Bukefalos 28 år!

Att minska storleken på användarbilden

gern

Trådstartare
Detta är en beskrivning av hur man kan göra om den användarbild (avatar) man vill ha är för stor för det nya forumet. Nuförtiden får ju bilden bara vara max 80 x 80 pixlar. Normalt brukar man göra sådana ändringar i ett bildbehandlingsprogram, men nedanstående beskrivning fungerar även om man inte har något sådant. Tyvärr fungerar det bara med bilder som är max 200 kilobyte stora.

Varning! Tjänsten MyImager som används här är reklamfinansierad. Reklamen är mycket aggressiv och påträngande. Akta dig noga för att godkänna eventuella säkerhetsvarningar som dyker upp. ("Vill du installera och köra..."). Om du klickar ja till någon sådan riskerar du att få din dator översållad med popupfönster som är svåra att få bort. Välj alltså Nej om det dyker upp sådana varningar.


1. Leta rätt på den bild du vill använda.

2. Gå till http://www.myimager.com/ Varning för reklamen (se ovan). Sidan fungerar ungefär som ett bildredigeringsprogram, men man behöver inte ladda hem någonting utan man använder det direkt på webben. I överkanten på fönstret (under den irriterande annonsen) finns det en rad menyer: ”File”, ”Edit”, ”Effects”, ”Optimize” och ”Help”. Det är dessa man använder för att välja vad man vill göra.

3. Klicka på ”File”-menyn och välj ”Open”

4. a) Om bilden du vill använda finns på din hårddisk klickar du på Browse-knappen. Leta rätt på din bild och klicka därefter på den övre ”Upload”-knappen.
b) Om bilden du vill använda finns på webben skriver du in adressen till den på raden ”URL:”. (Det enklaste är att öppna bilden i ett annat webbläsarfönster och sedan kopiera bildadressen därifrån. Det är viktigt att adressen går till en bild (adressen slutar på .jpg eller .gif) och inte till webbsidan som innehåller bilden). Klicka på den nedre ”Upload”-knappen när du skrivit in adressen.

5. Nu öppnas ett nytt fönster där bilden finns med. Klicka på ”Edit”-menyn och välj ”Resize”.

6. Nu ska du välja hur stor du vill att bilden ska vara. En avatar får max vara 80 x 80 pixlar, men den får gärna vara mindre.

Alternativet maintain aspect ratio innebär att bildens proportioner behålls. Välj Yes om du vill att bildens storlek ska ändras lika mycket på höjden som på bredden. Välj No om du vill ha en så stor bild som möjligt och inte bryr dig om ifall bildens proportioner förändras.

I rutorna under New Size ska du tala om hur stor bilden ska vara:
* Om du valde No under Maintain aspect ratio så skriver du in 80 i båda rutorna.
* Om din bild är liggande (bredare än vad den är hög) så skriver du in 80 i rutan för Width. Det andra värdet räknas ut automatiskt.
* Om din bild är stående (högre än vad den är bred) så skriver du in 80 i rutan för Height. Det andra värdet räknas ut automatiskt.

7. Klicka på Submit.

8. Nu får du upp en ny sida med din nya, krympta bild. Klicka på ”File”-menyn och välj ”Save”.

9. På den nya sidan finns det en rad som säger ”Temproary URL of the image is”, och så en länk. Bilden ligger bara kvar på den adressen i några timmar, så det gäller att spara undan den om man vill ha den kvar. Det kan du göra genom att högerklicka på länken och välja ”Spara mål som”. Om du bara tänker använda bilden som avatar på Bukefalos så räcker det dock att mata in bildadressen i avatarformuläret.

10. Nu har du din bild. Lägg in den som avatar på Bukefalos genom att gå in i din ”Kontrollpanel” och välj ”Redigera avatar”. Klicka i ”Använd Egen Avatar”, skriv in bildadressen du fick från myImager i URL-fältet och klicka på ”Spara ändringar”.

Ovanstående metod ändrar dimmensionerna på bilden för att få den mindre. Om man vill kan man istället beskära bilden. Även det går att göra med myImager. Då använder man istället verktyget "Crop".
Om bildfilen blir för stor kan man använda någon av funktionerna i Optimize-menyn.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Hur gör man om man vill minska bilden i Microsoft Photo Editor?
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

I Paint (nyare versioner) kan man göra följande:

*Öppna bilden du vill ha

*Välj bild/Attribut och kolla vad det står för siffror på BREDD o HÖJD. Enheter ska var BILDPUNKTER

*Med hjälp av siffrorna (det högsta värdet) där kan du räkna ut %-värdet för största möjliga bild - 80 bildpunkter (PIXLAR).
Ex. är största värdet 456 delar du det med 80 och får 5,7.
Dela därefter 100 med 5,7 då får du ca 17,5%. Avrunda nedåt till 17%.

*Välj Bild/Ändra storlek/Snedställ - Ändra storleken till %-värdet du fick ovan.

*Välj Spara som, namnge och välj JPG som filformat.


Sen är det bara att ladda upp bilden.
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

ChristinA skrev:
Hur gör man om man vill minska bilden i Microsoft Photo Editor?

*Öppna bilden

*Välj Bild/Ändra storlek - ändra så att du har BILDPUNKTER som enhet, minska det högsta värdet till 80. Tryck OK.

Klart!
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Underbart, tack!
Sådana enkla svar gillar jag!!!
Nog för att den blev lite mal och hög men jag ska pilla vidare...
Tack!
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Man tackar! Jag vill ju inte undanhålla er en vacker och inte alls sleazy manskropp längre än nödvändigt..
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Tackar!
HOppas det funkar nu
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Har gjort som du säger, men orginalbilden jag har är visst ett bmp-format, inte gick det att ändra till jpg. Så jag kommer ingenstans :(
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Tusen tack! Vilka genier ni är!!!!! :idea: - hoppas jag är det med :confused: EEEhhhh jag har förminskat bilden och den ligger med i mitt anbvändar konto, men den har inte kommit fram här, får fundera ett tag till då? och läsa på... :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Nossan skrev:
EEEhhhh jag har förminskat bilden och den ligger med i mitt anbvändar konto, men den har inte kommit fram här, får fundera ett tag till då? och läsa på... :p

Du har lagt bilden som PROFILBILD, då visas den till höger i din profil.

AVATAREN (användarbilden) visas till vänster i profilen.

Notera alltså att AVATAR och PROFILBILD är två skilda bilder.
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Jag måste vara jättekorkad, men jag lyckas inte få tillbaka min användarbild :cry: . Den ligger i ett starphotoalbum, men finns också på min hårddisk...
Jag hade svårt att få dit den första gången, så jag måste väl vara rätt blåst ;)
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Tusen tack :D ! Utan er vore det knepigt :eek:
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Görel skrev:
Jag måste vara jättekorkad, men jag lyckas inte få tillbaka min användarbild :cry: . Den ligger i ett starphotoalbum, men finns också på min hårddisk...
Jag hade svårt att få dit den första gången, så jag måste väl vara rätt blåst ;)

Har du minskat storleken på bilden som ligger på hårddisken?

Om inte, läs igenom tidigare trådar om ämnet i detta forum ;)
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Det är alltså bilden på hårddisken jag ska använda?

Tidigare kunde man väl bara använda bilder som låg ute på nätet?
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Görel skrev:
Det är alltså bilden på hårddisken jag ska använda?

Tidigare kunde man väl bara använda bilder som låg ute på nätet?

Det går bra att använda vilken som, bara storleken är korrekt.

För att använda bilden på din hårddisk klickar du på »BLÄDDRA«-knappen och letar upp stället du lagt den på (så som man gjorde för att lägga bild i gamla annonsforumet)
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Aha, det är nog därför min bild inte syns längre då, den är för stor!
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Hur gör man med en rörlig bild då?
Jag saknar mitt pumpande hjärta! :(
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Marvin skrev:
Hur gör man med en rörlig bild då?
Jag saknar mitt pumpande hjärta! :(

Beskrivningen ovan fungerar även med rörliga bilder, bara inte filen är för stor.
 
Sv: Att minska storleken på användarbilden

Bara skriver lite här för jag hittar inget lämpligt ställe att testa min bild... Villket ju eg. ä helt onödigt då jag kunde tittat på tidigare inlägg. :o :D
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 495
Senast: Hedinn
·
Tjatter Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu...
67 68 69
Svar
1 366
· Visningar
38 454
Senast: Artline
·
Tjatter Deltagare 1. Niyama 2. cirkus 3. Emtherlia 4. hemlig 5. MikaTela 6. Artline 7. qitis 8. Ceta 9. LenaH 10. Pegasus 11. Blacksmithfarm...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
11 276
Senast: Pegasus63
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 794
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp