30 days of yoga - omgång 2

Missat igen så blev dag 12 för min del idag. Har haft känslomässigt tuffa dagar i veckan så hade svårt att landa och koncentrera mig, men gillade passet. Skönt med ett lite kortare pass en dag som denna.
 
Jag har haft lite ont i ländryggen men kunnat genomföra passen med lite justeringar. Mer böjda knän och avslutat i extended childpose. Och jag tänker att det också är en stor del av yogan, att känna efter och inte pressa sig till mer än vad kroppen klarar av för dagen. Det är svårt tycker jag, men Adriene är bra på att påminna en :)
 
Jag har haft lite ont i ländryggen men kunnat genomföra passen med lite justeringar. Mer böjda knän och avslutat i extended childpose. Och jag tänker att det också är en stor del av yogan, att känna efter och inte pressa sig till mer än vad kroppen klarar av för dagen. Det är svårt tycker jag, men Adriene är bra på att påminna en :)
Ja, jag gillar det med de här videorna:) jämfört med första där det kändes rätt kasst så har jag nu hittat en lite lättare/bättre inställning till att genomföra övningarna jag klarar och inte bli nedslagen över det som inte funkar.
 
Ja, jag gillar det med de här videorna:) jämfört med första där det kändes rätt kasst så har jag nu hittat en lite lättare/bättre inställning till att genomföra övningarna jag klarar och inte bli nedslagen över det som inte funkar.
Jag hoppas att man så småningom får med sig den inställning ”off the mat” också 😊
 
Senast ändrad:
Idag kunde jag genomföra hela passet utan justeringar för första gången på typ en vecka! Tjoho! :banana: Jag gillade verkligen dagens pass, men det beror nog mycket på den totala glädjen och lättnaden över att överhuvudtaget kunna genomföra det utan ont i ryggen :D Det var underbart att kunna slappna av och gå in i yogabubblan lite mer igen, istället för att hela tiden fundera på vad som eventuellt gör ont och varför.
 
Hade glömt passet idag, kom på det 23.30 och blev klar precis innan midnatt.

Jag filmade down dog idag och inser att jag har inga större problem att få till raka ben med hälarna nere längre men däremot är bröstryggen sjukt stel. Den är ju helt rundad! Ser ut som en ostbåge från huvudet ner till höften. Och sen raka ben haha.

Är det någon som har bra tips för att få till mer rörlighet där?
Jag har ganska mycket problem med stelhet i bröstryggen och min favoritstretch är "thread the needle" som var med i dagens pass. Den kan jag ligga i hur länge som helst med fokus på att ta extremt djupa andetag som riktigt fyller ut hela bröstkorgen (gillar här att tänka på Adrienes uttryck "breathe into all four corners of the torso").

Kan också varmt rekommendera att köpa en triggerboll/massageboll att använda för att rulla loss musklerna ordentligt (jag brukar rulla mot en vägg för att kunna styra trycket lite mer än om man gör det på golvet). Det brukar göra underverk för mig och det är de bästa 100 kronorna jag nånsin spenderat!
 
Nu när jag skrev det där om att jag har mycket problem med stelhet i bröstryggen funderade jag lite, och det är faktiskt ganska länge sedan jag hade riktiga besvär både där och i nacken. I vanliga fall har jag problem med värk och stelhet i antingen nacken eller bröstryggen åtminstone 4-5 dagar i veckan, nu kan jag knappt minnas när jag senast besvärades av det. Någon gång kring jul kanske? Det KAN ju bero på att jag har yogat totalt 42 pass de senaste 54 dagarna... 😁😍
 
Jag hoppas att man så småningom får med sig den inställning ”off the mat” också 😊
Jaa, det blir bästa steg att jobba med😊

Jag har ganska mycket problem med stelhet i bröstryggen och min favoritstretch är "thread the needle" som var med i dagens pass. Den kan jag ligga i hur länge som helst med fokus på att ta extremt djupa andetag som riktigt fyller ut hela bröstkorgen (gillar här att tänka på Adrienes uttryck "breath into all four corners of the torso").

Kan också varmt rekommendera att köpa en triggerboll/massageboll att använda för att rulla loss musklerna ordentligt (jag brukar rulla mot en vägg för att kunna styra trycket lite mer än om man gör det på golvet). Det brukar göra underverk för mig och det är de bästa 100 kronorna jag nånsin spenderat!
Jag gillar den också, men har lite svårt att hitta rätt ibland. :)
 
Jag har ganska mycket problem med stelhet i bröstryggen och min favoritstretch är "thread the needle" som var med i dagens pass. Den kan jag ligga i hur länge som helst med fokus på att ta extremt djupa andetag som riktigt fyller ut hela bröstkorgen (gillar här att tänka på Adrienes uttryck "breathe into all four corners of the torso").

Kan också varmt rekommendera att köpa en triggerboll/massageboll att använda för att rulla loss musklerna ordentligt (jag brukar rulla mot en vägg för att kunna styra trycket lite mer än om man gör det på golvet). Det brukar göra underverk för mig och det är de bästa 100 kronorna jag nånsin spenderat!
Bra tips! Tror att en del ligger i att jag är betydligt mer rörlig i nedre delen av ryggen vilket gör att jag automatiskt vrider och böjer där i tex twister. Ska börja tänka mer på att aktivera bröstryggen på olika sätt.

Har också bokat tid hos kiropraktor, det är ett tag sen jag var där och jag brukar alltid ha en del låsningar i just bröstryggen.

Skönt att läsa att du inte har ont längre!
 
Jag gjorde pass 13 på förmiddagen och hade liksom noll fokus och tålamod idag men passet var nog egentligen bra.
 
Var lite anti när jag såg hur långt passet var idag men det var bättre än förväntat! Skönt pass, trevligt med space och att få sträcka ut. Jag gillar verkligen wide legged forward fold också :)
 
Pass 15 gjort i går, jag var lite tveksam på "gunga benet" eftersom det kändes i höfterna och jag har haft lite problem med dem. Och japp jag skulle ha låtit bli, vaknade flera gånger i natt av att det ilade i höfterna och i dag känns de liksom lite avdomnade. :( Bra att tänka på framöver för mig!
 
Gjorde pass 15 igår, glömde skriva det.

Och precis klar med pass 16, mycket fokus på andning. Gick väl okej ändå, tycker jag, men märker att jag spänner mig här.och var när man ska sitta stilla så. Främst höfterna.
 
Alltså det är så himla bra av alla som håller i att fortfarande hänga i - ni är superbra. Varje gång jag kliver upp på mattan gör jag det med er i bakhuvudet. Och vet ni vad?! Jag är också i fas och stolt över att ha gjort alla pass såhär långt. Jag missar tisdagarna, men har kört dubbelt en dag på helgen istället.
Gillade både dag 13 och dag 14 och dagens pass var väldigt skönt för en trött kropp med träningsvärk, även om det blir lite extra tröttande för ryggen att sitta.
Taggad för andra halvan!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Idag har jag påbörjat 30 days of yoga with Adrienne, Movement. Nån mer som håller på så vi kan peppa varandra? Den största...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Helly
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
24 126
Kropp & Själ På måndag kommer jag att dra igång en utmaning som går ut på att jag ska yoga varje dag i 30 dagar. Jag kommer att köra enligt ett...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
12 188
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Dagbok Jag är helt novis i området och har testat yoga en gång tidigare i mitt liv, den gången med blandade känslor. Idag gjorde jag dock dag 4...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp