Höstbokbingo :D

Höstbingo.JPG


Ett uppsamlingsheat från mig igen :)

Under Hallowe'en-helgen ville jag gärna läsa något spökigt eller skräckigt och det blev novellen Morden på Rue Morgue av Edgar Allan Poe, som sägs vara världens första deckarberättelse. Trevlig för att vara just en mordhistoria, om man kan säga så :)

Huvudperson jag inte gillade får bli De Kapabla av Klas Ekman. "Alla" hyllar denna bok, jag tyckte att den var gräslig. Alldeles för mycket av allt och jag avskydde nog varenda person som fanns med.

Kalla, vita vinternätter är tredje boken om Cilla Storm av Christoffer Holst, som utspelar sig i Idre fjäll under en julhelg. Alltså - kallt :D

Siffra i titeln blir den fantastiska The Five av Hallie Rubenhold, som handlar om Jack the Rippers offer. Inget blodigt eller sensationslystet utan just om kvinnornas liv, hur de hamnade på fel plats vid fel tillfälle och hur det var att vara kvinna i London i slutet på 1800-talet. Jag bodde mitt i "Ripperland" i fyra år, så det är väldigt många platsnamn och annat som är som hemma för mig. Dessutom var ju ett av offren en svensk kvinna från Hisingen, så det var lite extra spännande att läsa om henne. Väldigt väl researchat och respektfullt.

I Dalenglitter av Wanda Bendjelloul spelar en olycka en stor roll för handlingen, även om den drabbar en bifigur. Det är olyckan som funkar som katalysator för vad som händer i en stor och viktig del av handlingen, så den passar väl in. Otroligt bra bok.
 
Jag kryssar "som utspelar sig över minst 10 år" med Stad i världen av Per Anders Fogelström.
Sista delen i stad-serien. Jag gillade nog de tidigare böckerna bättre, men har svårt att sätta fingret på varför. Kanske att jag tycker om den historiska aspekten och denna boken närmar sig nutid.
 
Steven Levitsky, Daniel Ziblatt, How democracies die, med rött omslag

Demokratier dör inte längre i revolutioner och statskupper utan genom att dess institutioner undermineras och urholkas och genom att politiska normer förskjuts. En rad exempel från olika tider och olika delar av världen visar hur det går till när en demokrati dör, vad som är faror och varningstecken. Men ger också exempel på demokratier som varit i fara och räddats och vad som gjorde att de kunde stå emot.

Utöver det beskrivs USAs utveckling och vilka historiska förändringar som varit bra resp. dåliga, vilket resulterar i slutsatsen att demokratins robusthet försämrats påtagligt under senare år. Därefter granskas Trump och det pekas ut exakt vad i det han gör som blir skadligt. Han är både ett symptom på en redan pågående utveckling och en ovanligt negativ faktor i sig själv.

Minst sagt högaktuell(!). Rekommenderas även rent allmänt för att den på ett tillgängligt sätt visar på vad som är viktigt att värna, hur det görs och varför det är centralt. Finns även på svenska (men då inte röd).
396c2b1a-ffc9-461f-a05b-a8eb009e3f2b.png
 
Jag är klar med två kryss till.

Dels omläsning av en gammal favorit, "Dragon Bound" av Thea Harrison. Den första boken i en urban fantasy/paranormal romance serie, där jag egentligen inte tycker att resten av böckerna har varit sådär superbra, men av någon anledning gillar jag ettan tillräckligt mycket att jag läst om den några gånger.

Och sedan som en bok jag inte skulle rekommendera, "Kinked" av Thea Harrison. I och med att jag läste om den första boken tänkte jag läsa nästa olästa bok i serien, vilket var den här (nummer 6). Den har legat på min att läsa lista ganska länge nu utan att bli läst, då jag redan innan jag började läsa den visste att jag inte var helt glad i en av de karaktärerna som skulle vara huvudperson i den här boken. Och nu i efterhand så tyckte jag inte att det var någon superbra bok - jag gillade inte riktigt någon av de två huvudpersonerna och det var för mycket sexfokus för min smak. Resten var ändå okej, men det är väl inte precis en bok jag skulle rekommendera.
 
Höstbingo.JPG


Två till! Rött omslag blev Us av David Nicholls, som jag var helt säker på att jag redan kryssat någonstans men så verkar ju faktiskt inte vara fallet :D Jessica Schiefauer vann Augustpriset för sin förra bok, När hundarna kommer, och Bärarna är hennes senaste. Mycket intressant roman.
 
Ett kryss till klart- "The Girl with the Louding Voice" av Abi Daré, för krysset med en feministisk huvudperson.

Boken handlar om en 14-årig flicka som växt upp i en by i Nigeria och som helst av allt i livet vill utbilda sig och sedan bli en lärare och utbilda andra. Men för att få pengar/mat/saker så gifter hennes pappa bort henne som 14-åring till en mycket äldre man som hans 3:e hustru. Ganska snart händer dock något i familjen som gör att hon tvingas fly byn för att överleva, och hon säljs då som hembiträde till ett rikt men inte särskilt trevligt hushåll i Lagos. I boken får vi följa dessa händelser och hennes kamp om att bli fri och utbilda sig, så att hon kan hjälpa andra flickor/kvinnor.

En mycket bra och intressant bok, som är ganska kort och lättläst och som jag rekommenderar andra att läsa.

IMG_20201110_082524_861.jpg
 
Här är min bricka so far. Snart bingo :D Men jag satsar på full bricka :)


818B853B-2379-4E8E-9C63-53DC55A1631D.jpeg


  1. Så jävla kallt - Lova Lakso
  2. Metro 2034 - Dmitrij Gluchovskij
  3. Saeculum - Ursula Poznanski
  4. Stanos Volta - Anna Jakobsson Lund
  5. Vi har alltid bott på slottet - Shirley Jackson
  6. Besynnerliga berättelser - Ransom Riggs
  7. Hästpojkarna - Johan Ehn
  8. Blixtra, spraka, blända! - Jenny Jägerfeld
Läste ut sista igår och där sätter jag krysset i ”Huvudperson du inte gillar”. Tyckte att boken var väldigt bra (hade totalälskat den när jag var i 20-årsåldern), välskriven och vid vissa partier fick jag nästan hjärtklappning. Men huvudpersonen är grymt irriterande!
Den går tydligen som pjäs på folkteatern i Gbg just nu, hade gärna sett om jag varit i krokarna.

Nu läser jag en grafisk novell och väntar på att min partner ska komma hem med nästa biblioteks-lass. Har en del böcker på listan som jag tror behöver beställas så vi får se hur många som kommer hem :)
 
Hur går det med ert letande efter frukt-böcker?
Tyckte jag var i mål när jag hittade "Smultron och svek"

Sen insåg jag att ...smultron... hmm... :banghead: Det är inte en frukt. Det är ett BÄR!
Vinbär, hallon, lingon, hjortron, rönnbär, en hel serie böcker med ...icke-frukt... :crazy:
 
Hur går det med ert letande efter frukt-böcker?
Tyckte jag var i mål när jag hittade "Smultron och svek"

Sen insåg jag att ...smultron... hmm... :banghead: Det är inte en frukt. Det är ett BÄR!
Vinbär, hallon, lingon, hjortron, rönnbär, en hel serie böcker med ...icke-frukt... :crazy:

Wikipedia säger:Inom botanik är bär en sorts frukt som inte öppnar sig, är mångfröig, avfallande samt har en köttig eller saftig fruktvägg.

Så i botanisk mening är bär en sorts frukt :D
 
Hur går det med ert letande efter frukt-böcker?
Tyckte jag var i mål när jag hittade "Smultron och svek"

Sen insåg jag att ...smultron... hmm... :banghead: Det är inte en frukt. Det är ett BÄR!
Vinbär, hallon, lingon, hjortron, rönnbär, en hel serie böcker med ...icke-frukt... :crazy:
Jag funderar på att läsa Fredrik Backmans "Folk med ångest", på omslaget finns det bland annat med en skål med gröna äpplen. Ciderhusreglerna finns också annars, eller i princip valfri retelling av Snövit (t.ex. Marissa Meyer's Winter eller Chanda Hahn's Fairest). Som Goodreadsanvändare finns det också en del listor kopplade till frukt, t.ex. äpplen, bananer, mango etc., som jag inte alls har varit inne och kollat på för att se om det fanns någon intressant bok med frukt på omslaget :angel::p
 
Ett kryss till klart- "The Girl with the Louding Voice" av Abi Daré, för krysset med en feministisk huvudperson.

Boken handlar om en 14-årig flicka som växt upp i en by i Nigeria och som helst av allt i livet vill utbilda sig och sedan bli en lärare och utbilda andra. Men för att få pengar/mat/saker så gifter hennes pappa bort henne som 14-åring till en mycket äldre man som hans 3:e hustru. Ganska snart händer dock något i familjen som gör att hon tvingas fly byn för att överleva, och hon säljs då som hembiträde till ett rikt men inte särskilt trevligt hushåll i Lagos. I boken får vi följa dessa händelser och hennes kamp om att bli fri och utbilda sig, så att hon kan hjälpa andra flickor/kvinnor.

En mycket bra och intressant bok, som är ganska kort och lättläst och som jag rekommenderar andra att läsa.

Visa bifogad fil 59896

Den var helt underbar!
 
Kollade på framsidan online och trodde det var äpplen på Veronica Henrys Familjereceptet. Men nu när jag fick hem boken så inser jag att det är nån slags bär! :meh:
 
Lars Pettersson, Slaktmånad, en kall plats
Varför mördas en svensk statssekreterare i Kautokeino i norska Finnmark? Hänger det samman med konflikterna kring den föreslagna gruvan som planeras för i renbetesland? Anna, utbildad jurist från Stockholm, blir indragen genom släktens kopplingar till platsen samtidigt som hon velar om hon ska flytta upp permanent eller inte. (utspelar sig då vintern precis inleds, så inte farligt kallt just då, men tycker att platsen som sådan kvalificerar sig väl för att vara ett kallt ställe)
 
Sätter kryss nr 10 med Familjereceptet - Veronica Henry, kryssar rutan ”Författare med Y i namnet” eftersom det var olika sorters bär på omslaget och inte äpplen som jag först trodde.
En mysig feel good-historia som utspelar sig i Bath. Välskriven och med rimliga karaktärer för att vara den här genren (jag tycker ofta att det kan bli lite tramsigt). Kan absolut tänka mig att läsa mer av den här författaren när jag vill läsa något lättsamt där saker ordnar sig till slut.
 
Jag sätter också mitt tionde kryss, även jag med rutan "författare med Y i namnet" (och även jag med en feel good-historia :p ) - "Bara på besök" av Beth O'Leary. Feel good blandat med romance, där boken handlar om en trettioåring (Leena) och hennes mormor (79 år). Leena blir tvingad att ta semester efter att ha brutit samman på jobbet, och då åker hon ut på landet till sin mormor som just blivit lämnad av sin man. De bestämmer sig för att byta plats, så att Leena tar sin semester i mormoderns hus i den lilla byn medan mormodern flyttar in till Leenas lägenhet i London för att möjliggöra ett större utbud av män i hennes ålder att dejta. Trevlig bok, och jag kan mycket väl tänka mig att jag läser mer av henne :)
 
Här har läsningen gått lite segt senaste tiden, men jag tänkte hänga på bingot i alla fall. Precis i samband med presidentvalet så läste jag ut Rodham av Curtis Sittenfeld. Den är fiktiv, men handlar om hur det kunde ha sett ut ifall Hillary aldrig hade gift sig med Bill Clinton.

6AB6B86B-C84F-426E-AD6B-BF0B6A72D75A.jpeg


Det är speciellt att läsa fiktion om nu levande, verkliga människor, men jag tycker det är underhållande i det här exemplet. Jag är ganska okunnig i ämnet, men boken är så väl genomarbetad att jag är säker på att en gedigen research ligger bakom. Den kräver nog ett visst intresse för politik och tillhörande maktspel, men det är mycket livsval, mellanmänskliga relationer och feminism också.

Det finns mängder med rutor i bingobrickan som den skulle kunna passa in på, men jag väljer att kryssa som utspelar sig under minst 10 år, då prologen startar 1969 och boken avslutas 2016.
 
Jag sätter också mitt tionde kryss, även jag med rutan "författare med Y i namnet" (och även jag med en feel good-historia :p ) - "Bara på besök" av Beth O'Leary. Feel good blandat med romance, där boken handlar om en trettioåring (Leena) och hennes mormor (79 år). Leena blir tvingad att ta semester efter att ha brutit samman på jobbet, och då åker hon ut på landet till sin mormor som just blivit lämnad av sin man. De bestämmer sig för att byta plats, så att Leena tar sin semester i mormoderns hus i den lilla byn medan mormodern flyttar in till Leenas lägenhet i London för att möjliggöra ett större utbud av män i hennes ålder att dejta. Trevlig bok, och jag kan mycket väl tänka mig att jag läser mer av henne :)

Jag bodde i London ganska länge tidigare så jag brukar älska att återvända dit i bokform! (Egentligen mer än att åka dit på riktigt i vissa fall, tycker det är för mycket folk för min smak nuförtiden haha!) Så jag skriver upp i min att läsa-lista.
 
bokbingo.png

Mitt bibliotek öppnade upp för att hämta reservationer så jag har hämtat några böcker. :bump:

Senaste kryssen:
Viveca Sten - Offermakaren som en som utspelar sig när/där det är kallt. Fungerade på båda. Utspelar sig i Åre under vintern. Jag är "uppvuxen" ute på en ö bredvid Harö där en del av Viveca Stens skärgårdsböcker utspelar sig och gillar dem skarpt. Tycker att hon skrev bra även i annan miljö.

Michael Connelly - På dödligt spår som en som du tänkt läsa länge. Jag reserverade boken i april och tänker att det är länge i mina mått mätt. Jag gillar hans böcker om Bosch bäst men tycker även att denna om Bosch bror, journalisten, var bra. Denna bok var en deckare där säkerheten kring DNA-test är central. Jag kommer aldrig göra ett sånt efter denna bok :p
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 976
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp