Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 32.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är nog först för några år sedan jag hörde talas om däckhotell. Det var när ett I närheten fick inbrott och det länsades någon vecka innan det var krav på byte.

Mina är också rena och kollade innan påsättning. :D
Dottern som bor i stan tycker däckhotell är smidigt, själv är det så bökigt att åka långt för att kunna byta.

För några år sedan läste jag att ett däckhotell konkade och konkursförvaltaren sålde alla däck på lagret för att ta hand om skulderna, och de som hade sina däck där fick ställa sig sist i fordringsägarkön och aldrig se vare sig däck eller pengar. Undrar om de fixat till den systembuggen.
 
Dottern som bor i stan tycker däckhotell är smidigt, själv är det så bökigt att åka långt för att kunna byta.

För några år sedan läste jag att ett däckhotell konkade och konkursförvaltaren sålde alla däck på lagret för att ta hand om skulderna, och de som hade sina däck där fick ställa sig sist i fordringsägarkön och aldrig se vare sig däck eller pengar. Undrar om de fixat till den systembuggen.

Något liknande hände med ett däckhotell i min närmaste stad också, det är en anledning till att jag inte tänker använda däckhotell.
 
Dottern som bor i stan tycker däckhotell är smidigt, själv är det så bökigt att åka långt för att kunna byta.

För några år sedan läste jag att ett däckhotell konkade och konkursförvaltaren sålde alla däck på lagret för att ta hand om skulderna, och de som hade sina däck där fick ställa sig sist i fordringsägarkön och aldrig se vare sig däck eller pengar. Undrar om de fixat till den systembuggen.
Ja just ja så fungerar ju lagen ja...
 
Kan du förklara. Vad är det som gör att det inte räknas som egendom som identifieras som tillhörig någon annan än den konkursade? Skulle samma gälla t.ex. saker som lämnas in någonstans för reparation om de förvaras av företaget?
Ja, kul om man lämnar in sin bil för reparation och man helt plötsligt inte har någon bil längre... 😬 :nailbiting:
 
Kan du förklara. Vad är det som gör att det inte räknas som egendom som identifieras som tillhörig någon annan än den konkursade? Skulle samma gälla t.ex. saker som lämnas in någonstans för reparation om de förvaras av företaget?
Det verkar handla om separationsrätt så det gäller att det är ett välskött system och att man är på tårna om konkurs skulle inträffa. Om jag minns rätt så var problemet främst att konkursförvaltaren hade agerat innan kunderna fick kännedom om konkursen så det blev inte helt klarlagt förrän det närmade sig däckbytessäsong.

https://lawline.se/answers/separationsratt-vid-konkurs-av-dackhotell

Jag skulle Googla fram artikeln men lyckades inte (3-4 år sedan) däremot verkade det vara hyfsat utbrett med skojare inom branschen - alltså där ägarna säljer kundernas däck när de hamnat i trångmål eller som en brottsplan.
 
Kan du förklara. Vad är det som gör att det inte räknas som egendom som identifieras som tillhörig någon annan än den konkursade? Skulle samma gälla t.ex. saker som lämnas in någonstans för reparation om de förvaras av företaget?
Ja det gör det eller vinterförvaring tex det vet jag en som förlorade saker på. Jag hade tur en gång hade haft en klocka inlämnad och hämtade den 2 veckor senare så gick företaget i kk.

Vem äger materialet? En fråga som ofta uppstår är vem som äger materialet och utrustningen på ett arbetsområde vid konkurs. Enligt 3 kap. 3 § konkurslagen räknas all egendom som tillhörde gäldenären när konkursbeslutet meddelades till konkursboet.
 
@sjoberga @Krålus
Förstår jag er rätt som att det för det första är kundens ansvar att reagera och påvisa att det finns egendom som bör separeras ut (i praktiken upptäcka i tid att något skett med firman). Och för det andra kan vara beroende på skötseln av firman (t.ex. hur noga man märkt upp och loggat vilka saker som lämnats av vem och när) då man framför ett krav.
 
@sjoberga @Krålus
Förstår jag er rätt som att det för det första är kundens ansvar att reagera och påvisa att det finns egendom som bör separeras ut (i praktiken upptäcka i tid att något skett med firman). Och för det andra kan vara beroende på skötseln av firman (t.ex. hur noga man märkt upp och loggat vilka saker som lämnats av vem och när) då man framför ett krav.
Jag är inte så insatt men vet att det finns en lag som ställer till det om nånting är hos ett företag som går i konkurs.
 
Något liknande hände med ett däckhotell i min närmaste stad också, det är en anledning till att jag inte tänker använda däckhotell.
Mina däck finns hos en stor, gammal välrenommerad firma. Har inte hört talas om inbrott i våra trakter. :nailbiting:

Dessutom har jag inget val. Varken klarar att hantera däck, än mindre byta.
När jag var friskare var det ingen tvekan, jag fixade det mesta själv.
 
@sjoberga @Krålus
Förstår jag er rätt som att det för det första är kundens ansvar att reagera och påvisa att det finns egendom som bör separeras ut (i praktiken upptäcka i tid att något skett med firman). Och för det andra kan vara beroende på skötseln av firman (t.ex. hur noga man märkt upp och loggat vilka saker som lämnats av vem och när) då man framför ett krav.
Ja, det är ens egna ansvar. Om du har egendom i konkursboet så måste du själv bevisa att du har separationsrätt, och veta om att företaget är i konkurs. Man måste upptäcka det i tid som du skriver.

Man måste kunna bevisa att man har rätt till egendomen, att egendomen är identifierbar och att egendomen behållit sin identitet.
 
Aha när jag bodde i lägenhet hade jag dem i lägenhetsförrådet.
Mina däck finns hos bilfirman där jag köpte bilen.
Lägenhetsförrådet är knökfullt med annat. Min hyresvärd ville att jag skulle ställa min cykel där men det finns inte plats så dottern fick ta över cykeln.
 
Snö... igår förmiddag började jag göra iordning i trädgården. Igår kväll snöade det några cm. Nu är det rätt varmt igen så hoppas det mesta smälter bort igen under dagen :devil: Beställde rosor för en tusenlapp som protest :grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 745
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
104 499
Senast: pepp
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
5 464
Senast: EZMK
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 086
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp