Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror det kommer att vara toppen på plats! Min bedömning är att privata fester inte är deras stora kassako utan att de tjänar mest på ordinarie verksamhet och företagsbokningar, vilket gör att privata fester kommer lite längre ner i inkorgen. De är oftast ingen stor affär för dem (vilket skär sig lite eftersom det oftast är en extremt stor affär för privatpersonen) och de sker oftast långt fram i tiden. Så det är sjukt frustrerande när man själv bara vill komma vidare i processen och det tar en vecka att få en offert för att ens kunna bedöma om det är aktuellt. Men de svarar tillslut och jag tror som sagt de flesta är superduktiga på plats när det väl gäller!
Och jag, som bokar konferenser/middagar och grejer i jobbet, känner igen det. Nu väntar jag tex på ett bekräftelsemail från ett hotell där jag vill boka in 14 personer på tvådagarskonferens inkl allt. Mailade i fredags.
 
Och jag, som bokar konferenser/middagar och grejer i jobbet, känner igen det. Nu väntar jag tex på ett bekräftelsemail från ett hotell där jag vill boka in 14 personer på tvådagarskonferens inkl allt. Mailade i fredags.

Ja, samma här. Bokar mycket konferenslokaler just nu och de kan vara bra långsamma. Jag tyckte dock privat kontakt var ännu värre, där var man ibland glad om man fick svar alls :angel: 😅
 
Kommer från tandhygienisten och har tagit bort tandsten, till den nätta summan 1800 kronor.. 😳
För ett par veckor sedan var jag hos tandläkaren på undersökning, då var det alltså tandläkare + tandsköterska, röntgenbilder och undersökning. Hade inga hål eller problem, så ingen behandling, då betalade jag 800:- för det besöket 🤔 Tusen pickadollar mer för att ta bort tandsten, och då var det inte ens på alla tänder. Jag stööör mig. :meh:
 
Kommer från tandhygienisten och har tagit bort tandsten, till den nätta summan 1800 kronor.. 😳
För ett par veckor sedan var jag hos tandläkaren på undersökning, då var det alltså tandläkare + tandsköterska, röntgenbilder och undersökning. Hade inga hål eller problem, så ingen behandling, då betalade jag 800:- för det besöket 🤔 Tusen pickadollar mer för att ta bort tandsten, och då var det inte ens på alla tänder. Jag stööör mig. :meh:
Är det inte tandvårdsstödet som gjorde första besöket billigare då?
 
Relaterat till detta.

När man kör 3-filsväg och typ ligger första bakom en tradare man ska köra om så fort det blir 2-filigt igen, och man har någon BMW bakom som ligger och trycker och ska köra om först om du är en sekund sen med att byta fält, typ försöker trycka sig fram innan..

Tycker generellt att bilen "närmast hindret" har förtur på omkörning så länge de inte typ gjort klart att de är nöjda med att vara där, man får väl liksom vänta på sin tur.. Dessutom osäkrare trafikmässigt ju fler fordon du måste köra om. På samma sätt stör jag mig också på dessa som är helt fine med att köra typ 20 under hastighetsbegränsningen för att de inte vågar köra om och alltså skapar en länge omkörningssträcka.
Nej, det fungerar inte så. Har du ingen annan bil som ligger i omkörning är det din tur att köra om när tillfälle ges, fick du inte lära dig hur man gör en omkörning när du tog körkortet? Inte konstigt att det är så mycket problem på vägarna när folk kör som de tycker istället för enligt regelboken.
 
Nej, det fungerar inte så. Har du ingen annan bil som ligger i omkörning är det din tur att köra om när tillfälle ges, fick du inte lära dig hur man gör en omkörning när du tog körkortet? Inte konstigt att det är så mycket problem på vägarna när folk kör som de tycker istället för enligt regelboken.

Det är många som inte fått lära sig hur man gör en omkörning. En omkörning är inget chicken race om vem som är snabbast på att slänga sig ut i omkörningsfil hej vilt.
 
Och jag, som bokar konferenser/middagar och grejer i jobbet, känner igen det. Nu väntar jag tex på ett bekräftelsemail från ett hotell där jag vill boka in 14 personer på tvådagarskonferens inkl allt. Mailade i fredags.
Ja, samma här. Bokar mycket konferenslokaler just nu och de kan vara bra långsamma. Jag tyckte dock privat kontakt var ännu värre, där var man ibland glad om man fick svar alls :angel: 😅
Jag har nu nått nivån "får jag svar inom 2-3 veckor får det anses som en framgång", det är ungefär vad som är rimligt att förvänta sig just nu 🤪

Till ställets försvar får jag säga att de har ringt upp mig en gång och bett tusen gånger om ursäkt för att allt dröjer, och bekräftat att vi fortfarande är jätteviktiga för dem. De sliter ju som attan just nu med alla som plötsligt kan/vill åka på konferens o dyl., och samtidigt är det svårt att få tag på bra personal eftersom många inom branschen sadlade om under pandemin - samtidigt som alla hotell, konferensanläggningar och restauranger just nu skriker efter personal för att palla trycket... Så lite (mycket) förståelse har jag, men det innebär inte att jag inte kan störa mig :p
 
Att den tandlagning som gjordes i måndags har redan gått sönder och tanden är sylvass nu så jag kan inte äta :arghh:
Som om det inte är tillräckligt synd om mig iom att jag drog ut en tand i samma veva och det är ett stort hål i munnen som gör ont också :meh: Jag känner mig gnällig nu! :(
 
Eftersom jag har två tjänster på mitt jobb just nu så blev marknadsföraren i mig väldigt glad när jag insåg att vi har hela 101 utbildningar kvar innan jul. Vilket tryck! Det ska vi genast gå ut med! Sen kom jag på att jag också är utbildningsansvarig och vi har hela 101 utbildningar kvar innan jul :arghh:😅
 
Att den tandlagning som gjordes i måndags har redan gått sönder och tanden är sylvass nu så jag kan inte äta :arghh:
Som om det inte är tillräckligt synd om mig iom att jag drog ut en tand i samma veva och det är ett stort hål i munnen som gör ont också :meh: Jag känner mig gnällig nu! :(
Stackare. Om du har svårt att få en akuttid hos tandläkaren så finns det ett medel på apoteket, Cavit W, som man kan använda för att laga sin egen tand. Bara att bli av med det vassa så att munnen fungerar igen gör läget mindre akut. Jag har alltid en tub hemma.
 
Finns ingen som har förtur i det läget på det sätt du beskriver, det gäller att haka på och va först innan de andra bakom kommer - lite first come first served, tyvärr så trafiken ser ut. Annars hade bil 2 i kön aldrig fått köra om för bil 1 har ”förtur” å kanske kör om, men om bil 1 inte gör det så blir det inget smidigt och bil 2 kanske inte kommer om.

Är det en tradare är det bättre att lägga sig längre bak så man ser och då kan va första bil som kör om.
Förtur finns inte så mycket av i trafiken, det som ska finnas är hänsyn även om den inte alltid fungerar. Finns som sagt mycket att störa sig på i trafiken. 🙄
Nej alltså jag menade inte att bil två snällt ska sitta och vänta i evigheter, men när det går från 1 till 2 filer så kanske man iaf ska ge bil 1 en CHANS att köra om och inte försöka trycka sig själv emellan så fort det finns en cm till godo mot räcket. Händer ju inte superofta men det händer (alltid en BMW) liksom detta är en motortrafikled och vi kör i typ 100 km/h, det är inte radiobilarna på grönan..

Jag vet att det är bättre att lägga sig lite längre bak, tyvärr går det inte att göra så för det enda det betyder är att någon kommer köra om dig och lägga sig bakom lastbilen istället för att vara först.

Gillar inte 3-filsvägarna överlag, tycker det alltid blir att man kör så fort. På tvåfiligt för att hinna om så många "långsamma" som möjligt, sedan fortsätter man köra fort i enfiligt för att hinna ikapp fler tradare så man kan köra om dessa på nästa tvåfil osv.. Vet inte riktigt hur statistiken ser ut om de faktisk är bättre olycksmässigt.

Och ja, håller med. Känns som att minst 60% av alla mina stör jag kan tänka på är trafikrelaterade. Man skulle bott i Stockholm och åkt tunnelbana istället :D
Nej, det fungerar inte så. Har du ingen annan bil som ligger i omkörning är det din tur att köra om när tillfälle ges, fick du inte lära dig hur man gör en omkörning när du tog körkortet? Inte konstigt att det är så mycket problem på vägarna när folk kör som de tycker istället för enligt regelboken.
"fick du inte lära dig hur man gör en omkörning när du tog körkortet?" haha alltså gud, varför är du alltid så fruktansvärt dryg i alla dina svar?

Se svaret ovan om du är intresserad av förtydligandet.
 
Nej alltså jag menade inte att bil två snällt ska sitta och vänta i evigheter, men när det går från 1 till 2 filer så kanske man iaf ska ge bil 1 en CHANS att köra om och inte försöka trycka sig själv emellan så fort det finns en cm till godo mot räcket. Händer ju inte superofta men det händer (alltid en BMW) liksom detta är en motortrafikled och vi kör i typ 100 km/h, det är inte radiobilarna på grönan..

Jag vet att det är bättre att lägga sig lite längre bak, tyvärr går det inte att göra så för det enda det betyder är att någon kommer köra om dig och lägga sig bakom lastbilen istället för att vara först.

Gillar inte 3-filsvägarna överlag, tycker det alltid blir att man kör så fort. På tvåfiligt för att hinna om så många "långsamma" som möjligt, sedan fortsätter man köra fort i enfiligt för att hinna ikapp fler tradare så man kan köra om dessa på nästa tvåfil osv.. Vet inte riktigt hur statistiken ser ut om de faktisk är bättre olycksmässigt.

Och ja, håller med. Känns som att minst 60% av alla mina stör jag kan tänka på är trafikrelaterade. Man skulle bott i Stockholm och åkt tunnelbana istället :D

"fick du inte lära dig hur man gör en omkörning när du tog körkortet?" haha alltså gud, varför är du alltid så fruktansvärt dryg i alla dina svar?

Se svaret ovan om du är intresserad av förtydligandet.
Tack detsamma. :meh:
 
Nej alltså jag menade inte att bil två snällt ska sitta och vänta i evigheter, men när det går från 1 till 2 filer så kanske man iaf ska ge bil 1 en CHANS att köra om och inte försöka trycka sig själv emellan så fort det finns en cm till godo mot räcket. Händer ju inte superofta men det händer (alltid en BMW) liksom detta är en motortrafikled och vi kör i typ 100 km/h, det är inte radiobilarna på grönan..

Jag vet att det är bättre att lägga sig lite längre bak, tyvärr går det inte att göra så för det enda det betyder är att någon kommer köra om dig och lägga sig bakom lastbilen istället för att vara först.

Gillar inte 3-filsvägarna överlag, tycker det alltid blir att man kör så fort. På tvåfiligt för att hinna om så många "långsamma" som möjligt, sedan fortsätter man köra fort i enfiligt för att hinna ikapp fler tradare så man kan köra om dessa på nästa tvåfil osv.. Vet inte riktigt hur statistiken ser ut om de faktisk är bättre olycksmässigt.

Och ja, håller med. Känns som att minst 60% av alla mina stör jag kan tänka på är trafikrelaterade. Man skulle bott i Stockholm och åkt tunnelbana istället :D

"fick du inte lära dig hur man gör en omkörning när du tog körkortet?" haha alltså gud, varför är du alltid så fruktansvärt dryg i alla dina svar?

Se svaret ovan om du är intresserad av förtydligandet.
Men bil 1 har ju redan chans att köra om om det går från 1 till 2 filer så kommer bil 1 komma före bil 2 till det tvåfiliga. Bil 2 kan omöjligt i det läget hamna före bil 1 och då är det bara för bil 1 att börja gå ut på den andra filen så fort den syns. Problemet löst.

Än sen om någon annan kör om å hamnar bakom lastbilen? Den ser ju inte bättre än va du gjorde. Du hamnar längre bak å ser bättre. Har själv haft folk som gjort så när ja legat längre bak, men ändå vart jag som kört om först då jag sett att de va fritt än den som körde om mig å la sig mellan mig å lastbilen.
 
Men bil 1 har ju redan chans att köra om om det går från 1 till 2 filer så kommer bil 1 komma före bil 2 till det tvåfiliga. Bil 2 kan omöjligt i det läget hamna före bil 1 och då är det bara för bil 1 att börja gå ut på den andra filen så fort den syns. Problemet löst.

Än sen om någon annan kör om å hamnar bakom lastbilen? Den ser ju inte bättre än va du gjorde. Du hamnar längre bak å ser bättre. Har själv haft folk som gjort så när ja legat längre bak, men ändå vart jag som kört om först då jag sett att de va fritt än den som körde om mig å la sig mellan mig å lastbilen.
Nej alltså jag har ju aldrig blivit omkörd så för jag skulle inte vänta och släppa förbi någon annan när jag också ska köra om, vad är poängen med det? Därför jag inte fattar varför de håller på så, men kan tänka mig att det kanske funkar som skrämseltaktik på vissa som tycker det är obehagligt, därför jag tycker det är så jävla fult. Det är ju också tvåfiligt så vill man om även bilen framför är det ju bara att ligga kvar i körfältet efter den tagit sig om tradaren och kör in, man sparar ju liksom inte ens tid.

I det andra exemplet brukar jag lägga mig lite närmare mittlinjen för att se bättre istället. De allra flesta lastbilschaufförer är dessutom väldigt snälla och lägger sig gärna längre till höger så att man ska se bättre så brukar sällan vara ett problem :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
114 637
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 405
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 755
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
105 568
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp