EUROVISION SONG CONTEST 2016 - FINAL!!!

Lite kul att Azerbadjan som fick näst mest poäng av juryn fick näst minst röster av svenska folket... Och Polen som var allra längst ner hos Juryn var 2a bland telerösterna :rofl:
 
Då så, var tyckte jag om den stora finalen igår???

Tycker först och främst att hela showen var mkt bra! Lagom med humor, proffsiga programledare, i mina ögon roliga mellanakter... en toppenshow helt enkelt!

OCH oj vilken hög nivå på låtarna! Kan inte minnas ngn final på senare tid som det varit så hög nivå, tyckte faktiskt inte att ngn av låtarna var usel! Enda låten jag hoppades lite mindre på var ryssland (se Mandalakis kommentar här ovan) och faktiskt i viss mån Australien (kändes för perfekt, samtidigt som det ju var en stark låt och artist. )

Mina favoriter under kvällen var många! Jag hade bestämt att rösta på tre låtar och det var supersvårt!!
Det blev till sist Israel (vackraste låten), Österrike (charmigaste låten) och Frankrike (lite taktik då den var topptippad, men låten var skön och artisten supercharmig).
Men samtidigt gillade jag flera låtar, coola Bulgarien, sköna Ungern, riviga Cypern, fina Italien... ja listan kan göras lång. Jag är så nöjd med hela showen att fått höra så många bra låtar!

Frans då? Tycker han ska vara stolt! En femteplats är inte fy skam i dessa sammanhang! Han kändes ngt nervös i framträdandet men hade verkligen publiken med sig och jag tror många charmades just av hans utseende och lite tafatthet. Och fortfarande tror jag folk gillade det där avskalade.

Och så kommer vi till vinnarlåten! Jag hade hört att Ukraina seglat upp på bettinglistorna men det var ändå lite av en överraskning att den vann! Och sånt gillar jag ;)
Det tjafsas väldigt mkt i sociala medier om att låten är så politisk, att den borde diskats, att den är dålig, att hon inte ens kan sjunga etc.
Jag är tudelad där. Jag tycker hon har en mkt stark röst! Jag tycker att hon sjunger med äkta känslor! Och att det är fint med det inhemska språket och tonerna i låten! Den är svår att nynna på i efterhand, det tycker jag är synd, och den känns väldigt tung i dessa sammanhang. Innerst inne tycker jag detta ska vara en glad festival, såklart med ballader och känslor, men det får inte blir för tungt....
Sen det politiska... EBU har ju godkänt låten och det handlar väl mkt om en tolkningsfråga.
Jag vill inte heller blanda in politik i tävlingen, och att sjunga om krig/fred känns som ett safecard, vem vill rösta emot det liksom? Samtidigt sjunger hon om en personlig erfarenhet och sina egna känslor...
ÄR det politisk röstning som avgjort det hela så är det trist, men det kommer vi nog aldrig i från heller.
Hon fick sammanslaget mest röster, då ska hon stå som stolt vinnare! Hon har framfört en låt hon uppenbart känner mkt för, så jag kan bara säga GRATTIS Ukraina!

Nu är det hela över... det känns lite tomt... det är ett helt år kvar nu! :cry:
Men det har varit helt fantastiskt! :banana:
 
Sen är ju frågan stor där ute... ha var juryn eller inte?
De har ju, bla om man ser på sveriges röster, ofta rätt olika smak än "vanliga folket".
Ska man ha kvar juryn för att få lite proffessionell syn på det hela, eller ska det hela avgöras av tittarna?
En fråga som engagerar många just nu!
 
Sen är ju frågan stor där ute... ha var juryn eller inte?
De har ju, bla om man ser på sveriges röster, ofta rätt olika smak än "vanliga folket".
Ska man ha kvar juryn för att få lite proffessionell syn på det hela, eller ska det hela avgöras av tittarna?
En fråga som engagerar många just nu!
Jag tycker att det är jättebra!
 
Vilken låt har ni i huvudet idag? Jag har, märkligt nog, Israels. Jag gillade den inte särskilt, för smörig för min smak - men artisten var motsatsen till Frans: enorm pipa och magnetisk utstrålning. Så det kanske är därför, han fick låten att göra intryck.
 
Alltså, ska man ha jury så är det väl bra att det skiljer sig ganska mycket från folkets röster, skulle det varit helt samma kunde man ju börja fråga sig vad det var för mening med det :angel:
 
Kommentarer från Reddit:

"To be fair, this is only the second worst German/Japan coalition of the last 100 years."

"Australia living up to their heritage and stealing Eurovision"

"Obviously not the best song, but what can you do to stop political voting."
"Not invade your neighbours?"

:laugh:
 
Här är hästen jag tjatade om innan..

Tycker det ser tråkigt ut men det är väl så det ser ut i Armenien. :(

Här är friesern. Såg lite friskare ut. ;)
 
Såhär dagen efter så går jag och nynnar på två låtar: Frankrikes och Tjeckiens. Den sistnämnda är jag själv lite förvånad över :p
 
Jag minns ingen låt från igår faktiskt, förutom Frans då såklart.

Jag vet att jag gillade Italiens igår och även Polens var lite käck. I övrigt: meh över det hela enligt mig.
 
Australiens låt var :up: men Ukraina var också bra och gripande så hade inget emot att den vann

Största överraskningen --> att Polen fick så många röster :confused:

Petra och Måns var bäst :D
 
Jag ska erkänna att när hon sjöng vinnarlåten så satt jag med känslan att den här låten har jag aldrig hört. Kände inte igen varesig scenshowen eller låten. :o Med andra ord tycker jag inte att det var en panglåt direkt. Jag tycker däremot att det var kul att det vart en skrällseger och eftersom jag personligen inte gillade Australiens bidrag så är jag glad att den inte vann.

I övrigt kan jag inte komma ihåg och nynna på någon av bidragen från igår, förutom Frans, så jag tyckte tävlingen kändes lite bla bla. Men jag hejade på Belgien och Spanien.
 

Liknande trådar

Kultur Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana: På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)...
28 29 30
Svar
584
· Visningar
28 756
Senast: Hedinn
·
Kultur Men självklart ska vi ha en tråd som ESC semifinal 2 också! Sändningen börjar kl 21:00 på torsdag! :banana::banana::banana: Ni kan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 159
Senast: Tassetass
·
Äldre I morgon torsdag kör vi vidare! Det är dags för semifinal 2 i Eurovision song contest!! :bump::bump::bump::bump: Jag ser fram emot att...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
5 934
Senast: voltis
·
Äldre På tisdag kl 21:00 i svt1 är det äntligen då dags! För bland det roligaste jag vet....Det slår både mellon och nästan fotbolls vm... Det...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
5 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp