Vad gör vi? Del CXCV

Jag gillar Historiska museets nya utställning om vikingatid. De använder interaktiva skärmar på ett bra sätt (3d-fotograferade i bra kvalitet så man kan zooma in, snurra osv), vissa föremål finns som taktila 3d-prints, på ett ställe kan man lukta på doftprov och du kan även prova att skriva med runor på klossar. Hela Historiska museet gillar jag, men jag blev väldigt imponerad av just den utställningen.

Har aldrig varit där själv, men många gillar Paradox-museet, även om jag själv är tveksam till att kalla det museum (don't get me started on The viking "museum" :P ).

Jag hatade verkligen vikingautställningen:p Men är kanske ett visst problem att jag är arkeolog i grunden ;) så jag borde kanske inte "recensera" denna typ av utställning. Kanske ska kolla upp och ta in en offert!
Paradox har vi undersökt tidigare men jag tror att det det kan bli lite knepigt att hålla ihop liksom, vi behöver ett koncept med visning som håller ihop gruppen.
 
Somnade om efter jag lämnat barnet i skolan men nu har jag i alla fall handlat och borstat katt som blev badad igår. När partner vaknat ska vi trimma ner magen på badad katt och sen springa.
 
Dålig natt, men är iaf vid liv.
Sitter och försöker komma på vad vi ska göra nästa vecka med kidsen. Det är en grupp ungdomar/unga vuxna med IF.
De ville gå på ABBA-museet och jag tog in offert på det. 8 000 för en guidad tur och inträde!! Åtta tusen kronor???
Vi har iofs fått lite stiftelsebidrag, men det går ju inte.
Någon som har nåt annat bra tips?? Börjar bli rejält bråttom nu att bestämma ngt och få ut info.
Livrustkammaren? Eller Polismuseet kanske :) jag avråder också från ABBA, jag som har svårt att sortera intryck var helt slut efter ett besök där. Det är så trångt så när du tittar på en sak hör du musik både från det du såg nyss, det du är på och kommande grej, alla tre samtidigt. Jag var tvungen att sova en stund på rummet efter. Så om ungdomarna har liknande problem är det bara tur att det var för dyrt 😅
 
Livrustkammaren? Eller Polismuseet kanske :) jag avråder också från ABBA, jag som har svårt att sortera intryck var helt slut efter ett besök där. Det är så trångt så när du tittar på en sak hör du musik både från det du såg nyss, det du är på och kommande grej, alla tre samtidigt. Jag var tvungen att sova en stund på rummet efter. Så om ungdomarna har liknande problem är det bara tur att det var för dyrt 😅

Livrustkammaren har vi redan besökt!
Du har nog rätt om ABBA. Gruppen är inte homogen på det sättet med absolut att det finns de som har problem med just sortering av många intryck. Därför faller nog också Paradox-museet bort (även om vissa säkert tyckt att det var toppen).
 
Gud vad trött jag är idag! Har lyckats duscha och mata/rasta hundar. Men inte så mkt mer. Måste rycka upp mig och ta tag i dagen. Känns typ som att bestiga Mount Everest idag.
Hörde PostNord komma och blev jätteglad över att lite saker jag beställt kom. Försökte få energi av det. Men så var det ju icke. Det var till sambon. :laugh:
 
Jag hatade verkligen vikingautställningen:p Men är kanske ett visst problem att jag är arkeolog i grunden ;) så jag borde kanske inte "recensera" denna typ av utställning. Kanske ska kolla upp och ta in en offert!
Paradox har vi undersökt tidigare men jag tror att det det kan bli lite knepigt att hålla ihop liksom, vi behöver ett koncept med visning som håller ihop gruppen.
Det tror jag kanske har med mer personlig preferens än yrke att göra, många av mina vänner som är arkeologer uppskattar utställningen. Jag är själv föremålsantikvarie och har läst både utställningsteknik och producerat egna utställningar så jag går ju in med de glasögonen. Är själv annars allergisk mot just framförallt skärmar i utställningar, men här blev jag så positivt överraskad när skärmarna 1) faktiskt fungerade (looking at you Världkulturmuseet som inte hade EN ENDA fungerande skärm sist jag var där...) och 2) tillgängliggör föremålen mer än att bara kika genom ett glasfönster. Det sistnämnda uppskattar jag verkligen som återskapare då högupplösta bilder inte är något självklart.
 
Funderar på hur man bäst äter en sallad med linser, quinoa, grönkål och rökt lax utan bestick. Köpte med mig en sallad att äta på tåget och insåg för sent att det inte fanns någon gaffel/sked i förpackningen 😳 Knatade bort till bistrovagnen för att se om de kunde hjälpa, men de har stängt hela dagen då någon glömde att fylla på vattentanken innan avresa... Det här kan bli riktigt underhållande för mina medpassagerare! 🙃
 
Funderar på hur man bäst äter en sallad med linser, quinoa, grönkål och rökt lax utan bestick. Köpte med mig en sallad att äta på tåget och insåg för sent att det inte fanns någon gaffel/sked i förpackningen 😳 Knatade bort till bistrovagnen för att se om de kunde hjälpa, men de har stängt hela dagen då någon glömde att fylla på vattentanken innan avresa... Det här kan bli riktigt underhållande för mina medpassagerare! 🙃
Jag har sett folk äta med hjälp av kort, alltså typ bankkort - fast ta något kort som inte är riktigt lika "värt" då? Typ busskort eller nåt XD

Inte det mest smidiga, men kanske smidigare än fingrarna?
 
Jag har sett folk äta med hjälp av kort, alltså typ bankkort - fast ta något kort som inte är riktigt lika "värt" då? Typ busskort eller nåt XD

Inte det mest smidiga, men kanske smidigare än fingrarna?
Hmm, förutom att det känns lite ohygieniskt är det en inte helt dum idé... Min plan är att först testa om jag kan tömma den lilla plastburken som dressingen kommer i och använda den som skopa liksom. Underhållande för omgivningen, som sagt :D
 
Funderar på hur man bäst äter en sallad med linser, quinoa, grönkål och rökt lax utan bestick. Köpte med mig en sallad att äta på tåget och insåg för sent att det inte fanns någon gaffel/sked i förpackningen 😳 Knatade bort till bistrovagnen för att se om de kunde hjälpa, men de har stängt hela dagen då någon glömde att fylla på vattentanken innan avresa... Det här kan bli riktigt underhållande för mina medpassagerare! 🙃
Face plant och mula i sig som en häst :up: :D
 
Slipat specerihyllan så gott det gick. Kommer inte åt inne i själva facken, där vet jag inte hur jag ska göra.. Tycker den blev fin träfärgad, velar om hur jag ska göra med målning eller ej nu.

Bild på work in progress
IMG20240416125501.jpg
 
Försöker luska ut hur vi ska få hem ny soffa från Ikea. Ja jo, de har hemkörning också, men vi behöver även bli av med nuvarande soffan. Och så är det den fina lilla detaljen med att sambon jobbar kontorstider, jag jobbar ofta kvällar eller helg... :meh: Hade han inte jobbat hemifrån så mycket, ja då hade vi inte setts mycket alls. Men projekt som att handla möbler blir helt klart komplicerat.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
69 056
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 717
Skola & Jobb Jag har bytt arbetsgivare ett par gånger i livet och det har varit lite olika. En chef tycker jag var lite väl ful när hon mer eller...
2
Svar
34
· Visningar
1 913
Senast: RedQueen
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 059
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp