Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken vecka det var förra veckan. Började med sjuk trea pa helgen, sen blev barn efter barn sjuka (förkylning med feber). Som det inte vore nog med sjuka barn sa började det brinna hos oss i onsdags. Kände redan pa morgonen att det luktade bränt sa jag ringde och "skällde" pa mannen eftersom jag trodde att han lagt in ngt i kaminen som inte borde eldas. Runt 10 skulle jag hämta ngt i förrdsrummet och när jag öppnar dörren väler det ut svart rök. Ringer i lite panik till min granne som ocksa är hemma med sjukt barn, hon kommer över och ringer bradkaren som skickar tre bilar, ambulans och polis. Ut med tva sjuka och ett halvsjukt barn.
Förradsrummet är helt förstört, och all mat, köksmaskiner osv som förvarandes där inne. Som tur är spred sig inte branden vidare men det känns tillräckligt. Idag hade vi en fran en brandsaneringsfirma här, troligtvis maste väggarna rivas helt sa man kan fa bort allt, isolerign suger at sig röklukt som en svamp sa han. Dessutom har vi precis börjat att bygga om pa övervaningen sa nu är det kaos här hemma. Jag hoppas allt blir färdigt till jul iaf.

Natten till torsdagen hade Leo över 40 grads feber, jag brukar inte bli orolig vid sjukdomar men när febern gar över 40 känns det lite obehagligt. Hade redan en läkarkontroll och vaccinering inplanerad pa torsdagen, vaccinationen skippade vi saklart men läkarundersökningen akte vi dit för. Som jag trodde en virusinfektion med väldigt röd hals. I övrigt är allt bra, Leo är en stor (8,5kg, 69cm) och stark 6 manades bebis som utvecklas precis som han ska. Planar ut lite pa kurvorna men det är helt normalt (alla mina har varit knubbisar till ca 6man och sen planat ut rejält.). Vi har börjat projekt sluta amma, en väldigt dalig ide anser Leo men jag vill inte sa mkt längre. Mat fungerar ok, han verkar gilla det mesta utan helt slät pure, han vill hellre ha mosat med lite bitar i eller äta själv. Gröt är han inte heller sa förtjust i sa han äter oftast bröd till frukost.

Men fy så hemskt med branden! Vilken tur att det ändå gick så bra. Så otäckt när det går så himla snabbt. Hoppas sjukdomarna är slut för er del på ett tag nu! Jag kan bara tänka mig hur jobbigt det blir när man har flera barn som smittar varandra. :(
 
Vilken vecka det var förra veckan. Började med sjuk trea pa helgen, sen blev barn efter barn sjuka (förkylning med feber). Som det inte vore nog med sjuka barn sa började det brinna hos oss i onsdags. Kände redan pa morgonen att det luktade bränt sa jag ringde och "skällde" pa mannen eftersom jag trodde att han lagt in ngt i kaminen som inte borde eldas. Runt 10 skulle jag hämta ngt i förrdsrummet och när jag öppnar dörren väler det ut svart rök. Ringer i lite panik till min granne som ocksa är hemma med sjukt barn, hon kommer över och ringer bradkaren som skickar tre bilar, ambulans och polis. Ut med tva sjuka och ett halvsjukt barn.
Förradsrummet är helt förstört, och all mat, köksmaskiner osv som förvarandes där inne. Som tur är spred sig inte branden vidare men det känns tillräckligt. Idag hade vi en fran en brandsaneringsfirma här, troligtvis maste väggarna rivas helt sa man kan fa bort allt, isolerign suger at sig röklukt som en svamp sa han. Dessutom har vi precis börjat att bygga om pa övervaningen sa nu är det kaos här hemma. Jag hoppas allt blir färdigt till jul iaf.

Natten till torsdagen hade Leo över 40 grads feber, jag brukar inte bli orolig vid sjukdomar men när febern gar över 40 känns det lite obehagligt. Hade redan en läkarkontroll och vaccinering inplanerad pa torsdagen, vaccinationen skippade vi saklart men läkarundersökningen akte vi dit för. Som jag trodde en virusinfektion med väldigt röd hals. I övrigt är allt bra, Leo är en stor (8,5kg, 69cm) och stark 6 manades bebis som utvecklas precis som han ska. Planar ut lite pa kurvorna men det är helt normalt (alla mina har varit knubbisar till ca 6man och sen planat ut rejält.). Vi har börjat projekt sluta amma, en väldigt dalig ide anser Leo men jag vill inte sa mkt längre. Mat fungerar ok, han verkar gilla det mesta utan helt slät pure, han vill hellre ha mosat med lite bitar i eller äta själv. Gröt är han inte heller sa förtjust i sa han äter oftast bröd till frukost.

Jäklar vilken pers :nailbiting: Vilken tur att det gick bra med er i alla fall! :heart Låter som kaos bara med alla sjuka barn, renovering och brand på det låter hemskt! :crazy: Hoppas att ni får ordning och lite lugn och ro snart!

Här är vi sjuka allihop, maken sitter och snörvlar vid datorn och är för envis för att sjukskriva sig (men har i alla fall suttit hemma hela dagen) och bebis hostar och snorar som bara den :( Tycker så synd om henne! :heart Jag är mest bara allmänt sänkt och grinig för att jag inte får sova :o Men försöker hjälpligt att ta hand om dem i alla fall.

Jag fick i alla fall med mig bebis, hund och häst en liten sväng ut i skogen och trots att det är grått, lerigt och nästen mörkt mitt på dagen känns det lite bättre nu! Bebis verkar dessutom sova mycket bättre i babyskyddet, bärsele eller vagnen (där vi precis bytt till sittdel) nu när hon är förkyld så det är väl bara bra att komma ut även om det känns lite ruggigt ute.
 
Vilken vecka det var förra veckan. Började med sjuk trea pa helgen, sen blev barn efter barn sjuka (förkylning med feber). Som det inte vore nog med sjuka barn sa började det brinna hos oss i onsdags. Kände redan pa morgonen att det luktade bränt sa jag ringde och "skällde" pa mannen eftersom jag trodde att han lagt in ngt i kaminen som inte borde eldas. Runt 10 skulle jag hämta ngt i förrdsrummet och när jag öppnar dörren väler det ut svart rök. Ringer i lite panik till min granne som ocksa är hemma med sjukt barn, hon kommer över och ringer bradkaren som skickar tre bilar, ambulans och polis. Ut med tva sjuka och ett halvsjukt barn.
Förradsrummet är helt förstört, och all mat, köksmaskiner osv som förvarandes där inne. Som tur är spred sig inte branden vidare men det känns tillräckligt. Idag hade vi en fran en brandsaneringsfirma här, troligtvis maste väggarna rivas helt sa man kan fa bort allt, isolerign suger at sig röklukt som en svamp sa han. Dessutom har vi precis börjat att bygga om pa övervaningen sa nu är det kaos här hemma. Jag hoppas allt blir färdigt till jul iaf.

Natten till torsdagen hade Leo över 40 grads feber, jag brukar inte bli orolig vid sjukdomar men när febern gar över 40 känns det lite obehagligt. Hade redan en läkarkontroll och vaccinering inplanerad pa torsdagen, vaccinationen skippade vi saklart men läkarundersökningen akte vi dit för. Som jag trodde en virusinfektion med väldigt röd hals. I övrigt är allt bra, Leo är en stor (8,5kg, 69cm) och stark 6 manades bebis som utvecklas precis som han ska. Planar ut lite pa kurvorna men det är helt normalt (alla mina har varit knubbisar till ca 6man och sen planat ut rejält.). Vi har börjat projekt sluta amma, en väldigt dalig ide anser Leo men jag vill inte sa mkt längre. Mat fungerar ok, han verkar gilla det mesta utan helt slät pure, han vill hellre ha mosat med lite bitar i eller äta själv. Gröt är han inte heller sa förtjust i sa han äter oftast bröd till frukost.
Så läskigt med branden! Förstår också att det är en utmaning att större syskon drar hem mängder med sjukdomar...
 
J äter ju inte så mycket mat än (typ en halv tsk två ggr per dag kanske det slinker ner) men han har börjat bajsa så sällan så jag blir lite nervös... Som liten bebis bajsade han inte heller så ofta, typ varannan-var tredje dag, men nu minns jag inte ens vilken dag han sist gjorde det. Förra helgen kanske? :crazy:Han har inte ont eller så utan han är precis som vanligt men han sitter och klämmer ibland utan att det kommer något. Bör vi dra ner på maten (det går ju ens knappt att dra ner...) och bara amma ett tag till?

Igår fick han en majskrok och lyckades få en bit i halsen, gud vad läskigt det var i tio sekunder tills han lyckades få bort det. Nog är det lugnast att bara amma :laugh: Jag ska sluta ge majskrok i alla fall, det känns som det kanske blir klibbigt i tarmarna? Han får inte många, kanske en var tredje dag eller något men det kanske räcker för att ställa till något. I övrigt får han typ mos, yoghurt, banan, apelsin och sådant. Ja jag vet inte, svårt med de här omogna små tarmarna. :crazy:
 
Här har vi istället problem med att bebis inte vill ha ersättning, gröt och mat går lite lättare men dålig aptit. Vilket resulterar i att han knappt kissar. Var hos barnläkaren i förgår och laxerade och ska öka på lactulos då hon trodde det kunde vara pga att han är lite trög i magen.
I måndags var vi på info angående mat med föräldragruppen, där avrådde de från majskrokar och sa att rån är mycket bättre, och det har vi kört med ett par veckor. Ibland äter han upp hela och ibland kastar han bara iväg det😁
Jag frågade min bvc sköterska om jag skulle dra ner på maten för att se om han dricker ersättning bättre men hon rådde istället till att öka på med en portion gröt till under dagen om det går lättare. Men det är ju olika från bebis till bebis!
 
Här har vi istället problem med att bebis inte vill ha ersättning, gröt och mat går lite lättare men dålig aptit. Vilket resulterar i att han knappt kissar. Var hos barnläkaren i förgår och laxerade och ska öka på lactulos då hon trodde det kunde vara pga att han är lite trög i magen.
I måndags var vi på info angående mat med föräldragruppen, där avrådde de från majskrokar och sa att rån är mycket bättre, och det har vi kört med ett par veckor. Ibland äter han upp hela och ibland kastar han bara iväg det😁
Jag frågade min bvc sköterska om jag skulle dra ner på maten för att se om han dricker ersättning bättre men hon rådde istället till att öka på med en portion gröt till under dagen om det går lättare. Men det är ju olika från bebis till bebis!

Avrådde de från majskrokar pga att det är snabba kolhydrater eller pga något annat? Jag är inte så förtjust i att ge majskrokar egentligen men vi fick en påse och det är ju en av få saker som han faktiskt äter så därför har vi gett det ibland. Något rån har han smakat också och det blev geggigt och gott. :D Jag skulle ju dock önska att han var lite mer intresserad av "riktig" mat. 🙃
 
Hörde aldrig anledningen, bebisarna höll låda rätt så bra😁 annars verkar det ju smidigt att ha med sig majskrokar när man är iväg eller så. Vår bebis äter mycket bättre om det är lite kryddat. Först gav vi helt okryddad/osaltad mat och då såg det ut som han ätit citron typ😁 men nu det senaste har vi gett lite grann när det är kryddat, senast igår potatismos och jäklar vilken skillnad, han blev inte alls glad när jag inte vågade ge mer efter en stund😁
 
Vi var på 6 månaders kontroll igår, idag blev Nelia 6 månader. Läkarkontrollen gick bra men vikten och längden har gått framåt lite för långsamt (inte ovanligt när de föds så stora tydligen) så vi fick en tid i december också. 65,5 cm och 6855 gram. + 365 g och 1 cm sen sist. Nelia själv tycker att livet för det mesta är toppen, otroligt aktiv när hon är vaken (och även i sömnen ibland), sitter stadigt nu och tränar för fullt på att komma upp i "krypställning". Smakar glatt det mesta vi bjuder på, ska öka på ännu mer och se om det visar sig på tillväxten. Glömde fråga på BVC hur sällan de får bajsa nu när de äter mat. Nelia brukar bajsa varannan till var tredje dag men verkar inte ha ont alls så jag är inte orolig.

Funderar på om hon börjar få det lite trångt i sin bebissäng (bedside crib) nu när hon rör sig så mycket så snart blir det nog att flytta till spjälsängen vi gjort i ordning. Men då kan hon inte sova bredvid mig längre. Lite trist för mig. Nelia bryr sig nog inte jättemycket.
 
Hörde aldrig anledningen, bebisarna höll låda rätt så bra😁 annars verkar det ju smidigt att ha med sig majskrokar när man är iväg eller så. Vår bebis äter mycket bättre om det är lite kryddat. Först gav vi helt okryddad/osaltad mat och då såg det ut som han ätit citron typ😁 men nu det senaste har vi gett lite grann när det är kryddat, senast igår potatismos och jäklar vilken skillnad, han blev inte alls glad när jag inte vågade ge mer efter en stund😁
Ja det kan ju bli lite livat :laugh: Härligt med en sådan matentusiast! Här verkar inget vara riktigt gott, vare sig det är okryddat eller kryddat. En gång åt han älgköttbulle och potatismos och såg ut att tycka om det, men nästa gång han fick det blev det samma sak som med allt annat. Oh well, men det är väl kanske i och för sig bra att han inte äter så mycket när magen är så trög. Det kanske tvärt om hade varit jobbigare om han hade velat äta en massa mat men inte fick för att magen inte orkade med. :grin:
 
Vi ger också mer rån än majskrokar, går det ju att lägga på pålägg dessutom. En period behövde vi ibland ge lite rån för att få igång aptiten innan det gick att få i henne ordentlig mat. Nora gillar också att stoppa in saker i munnen själv, så då kan hon pilla med det samtidigt som hon får mat.

Apropå trög mage, vi har märkt stor skillnad när hon dricker tillräckligt med vatten. Hon var väldigt trög en kort period men är mycket bättre i magen nu!

Hade 8-månadersbesök från BVC här hemma igår, 8,3 kg och 74 cm lång nu. Skjutit i höjden rejält sen förra gången! Hon visade upp alla sina färdigheter för sköterskan, snackade, kröp och allt annat :D hon har börjat resa sig mot allt hon hittar nu, livsfarligt...
 
Lilleman blir 6 månader nästa vecka och sitter bara väldigt korta stunder med stöd innan han tippar framåt eller åt sidan. Hur har ni "hjälpt" dom för att lära sig sitta? Eller är det något som bara kommer av sig självt en dag? Känns som att alla andra jämngamla bebisar är superstadiga jämfört med vingelpelle här😁
 
Lilleman blir 6 månader nästa vecka och sitter bara väldigt korta stunder med stöd innan han tippar framåt eller åt sidan. Hur har ni "hjälpt" dom för att lära sig sitta? Eller är det något som bara kommer av sig självt en dag? Känns som att alla andra jämngamla bebisar är superstadiga jämfört med vingelpelle här😁
Det kommer av sig självt, helt plötsligt kommer han bara sitta där och ni fattar inte alls hur det gått till :D
 
Ellen blev ju 8 månader igår, firade in det med en ny förkylning :grin: verkar må helt ok dock. Hon sitte korta korta stunder själv nu men tippar lätt. Sätter sig inte upp själv utan man får sätta henne upp isåfall. Kollade tillbaka på bilder från när storasyster var bebis, Ellen verkar följa henne ganska exakt!

Mat - fortfarande inget intresse...

Vi har nu avverkat två veckor av köksrenovering och det är nog åtminstone nästa vecka kvar. Dessutom har vi börjat gräva för grund på tillbyggnad nu så det är sjukt rörigt inne och ute :laugh: men det är ju spännande saker som händer, livar upp grå november! Och jag är glad att Ellen fortfarande trivs bäst i selen eller att rulla runt lite på golvet :D en klättrande krypande unge i detta hade varit påfrestande!
 
Alltså, jag har hela tiden längtat efter att Frank ska lära sig nya saker och lära sig gå men nu känner jag att det var rätt bra när han kunde sitta men inte ta sig därifrån. 🙈

Han har senaste veckan börjat klättra överallt och resa sig upp mot möbler och lådor och försöker ta sig däremellan. Helt orädd är han också så slutar med en del fall. Jag försöker ju vara med men kan omöjligt vara med honom heela tiden. Det är rätt tröttsamt. Han är inte heller så intresserad av annan aktivitet än klättrandet och resandet heller. Börjar på riktigt känna att det blir bra med lite jobb i januari för mig.

Äter bra gör han och älskar typ all mat. Gapar stort så fort han ser skeden men vill fortfarande inte dricka vatten ur mugg eller pipmugg. Försöker ge lite på sked och lägga i en del i maten plus att han ju ammar men det vore ju bra om han drack lite mer.
 
Alltså, jag har hela tiden längtat efter att Frank ska lära sig nya saker och lära sig gå men nu känner jag att det var rätt bra när han kunde sitta men inte ta sig därifrån. 🙈

Han har senaste veckan börjat klättra överallt och resa sig upp mot möbler och lådor och försöker ta sig däremellan. Helt orädd är han också så slutar med en del fall. Jag försöker ju vara med men kan omöjligt vara med honom heela tiden. Det är rätt tröttsamt. Han är inte heller så intresserad av annan aktivitet än klättrandet och resandet heller. Börjar på riktigt känna att det blir bra med lite jobb i januari för mig.

Äter bra gör han och älskar typ all mat. Gapar stort så fort han ser skeden men vill fortfarande inte dricka vatten ur mugg eller pipmugg. Försöker ge lite på sked och lägga i en del i maten plus att han ju ammar men det vore ju bra om han drack lite mer.
Ja så fort de börjar ta sig runt så tänker (i alla fall jag) lite längtande tillbaka på den där tiden då de fanns kvar där de blev lämnade :D Nora ställer sig upp mot allt hon hittar, och sen släpper hon :nailbiting: går bra ibland, ibland inte...
 
Idag hade lilleman närmare 40 grader i temp när han vaknade och var stekhet. Han har som sagt ätit dåligt med ersättning/vätska några veckor och kissat väldigt lite. Ringde 1177 som sa att de rekommenderade att åka in.
Fick först träffa en ssk som ifrågasatte varför vi inte bara gett alvedon, och varför vi kommit dit överhuvudtaget. Suckade högt när jag sa att 1177 sagt det.
Hon gav en supp och efter 2h fick vi träffa läkare som kom in och sa "jag har inte heller någon aptit när jag är sjuk", sen pratade han på om hur många oroliga föräldrar han träffat genom åren och att vi skulle skratta åt detta senare? Och sa grejer som syftade till att vi har blivit för oroliga över allt för att han haft invagination, vad det nu har med saken att göra.
Passade på att nämna att han knappt kissar en tung blöja per dygn, då svarar han att det sköter njurarna, och att jag ska sluta fokusera på sånt.
Efter jag bett honom titta i hals och öron så säger han att "jag kan titta men jag kan ju inte se smärta ändå".🙄
Han säger att vi måste vara mer bestämda på när och hur mycket bebis äter, hur man nu är bestämd mot en bebis som vägrar äta?
Sedan avrundar han besöket med att vi inte ska vänta med potträning tills han är 11 år, utan börja i tid för det är bra för magen.
Har nog aldrig känt mig så här liten och ivägen förut, och sambon känner sig totalt dumförklarad. Ska kolla upp möjligheter att söka vård i annan region nästa gång det behövs. Fyfan vad irriterad jag är.
 
Idag hade lilleman närmare 40 grader i temp när han vaknade och var stekhet. Han har som sagt ätit dåligt med ersättning/vätska några veckor och kissat väldigt lite. Ringde 1177 som sa att de rekommenderade att åka in.
Fick först träffa en ssk som ifrågasatte varför vi inte bara gett alvedon, och varför vi kommit dit överhuvudtaget. Suckade högt när jag sa att 1177 sagt det.
Hon gav en supp och efter 2h fick vi träffa läkare som kom in och sa "jag har inte heller någon aptit när jag är sjuk", sen pratade han på om hur många oroliga föräldrar han träffat genom åren och att vi skulle skratta åt detta senare? Och sa grejer som syftade till att vi har blivit för oroliga över allt för att han haft invagination, vad det nu har med saken att göra.
Passade på att nämna att han knappt kissar en tung blöja per dygn, då svarar han att det sköter njurarna, och att jag ska sluta fokusera på sånt.
Efter jag bett honom titta i hals och öron så säger han att "jag kan titta men jag kan ju inte se smärta ändå".🙄
Han säger att vi måste vara mer bestämda på när och hur mycket bebis äter, hur man nu är bestämd mot en bebis som vägrar äta?
Sedan avrundar han besöket med att vi inte ska vänta med potträning tills han är 11 år, utan börja i tid för det är bra för magen.
Har nog aldrig känt mig så här liten och ivägen förut, och sambon känner sig totalt dumförklarad. Ska kolla upp möjligheter att söka vård i annan region nästa gång det behövs. Fyfan vad irriterad jag är.
Beklagar att ni blev bemötta på det viset. Så fruktansvärt onödigt av dem. Sjukvården gör mig så jäkla matt. Hoppas lilleman mår bättre nu hur som helst. :heart
 
Precis vad jag sa på hemvägen, även om han nu tycker att vi är världens oroligaste föräldrar så hade han inte behövt förminska oss så. 👎
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 713
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 826
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 974
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 744
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Rumsväxter 2
  • Köpa hus
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp