Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spännande! Min man kan typ inte prata namn förrän barnet är fött men jag har en lång lista 😁 På tjejnamn alltså, killnamn har vi ett enda som hängt med sedan första barnet men som vi inte fått använda ännu eftersom vi fått tjejer. Återstår att se vad det blir för någon denna gång ❤ Men trots att vi inte börjat namndiskussionen förrän barnet fötts så har vi bestämt oss på några dagar, vilket har varit skönt. Jag har vänner som har 3 barn och iaf två av gångerna har det tagit en månad eller två innan de bestämt sig, jag blir nästan stressad av det trots att jag inte har med det att göra 😂

Haha det är spännande med namn. Här har vi ett ”arbetsnamn” på honom, för det var ett pojknamn vi hade fastnat för lite extra innan vi fick veta kön. Jag var väldigt bestämt med att vi inte skulle ha mer än förslag innan han är född, med risken att det namn man valt inte alls passar… Men det sket sig lite. :laugh: Så nu går han under ett arbetsnamn, som vi visserligen är beredda på kan komma att ändras, men det underlättar lite ändå att ha nåt att kalla honom för nu.

Det är lite "arbetsnamn" här med. Vi hade några förslag på både pojk- och flicknamn, och var beredda att leta mer så snart vi fick veta kön. Det var egentligen först då som vi hade tänkt att sätta oss ner med det. Men så fort vi fick veta att det var en flicka så verkar det som att ett namn som hade varit på tal hade trillat ner hos mannen, och han började kalla henne för det när han pratade med magen eller om henne. Lite sådär retsamt, eftersom han visste att jag inte vill bestämma mig ännu. Men eftersom jag inte har kunnat komma med några bättre förslag och namnet har börjat användas så mycket hemma så känns det lite som att.. nu heter hon ju det! Vi båda säger att vi är öppna för andra förslag men jag har börjat få en känsla av att det här helt enkelt är hennes namn, att det bara är så det ska vara på något sätt ☺️
 
Ja visst har vissa inlägg försvunnit? Skumt, läste om det i någon annan tråd också🤔

Ja men precis, det finns ju bra ställen att läsa på! Ang. boktips så rekommenderar jag Föda utan rädsla och Föda barn med stöd när det gäller just förlossningen, men mer fakta kring graviditet och småbarnstiden vet jag inte riktigt... Tror jag fick nåt sånt på MVC när jag väntade första barnet, så kanske hör med dem?
Föda utan rädsla har man ju hört mycket om! Tack igen. Skrev till Kvinnohälsan på 1177 idag om min oro och att jag har massa frågor och ev vill ha något extra besök. De svarade ganska snabbt att de ringer upp mig på onsdag som jag önskade. Så det känns skönt, hoppas jag vågar stå på mig med vad jag vill.. har en tendens att bli lite försiktig med sånt där.

Tror faktiskt jag känt rörelser idag jag med!! Fattar ingenting. Inte hänt ett skit på halva tiden och nu sista typ 5 dagarna har magen ploppat ut och känner rörelser?! Kom hem efter jobbet och la mig på soffan. Efter en stund känner jag som avlägsna men ändå tydliga buffar därinne! Ett par gånger syntes det tom lite?! :nailbiting: inget fladder, fiskstjärtar eller bubblor här inte, utan tydliga buffar! 😱🥰 eller så är det nåt annat, men vette tusan vad det skulle vara isf..
 
@superstar Visst hade du skrivit till mig härom dagen? Det verkar ha försvunnit..:( men jag hann skumma igenom Det och tackar för tips! Ska börja läsa på lite mer seriösa källor har,jag tänkt, som du skrev typ 1177. Jag blir nog hjälpt av att läsa, men då faktabaserat. Tyvärr är jag ju glad i att googla så fort nåt nytt dyker upp, och då kommer ju alltid utvalda trådar från typ familjeliv upp med massa som skrivit om sina hemska upplevelser. Då känns Det ju som att typ 90% av alla graviditeter går åt skogen när man läst där lite för mycket..

Någon som kan tipsa om en bra bok? Om typ graviditet, förlossning, första tiden med bebis?

Tillägg; nu har magen börjat spurta som det var någon som skrev om mina spänningar i magen förra veckan! Bara över helgen har den typ exploderat! :o går runt på jobbet med byxorna halvt öppna haha har bett dem att beställa nya nu..hoppas det går snabbt. 🙈
Jag skaffade efter rekommendation från en vän boken Praktika för blivande föräldrar - gravidfakta och barnkunskap på vetenskaplig grund av Agnes Wold och Cecilia Chrapkowska. Den täcker det du efterfrågar, graviditet, förlossning och barnets första år (tror jag, har bara läst graviditetsbiten än). Den är väldigt saklig, och, som namnet säger, vetenskapligt grundad. Jag tycker det är skönt, och är man lite orolig av sig så tror jag den är en bra motvikt mot familjelivs skräckscenarion :) Bitvis kanske lite väl förnumstig, men det är främst i inledningen.
 
Föda utan rädsla har man ju hört mycket om! Tack igen. Skrev till Kvinnohälsan på 1177 idag om min oro och att jag har massa frågor och ev vill ha något extra besök. De svarade ganska snabbt att de ringer upp mig på onsdag som jag önskade. Så det känns skönt, hoppas jag vågar stå på mig med vad jag vill.. har en tendens att bli lite försiktig med sånt där.

Tror faktiskt jag känt rörelser idag jag med!! Fattar ingenting. Inte hänt ett skit på halva tiden och nu sista typ 5 dagarna har magen ploppat ut och känner rörelser?! Kom hem efter jobbet och la mig på soffan. Efter en stund känner jag som avlägsna men ändå tydliga buffar därinne! Ett par gånger syntes det tom lite?! :nailbiting: inget fladder, fiskstjärtar eller bubblor här inte, utan tydliga buffar! 😱🥰 eller så är det nåt annat, men vette tusan vad det skulle vara isf..
Klart det är bebis 😍😍
 
Tycker det är så kul med namn! Min man har ett arbetsnamn på vår, som jag också gillar väldigt mycket. Jag vill dock absolut inte bestämma något i förväg och inte kalla honom för något än, har en liten hang up på att inte namnge förrän han är född. Hade dock börjat vekna och tänka att det kanske är ungens namn ändå, det som mannen använder, men så nämnde min man i förbifarten att vi måste ta och fortsätta med våra namnlistor snart så jag ska inte ropa hej än. Men hyser numera hopp om att vi ändå kommer kunna enas om något.
 
Alltså detta näsblod. Jag hade stora problem med näsblod när jag var barn och tonåring, jag antar att jag har känsliga slemhinnor. Jag kunde blöda helt ostoppbart och dumma vuxna tvingade mig att luta huvudet tillbaks tills jag tillslut kräktes :grin: Värst på vinterhalvåret såklart när man var snuvig men även på sommaren om jag hoppade i vattnet och det var kallt. Det avtog i senare tonåren men nu... nu är det tillbaks! :arghh: Varannan dag ungefär, ibland lite mindre men ibland kan det forsa i 20 min och jag bara byter papper i rasande fart men det ger sig inte.

Någon som har nåt tips? Läste nåt om att det finns bra vadd att köpa på Apoteket som är blodstoppande?
 
Föda utan rädsla har man ju hört mycket om! Tack igen. Skrev till Kvinnohälsan på 1177 idag om min oro och att jag har massa frågor och ev vill ha något extra besök. De svarade ganska snabbt att de ringer upp mig på onsdag som jag önskade. Så det känns skönt, hoppas jag vågar stå på mig med vad jag vill.. har en tendens att bli lite försiktig med sånt där.

Tror faktiskt jag känt rörelser idag jag med!! Fattar ingenting. Inte hänt ett skit på halva tiden och nu sista typ 5 dagarna har magen ploppat ut och känner rörelser?! Kom hem efter jobbet och la mig på soffan. Efter en stund känner jag som avlägsna men ändå tydliga buffar därinne! Ett par gånger syntes det tom lite?! :nailbiting: inget fladder, fiskstjärtar eller bubblor här inte, utan tydliga buffar! 😱🥰 eller så är det nåt annat, men vette tusan vad det skulle vara isf..

Bebis eller alien röstar jag på :D
 
Alltså detta näsblod. Jag hade stora problem med näsblod när jag var barn och tonåring, jag antar att jag har känsliga slemhinnor. Jag kunde blöda helt ostoppbart och dumma vuxna tvingade mig att luta huvudet tillbaks tills jag tillslut kräktes :grin: Värst på vinterhalvåret såklart när man var snuvig men även på sommaren om jag hoppade i vattnet och det var kallt. Det avtog i senare tonåren men nu... nu är det tillbaks! :arghh: Varannan dag ungefär, ibland lite mindre men ibland kan det forsa i 20 min och jag bara byter papper i rasande fart men det ger sig inte.

Någon som har nåt tips? Läste nåt om att det finns bra vadd att köpa på Apoteket som är blodstoppande?

Nej men åh, du också? Typ inte hört någon som haft det som gravidgrej men jag blödde som faaan ett tag 🙈🙈

Tyckte inte den där vadden funkade så bra, blödde igenom den med. 🙄
 
Nej men åh, du också? Typ inte hört någon som haft det som gravidgrej men jag blödde som faaan ett tag 🙈🙈

Tyckte inte den där vadden funkade så bra, blödde igenom den med. 🙄

Man får väl känsligare slemhinnor vad jag förstått, det gäller ju tandkött också osv. Så är man lite känslig från början så blöder man nog lätt. Jag har inte märkt av det förens nu men det är väl på grund av säsongen och att man nu börjar bli lite snuvig. Jag tycker jag har lite rinnsnuva mest jämt just nu. Saxar från 1177:

"Nästäppa i samband med graviditet

Det är vanligt att vara täppt i näsan under en graviditet. När du är gravid ökar mängden blod i hela kroppen, även i slemhinnorna i näsan. Slemhinnorna blir tjockare, mer svullna och har lättare att börja blöda."


Så att snyta sig ofta i kombination med känsligheten 🤷‍♀️ Ingen bra kombo! Jag vette tusan hur jag ska klara den här vintern om det fortsätter, får prata med MVC. Jag vet att man kan "bränna" blodkärl och mig veterligen blöder jag nästan alltid på samma ställe, även när jag var barn, så det kanske är dags att ta tag i det.
 
Man får väl känsligare slemhinnor vad jag förstått, det gäller ju tandkött också osv. Så är man lite känslig från början så blöder man nog lätt. Jag har inte märkt av det förens nu men det är väl på grund av säsongen och att man nu börjar bli lite snuvig. Jag tycker jag har lite rinnsnuva mest jämt just nu. Saxar från 1177:

"Nästäppa i samband med graviditet

Det är vanligt att vara täppt i näsan under en graviditet. När du är gravid ökar mängden blod i hela kroppen, även i slemhinnorna i näsan. Slemhinnorna blir tjockare, mer svullna och har lättare att börja blöda."


Så att snyta sig ofta i kombination med känsligheten 🤷‍♀️ Ingen bra kombo! Jag vette tusan hur jag ska klara den här vintern om det fortsätter, får prata med MVC. Jag vet att man kan "bränna" blodkärl och mig veterligen blöder jag nästan alltid på samma ställe, även när jag var barn, så det kanske är dags att ta tag i det.

Ja, känsligare slemhinnor och större blodvolym, så det är ju inget konstigt.
Jag började blöda från ingenstans, utan att jag sköt mig. Och ur båda näsborrarna 🙄😂
Några riktigt jobbiga veckor, men det gav sig sen. Tror det började typ v.11-12 någonting för mig, och höll i sig ett tag. Men sista månaderna har det varit lugnt. Är täppt, men inte massa näsblod iaf.
 
Ja, känsligare slemhinnor och större blodvolym, så det är ju inget konstigt.
Jag började blöda från ingenstans, utan att jag sköt mig. Och ur båda näsborrarna 🙄😂
Några riktigt jobbiga veckor, men det gav sig sen. Tror det började typ v.11-12 någonting för mig, och höll i sig ett tag. Men sista månaderna har det varit lugnt. Är täppt, men inte massa näsblod iaf.

Vad skönt att det har avtagit! Hoppas verkligen att det kan bli relativt kortvarigt för mig med.
 
Jag skaffade efter rekommendation från en vän boken Praktika för blivande föräldrar - gravidfakta och barnkunskap på vetenskaplig grund av Agnes Wold och Cecilia Chrapkowska. Den täcker det du efterfrågar, graviditet, förlossning och barnets första år (tror jag, har bara läst graviditetsbiten än). Den är väldigt saklig, och, som namnet säger, vetenskapligt grundad. Jag tycker det är skönt, och är man lite orolig av sig så tror jag den är en bra motvikt mot familjelivs skräckscenarion :) Bitvis kanske lite väl förnumstig, men det är främst i inledningen.
Åh perfekt, tack! Den ska jag kolla upp 🙏
 
För ett lite mer seriöst svar än tidigare ;) Vet inte vilket vecka du är i exakt men du hade ju gjort RUL iaf? Då är jag helt övertygad om att det är bebis :)
Är i v. 21 nu, RUL förra veckan. Känns helt knäppt eftersom magen var helt platt för 1 vecka sen och inget kändes nåt alls bara härom dagen! Men nån gång måste det ju börja..😅🥰

Fick köra kjol idag i jobbuniformen då byxorna inte går igen längre. Vet inte varför jag inte haft det förut, riktigt skönt ju! 😁
 
Är i v. 21 nu, RUL förra veckan. Känns helt knäppt eftersom magen var helt platt för 1 vecka sen och inget kändes nåt alls bara härom dagen! Men nån gång måste det ju börja..😅🥰

Fick köra kjol idag i jobbuniformen då byxorna inte går igen längre. Vet inte varför jag inte haft det förut, riktigt skönt ju! 😁
Så var det för mig också. Eller ja, magen vart synlig tidigare, men med rörelser kände jag ju ingenting, för att helt plötsligt känna tydliga buffar. Inget fladder här heller. Och de kändes ju på utsidan direkt också.

Så ja, jag tror också det är bebis du känner! :D
 
Är i v. 21 nu, RUL förra veckan. Känns helt knäppt eftersom magen var helt platt för 1 vecka sen och inget kändes nåt alls bara härom dagen! Men nån gång måste det ju börja..😅🥰

Fick köra kjol idag i jobbuniformen då byxorna inte går igen längre. Vet inte varför jag inte haft det förut, riktigt skönt ju! 😁

Det var liknande för mig också. Kände det där typiska "fladdret" en gång och funderade på om det var bebis. Sen dagen efter så kände jag en buff från utsidan och fattade ingenting. Och då är det ändå tredje barnet för mig så man kan ju tycka att jag borde börja få koll på läget :p
 
Så var det för mig också. Eller ja, magen vart synlig tidigare, men med rörelser kände jag ju ingenting, för att helt plötsligt känna tydliga buffar. Inget fladder här heller. Och de kändes ju på utsidan direkt också.

Så ja, jag tror också det är bebis du känner! :D
Så sjukt! :nailbiting::love: 😅 då ska man nu försöka att inte oroa sig om det inte känns nåt regelbundet..:nailbiting: för det kan man inte "kräva" än så länge va?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 709
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 550
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 578
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 810
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp