Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stress. Känns som om jag konstant snurrar runt min egen axel och inte får något gjort. Jag försöker verkligen göra listor och prioritera, men när det blir för mycket försöker jag göra allt på samma gång.
Det är så många gånger under dagen som jag känner att det är så tungt att andas. 😔 (Fast jag skäms över det, för jag har så mycket att vara tacksam över).
 
Stress. Känns som om jag konstant snurrar runt min egen axel och inte får något gjort. Jag försöker verkligen göra listor och prioritera, men när det blir för mycket försöker jag göra allt på samma gång.
Det är så många gånger under dagen som jag känner att det är så tungt att andas. 😔 (Fast jag skäms över det, för jag har så mycket att vara tacksam över).
Aldrig skämmas ❤️ 🤗
 
Vi tar två till, nu när ångan är uppe. :meh:

Att allt fler vårdkontakter ersätts(!) av filmklipp. Jag pratar inte om ökad tillgänglighet och flexibilitet genom videosamtal och liknande, utan om att fler och fler kliniker och mottagningar skapar videoklipp och filmat material som i praktiken ersätter fysiska kontakter. Initiativen startade under covidpandemin men har nu vuxit till sanningar; det går precis lika bra att titta på några mer eller mindre amatörmässigt producerade filmklipp som att faktiskt prata med en barnmorska, dietist, logoped etc. Den här utvecklingen har mig veterligt aldrig prövats eller utvärderats, utan omfamnas förbluffande okritiskt i åtminstone min region.

Att det är så svårt att skapa en datormiljö som är enkel, intuitiv, tydlig och kräver minimalt underhåll, för äldre. Vardagliga göromål kräver mer och mer undantagslöst tillgång till dator. Min mamma (76) och hennes sambo (91) är jämförelsevis praktiska och lösningsinriktade personer men det går inte att snacka bort att det är förbannat svårt att navigera i och underhålla en välfungerande windowsmiljö när man är 90+. Uppdateringar av ditt och datt, malware, betallösningar, felklick... Jag skulle vilja se ett "seniorläge" i windows där grafisk miljö är renodlad och optimerad på ett professionellt och genomtänkt sätt, där inställningsmöjligheter är mallade och förenklade, och där funktioner överlag implementerats för att minimera administrationen av själva datorn. Det borde inte vara rocket science.
 
Att det är så svårt att skapa en datormiljö som är enkel, intuitiv, tydlig och kräver minimalt underhåll, för äldre. Vardagliga göromål kräver mer och mer undantagslöst tillgång till dator. Min mamma (76) och hennes sambo (91) är jämförelsevis praktiska och lösningsinriktade personer men det går inte att snacka bort att det är förbannat svårt att navigera i och underhålla en välfungerande windowsmiljö när man är 90+. Uppdateringar av ditt och datt, malware, betallösningar, felklick... Jag skulle vilja se ett "seniorläge" i windows där grafisk miljö är renodlad och optimerad på ett professionellt och genomtänkt sätt, där inställningsmöjligheter är mallade och förenklade, och där funktioner överlag implementerats för att minimera administrationen av själva datorn. Det borde inte vara rocket science.
Det är inte ofta jag använder dator idag då telefonen har ersatt så mycket av det behovet för mig, men varje gång jag sätter mig vid en dator slås jag av hur användarovänligt det är, speciellt jämfört med en telefon.
Ett förenklat läge på datorn tror jag att väldigt många skulle ha nytta av, inte bara seniorer.
 
Jag är jättenöjd med denna. Älskar även temakarinsatsen och att öppningen är så vid att den är lätt att göra ren.

En fråga: hur mycket piper den? Den vi har nu (som läcker) piper i tid och otid! När man kopplar in sladden, varje gång man trycker på en knapp plus att den piper hysteriskt när vattnet uppnått rätt temp. Jag håller på att jämföra den här och en annan snarlik av ett annat märke. Jag skulle gärna vilja ha en som är tystare. Jag behöver inte att den piper högt när jag ställer in temp och det räcker med ett diskret pip när vattentemp är uppnådd.
 
En fråga: hur mycket piper den? Den vi har nu (som läcker) piper i tid och otid! När man kopplar in sladden, varje gång man trycker på en knapp plus att den piper hysteriskt när vattnet uppnått rätt temp. Jag håller på att jämföra den här och en annan snarlik av ett annat märke. Jag skulle gärna vilja ha en som är tystare. Jag behöver inte att den piper högt när jag ställer in temp och det räcker med ett diskret pip när vattentemp är uppnådd.
Jag kopplar inte ut, så det vet jag inte. Annars tycker jag den är relativt tyst både i uppkokning och signaler. Den har små ganska tysta enstaka ”dutt” vid ändring av temperaturen och start. Tre likadana duttar när den är klar.

Jag är ljudkänslig och tycker den är bra ljudmässigt. Lämnade tillbaka en annan innan pga ljudnivån på både uppkok och signaler. Samtidigt så har den ljudsignaler, bara inte påståeliga.
 
En fråga: hur mycket piper den? Den vi har nu (som läcker) piper i tid och otid! När man kopplar in sladden, varje gång man trycker på en knapp plus att den piper hysteriskt när vattnet uppnått rätt temp. Jag håller på att jämföra den här och en annan snarlik av ett annat märke. Jag skulle gärna vilja ha en som är tystare. Jag behöver inte att den piper högt när jag ställer in temp och det räcker med ett diskret pip när vattentemp är uppnådd.
Köksmaskiner behöver sällan hålla på att pipa. Ett jävla otyg...
 
Jag kopplar inte ut, så det vet jag inte. Annars tycker jag den är relativt tyst både i uppkokning och signaler. Den har små ganska tysta enstaka ”dutt” vid ändring av temperaturen och start. Tre likadana duttar när den är klar.

Jag är ljudkänslig och tycker den är bra ljudmässigt. Lämnade tillbaka en annan innan pga ljudnivån på både uppkok och signaler. Samtidigt så har den ljudsignaler, bara inte påståeliga.

Ok, det låter ju ändå hyfsat ok. Den vi haft piper verkligen väckarklockshögt i tid och otid! Otroligt irriterande!
 
Jag har ju en kollega som jag inte tål. Han är bara för mycket och nu har han gjort det IGEN.
Vi har fått några nya produkter lanserade i Sverige som vi är återförsäljare till och han har sålt nummer 2 i Sverige, nummer 1 sålde en annan av säljarna. Men idioten är så NOGA med att "hans" affär officiellt ska vara den första. Jävla tönt
 
Jag har ju en kollega som jag inte tål. Han är bara för mycket och nu har han gjort det IGEN.
Vi har fått några nya produkter lanserade i Sverige som vi är återförsäljare till och han har sålt nummer 2 i Sverige, nummer 1 sålde en annan av säljarna. Men idioten är så NOGA med att "hans" affär officiellt ska vara den första. Jävla tönt

Nu visar det sig dessutom att den han sålt till är en polare till honom och ett av lockbetena var att de två skulle hamna på bild i branschtidningen. Jag DÖR.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 944
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 847
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 253
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
105 048
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp