Störiga saker vi stör oss på, del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att folk inte kastrerar sina utekatter.
Det är en hane som kommer hit och ger sig på min kastrerade hona. Sist höll hon på att bli av med svansen och nu är hon biten i ena bakbenet och haltar rejält.

Jag har erbjudit grannarna runt om att betala för deras katter för det blir ändå billigare än att att åka till veterinär med mina. Men icke! Det är bättre att skjuta av ett par gånger per år när det blir för många. :banghead:
 
Ja alltså what's going on. Jag är aldrig sjuk men har varit förkyld tre gånger sedan i augusti. Helt knäppt. Flera är inne pä sin fjärde runda. Ingen covid men fruktansvärt irriterande.

Ja helt bisarrt! Inte covid här heller så det är ju skönt iaf. ALLA jag pratar med har vabbat länge och flera omgångar och varit sjuka själva, verkar liksom vara hur denna hösten kommer vara. :crazy:
 
Så du ska jobba utan att ha testsvar och dessutom utsätta andra -varav 1 på nära håll- för ditt förkylningsvirus som evt kan vara covid?

Inte ok.
Nu har du inte läst allt. Skrev att DEN vi ska fira har feber. Jag har ingen feber. Är inte fel om man läser allt som skrivs, så blir det inga missförstånd.
 
Att folk inte kastrerar sina utekatter.
Det är en hane som kommer hit och ger sig på min kastrerade hona. Sist höll hon på att bli av med svansen och nu är hon biten i ena bakbenet och haltar rejält.

Jag har erbjudit grannarna runt om att betala för deras katter för det blir ändå billigare än att att åka till veterinär med mina. Men icke! Det är bättre att skjuta av ett par gånger per år när det blir för många. :banghead:
Anmäl till länsstyrelsen. Det är inte tillåtet att ha okastrerade katter lösa ute om de kan föröka sig okontrollerat.
 
Det borde göra. Tyvärr är ls rätt oengagerade i det mesta här. Kan de mäta något går det bra att engagera sig men så länge djuren inte är döende är det ingen fara.

Fast det är ju inte upp till dem att bedöma om det är nån fara eller inte. Lagen säger att man inte får låta ens katter föröka sig okontrollerat.
 
Räcker det inte att man släpper ut okastrerade katter? Då förökar de sig okontrollerat.
Exempel: du har en honkatt som inte är kastrerad och får en kull per år. Även om du inte vet vilken katt som är pappa till kullen är det extremt svårt att se det som ett djurskyddsproblem. Och bara för att en hankatt inte är kastrerad är det inte säkert att han får en massa kullar. Det måste som sagt bevisas.
 
Exempel: du har en honkatt som inte är kastrerad och får en kull per år. Även om du inte vet vilken katt som är pappa till kullen är det extremt svårt att se det som ett djurskyddsproblem. Och bara för att en hankatt inte är kastrerad är det inte säkert att han får en massa kullar. Det måste som sagt bevisas.

Jag håller inte med dig. Med avseende på det vi vet om katters reproduktion så anser jag att vi säkert kan veta att en fertil katt som släpps ut utan uppsikt bidrar till okontrollerad avel.


Citerat från: https://kattstatus.se/kastrering
"En hona som får gå ute fertil kan under sin livstid få ca 120 kattungar, det säger sig självt att det inte går att hitta hem till alla dessa."

120 oplanerade (d.v.s. varken hona eller hane är testade för sjukdomar utan man har bara släppt ut honan och så har hon hittat en hane) ungar under en livstid är okontrollerad avel.
 
Jag håller inte med dig. Med avseende på det vi vet om katters reproduktion så anser jag att vi säkert kan veta att en fertil katt som släpps ut utan uppsikt bidrar till okontrollerad avel.


Citerat från: https://kattstatus.se/kastrering
"En hona som får gå ute fertil kan under sin livstid få ca 120 kattungar, det säger sig självt att det inte går att hitta hem till alla dessa."

120 oplanerade (d.v.s. varken hona eller hane är testade för sjukdomar utan man har bara släppt ut honan och så har hon hittat en hane) ungar under en livstid är okontrollerad avel.
I teorin kan det bli så. Men i praktiken behöver det inte bli det. Många får en kull om året med bara några ungar och har inga problem med hem till dessa. Sen finns det såklart en del honor som får 2-3 kullar per år, vilket självklart inte är okej.

Det är det som gör det hela svårt. Det finns inget facit på exakt vad som kommer hända och för en del fungerar det 🤷
 
Instabox där mitt paket är funkar inte. Ska komma tekniker idag eller i morgon sa dom på affären. Jag behöver paketet pronto ju :( hade ju lika gärna kunnat ta det via nått annat och fått vänta en dag extra istället då ju. Får inte tag på grejerna på apoteket här heller utan får åka till stan i så fall. Tänker inte åka 4,5 mil för en grej som kostar mindre än en hundring. Får lida en dag till istället :arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 471
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 961
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 938
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 476
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp