Vad gör vi CLXXVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har duschat inklusive sjungit och dansat i den stora duschen :D
Sanih sover :cautious:

20230525_191758.jpg
 
Sitter på buss på väg hemåt. Ensam med föraren , men det är inte mer än 80 lediga platser i alla fall.

Nu vet jag inte var du bor, men just att det är så få passagerare är väl det största skälet till att det är svårt att få lönsamhet och en bra lokaltrafik utanför storstadsregionerna. Det blir lite moment 22, ingen vill åka med lokaltrafik pga dålig utbyggnad och därför går lokaltrafiken med stor förlust så regionerna har inte råd att bygga ut den. Synd.
 
Ska släpa upp en del tunga saker till ett ställe där man kan lämna grovsoppor. Tyvärr har vi inte ett grovsoprum i huset så sista torsdagen i månaden så finns de på plats. Uppför en lång och brant backe. Meh.

Edit: Jag har tömt mina balkonglådor och tänkte slänga dem, men är det möjligt att använda jorden igen? Den har iofs legat i lådorna i över ett år? Kan man gödsla upp och sedan plantera saker?
Klart man kan använda jord igen.... jag lyssnade på någon podd häromdagen där någon jobbade med att sälja jord där kunderna kom in och skulle ha jord år efter år.... hon förklarade att man behöver inte betala jord hela tiden... bönderna byter ju inte ut jorden på gärdena tex...;););)
 
Nu vet jag inte var du bor, men just att det är så få passagerare är väl det största skälet till att det är svårt att få lönsamhet och en bra lokaltrafik utanför storstadsregionerna. Det blir lite moment 22, ingen vill åka med lokaltrafik pga dålig utbyggnad och därför går lokaltrafiken med stor förlust så regionerna har inte råd att bygga ut den. Synd.
Det är ett moment 22 men det skaver ändå att man kör med så uppenbart over-sized dieselbussar. Anropsstyrd trafik är betydligt effektivare, men då skaver det i ögonen på tätortsborna - trots att kostnaden är mindre än hälften.
 
Edit: Jag har tömt mina balkonglådor och tänkte slänga dem, men är det möjligt att använda jorden igen? Den har iofs legat i lådorna i över ett år? Kan man gödsla upp och sedan plantera saker?
Jadå. Vet inte hur mycket gödsel men finns säkert beräkningar nånstans på odlingssidor.
 
Det är ett moment 22 men det skaver ändå att man kör med så uppenbart over-sized dieselbussar. Anropsstyrd trafik är betydligt effektivare, men då skaver det i ögonen på tätortsborna - trots att kostnaden är mindre än hälften.

Googlade det, intressant. Jag vet att ut till min pappa som bor i Roslagen så ringer man innan och det kommer en taxi och hämtar. Jag antar att det är anropstrafik. Varför är tätortsborna mot det?
 
Det är ett moment 22 men det skaver ändå att man kör med så uppenbart over-sized dieselbussar. Anropsstyrd trafik är betydligt effektivare, men då skaver det i ögonen på tätortsborna - trots att kostnaden är mindre än hälften.
Sega med anropsstydstrafik går inte vara spontan. Ringa 2h, ner till teleoperatör på Malta för boka en tur.
Iallafall med Västtrafik


Där jag bor nu Sörmlandstrafiken, har ingen aning hur det funkar - inte behövt utnyttja anropastyrda trafiken här.
 
Snubblade och föll raklång på trottoaren idag. Folk stannade och undrade hur det var. En äldre farbror ville hjälpa mig upp. Pinsamt. :o
Fick ett litet sår på handen och ömma knän, blir nog blå i morn.
Jag gjorde en faceplant i trottoaren för några år sedan. Gick med hundarna och sen pang så tog jag emot mig med huvudet. 😅 Var mest glad att ingen såg mig men fy vad jag skadade mig. 🥴
 
Sov SÅ dåligt i natt så jag har varit en zombie idag.... :sleep: Av någon knepig anledning var jag t.ex. klarvaken vid 3-tiden... :cautious: Vi sov för ovanlighetens skull med öppet fönster och fåglarna störde. Men när jag stängde på tidiga morgonkvisten så började hunden flåsa med en gång - så det var bara att öppna igen. Hans flåsande var störigare än fåglarna... Hoppas på en betydligt bättre natt i natt.... :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
69 041
  • Låst
Tjatter "Det vore synd om matte saknade katthår på sängkläderna..." Matte funderar på att köra favorit i repris vad gäller middagen, det...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
76 922
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 924
Senast: movi
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
67 985
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp