Vad gör vi CLXXVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde en faceplant i trottoaren för några år sedan. Gick med hundarna och sen pang så tog jag emot mig med huvudet. 😅 Var mest glad att ingen såg mig men fy vad jag skadade mig. 🥴
Jag snubblade på en rot så att jag vevade omkring och höll på att ramla. Hunden som normalt bara gick på stannade och glodde på mig 🙈 slog i så hårt att det kändes upp i ländryggen 😅
 
Sega med anropsstydstrafik går inte vara spontan. Ringa 2h, ner till teleoperatör på Malta för boka en tur.
Iallafall med Västtrafik


Där jag bor nu Sörmlandstrafiken, har ingen aning hur det funkar - inte behövt utnyttja anropastyrda trafiken här.

Jo, det finns begränsningar med den trafiken för att det ska fungera till en rimlig kostnad.
 
Därför att man kan vanvördigt uttrycka det som att det är dyr subventionerad lyxtaxi enbart för vissa.

Har aldrig hört någon storstadsbo uttrycka det. Iofs aldrig hört om anropstrafik. Verkar inte vara något många bryr sig om. Särskilt som det är mest relevant för icke storstadsregioner.
 
Har aldrig hört någon storstadsbo uttrycka det. Iofs aldrig hört om anropstrafik. Verkar inte vara något många bryr sig om. Särskilt som det är mest relevant för icke storstadsregioner.
Det jag har hört är lokalt. Men det är högst relevant även för storstadsregioner (bor själv i en sådan). Fraktaler är oändliga, så trots att det finns större tätorter nära kan det bli väldigt dyrt att täcka in hushåll med kollektivtrafik. Och då kan anropsstyrd trafik vara en pusselbit som ger både användare (service) och beställare (kostnad) den bästa lösningen.

Det blir såklart alltid billigare kortsiktigt och strikt utgift-just-nu-ekonomiskt att bara inte erbjuda något alls.
 
Senast ändrad:
Det må se slösaktigt ut med stora bussar som går halvtomma. Men det är inte billigare med små eftersom det är chauffören som kostar, inte fordonet.

Anropstrafiken kräver förare som är standby så jag anar att det gör det hela dyrt?
Njae, det ger beläggning för taxibolag och måste förbokas 2 eller 4 timmar innan avgång. 3 liter diesel per mil är mer än 0,5 liter diesel per mil, men visst, det handlar ”bara” om ett slöseri för ekonomi och miljö på ett par personbilar extra. Kostnaden för chauffören är samma.

Halvtomma är nog inget problem, här handlar det nästan alltid om 1-3 passagerare på 80-100 platser. Utom den tur som går mitt i rusning.
 
Omgggg 🙈 Jag trodde att TVn hade gått sönder, för jag lyckades inte starta den och den lyste inte heller på stand-by. Hann ringa min pappa och beklaga att den var trasig när han frågade om jag testat knappen på TVn? Det hade jag inte... Inser att jag måste råkat komma åt den med dammsugaren när jag var där bakom och dammsög tidigare idag. 🙈🙈🙈

Ja, ja, jag behöver inte köpa en ny TV i alla fall.
 
Hjärnan är lite snällare ikväll. Men jag är hungrig och har inget gott hemma… måste köpa gurka imorgon bitti, irriterande 😅 Det enda som fattas till min måltid imorgon kväll! Men ändå skönt att Ica ligger bredvid förskolan och öppnar klockan 06:00 😊

Ska försöka sova nu.
 
Sååååå trött pållan var idag nu efter två första nätter ute 😴. Tänkte att efter att ha ridit tre dagar så skulle det få bli aktiv vila med lite avsutten motion och fokusera på det svettiga arbetet med att ösa ur bädden. Ooooch så kom klådan runt svansen, sjö vid stallet är både helt underbart och mindre härligt pga myggjävlarna men mer olika medel är precis beställt till fjordfröken 🥰. Soffhäng till Elitstyrkans hemligheter med älsklingen innan sovdsags 😴.
 
Omgggg 🙈 Jag trodde att TVn hade gått sönder, för jag lyckades inte starta den och den lyste inte heller på stand-by. Hann ringa min pappa och beklaga att den var trasig när han frågade om jag testat knappen på TVn? Det hade jag inte... Inser att jag måste råkat komma åt den med dammsugaren när jag var där bakom och dammsög tidigare idag. 🙈🙈🙈

Ja, ja, jag behöver inte köpa en ny TV i alla fall.
Påminner mig om min mamma som trodde hennes radio hade gått sönder. Jag kommer dit och startar felsökning 1A.
Ström? Neeeej sladden satt inte i! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
69 038
  • Låst
Tjatter "Det vore synd om matte saknade katthår på sängkläderna..." Matte funderar på att köra favorit i repris vad gäller middagen, det...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
76 919
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 924
Senast: movi
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
67 981
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp