Störiga saker vi stör oss på, del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag vill ha den hängande på vedspisens stång. Den lär inte heller rymmas i facket under spisen.
Hur hög är din spis?
Skulle jag försöka hänga den på stången skulle den nog ha i golvet?

Vid eftertanke har jag aldrig sett en askraka med krok. Spiskrokarna har krok. VAD för sorts raka har du egentligen. Nu blev jag nyfiken. Bild på den trasiga?

...och blev tvungen att kolla. Jodå, min raka är högre än spisen :)
Och alla jag har ser väldigt hemmasvetsade ut.
 
Hur hög är din spis?
Skulle jag försöka hänga den på stången skulle den nog ha i golvet?

Vid eftertanke har jag aldrig sett en askraka med krok. Spiskrokarna har krok. VAD för sorts raka har du egentligen. Nu blev jag nyfiken. Bild på den trasiga?

...och blev tvungen att kolla. Jodå, min raka är högre än spisen :)
Och alla jag har ser väldigt hemmasvetsade ut.
Spisen är 71 cm hög. Rakan är 60 cm lång.

Så här ser den trasiga delen ut och så den vackra kroken i andra änden.
IMG_20230125_183839.jpg
 
Hur hög är din spis?
Skulle jag försöka hänga den på stången skulle den nog ha i golvet?

Vid eftertanke har jag aldrig sett en askraka med krok. Spiskrokarna har krok. VAD för sorts raka har du egentligen. Nu blev jag nyfiken. Bild på den trasiga?

...och blev tvungen att kolla. Jodå, min raka är högre än spisen :)
Och alla jag har ser väldigt hemmasvetsade ut.
Jag har askraka med krok som hänger på stången på spisen
 
Spisen är 71 cm hög. Rakan är 60 cm lång.

Så här ser den trasiga delen ut och så den vackra kroken i andra änden.
Visa bifogad fil 111259
Vilken smed som helst skulle kunna fixa en ny platta att nästa fast, eller laga den gamla. Du borde inte behöva skaffa en ny.

Har du inga äldre gubbar på landet nära dig? De kan säkert tipsa dig om vem i närheten som är "en jäkel på att svetsa"
Inga hobbysmeder? Nån som brukar vara med på marknader med sina smidesalster?
 
Vilken smed som helst skulle kunna fixa en ny platta att nästa fast, eller laga den gamla. Du borde inte behöva skaffa en ny.

Har du inga äldre gubbar på landet nära dig? De kan säkert tipsa dig om vem i närheten som är "en jäkel på att svetsa"
Inga hobbysmeder? Nån som brukar vara med på marknader med sina smidesalster?
Jag har verkligen ingen aning. Känner inte folk. Och jag går inte på marknader. Men har fått tips om ett företag som svetsar.
 
Vem var det som skrev om att man ville ha jubel och applåder när något bra hände, men allt bara var som vanligt? Så kände jag idag! Min hyrbil visade sig (imorse klockan 07:00) vara en automat. Jag har aldrig kört en automat i hela mitt liv. Men jag tog mig både till och från jobbet utan problem 💪
 
Jag har frågat i bygdens fb-grupp. De säger bara att det inte är värt att laga. Men ja, den är i järn och några svetsloppor senare så skulle den kunna funka igen.

Men har nu fått ett tips på ett ställe som kan svetsa. Får åka dit med den. Men grämer mig över att jag inte har råd att åka dit egentligen. Bensinen är så dyr.

Fick också tips om en raka med krok på ett ställe men fulare raka har jag inte sett. Passar ju inte alls till min vackra vedspis.

Kolla på byggnadsvårdsbutiker. Går garanterat beställa online.
 
Vem var det som skrev om att man ville ha jubel och applåder när något bra hände, men allt bara var som vanligt? Så kände jag idag! Min hyrbil visade sig (imorse klockan 07:00) vara en automat. Jag har aldrig kört en automat i hela mitt liv. Men jag tog mig både till och från jobbet utan problem 💪
Bravo! Applåderar här hemma.🥳
 
Det där är enkelt att laga med en pinnsvets. Finns det inget stall i närheten? Kolla med deras hovslagare färdigt sen på nån minut :)
Kollade med lokala gruppen och fick inga tips mer än ett företag i byn som ägnar sig åt att svetsa.

Funkar inte en ögla?
Nej. Det går inte att hänga en ögla på en stång som sitter fast i bägge ändar. En ögla behöver hängas på en krok och det har jag inte. Det går heller inte att sätta en krok framtill på vedspisen.
 
Jag har sett den och den är skitful. Passar inte alls min vackra gamla spis. Kroken är fel också. För kort, för rund, vänd åt fel håll. Dessutom måste jag åka 12 mil för att kunna köpa den och jag har fan inte råd. Bensin är dyrt.

Okej nej det låter ju inte som att det är ngt för dig om allt var fel med denna.

Min mamma har detta set, det tycker jag iaf är snyggt! Tar inte så mkt plats heller :)

E58A1775-9613-4E33-A50E-BE34F9A98882.jpeg
 
Vem var det som skrev om att man ville ha jubel och applåder när något bra hände, men allt bara var som vanligt? Så kände jag idag! Min hyrbil visade sig (imorse klockan 07:00) vara en automat. Jag har aldrig kört en automat i hela mitt liv. Men jag tog mig både till och från jobbet utan problem 💪
Jag får beklaga så mycket. *hatar automat *
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 402
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 432
Senast: pepp
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
4 291
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 894
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp