Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är med på gnällvecka, känns som att jag inte gör annat än går omkring och morrar åt saker och ting.

Idag: virrig kollega tvungen att gå hem pga barn insjuknat. Det är förstås inte så mycket att göra åt.
Samma kollega mejlar 1h senare: jag anmälde DIG som stand in på mina möten. Ok?
Nej verkligen inte ok. Går du hem avbokar du dina egna möten. Jag har mina egna uppgifter att sköta.
 
Bokat biljett åt mig och dottern på lekland imorgon, för första gången någonsin (Coronabarn och allt det där) och har liksom själv sett fram emot det själv också, hur kul med gigantiska rutschkanor, klätterställningar och trampoliner liksom?! :angel: :laugh:

Tror ni inte att just idag var dagen jag fick ett halvt ton häst på ena foten och nu knappt kan gå på lilltån utan att skrika högt :meh::down:

Kan såklart inte göra dottern besviken så jag får väl glatt halta runt på leklandet, otymplig och gravid i femte månaden och hoppas jag kan göra något roligt i alla fall :cautious:
 
Screenshot_20221006_205316_edit_313441449716755.jpg

Sånt här.. Jag har inga missade samtal eller annat jag kan koppla till varför det är en notis/plupp på ikonen :crazy: jag blir tokig på notiser överlag, särskilt såna här som liksom bara är utan anledning :mad:
 
Stör ihjäl mig på att det sedan uppdatering till Windows 11 inte går att flytta aktivitetsfältet 🤬 🤬🤬🤬

AVSKYR att ha det längst ner på skärmen och har av den anledningen haft det stående till höger i oherrans många år och nu går det inte att flytta dit 🤮🤮🤮🤮
Det gå att av installera uppdateringar :angel:
 
Det där ser ut som ett solklart spam-mail, främst p.g.a alla stav/grammatikfel, men det är kanske därför du stör dig på det?
Jag stör mig (skräll, detta är visst en riktig gnällvecka?) på att jag slängde i en buljongtärning i pastasåsen för att det sedan smakade… ingenting? Tittade vad jag köpt egentligen. Zero Salt?! Alltså, man häpnar vilka glädjedödare det finns i världen.
OBS att jag inte skrattar åt ditt elände, utan åt slutklämmen på inlägget!
 
Åke längs ett fritidshusområde igår kväll. Området har gradvis fått permanentboende.

På i princip vartenda hus satt massor av fasadbelysning. Sånt som inte fyller nån funktion mer än att vara (förmodat) snyggt.
Hallå, läser de inte media? Om vvi sänker elförbrukningen ca 5% så klarar vi vintern utan astt riskera avstängning..
Solcells lampor?
Jag tänder alltid mina utelampor nu på kvällarna.
 
Detta. Fasadbelysning utan övrig funtion har stört mig länge före någon energikris blivit aktuell (allt sedan det började bli populärt). Har fattat noll poäng med att lysa upp en fasad där ingen rör sig, och skulle någon mot förmodan röra sig där så hjälper fasadbelysningen ändå inte, för den lyser bara upp fasaden.

Har viss förståelse för att man lyser upp speciella byggnaders fasad (museum o.dyl), men ett vanligt standard älvsbyhus byggt på -95 behöver kanske inte lysas upp speciellt mycket.
(Inget ont om älvsbyhus i sig).
Inbrotten har ju ökat ganska mycket med. Ser inget konstigt att folk vill ha lite lampor tända nu i detta dystra mörker.
 
Jag har lampor tända på nätterna. Två uppe vid huset, en vid hästarnas hö och en utanför stallet. Dagar som idag när jag går upp lite över tre är jag glad för det.
Jag vill att folk som passerar på vägen ska se att det är bebott och upplyst. Däremot har jag inga fasadbelysningar utan det är praktiska lampor som förenklar livet.
 
Jag och en till person delar på undervisningen. Jag har lagt ned mycket tid och resurser på att förbereda lektionerna och i mångt och mycket själv skrivit ihop pedagogiskt material. Hen bara häromdagen när vi båda var på plats sa sådär lagom nonchalant, ja du kan väl skicka mig allt material så kan jag använda det. Fick veta av en person som är där oftare att O aldrig är förberedd och har något material, utan höftar och att deltagarna inte gör så mycket.

Jag är småsint och grinig men känner att jag inte vill att hen ska använda mitt material när hen inte själv orkat förbereda sig.

Du ska INTE skicka material till puckot! HATAR folk som ska åka snålskjuts! :rage:
 
Jag har lampor tända på nätterna. Två uppe vid huset, en vid hästarnas hö och en utanför stallet. Dagar som idag när jag går upp lite över tre är jag glad för det.
Jag vill att folk som passerar på vägen ska se att det är bebott och upplyst. Däremot har jag inga fasadbelysningar utan det är praktiska lampor som förenklar livet.

Jag har flera lampor med rörelsevakt (rådjuren och grannens katt brukar dra på dem :rofl:) just för säkerheten. Jag bor ensam och en vet aldrig om någon får för sig att det finns en massa värdefullt här. Plus att jag överväger att sätta upp några kameror också (helt lagliga givetvis, jag har tillräckligt med utrymme att placera dem så de inte filmar allmän plats).
 
Ooh, jag tror att jag har ett störningsmoment som är liksom motsatsen till detta:

När man bakar med ingredienser som redan är färdiga kakor/sötsaker. Som man dessutom tar sönder! Det känns så bakvänt och liksom meningslöst för mig och jag blir sur och grinig. Dessutom känns det som ett US-amerikanskt fenomen vilket gör att jag klassar det som ett lite typiskt amerikanskt resursslöseri, samtidigt som det paradoxalt nog blir en sån onödig Bear Grylls-approach till bakning. Har man redan kakor så äter man väl dem, och varför har man inga riktiga, hederliga ingredienser? Liksom, om du har slut på mjöl kan du ju bara säga det och gå och köpa lite. Är det något nybyggartänk?

Men jag tror egentligen mest det stör mitt ordningssinne.

Vart och vartannat recept börjar med att man ska banka sönder en massa Oreos, eller ännu värre, gröpa ur den där sabla fyllningen och mixa den till någon annan fyllning. Varför gör man inte en god fyllning från början, på vanliga ingredienser? Och om man faktiskt gillar Oreos så mycket, varför kan man inte bara äta Oreos.

Att använda söndersmulade Digestivekex som cheesecakebotten är precis på gränsen, men jag har insett att jag måste acceptera det om jag ska vistas bland folk. Och ja, jag är en hycklare, för ett år gjorde jag jultryfflar på ett recept som började med att man skulle banka sönder en massa Marianne, och de blev jättegoda 😄
Extra mycket irritationsmoment om rubriken utlovar ett FANTASTISKT RECEPT med ENDAST TVÅ INGREDIENSER, och så är det nån jävel som typ blandar köpt kaka med färdig frosting. :meh:
 
Inbrotten har ju ökat ganska mycket med. Ser inget konstigt att folk vill ha lite lampor tända nu i detta dystra mörker.

Nej, det gör jag inte heller när det gäller den aspekten, och att överlag kunna se var man går, men när det gäller den sorts fasadbelysning som jag tänker på så tror jag inte att det är detta de haft i tanken när de installerat, då det lätt går att smyga förbi i mörker 2 meter från huset. Ett hus i min närhet har t.o.m. fasadbelysning på andra våningen, det är ingen balkong där ens, utan det lyser bara upp fasaden på daglyktan :confused:
 
Jag har lampor tända på nätterna. Två uppe vid huset, en vid hästarnas hö och en utanför stallet. Dagar som idag när jag går upp lite över tre är jag glad för det.
Jag vill att folk som passerar på vägen ska se att det är bebott och upplyst. Däremot har jag inga fasadbelysningar utan det är praktiska lampor som förenklar livet.
Ja självklart ska man lysa upp där det behövs.

Men jag har svårt att se nyttan och behovet av lampor som riktas mot takfoten. De lyser inte upp tomten, de ljusätter bara övre delen av fasaden. Till men för fladdermöss och insekter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 989
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 921
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 321
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
105 096
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp