Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stör mig på att jag visst har en särskild gen som aktiveras varje höst-vinter och ger mig en stark vision av hur julen ska se ut.

Vi snackar teman som t.ex. ”rustikt i grönt och brunt med inslag från södra Tyskland, kottar och trärena snidade små prydnader i granen”, ”Winter Wonderland med snö och frost och istappar i glas och Vita Häxan med ett rött äpple”, ”elegant sextiotal med sammet i mörkrött och grönt”, ”svensk torparjul med allmogefokus och karameller i pappersstrutar och klappar i brunt papper och snören”.

Alltså, det är jättekul på ett sätt men det känns så himla slösigt och oklimatsmart och oekonomiskt att förverkliga en ny kreativ vision varje år, även en bråkdel. Jag brukar försöka att begränsa den till en viss del av bostaden och skapa en liten värld på tex en konsol. Men det jag vill egentligen är ju att hela bostaden och maten och klapparna och allt pynt och aktiviteterna och mina kläder och gästernas kläder ska följa temat. Med andra ord inte det minsta rimligt. Ibland känns det som att jag ska spricka av alla oförverkligade jular!
 
Här är det ljust.

Vaknade av en taklampa som tändes vid fyra typ. Visade sig att husse hade vaknat av en katt som kräktes. Lagom när jag höll på att somna framåt halv sex sex då ulkades det igen. Sedan var det snart dags för väckarklockan att ringa halv åtta så ingen större mening att somna om. :cry:
Hur går det med katten?
 
Stör mig på att jag visst har en särskild gen som aktiveras varje höst-vinter och ger mig en stark vision av hur julen ska se ut.

Vi snackar teman som t.ex. ”rustikt i grönt och brunt med inslag från södra Tyskland, kottar och trärena snidade små prydnader i granen”, ”Winter Wonderland med snö och frost och istappar i glas och Vita Häxan med ett rött äpple”, ”elegant sextiotal med sammet i mörkrött och grönt”, ”svensk torparjul med allmogefokus och karameller i pappersstrutar och klappar i brunt papper och snören”.

Alltså, det är jättekul på ett sätt men det känns så himla slösigt och oklimatsmart och oekonomiskt att förverkliga en ny kreativ vision varje år, även en bråkdel. Jag brukar försöka att begränsa den till en viss del av bostaden och skapa en liten värld på tex en konsol. Men det jag vill egentligen är ju att hela bostaden och maten och klapparna och allt pynt och aktiviteterna och mina kläder och gästernas kläder ska följa temat. Med andra ord inte det minsta rimligt. Ibland känns det som att jag ska spricka av alla oförverkligade jular!
Det låter härligt 😍 jag hade velat ha den kreativiteten och fantasin att se sådant för mig. Och energin att utföra vad behövs.
Men visst, kan förstå att det blir opraktiskt att genomföra fullt ut.
 
De här stora blinkande kommentarerna som folk (mest lite äldre?) envisas med i Facebookinlägg. I diverse grupper osv ska det alltid blinka "Good luck" eller "How cute!" med olika färger och nån stor tumme upp. Jag får på riktigt en olustkänsla, men det ligger ju på mig haha. Men fy vad jag ogillar dem!
 
Den otacksamma hästen hoppade över staketet i sjukhagen :rage: Hon ska va glad att hon fick gå ut. Har slitit som ett djur med skiten i eftermiddag och så är det bara att ställa in henne igen. Den andra tjejen i stallet tyckte hon kunde gå i hagen bakom stallet, så springer dom inte om dom ser varandra.
1. dom springer visst. Min häst får absolut inte springa nu.
2. Hagen bakom stallet är sumpig och blir ren lervälling.
3. Jag gör inte en sjukhage för att det är kul utan för att jag måste
 
bett.PNG

Det här bettet.
 
På att jag tror att en bekant fått kontot kapat. Plötsligt fick jag en vänförfrågan. Tänkte att hen råkat radera mig - hen är 90+ med marginal. Profilbilden är densamma.

Men så kom mess på finska. Som jag inte kan läsa. Väldigt personliga saker, vad jag kunde googla mig till.

Men varför kapar man ett konto för att berätta om sjukdomar och fråga om mitt mående?

Såvitt jag begriper är min äldre bekant helsvensk.
 
På att jag tror att en bekant fått kontot kapat. Plötsligt fick jag en vänförfrågan. Tänkte att hen råkat radera mig - hen är 90+ med marginal. Profilbilden är densamma.

Men så kom mess på finska. Som jag inte kan läsa. Väldigt personliga saker, vad jag kunde googla mig till.

Men varför kapar man ett konto för att berätta om sjukdomar och fråga om mitt mående?

Såvitt jag begriper är min äldre bekant helsvensk.
Ja, det var märkligt 🤔
 
Jag har lust att störa mig på folk som klagar över hur svårt de har det, då det inte riktigt kan stämma. Pratade med en bekant som höll ett långt föredrag om hur svårt det är att vara nästan helt ensam med sina barn, hon hinner inte med allt nödvändigt i vardagen, och ekonomin är knapp.

Det kunde ha varit mitt liv, jag har varit ensamstående och jobbat heltid i väldigt många år.

Men. Hon är gift, är föräldraledig med ett glatt og friskt barn på ett drygt år, ett annat barn går i skolan, maken har ett välbetalt jobb med rimliga arbetstider och han är vad jag kan se ytterst engagerad i barnen.

Jag får inte verkligheten att gå ihop med klagandet. Eller i varje fall är jag inte rätt person att klaga inför. :crazy:
 
Jag har lust att störa mig på folk som klagar över hur svårt de har det, då det inte riktigt kan stämma. Pratade med en bekant som höll ett långt föredrag om hur svårt det är att vara nästan helt ensam med sina barn, hon hinner inte med allt nödvändigt i vardagen, och ekonomin är knapp.

Det kunde ha varit mitt liv, jag har varit ensamstående och jobbat heltid i väldigt många år.

Men. Hon är gift, är föräldraledig med ett glatt og friskt barn på ett drygt år, ett annat barn går i skolan, maken har ett välbetalt jobb med rimliga arbetstider och han är vad jag kan se ytterst engagerad i barnen.

Jag får inte verkligheten att gå ihop med klagandet. Eller i varje fall är jag inte rätt person att klaga inför. :crazy:

Håller helt med dig om sånt här klagande. Det är störande att lyssna på när man vet att det inte stämmer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 961
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 314
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 130
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 927
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp