Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stör mig på att jag ibland blir så skadeglad.

Ex; person har betett sig dåligt (I detta fall haft 'kul' på andra personers bekostnad/utan att se att dennes kul negativt påverkat andra), och sedan råkar ut för något dåligt.
Karma is a bitch är mitt motto.

Eftersom det visst är förbjudet att strypa folk som beter sig illa, så brukar jag tänka att de nog får sitt straff förr eller senare ändå.

Jag inser ju att det i verkligheten inte finns någon koppling, men jag kan ändå känna att det skipats rättvisa. Tillexempel en äldre kille som betett sig otroligt illa mot mitt barn. Jag visste om att han sökte ett eftertraktat jobb hos idrottsförbundet, och också sökt in på en populär utbildning. Nyligen fick jag veta att han fick inte jobbet och kom inte in på utbildningen. Det gladde mig :devil:
 
Alltså jag tycker inte att jag har något emot jämställda texter och har aldrig obstruerat mot användningen av "hen" som en del helt rabiata typer. Har i stället varit mycket nöjd när jag kunde lägga in det i några officiella texter och ersätta texter där det fram till i år stått "åklagaren"..... "han".... alltså som en generalisering att en åklagare som defaultläge måste vara en man. DET var superstörigt när mer än hälften är kvinnor, och att fördelningen har varit så i många år. :cautious:

Men nu har jag i stället fått stora problem med ett mycket vanligt förekommande uttryck "den misstänkte" (som jag själv använder med neutral syftning) som tydligen har hamnat på någon olämplig-lista inom myndigheten. Och jag tycker det ser helt stört och skitfult ut att skriva bara "den misstänktA" överallt, eftersom det för mig känns mycket mer feminint än vad "den misstänkte" känns maskulint. (sedan att könsfördelningen inte har ändrats där utan att de flesta misstänkta faktiskt ÄR män gör det liksom ännu skevare)

Så nu brottas jag hela tiden med om jag ska försöka tvinga mig till att lyda språkrekommendationerna och hoppas vänja mig om ett år eller fem, eller göra det helt otympligt och skriva "den misstänkta personen" överallt för att släta ut genusrynkan. Men då tyngs texterna i stället helt i onödan. Ett mycket onödigt störningsmoment, men ändå ett väldigt påtagligt sådant. O_o
 
Alltså jag tycker inte att jag har något emot jämställda texter och har aldrig obstruerat mot användningen av "hen" som en del helt rabiata typer. Har i stället varit mycket nöjd när jag kunde lägga in det i några officiella texter och ersätta texter där det fram till i år stått "åklagaren"..... "han".... alltså som en generalisering att en åklagare som defaultläge måste vara en man. DET var superstörigt när mer än hälften är kvinnor, och att fördelningen har varit så i många år. :cautious:

Men nu har jag i stället fått stora problem med ett mycket vanligt förekommande uttryck "den misstänkte" (som jag själv använder med neutral syftning) som tydligen har hamnat på någon olämplig-lista inom myndigheten. Och jag tycker det ser helt stört och skitfult ut att skriva bara "den misstänktA" överallt, eftersom det för mig känns mycket mer feminint än vad "den misstänkte" känns maskulint. (sedan att könsfördelningen inte har ändrats där utan att de flesta misstänkta faktiskt ÄR män gör det liksom ännu skevare)

Så nu brottas jag hela tiden med om jag ska försöka tvinga mig till att lyda språkrekommendationerna och hoppas vänja mig om ett år eller fem, eller göra det helt otympligt och skriva "den misstänkta personen" överallt för att släta ut genusrynkan. Men då tyngs texterna i stället helt i onödan. Ett mycket onödigt störningsmoment, men ändå ett väldigt påtagligt sådant. O_o
Du anar inte hur mycket du talar mig ur själen 😂 (Är det ett uttryck ens? På svenska? Eller nåt annat språk? Rädd att jag hittar på. Eller myntar nytt kanske!)
 
Alltså jag tycker inte att jag har något emot jämställda texter och har aldrig obstruerat mot användningen av "hen" som en del helt rabiata typer. Har i stället varit mycket nöjd när jag kunde lägga in det i några officiella texter och ersätta texter där det fram till i år stått "åklagaren"..... "han".... alltså som en generalisering att en åklagare som defaultläge måste vara en man. DET var superstörigt när mer än hälften är kvinnor, och att fördelningen har varit så i många år. :cautious:

Men nu har jag i stället fått stora problem med ett mycket vanligt förekommande uttryck "den misstänkte" (som jag själv använder med neutral syftning) som tydligen har hamnat på någon olämplig-lista inom myndigheten. Och jag tycker det ser helt stört och skitfult ut att skriva bara "den misstänktA" överallt, eftersom det för mig känns mycket mer feminint än vad "den misstänkte" känns maskulint. (sedan att könsfördelningen inte har ändrats där utan att de flesta misstänkta faktiskt ÄR män gör det liksom ännu skevare)

Så nu brottas jag hela tiden med om jag ska försöka tvinga mig till att lyda språkrekommendationerna och hoppas vänja mig om ett år eller fem, eller göra det helt otympligt och skriva "den misstänkta personen" överallt för att släta ut genusrynkan. Men då tyngs texterna i stället helt i onödan. Ett mycket onödigt störningsmoment, men ändå ett väldigt påtagligt sådant. O_o
What. Den misstänkta låter ju helt skevt på massa olika sätt :eek: Jag vill också ha Den misstänkte. Det låter ju rätt och känns rätt.

Nu stör jag mig också på det. :mad:
 
What. Den misstänkta låter ju helt skevt på massa olika sätt :eek: Jag vill också ha Den misstänkte. Det låter ju rätt och känns rätt.

Nu stör jag mig också på det. :mad:

Överväger att göra en sån där namninsamling som kommer att bevisa hur rätt jag har, känner mig redan stärkt i min övertygelse! Och sedan bifoga den sist i dokumentet (med enbart "den misstänktE" överallt i texten). :mad:
 
Besked om operationsdatum endast två veckor i förväg när det behövs 3-4 veckors ledighet och massa hjälp efteråt. Såklart jätteglad att hen får opereras när det behövs men när kön är 13 månader tänker jag att de kunde haft lite mer framförhållning. Nu blir allt väldigt svårt att fixa på ett bra sätt.
 
Alltså jag tycker inte att jag har något emot jämställda texter och har aldrig obstruerat mot användningen av "hen" som en del helt rabiata typer. Har i stället varit mycket nöjd när jag kunde lägga in det i några officiella texter och ersätta texter där det fram till i år stått "åklagaren"..... "han".... alltså som en generalisering att en åklagare som defaultläge måste vara en man. DET var superstörigt när mer än hälften är kvinnor, och att fördelningen har varit så i många år. :cautious:

Men nu har jag i stället fått stora problem med ett mycket vanligt förekommande uttryck "den misstänkte" (som jag själv använder med neutral syftning) som tydligen har hamnat på någon olämplig-lista inom myndigheten. Och jag tycker det ser helt stört och skitfult ut att skriva bara "den misstänktA" överallt, eftersom det för mig känns mycket mer feminint än vad "den misstänkte" känns maskulint. (sedan att könsfördelningen inte har ändrats där utan att de flesta misstänkta faktiskt ÄR män gör det liksom ännu skevare)

Så nu brottas jag hela tiden med om jag ska försöka tvinga mig till att lyda språkrekommendationerna och hoppas vänja mig om ett år eller fem, eller göra det helt otympligt och skriva "den misstänkta personen" överallt för att släta ut genusrynkan. Men då tyngs texterna i stället helt i onödan. Ett mycket onödigt störningsmoment, men ändå ett väldigt påtagligt sådant. O_o
Som jag förstått det är det en geografisk komponent i det. Att göra skillnad på den lille pojken och den lilla flickan är ett sydligt drag (ingen koll på hur sydligt och med hur tydlig gräns...)

För mig som inte har annat än a-formen i mitt vardagsspråk så är -e något som används specifikt till just att benämna personer enligt mönstret den sjuke osv.

Håller med om att det känns helt knäppt och överreaktivt, men för min del för att det inte är en könskodande form, utan fyller en annan funktion.
 
Som jag förstått det är det en geografisk komponent i det. Att göra skillnad på den lille pojken och den lilla flickan är ett sydligt drag (ingen koll på hur sydligt och med hur tydlig gräns...)

För mig som inte har annat än a-formen i mitt vardagsspråk så är -e något som används specifikt till just att benämna personer enligt mönstret den sjuke osv.

Håller med om att det känns helt knäppt och överreaktivt, men för min del för att det inte är en könskodande form, utan fyller en annan funktion.
Uppvuxen i Skåne och hade ingen aning om denna könsindelning på -a och -e förrän jag var typ 23. Så om det är en sydlig gräns går den nog mot Danmark? :D
 
Vilken toppendag jag haft idag. Som många andra i Stockholm inledde jag morgonen med kö. Sedan fick jag reda på att min grupp, som resten av klassens grupper, fick IG på senaste inlämningsuppgiften. På jobbet strular en leverantör med en grej så fick ringa och skälla lite. Kommer hem och sambon har glömt att fixa en grej som han lovade att fixa innan han reste bort idag. Nu väntar jag på att barnet ska komma hem från barnvakten så jag kan få gå och lägga mig. 😑
 
Som jag förstått det är det en geografisk komponent i det. Att göra skillnad på den lille pojken och den lilla flickan är ett sydligt drag (ingen koll på hur sydligt och med hur tydlig gräns...)

För mig som inte har annat än a-formen i mitt vardagsspråk så är -e något som används specifikt till just att benämna personer enligt mönstret den sjuke osv.

Håller med om att det känns helt knäppt och överreaktivt, men för min del för att det inte är en könskodande form, utan fyller en annan funktion.

Ytterligare en aspekt på min allt djupare störning är att lagtexterna, som man kan tycka borde vara vårt viktigaste rättesnöre både innehållsmässigt och språkligt, inte verkar ha några problem alls med formen "den misstänkte". Utan även helt ny lagstiftning använder sig av det som allmänt begrepp. Liksom "gärningsmannen" som jag nu tvingats ändra till "gärningspersonen" för att vi ska vara så himla klarspråkiga och korrekta (känns inte fullt så störande, men ändå störande ur aspekten att det inte följer lagtexten).

Eller mallar till gärningsbeskrivningar med rekvisit som "vilselett" i lagtexten och (måste andas djupt innan jag skriver detta) "lurat" i mallarna. Lurat. Låter ju som att man väcker åtal för ett jäkla aprilskämt. :rage:
 
Varför gillar män att jämföra sig med lejon hela tiden? Det är jätteologiskt. Stör mig på det.
Lång tradition sedan medeltida kungar...
(Valdemar Atterdag, Danmark och Magnus Ladulås, Sverige)


188px-Valdemar_Atterdag.jpg
225px-Magnus_Ladul%C3%A5s_sk%C3%B6ld%2C_Nordisk_familjebok.png
 
Gjorde det men alla samtal kostar tydligen 250:- 🤷‍♀️ Hos Kry i varje fall. Sa att jag tyckte att det var konstigt att de bara skrev ut ett uttag sist, maxdos räcker ju bara en vecka. Så nu skrev han ut två uttag men ja, är ju inne på sluttampen nu så behöver nog bara en till.
Alltså jag vet att det är löst, men jag kan ändå inte låta bli för nån kanske eventuellt kan ha nytta av det? Jag fick lergigan utskrivet av mvc. Bara sa till bm att jag behövde mer så skrev hon till läkaren och vips hade jag ett recept (dock också där bara ett uttag i taget)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 510
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 005
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 959
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 511
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp