Vad gör vi? Del CLXXXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jobbat min första dag sedan sjukskrivningen och har ont i ryggen
Jag sa till husläkaren att jag ville ha tid till sjukgymnast, så ser fick jag till nästa vecka
Massören på Riga resan sa han hittade spänningar mm i höften och ischias. Och att ena benet är kortare. Vilket kan stämma eftersom jag har ständigt värk i höft och rygg =(
 
Fick precis smaka prosecco för troligen första gången. Definitivt sista också. Kan inte komma på när senast jag smakade något lika vidrigt :cautious: Och jag vet så väl att folk generellt pratar om sådant som något gott och trevligt, så, nu känner jag mig sådär lagom udda igen.
Håller med om att det inte är gott!
 
Fick precis smaka prosecco för troligen första gången. Definitivt sista också. Kan inte komma på när senast jag smakade något lika vidrigt :cautious: Och jag vet så väl att folk generellt pratar om sådant som något gott och trevligt, så, nu känner jag mig sådär lagom udda igen.
Prosecco är i princip kolsyrat vitt vin med ett fancy namn. Bör undvikas till varje pris.

Bubbel man kan dricka: sånt som är gjort med traditionell metod, framförallt champagne, crémant (franskt bubblande utanför Champagne), Franciacorta (italienskt bubbel med traditionell metod).

Cava tycker jag är för söt och har besk bismak för det mesta, meeen det finns säkert nån sort som är god.
 
Prosecco är i princip kolsyrat vitt vin med ett fancy namn. Bör undvikas till varje pris.

Bubbel man kan dricka: sånt som är gjort med traditionell metod, framförallt champagne, crémant (franskt bubblande utanför Champagne), Franciacorta (italienskt bubbel med traditionell metod).

Cava tycker jag är för söt och har besk bismak för det mesta, meeen det finns säkert nån sort som är god.
Nu måste jag köpa sött vittvin från Italien och förstöra min soda streamer!
 
Prosecco är i princip kolsyrat vitt vin med ett fancy namn. Bör undvikas till varje pris.

Bubbel man kan dricka: sånt som är gjort med traditionell metod, framförallt champagne, crémant (franskt bubblande utanför Champagne), Franciacorta (italienskt bubbel med traditionell metod).

Cava tycker jag är för söt och har besk bismak för det mesta, meeen det finns säkert nån sort som är god.
Prosecco är jäkligt överskattat. Det ska vara rött vin och whiskey 👌
 
Finns flertalet, men här är mitt

Relativt finhackad vitkål, läggs i kokande vatten nån minut.
När vitkålen runnit av helt, så blandas den med köttfärs, sirap, salt, peppar och grädde.
Semten trycks ut i ugnsfast form och gräddas på 180-200° tills man ser att kålpuddingen krympt från kanterna.

Höftar allt 😁
Jag tror det var
1 kg köttfärs
1 finhackad stekt lök
1 riven stor morot
2 ägg
salt
peppar
1,3 kg kål
lite sirap på den stekta kålen

Såsen
Luta den färdiga kålpuddingen och så mycket av skyn du kan
vatten
majsstärkelse
en "skvätt" sherry (ja den är viktig)
grönsaksbuljong
lite soja för att få lite färg
grädde


Jag lagar sällan efter recept så det blir olika varje gång och jag minns inte riktigt hur jag gör saker.
Tack båda!

Kål är livet.

Mvh
En till höftare
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
61 739
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
66 599
Senast: Scata
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 054
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 878
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp