30 days of yoga - omgång 2

Idag började jag med dag 1! Det var både ett riktigt skönt och jobbigt pass, märkte verkligen att jag har noll styrka och jag skakade mest hela tiden :p

Kunde ändå köra med ett hyfsat bra flow utan att titta för mycket på skärmen - mycket övningar som känns igen från Adrienes tidigare serier som jag kört.

Bra känsla inför resten av månaden :D
 
Precis klar med dagens pass. Och det är ju tur att hon pratade om att det viktiga är att "show up on the mat" på slutet av passet, för det var nästan inget som fungerade för mig idag. 🙄
När man strechade nacken år sidan med armen upp ni vet? Så känns det i ryggen när jag ska sitta stilla i skräddarställningen i början - får kanske leta upp något att sitta på tills imorgon för att se om det hjälper.🧘‍♀️
Är inte alls så stark/smidig att jag klarar av att tex kliva fram med en fot från downward dog till lunge. Och var svårt att hitta rätt alignment i vissa övningar. :(
Men jag försöker tänka att jag uu måste börja någonstans, att det viktigaste ändå är att försöka. :) Men idag var det svårt att inte bli frustrerad.
Ja alltså det där att få fram benet tillräckligt långt för att hamna i en ordentlig lunge har jag aldrig klarat. Och då har jag ju ändå redan genomfört en hel 30 dagars-utmaning väldigt nyligen, så jag har haft många tillfällen att testa på senaste :p Fattar inte alls hur det ska gå till, det känns typ anatomiskt omöjligt och slutar alltid med att knäet fastnar vid brösten typ! Å andra sidan har jag aldrig försökt jobba på det, utan bara antagit att det är en sån sak som inte funkar med min kropp och mina korta armar helt enkelt (jag har väldigt korta armar och det känns som att överkroppen liksom är för nära marken, vilket gör att det inte finns tillräckligt med plats för benet att komma hela vägen igenom). Annars tyckte jag också att dagens pass var lite halvklurigt emellanåt, så det är du inte ensam om. Det viktigaste är absolut att försöka! :)
 
Dag 2 gjord här också, men det var inget speciellt tycker jag. Det är ju alltid skönt att yoga alltså, men det är inget pass jag kommer att återkomma till i framtiden. Jag har dessutom rätt mycket träningsvärk från annan träning, så det var många positioner som var lite extra obekväma just idag.
 
Senast ändrad:
Ja alltså det där att få fram benet tillräckligt långt för att hamna i en ordentlig lunge har jag aldrig klarat. Och då har jag ju ändå redan genomfört en hel 30 dagars-utmaning väldigt nyligen, så jag har haft många tillfällen att testa på senaste :p Fattar inte alls hur det ska gå till, det känns typ anatomiskt omöjligt och slutar alltid med att knäet fastnar vid brösten typ! Å andra sidan har jag aldrig försökt jobba på det, utan bara antagit att det är en sån sak som inte funkar med min kropp och mina korta armar helt enkelt (jag har väldigt korta armar och det känns som att överkroppen liksom är för nära marken, vilket gör att det inte finns tillräckligt med plats för benet att komma hela vägen igenom). Annars tyckte jag också att dagens pass var lite halvklurigt emellanåt, så det är du inte ensam om. Det viktigaste är absolut att försöka! :)
Jag lyckades faktiskt en gång förra året! Men det kanske var undantaget som bevisade regeln?:p
Men precis, känns som mina smalben är för långa, når liksom inte ner så bra... och brösten är ju alltid ivägen 😅
Tack, jag ska fortsätta försöka och försöka sänka mina krav på mig själv:)
 
Jag lyckades faktiskt en gång förra året! Men det kanske var undantaget som bevisade regeln?:p
Men precis, känns som mina smalben är för långa, når liksom inte ner så bra... och brösten är ju alltid ivägen 😅
Tack, jag ska fortsätta försöka och försöka sänka mina krav på mig själv:)
Jag gick en hel termin på yoga utan att klara det trots instruktörshjälp och då var jag inte nybörjare på yoga innan heller, men hade mest kört yin. På bra dagar numera klara jag det, men det har verkligen krävt träning och det är fortfarande många dagar jag inte får till det. Så jag säger träna på, plötsligt händer det :)
 
Ja alltså det där att få fram benet tillräckligt långt för att hamna i en ordentlig lunge har jag aldrig klarat. Och då har jag ju ändå redan genomfört en hel 30 dagars-utmaning väldigt nyligen, så jag har haft många tillfällen att testa på senaste :p Fattar inte alls hur det ska gå till, det känns typ anatomiskt omöjligt och slutar alltid med att knäet fastnar vid brösten typ! Å andra sidan har jag aldrig försökt jobba på det, utan bara antagit att det är en sån sak som inte funkar med min kropp och mina korta armar helt enkelt (jag har väldigt korta armar och det känns som att överkroppen liksom är för nära marken, vilket gör att det inte finns tillräckligt med plats för benet att komma hela vägen igenom). Annars tyckte jag också att dagens pass var lite halvklurigt emellanåt, så det är du inte ensam om. Det viktigaste är absolut att försöka! :)
Jag lyckas ibland och ibland inte men det jag verkligen krävts träning här. När jag tog pt-lektioner sa läraren att jag varje gång ska ta fram foten så långt jag kan, även om det bara är hälften så långt som den ska, ställa ner foten och sen hjälpa foten hela vägen fram med handen. Alltså inte krumma med ryggen, lyfta ena handen eller liknande för att få fram foten på en gång. För att få in känslan i kroppen och träna hjärnan hur kroppen ska göra. Till slut går det.
 
Jag gick en hel termin på yoga utan att klara det trots instruktörshjälp och då var jag inte nybörjare på yoga innan heller, men hade mest kört yin. På bra dagar numera klara jag det, men det har verkligen krävt träning och det är fortfarande många dagar jag inte får till det. Så jag säger träna på, plötsligt händer det :)

Jag lyckas ibland och ibland inte men det jag verkligen krävts träning här. När jag tog pt-lektioner sa läraren att jag varje gång ska ta fram foten så långt jag kan, även om det bara är hälften så långt som den ska, ställa ner foten och sen hjälpa foten hela vägen fram med handen. Alltså inte krumma med ryggen, lyfta ena handen eller liknande för att få fram foten på en gång. För att få in känslan i kroppen och träna hjärnan hur kroppen ska göra. Till slut går det.
Aha! Men då ska jag fortsätta försöka då, jag har som sagt bara gett upp och antagit att det inte går :D
 
Dagens pass ... genomfört 🙈💪
Fick pausa och modifiera en del, tappade bort mig i första warrior omgången eftersom jag hamnade med ryggen mot videon och inte förstod vad jag skulle göra...😅
Det verkar ju bli återkommande mönster i vissa övningar, så tänker att det förhoppningsvis blir lättare att hitta fokus senare, när de satt sig. Känner att just det med andningen hela tiden störs av att jag inte vet vad jag ska göra nästa rörelse.
 
Jag lyckas ibland och ibland inte men det jag verkligen krävts träning här. När jag tog pt-lektioner sa läraren att jag varje gång ska ta fram foten så långt jag kan, även om det bara är hälften så långt som den ska, ställa ner foten och sen hjälpa foten hela vägen fram med handen. Alltså inte krumma med ryggen, lyfta ena handen eller liknande för att få fram foten på en gång. För att få in känslan i kroppen och träna hjärnan hur kroppen ska göra. Till slut går det.
Testade det idag, får sätta ner knät för att ha en chans att hjälpa fram foten, får se hur det är i slutet av månaden då:)
 
Precis klar med dagens pass. Och det är ju tur att hon pratade om att det viktiga är att "show up on the mat" på slutet av passet, för det var nästan inget som fungerade för mig idag. 🙄
När man strechade nacken år sidan med armen upp ni vet? Så känns det i ryggen när jag ska sitta stilla i skräddarställningen i början - får kanske leta upp något att sitta på tills imorgon för att se om det hjälper.🧘‍♀️
Är inte alls så stark/smidig att jag klarar av att tex kliva fram med en fot från downward dog till lunge. Och var svårt att hitta rätt alignment i vissa övningar. :(
Men jag försöker tänka att jag uu måste börja någonstans, att det viktigaste ändå är att försöka. :) Men idag var det svårt att inte bli frustrerad.
Nej men få ned hälarna i hunden och lyckas flytta fram fötterna ser jag mer som en målbild. Jag hjälper alltid till att flytta fram min fot och orkar inte ens tycka det inte är bra. Vänster får jag fram oftast själv men slänger liksom fram den, men nu när jag inte yogat mycket på ett halvår så får jag putta fram båda själv. En vacker dag så går det väl. :D
 
Nej men få ned hälarna i hunden och lyckas flytta fram fötterna ser jag mer som en målbild. Jag hjälper alltid till att flytta fram min fot och orkar inte ens tycka det inte är bra. Vänster får jag fram oftast själv men slänger liksom fram den, men nu när jag inte yogat mycket på ett halvår så får jag putta fram båda själv. En vacker dag så går det väl. :D
Ja, det kommer säkert bli bättre:)
Ang. Hunden så har jag väldigt svårt att nå med hälarna, eller ens räta benen någorlunda, hoppas väl det med blir bättre med tiden. Jag har väl alltid varit kort I vaderna (och höften med misstänker jag nu efter att ha sett lite videos om streching.)
 
Dag 3. Otålig idag och har inte riktigt tålamod för allt snack. Vilket på ett sätt är märkligt då jag pysslar med meditation/buddhistisk filosofi utanför mattan - mediterar dock alltid efter yogan, inte före. Jag vill röra på mig först och hitta stillhet efteråt.

Sen tycker jag att hon idag var snackigare än vad hon brukar. Förstår dock att hon behöver börja här för att förklara och få med alla på tåget. Själva yogan tycker jag är bra med en trevlig repetition och påbyggnad från pass till pass.
 
Dag 3. Jag tycker också att det lite för mycket prat. Jag förstår att hon behöver förklara för alla som är nya men det går lite för långsamt för min smak.
 
Även jag tycker att det varit lite väl mycket prat hittills. Hoppas det blir mindre sånt och mer effektiva pass.

I övrigt så skulle det vara trevligt att någon gång (långt in i framtiden hehe) kunna se downward dog som en viloposition. Jag tycker fortfarande att den är så jobbig, även om jag tror att jag byggt lite axelstyrka jämfört med innan förra 30-dagars.
 
Pass 3 gjort även här och jag håller med er andra om att det babblas lite för mycket för min smak. Sambon muttrade något som lät misstänkt likt "shut up" när han stod i down dog och led lite :D Inledningen kändes för lång också, men jag antar att det mest visar att jag måste bli bättre på att slappna av istället för att hela tiden vilja vidare. Ska försöka planera lite bättre nästa gång också, nu blev det att vi gjorde passet lite i farten på väg till TV-soffan typ.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Idag har jag påbörjat 30 days of yoga with Adrienne, Movement. Nån mer som håller på så vi kan peppa varandra? Den största...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Helly
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
24 274
Kropp & Själ På måndag kommer jag att dra igång en utmaning som går ut på att jag ska yoga varje dag i 30 dagar. Jag kommer att köra enligt ett...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
12 309
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Dagbok Jag är helt novis i området och har testat yoga en gång tidigare i mitt liv, den gången med blandade känslor. Idag gjorde jag dock dag 4...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp