Störiga saker vi stör oss på, del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag slänger in en bonusstörning... om motviljan mot återbruk i somliga offentliga förvaltningar.

I den Region där jag arbetar finns en lång och gedigen tradition av att kasta hela och fungerande saker, framför allt kontorsmöbler och IT-utrustning.

Någon gång i kvartalet beställs en växelflakscontainer och fräscha kontorsmöbler för åtminstone hundra tusen per lass körs till sopförbränning. Och någon gång i månaden kommer den avtalade kontorsmöbelleverantören och monterar motsvarande möbler för en annan avdelning. Förfarandet uppges bero på brist på förrådsyta; det blir billigast att slänga och köpa nytt.

På IT-sidan byts samtliga datorer direkt när garantin gått ut, helt oavsett skick och funktion. Rutinen är att leverantören tar tillbaks de gamla, ibland byts även samtliga bildskärmar trots fläckfri funktion. Behöver en dator bytas mellan schemalagda tillfällen så slängs ofta även dess bildskärmar. IT-avdelningen kör då en skruvmejsel genom skärmen för att göra den obrukbar och se till att den inte återanvänds, privat eller inom verksamheten.

Synsättet tricklar även ner i verksamheten så att fungerande kaffebryggare, julljusstakar, skrivare, whatever, slängs rakt av om de är övertaliga eller utbytta. En elskrot-återvinningsstation finns för ändamålet, den är nu flyttad innanför lås så att ingen skall frestas att plocka upp något fungerande och återbruka. För det är ju stöld, och grund för avsked.

En delorsak till denna, som jag ser det, kapitalförstöring och miljöslöseri, är att både möbler och IT hör till en helt annan förvaltning än den jag tillhör. Och Gud förbjude att någon ser en helhet.
 
Jag slänger in en bonusstörning... om motviljan mot återbruk i somliga offentliga förvaltningar.

I den Region där jag arbetar finns en lång och gedigen tradition av att kasta hela och fungerande saker, framför allt kontorsmöbler och IT-utrustning.

Någon gång i kvartalet beställs en växelflakscontainer och fräscha kontorsmöbler för åtminstone hundra tusen per lass körs till sopförbränning. Och någon gång i månaden kommer den avtalade kontorsmöbelleverantören och monterar motsvarande möbler för en annan avdelning. Förfarandet uppges bero på brist på förrådsyta; det blir billigast att slänga och köpa nytt.

På IT-sidan byts samtliga datorer direkt när garantin gått ut, helt oavsett skick och funktion. Rutinen är att leverantören tar tillbaks de gamla, ibland byts även samtliga bildskärmar trots fläckfri funktion. Behöver en dator bytas mellan schemalagda tillfällen så slängs ofta även dess bildskärmar. IT-avdelningen kör då en skruvmejsel genom skärmen för att göra den obrukbar och se till att den inte återanvänds, privat eller inom verksamheten.

Synsättet tricklar även ner i verksamheten så att fungerande kaffebryggare, julljusstakar, skrivare, whatever, slängs rakt av om de är övertaliga eller utbytta. En elskrot-återvinningsstation finns för ändamålet, den är nu flyttad innanför lås så att ingen skall frestas att plocka upp något fungerande och återbruka. För det är ju stöld, och grund för avsked.

En delorsak till denna, som jag ser det, kapitalförstöring och miljöslöseri, är att både möbler och IT hör till en helt annan förvaltning än den jag tillhör. Och Gud förbjude att någon ser en helhet.
I motsats till mitt jobb som nu ska flytta och vi erbjuds att köpa en kontorsstol och max 2 st 27” skärmar för en MYCKET rimlig peng.
 
I motsats till mitt jobb som nu ska flytta och vi erbjuds att köpa en kontorsstol och max 2 st 27” skärmar för en MYCKET rimlig peng.

Vi har en möbelpool och innan något alls beställs så ska hela kommunen dammsugas för att se om det kan finnas något glömt kvar någonstans. Vilket iofs är bra men arbetsmiljön just nu är sådär. Vissa har inte ens belysning i sina rum :crazy:
 
Köpte ny (begagnad) bil för två veckor sedan. Igår dog drivningen på den och motorlampan började lysa. Verkstad får upp "orsak okänd" när de försökte läsa felkoden och hänvisar till märkesverkstad. Närmsta ligger fem mil bort 🤦‍♀️

Får se vad det här landar på... Köpet isig var en rejäl kostnad för oss just nu
 
Jag slänger in en bonusstörning... om motviljan mot återbruk i somliga offentliga förvaltningar.

I den Region där jag arbetar finns en lång och gedigen tradition av att kasta hela och fungerande saker, framför allt kontorsmöbler och IT-utrustning.

Någon gång i kvartalet beställs en växelflakscontainer och fräscha kontorsmöbler för åtminstone hundra tusen per lass körs till sopförbränning. Och någon gång i månaden kommer den avtalade kontorsmöbelleverantören och monterar motsvarande möbler för en annan avdelning. Förfarandet uppges bero på brist på förrådsyta; det blir billigast att slänga och köpa nytt.

På IT-sidan byts samtliga datorer direkt när garantin gått ut, helt oavsett skick och funktion. Rutinen är att leverantören tar tillbaks de gamla, ibland byts även samtliga bildskärmar trots fläckfri funktion. Behöver en dator bytas mellan schemalagda tillfällen så slängs ofta även dess bildskärmar. IT-avdelningen kör då en skruvmejsel genom skärmen för att göra den obrukbar och se till att den inte återanvänds, privat eller inom verksamheten.

Synsättet tricklar även ner i verksamheten så att fungerande kaffebryggare, julljusstakar, skrivare, whatever, slängs rakt av om de är övertaliga eller utbytta. En elskrot-återvinningsstation finns för ändamålet, den är nu flyttad innanför lås så att ingen skall frestas att plocka upp något fungerande och återbruka. För det är ju stöld, och grund för avsked.

En delorsak till denna, som jag ser det, kapitalförstöring och miljöslöseri, är att både möbler och IT hör till en helt annan förvaltning än den jag tillhör. Och Gud förbjude att någon ser en helhet.
Stör mig på samma sak.
Jobbar du också på statlig myndighet?
 
Men va?
Det var det märkligaste jag läst idag, vad tror folk liksom? Att de inte anstränger sig?

Jag är ingen dansare, men går och kollar på dans ofta och skulle bli förvånad om de inte svettades. Är ju hård fysisk träning de håller på med..
Men precis. Sen att det 99% av gångerna är gubbar som skriver om "distracting sweat patches" på ballerinorna gör inte det hela bättre. Snacka om orealistisk standard om du vill att en människa ska anstränga sig till typ dödens rand i tre timmar för din underhållning och så ska det inte synas svett och inte ska hon få andas med öppen mun heller efter sina solon. Snacka om objektifiering när varje tecken på att det är en levande människa ska försvinna, liksom:banghead:
 
Stör mig på samma sak.
Jobbar du också på statlig myndighet?
Nej, region/landsting.

Jag går all in och kör trippelstörning idag förresten, det är ju ändå måndag. :D

Den här BMW:n stod med motorn igång medan jag var inne på ICA och handlade. Det var BMW-föraren också...
 

Bifogade filer

  • 590AD28E-4C00-476A-B560-28FE6AA15523.jpeg
    590AD28E-4C00-476A-B560-28FE6AA15523.jpeg
    222,6 KB · Visningar: 34
Stör mig på att det varje månad, en dag innan jag får pengar, dras en prenumerationsavgift som inte syns i kontoutdraget som kommande dragning. Alltså tror jag pengarna är OK, tills det kommer ett mail om att de försökt dra men inte lyckats.

Varför kan inte min skalle få in aktuell summa och dragningsdag? :banghead::banghead:
 
Men precis. Sen att det 99% av gångerna är gubbar som skriver om "distracting sweat patches" på ballerinorna gör inte det hela bättre. Snacka om orealistisk standard om du vill att en människa ska anstränga sig till typ dödens rand i tre timmar för din underhållning och så ska det inte synas svett och inte ska hon få andas med öppen mun heller efter sina solon. Snacka om objektifiering när varje tecken på att det är en levande människa ska försvinna, liksom:banghead:
Samma gubbs skulle inte klaga på Zlatan elelr annan valfri manlig fotbollsspelares svettiga nuna.
 
Köpte ny (begagnad) bil för två veckor sedan. Igår dog drivningen på den och motorlampan började lysa. Verkstad får upp "orsak okänd" när de försökte läsa felkoden och hänvisar till märkesverkstad. Närmsta ligger fem mil bort 🤦‍♀️

Får se vad det här landar på... Köpet isig var en rejäl kostnad för oss just nu
Köpte du hos en bilfirma eller privatperson?
 
Screenshot_20211026-163347__01.jpg


Sånt här. En kommun letar efter folk för en undersökning. Den riktar sig till en specifik målgrupp precis som många andra undersökningar, handlar om att cykla på vintern istället för att åka bil. Alltid ska någon tycka att de borde inkluderas. Det är inte skattebetalarnas fel att hen är ensamstående och inte har bil.
 
Dagens störning går till förre ordföranden i Kungsbacka kommunfullmäktige.
Han skulle förmodligen fortfarande vara ordförande om han inte olyckligtvis avslöjats som sexköpare förra året, och därefter självmant avgått. Självklart var det första och enda gången han köpte sex, en högst momentant misstag, men han "tog sitt ansvar" och avgick. För att tämligen omgående söka, och få, den visstidspension han minsann har rätt till från kommunen på 58 000 kr/mån i totalt nästan nio år fram till pension.

Klart grabben ska ha försörjning. I Kungsbacka är det nämligen olagligt att tigga, det har samme förre ordförande (M) drivit igenom. "Tiggeri är inget lämpligt sätt att försörja sig", slog han fast då.

Av allt att döma är han ändå en rekorderlig och omdömesgill man, och får fortsatt förtroende på nya styrelseposter. För det vet man ju hur det är, alla kan ju råka göra fel. Och som han säger själv, brottet är ju sonat. (Han dömdes till böter motsvarande sådär två tredjedels månadslön.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 867
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 243
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 097
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 842
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp