Störiga saker vi stör oss på, del 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Personalen i vår lilla byskola glömmer eller hinner inte hämta posten i brevlådan. Nu har posten samlats i två veckor och locket står halvöppet. Jag sade till förra veckan men det hände inget.
Ska jag lägga dit ett brev till rektorn och säja att jag gärna hjälper till att bära in posten? Jag vill inte vara en besvärlig tant utan hellre en engagerad medborgare.
Det är inte första gången som posten blir liggande så länge och det regnar ju ibland, och det kan ju hända att någon har skickat ett brev som bör läsas.
 
Det tror jag inte snarare tjänar framförallt sommarjobbarna mindre i timmen än vad jag gör en del är under 18
Vilken bransch jobbar du i? Jag har aldrig någonsin hört att någon får mer betalt för att de hoppar in extra på mitt jobb ingen hamnar dessutom på övertid heller det är de väldigt noga med
Hade det varit så kunde ju chefen helt enkelt sagt det

Vi är alla anställda på ett antal timmar i veckan ingen på heltid som mest tror jag 32 timmar, handels och jag tjänar väl snarare några ören mer i timmen eftersom jag varit där i många år nu
Flera kollegor tex är anställda på 22 timmar i veckan och tar därför gärna extrapass
De flesta föredrar nog att hellre bli frågade en vecka innan än att bli uppringda klockan sex på morgonen och kan du komma hit nu och jobba

Alltså det löser sig säkert om det blir skarpt läge Däremot så känns det som om chefen har gått in i "här är det minsann jag som bestämmer" läge :meh: Allmänt dålig stämning på jobbet nu
Och just fackombudets liksom men bara sjukskriv dig istället när jag vill ha en möjlighet att lösa min vardag utan att sätta någon på pottkanten genom att ringa samma dag och säga jag är sjuk :down: jag vet inte ens om jag faktiskt skulle ha samvete att göra så O_o
Jag tjänar typ 200kr i timmen netto, det är utgångspriset för de timmisar vi tar in. De som tjänar mest går in på ca 270kr timmen. Jag jobbar 40 timmar i veckan, de max 6 timmar.
 
Jag tjänar typ 200kr i timmen netto, det är utgångspriset för de timmisar vi tar in. De som tjänar mest går in på ca 270kr timmen. Jag jobbar 40 timmar i veckan, de max 6 timmar.
Jag tror inte det fungerar så på mitt jobb men om det är så kunde ju chefen eller fackombudet helt enkelt sagt det :confused:
Men jag har aldrig någonsin hört att man får mer i timmen om man hoppar in och tar ett extrapass på mitt jobb

Det spelar ingen roll det är som det är
Det dom störde mig mest var att fackombudet faktiskt sa sjukskriv dig istället :crazy:
 
Jag tror inte det fungerar så på mitt jobb men om det är så kunde ju chefen eller fackombudet helt enkelt sagt det :confused:
Men jag har aldrig någonsin hört att man får mer i timmen om man hoppar in och tar ett extrapass på mitt jobb

Det spelar ingen roll det är som det är
Det dom störde mig mest var att fackombudet faktiskt sa sjukskriv dig istället :crazy:

När jag jobbade på ICA fick vi inget extra om vi hoppade in. Det var den lönenivå vi var på som gällde, givetvis med OB om det var sådana tider.
 
När jag jobbade på ICA fick vi inget extra om vi hoppade in. Det var den lönenivå vi var på som gällde, givetvis med OB om det var sådana tider.
Ja exakt därför förstår jag inte varför jag inte kan få några dagar tjänstledigt när mina semesterdagar är slut när det finns folk som vill jobba och om jag nu vill ägna mig åt att måla 32 fönster istället för att betala en målarfirman 600!:- timmen

Känns faktiskt som om chefen gör det för att bara få bestämma

Jag har dessutom minimalt med frånvaro pga sjukdom fyra sjukdagar på tolv år och heller inga barn så ingen vab
Men nej inga dagar utöver dina 25
 
Ja exakt därför förstår jag inte varför jag inte kan få några dagar tjänstledigt när mina semesterdagar är slut när det finns folk som vill jobba och om jag nu vill ägna mig åt att måla 32 fönster istället för att betala en målarfirman 600!:- timmen

Känns faktiskt som om chefen gör det för att bara få bestämma

Jag har dessutom minimalt med frånvaro pga sjukdom fyra sjukdagar på tolv år och heller inga barn så ingen vab
Men nej inga dagar utöver dina 25

Jag måste säga att jag inte alls förstår dina synpunkter. Du är anställd på en viss tjänstgöringsgrad. Du har använt din semester. Då är det liksom färdigt och klart.
Timmisarna kanske man vill spara till när det är riktig frånvaro som sjukdom och VAB.
 
Det är ju snart premiär för nya Hunger Games filmen, och det kommer upp nya klipp/promos på mina sociala medier titt som tätt. Och jag kan inte låta bli att gå in och läsa kommentarerna fast jag vet att det är fullt med störigt hat mot Rachel Zegler. Och jag fattar inte ens vad hon gjort som fått så många att bli helt anti. Något hon sagt om nya Snövit-filmen hon också är med i. Orka! Och så stör jag mig på att jag ens bryr mig om vad folk sitter och skriver 😅.
 
Ja exakt därför förstår jag inte varför jag inte kan få några dagar tjänstledigt när mina semesterdagar är slut när det finns folk som vill jobba och om jag nu vill ägna mig åt att måla 32 fönster istället för att betala en målarfirman 600!:- timmen

Känns faktiskt som om chefen gör det för att bara få bestämma

Jag har dessutom minimalt med frånvaro pga sjukdom fyra sjukdagar på tolv år och heller inga barn så ingen vab
Men nej inga dagar utöver dina 25

Det var noll problem när jag jobbade. Enda förbehållet var att vikarien skulle kunna alla uppgifter men vi var flera vikarier som kunde allt, inkl chark, post och att banka. Dvs det var inget problem om någon av oss hoppade in (jag var ofta inofficiell butikschef på helgerna när det var yngre sommarvikarier).
 
Att jag är så trött. Skulle rida och satte på mig ridkläderna för att sen byta till mysbyxor och krypa ner i soffan istället. Det känns som om jag vill sova dygn i sträck men när jag lägger mig sover jag sällan mer än ett par timmar.
 
Jag måste säga att jag inte alls förstår dina synpunkter. Du är anställd på en viss tjänstgöringsgrad. Du har använt din semester. Då är det liksom färdigt och klart.
Timmisarna kanske man vill spara till när det är riktig frånvaro som sjukdom och VAB.
Nej jag har fattat att det är fel av mig

Men om man har saker i livet som behöver göras och jag känner att jag kanske inte kommer att orka är det bättre att köra på till man blir sjuk?

Eller kan man tänka att det här blir kommer att bli jobbigt för mig men kanske min kollega vill tjäna lite extra så jag frågar min chef om det finns en möjlighet att vara extra ledig?

Eftersom jag har långa perioder av sjukskrivningar bakom mig så vill jag inte hamna där igen

Eller är det bättre att stressa med saker som behöver bli färdiga inom en viss tid tills man blir sjuk?

Men absolut mindre flexibilitet i arbetslivet underlättar säkert
 
Nej jag har fattat att det är fel av mig

Men om man har saker i livet som behöver göras och jag känner att jag kanske inte kommer att orka är det bättre att köra på till man blir sjuk?

Eller kan man tänka att det här blir kommer att bli jobbigt för mig men kanske min kollega vill tjäna lite extra så jag frågar min chef om det finns en möjlighet att vara extra ledig?

Eftersom jag har långa perioder av sjukskrivningar bakom mig så vill jag inte hamna där igen

Eller är det bättre att stressa med saker som behöver bli färdiga inom en viss tid tills man blir sjuk?

Men absolut mindre flexibilitet i arbetslivet underlättar säkert
Jag fattar precis! Vad arbetsgivaren får kräva är en sak, vad de bör kräva är en annan. Eller flera olika, beroende på tjänsten och förutsättningarna. Min arbetsgivare är väldigt flexibel med den här typen av saker och det är en jätteviktig anledning till att jag trivs och inte tittar efter alternativ.
 
Jag måste säga att jag inte alls förstår dina synpunkter. Du är anställd på en viss tjänstgöringsgrad. Du har använt din semester. Då är det liksom färdigt och klart.
Timmisarna kanske man vill spara till när det är riktig frånvaro som sjukdom och VAB.
Och förresten vad då spara på timmisarna? Det är inte alls säkert de kan med kort varsel de har andra jobb skola eller helt enkelt andra planer
 
Jag fattar precis! Vad arbetsgivaren får kräva är en sak, vad de bör kräva är en annan. Eller flera olika, beroende på tjänsten och förutsättningarna. Min arbetsgivare är väldigt flexibel med den här typen av saker och det är en jätteviktig anledning till att jag trivs och inte tittar efter alternativ.
Ja och vi har det väldigt stressigt i perioder
Att då kunna få ett par extra dagar att återhämta sig har varit guld värt
 
Jag fattar precis! Vad arbetsgivaren får kräva är en sak, vad de bör kräva är en annan. Eller flera olika, beroende på tjänsten och förutsättningarna. Min arbetsgivare är väldigt flexibel med den här typen av saker och det är en jätteviktig anledning till att jag trivs och inte tittar efter alternativ.
Detta.
En bra chef är en ledare som förstår att livet händer, och försöker att göra saker och ting så smidiga som möjligt, inte bara för jobbet utan även för arbetstagaren. En chef som bara vill vara chef brukar istället bara vilja se till att det den säger följs, oavsett om det är det bästa för jobbet och arbetstagaren eller inte.
(Har erfarenhet av det senare, det viktigaste var bara att man löd det hen sa, fast det var rent av omöjligt att följa i vissa fall. Tror det var 5 eller 6 stycken som sa upp sig eller böt arbetsplats under perioden som denna styrde. Vissa av dessa hade jobbat över 20 år och trivts, men denna person blev droppen)
 
Jag tror inte det fungerar så på mitt jobb men om det är så kunde ju chefen eller fackombudet helt enkelt sagt det :confused:
Men jag har aldrig någonsin hört att man får mer i timmen om man hoppar in och tar ett extrapass på mitt jobb

Det spelar ingen roll det är som det är
Det dom störde mig mest var att fackombudet faktiskt sa sjukskriv dig istället :crazy:
Jag förstår :)
Tänkte mest att det kunde vara en grej (som chefen då kunde kommunicera tycker jag!), då jag nästan alltid tjänat mer på timme än heltid för att det ofta ska täcka lite mer då man jobbar färre timmar. Ungefär som att vi på mitt jobb inte kan ha folk på timme över ca 40% per år, då måste personen få en annan anställning.
Det finns ju tusen regler att hålla koll på, och då kunde ju chefen vara öppen med det OM det ligger till grund för deras beslut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 200
Senast: Lingon
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 201
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 518
Senast: Marita73
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
104 066
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp