknade ut inatt att om 11 veckor är graviditeten fullgången 🙏 Sen tror jag inte jag föder i 37+0 men ändå en skön tanke. Men med tanke på hur sakta tiden gick i början, kändes som typ en dag per vecka, så går det nästan för fort nu istället 😂 Aldrig är man nöjd. Fick besked från försäkringskassan i veckan att jag är beviljad graviditetspenning från1 november så det är faktiskt inte särskilt långt kvar att jobba heller 😬

Hoppas huvudvärken ger med sig för dig, jag hade riktigt jobbig huvudvärk i helgen och det tär verkligen på krafterna.
 
Bara liten input, jag hade sammandragningar och förvärkar från vecka 17-18 med förra (första) barnet, kändes första veckorna mest när jag vilade. Min gissning är att de känns mer i vila för att livmodern fortfarande är så liten.
Jag va stängd som en mussla tills jag blev igångsatt i vecka 40+ nånting, detta trots att jag ibland hade 3 förvärkar/10 minuter från vecka 31 ungefär.
Nu är jag gravid med andra barnet och fick tydliga sammandragningar redan i vecka 12-13 även då märkte jag av de när jag la mig att vila efter promenad eller annan fysisk aktivitet.
Nu i vecka 30 känns det mer och jag behöver pausa mitt i aktiviteter (vagga runt kvarteret) för att det ska släppa.
Senaste kollen av tappen visade att allt va stängt och lugnt.
Kroppen jobbar, övar inför förlossningen och påverkas såklart av att ha en bebis i sig så kanske lättare sagt än gjort men försök slappna av och prata med din BM samt fortsätt kolla urinen för som du säger kan UVI utlösa massa sammandragningar.
Åh va skönt att läsa! Men vore ju skönt att få tappen kollad..men svårt att veta hur det ska kännas för att man ska typ kolla akut? Eller om jag bara ska försöka be om ett extra besök snart..annars är ju nästa bm-besök först om 6 veckor..ska fråga idag om resultatet på urinprovet och om man ska göra ett nytt..tack :heart
 
Nej precis det är ju väldigt "icke-exakt"och ger ju egentligen mer indikation på hur barnet växer än hur stort det är, men ändå intressant att hoppa ner en eller ett par kurvor med tredje barnet, särskilt som iaf jag lagt på mig ett antal kilo också, som ju också borde kunna fylla ut lite jämfört med samma mått när jag var smalare. Jag har iofs en annan barnmorska denna gång, tänker att det kan påverka men kanske inte så mycket. Har du samma? Isf är det ännu mer intressant att det kan skilja så 😊 Vi får se hur det utvecklas.

Ja det är samma här, att jag har mer "vanlig" mage nu än vid förra graviditeten, och det borde ju rimligen bli ett större mått då...

Jag har inte samma barnmorska som förra gången (haft olika varje gång). Och förra graviditeten var det verkligen uppenbart att det är ett trubbigt mått. När de skulle sf-måttet första gången så var de en till barnmorska med som skulle vara sommarvikarie för min ordinarie. De mätte bägge två och den ena sa 24 och den andra sa 26. De mätte om och tyckte fortfarande samma. Sen enades de om att skriva 25 i journalen :D Sen på nästa besök så var sommarvikarien sjuk så det var ytterligare en annan barnmorska. När jag berättade om det för henne var hennes kommentar "ja med det är ju XX, hon mäter alltid stort!" :laugh: Så det finns ju ganska många felkällor i det där måttet. Min bebis verkar också av allt att döma ligga i säte just nu, vet inte om det kan påverka måttet också.

Men ja vi får se hur det utvecklas. Blir ju lite indikation på TUL sen :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 014
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 404
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 167
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 960
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp