Störiga saker vi stör oss på, del 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte ett na = har inte letat reda på någon, men "nämner inga namn" gör det rätt uppebart att det är en bukefalist som avses.
 Annars är den formuleringen totalt onödig och eftersom buke har en sökfunktion så kan man (helt utan att använda den, som i mitt fall) lätt räkna ut att det är rätt så busenkelt att ta reda på vem som avses, om man så vill.
Även om jag hade utelämnat "nämner inga namn" så hade vemsomhelst kunna hitta alla på forumet som stavat fåtölj fel - genom att bara söka på ordet "fotölj" i bukes sökfunktion ... :idea:
 
Nej jag tycker inte att man ska påpeka stavnings och syftningsfel. Inte sålänge man fattar vad som avses och det inte är någon som ber om hjälp. Man vet inte varför hen skriver som hen gör eller hur mycket hen kämpar för att få det rätt. Jag har aldrig haft problem med vare sig stavning eller att det blir andra skriftliga fel men min hjärna är inte som den har varit efter många års svår sjukdom och det jag tidigare direkt såg var fel behöver jag nu googla på. Jag googlar för att hitta rätt ord också. Inte lika mycket nu som tidigare för min fantastiska hjärna läker men det händer att jag tappar ord och behöver googla fram de ord min hjärna inte hittar. Dessutom vänder min hjärna på ord och bokstäver, det händer oftare när jag är tröttare än vanligt. Ibland ser jag det för jag läser alltid igenom varenda inlägg minst tre gånger innan jag skickar och har stavningskontroll på men ändå blir det fel ibland.

Självklart får man störa sig på saker men jag tycker att man också bör fundera över vad det ger en att basunera ut sin irritation över att andras svårigheter stör en. Det är sällan så att människor inte är mycket väl medvetna om sina svårigheter och gör vad de kan för att dölja dem och det kan kännas som ett piskrapp när man då läser att andra stör sig på ens tillkortakommanden. Det här med de, dem och dom är verkligen ett kapitel för sig. När jag gick i skolan, även på gymnasiet skulle vi skriva dom. Vi skulle skriva dej och mej också.
Det här är inte bara riktat till just dig utan allmänt.
Fast nu var det inte någons svårighet som störde mig.
 
Alltså, du får störa dig hur mycket du vill på det, men det är ju inte utan att en känner sig lite utpekad när du formulerar det på det sättet samma dag som jag råkat skriva så i en nonsenstråd. (Jag kan också vara pyttelite (:angel:) språkpolis mellan varven, så det är fine i sig. Klassikern som dyker upp ungefär överallt är väl diverse användningar av de/dem/dom.) Min mobil hävdar att båda är korrekt - den föreslår glatt både "fotölj" och "fotöljerna", samt "fåtölj" och "fåtöljerna". Jag vet att "fåtölj" är det korrekta, och hade det varit något lite viktigare än ett nonsensinlägg på Buke så hade jag väl korrekturläst innan :D:p .
Som sagt har jag stört mig länge på att folk felskriver det överallt på nätet. Till slut var jag tvungen att pysa ut det. Har ingen aning om jag läst ditt inlägg eller ej för jag håller inte reda på vilka som stavar fel.
 
Utan att peka på någon särskild - och särskilt inte i den här tråden - så stör jag mig på det vanliga argumentet att försvara sig med att "men det var menat skämtsamt", när man får veta att andra tycker att man uttryckt sig taskigt. Som att det blir bättre om man lägger på ett skratt också...?

För mig är det som folk uttryckte sig på högstadiet..."Kolla fettot! - öh, tål du inte skämt eller?"

Kul kul. Eller inte.
 
Har fått in en husfluga som flyger runt och sätter sig på mig hela tiden. Borde ha stängt fönstret i morse när de tömde sopsugen.
 
Trosor som hasar ner👹Så länge jag kan ha jeans så funkar det men nu när jag har lösa byxor så hasar trosorna ofelbart ner när jag rör mig. Otroligt galet jobbigt.
Hade samma problem förut. Provade att köpa större storlek i trosor och nu hasar de inte ner. Min trosstorlek är 2 storlekar större än byxstorleken. :cautious:
 
Men nu så är det människor som skriver här (än så länge), och därmed är det människors svårigheter du stör dig på. Det kan vara värt att tänka på att det ÄR människor på andra sidan, även när du sitter bakom en skärm.
Håller inte med men du får såklart tycka som du vill.
Läser ofta om att folk stör sig på vad andra människor gör/inte gör så enligt din logik ska alla sluta med att skriva om såna störningsmoment.
 
Nu är detta visserligen på jobbet. Men mitt fönster är definitivt inom den nya 25 meters lagen av entrén till byggnaden.
Det gäller väl bara entréer där allmänheten har tillträde? Under mitt fönster är det fritt fram att röka eftersom det är vid en port till ett bostadshus. Helknäppt! Passiv rökning är ju lika skadligt för de som bor i huset som för de som besöker verksamheter i huset.
Hade mitt fönster varit vid en restaurangentré så hade de inte fått röka nära. :mad:
 
Håller inte med men du får såklart tycka som du vill.
Läser ofta om att folk stör sig på vad andra människor gör/inte gör så enligt din logik ska alla sluta med att skriva om såna störningsmoment.

Det beror på hur man gör det tycker jag, men ditt inlägg är verkligen inte det enda som jag tycker är trist. Det är som du skriver många som tycker att det är rimligt att spy ut sin egen frustration på offentliga forum där andra kan ta illa upp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 527
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
4 356
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 526
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 025
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp