Bukefalos 28 år!

Utmaning: Yoga varje dag i 30 dagar

Dag 2 ✅ skönt att sträcka ut kroppen, och bara att ta en stund och andas ner i magen är så mycket värt. Små pauser för att ta bort hand som drog mig i håret, ta emot leksaker och kramas :D
 
J***aaarrrr så dåligt tränad jag är. Fick släppa ner knäet i den ena warrior ställningen för hela jag bara darrade 🤣🤣 Tror denna utmaningen kommer göra mig väldigt gott 😍
 
Jag började idag så är lite efter er andra :p gjorde det på förmiddagen så gjorde morgonyogan från min bok, några av övningarna gjorde jag några extra gånger då det kändes som min kropp verkligen behövde dem.
Skönt att vara tillbaka på banan igen :up: har saknat min dagliga yoga så hoppas jag kan fortsätta hålla igång nu, även efter 30 dagar.
 
Dag 6! Corefokus. Tyvärr uteslutande crunch-liknande övningar. Även fast jag försöker följa instruktionerna att titta upp i taket, inte gå för högt och hålla ut armbågar så spänner jag mig som satan i nacken :(

Å andra sidan så blev jag positivt överraskad av att båda hälarna plötsligt gick hela vägen ner i golvet i hunden :banana: Så till alla er som kämpar med stelhet: håll i! Jag var stel som ett kylskåp för bara 3-4 månader sen. Nu börjar till och med höfterna kännas ok.
 
Jag gjorde Adriennes 30dagars challange i somras och har sen fortsatt dels hemma men köpte kort på en yogastudio här. :)
Jag har väldigt lätt för att bli smidig och vig och det är inte jättebra för min kropp så jag har delvis gått ifrån för mycket strechande yoga och gör med styrka. Har tagit några pt-yoga pass för att förbättra min teknik och det har verkligen gjort skillnad.

Jag tänker iaf att jag gör 30 dagars challange igen de dagar som jag inte gör min andra yoga för att känna skillnaden från när jag började.
 
Efter mycket motstånd har jag gjort dagens pass. Om det inte vore för tråden hade jag nog skippat idag, så tack! :bow: Hade mycket i huvudet så hade svårt att koncentrera mig och hänga med i början, men avslutade med en bra känsla och blev nästan lite överraskad att det redan var slut.
 
Nu har även jag gjort pass nr 2! Lite motigt här också p.g.a svinjobbig dag, men å andra sidan är det kanske just efter svinjobbiga dagar som man behöver yoga allra mest! Och ja, även jag hade skippat idag om det inte vore för den här tråden!

Håller med om att dagens pass var jobbigare än gårdagens, hjärtat slog ganska friskt efter den där warrior-serien :D Men vilken skön känsla jag har i kroppen nu! Ska gå och ta en lång dusch och sedan bädda ner mig i min nybäddade säng tillsammans med min bok :love:
 
Vad roligt att höra!

Jag satsar på att göra pass 2 efter jobbet ikväll. Har dragits med en envis huvudvärk hela dagen som inga värktabletter tycks kunna bota och har dessutom supermycket på jobbet, så jag känner inte riktigt att jag är i rätt läge för yoga just nu. Tänker att det istället blir skönt att avsluta en jobbig dag med yoga och en varm dusch, oj vad jag ser fram emot det!
På yogobe finns en del bra övningar mot huvudvärk, som faktiskt hjälpt för mig när jag inte vill trycka i mig massa värktabletter.
Även om man inte använder yogobe borde det kunna gå att googla övningar mot huvudvärk. 😊
 
Jag började idag. Kommer inte köra ngt specifikt program men ska försöka fokusera på pilatesövningar mest tror jag. Hittade ett kort pass som jag provade men resultatet är som vanligt, lätt huvudvärk och funderingar över vilken kost jag stoppar i mig. Insåg att jag troligen har satt igång låggradiga inflammationer i min kropp för knän, höfter och fotleder är stela och ömma. Så nu är det chips-, läsk- och godisförbud fram till jul för att se om jag kan få ordning på det. Eller så behövs det tyngre artilleri och att jag går på låglaktoskost igen. Men det vill jag inte, då offrar jag hellre godiset.

Det är en nackdel att se vältränad ut när jag inte är det. Det gör motivationen lite lägre. Men den här tråden ska jag nog klara av att vara en del av utan att bli besatt. Har haft lite ortorexi-varning förr, men det är 8 år sen jag bröt den cirkeln.
 
Det är en nackdel att se vältränad ut när jag inte är det. Det gör motivationen lite lägre. Men den här tråden ska jag nog klara av att vara en del av utan att bli besatt. Har haft lite ortorexi-varning förr, men det är 8 år sen jag bröt den cirkeln.
För mig är det inte utseendet som är viktigt utan att känna att kroppen orkar och mår bra. Men det hänger nog ihop med att jag har mycket problem med rygg och axlar och känner att de problemen blir betydligt mindre när jag tränar regelbundet, utseende mässigt är jag fortfarande ganska kraftig. :)
 
Appropå stelhet, jag fattar inte riktigt var min stelhet sitter. Kan utan problem få ner handflatorna i golvet i forward fold utan att det sträcker nämnvärt, om jag däremot sitter med benen utsträckta framåt och ska göra forward fold så tar det emot exakt överallt. Är skillnaden att jag kan böja lite på benen när jag står upp och därmed komma förbi min stelhet?
 
Appropå stelhet, jag fattar inte riktigt var min stelhet sitter. Kan utan problem få ner handflatorna i golvet i forward fold utan att det sträcker nämnvärt, om jag däremot sitter med benen utsträckta framåt och ska göra forward fold så tar det emot exakt överallt. Är skillnaden att jag kan böja lite på benen när jag står upp och därmed komma förbi min stelhet?

Jag har det likadant! Jag tror, som du säger, att sittande kräver mer än stående.
 
På yogobe finns en del bra övningar mot huvudvärk, som faktiskt hjälpt för mig när jag inte vill trycka i mig massa värktabletter.
Även om man inte använder yogobe borde det kunna gå att googla övningar mot huvudvärk. 😊
Tack, ska kanske kika på det! Jag har ett gäng övningar för nacken från fysion som jag gjorde igår eftersom det är mycket möjligt att värken kommer därifrån, men det hjälpte inte tyvärr... Men idag är det bättre! :)
Appropå stelhet, jag fattar inte riktigt var min stelhet sitter. Kan utan problem få ner handflatorna i golvet i forward fold utan att det sträcker nämnvärt, om jag däremot sitter med benen utsträckta framåt och ska göra forward fold så tar det emot exakt överallt. Är skillnaden att jag kan böja lite på benen när jag står upp och därmed komma förbi min stelhet?
Det kan nog ligga lite i det du säger. Sen upplever jag att det i sittande läge ställer betydligt större krav på rörlighet i bröstryggen, något jag har väldigt ont om :angel: Det är där det känns mest för mig i sittande, medan det i stående känns mest i baksida lår.
 
Appropå stelhet, jag fattar inte riktigt var min stelhet sitter. Kan utan problem få ner handflatorna i golvet i forward fold utan att det sträcker nämnvärt, om jag däremot sitter med benen utsträckta framåt och ska göra forward fold så tar det emot exakt överallt. Är skillnaden att jag kan böja lite på benen när jag står upp och därmed komma förbi min stelhet?
Ja det tror jag! När man sitter blir böjningen väldigt uppenbar. Men var tar det emot för er? Jag upplever att det känns som en sena är för kort, det känns liksom annorlunda än mot andra ställen där det är muskler som är stumma.
 
Appropå stelhet, jag fattar inte riktigt var min stelhet sitter. Kan utan problem få ner handflatorna i golvet i forward fold utan att det sträcker nämnvärt, om jag däremot sitter med benen utsträckta framåt och ska göra forward fold så tar det emot exakt överallt. Är skillnaden att jag kan böja lite på benen när jag står upp och därmed komma förbi min stelhet?
Jag hade jätteproblem förr men det löste sig när jag drog tillbaka höften på den sidan där jag lyfte benet, då når jag fram och kan fälla över kroppen utan problem. Sen när jag visste hur det kändes motoriskt kunde jag också nå bättre sittande.
 
Appropå stelhet, jag fattar inte riktigt var min stelhet sitter. Kan utan problem få ner handflatorna i golvet i forward fold utan att det sträcker nämnvärt, om jag däremot sitter med benen utsträckta framåt och ska göra forward fold så tar det emot exakt överallt. Är skillnaden att jag kan böja lite på benen när jag står upp och därmed komma förbi min stelhet?
Har du testat att böj i knäna när du sitter ned också och se om det känns bättre?
 

Liknande trådar

Hundträning Tjohooo! Nu börjar det dra ihop sig sig. Utan att skämmas så snor jag en fotutmaning (gå gärna in och tryck på gilla knappen på...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
8 757
Senast: Brie
·
Kropp & Själ Vi är ett gäng som yogade på riktigt bra med en 30-dagars-utmaning i november/december, och jag tänkte köra igång en ny med början 1...
15 16 17
Svar
336
· Visningar
9 108
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Dagbok Jag är helt novis i området och har testat yoga en gång tidigare i mitt liv, den gången med blandade känslor. Idag gjorde jag dock dag 4...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 291
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 996
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp