Störiga saker vi stör oss på, del 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stör mig enormt på kvinnor som förminskar det reella problemet med mäns våld mot kvinnor och menar att det är kvinnornas eget fel. Som ylar om att ”kvinnor kan faktiskt utsätta män också!”
Sluta jämföra äpplen och cykelpumpar och lägg skulden där den hör hemma för bövelen! :mad:

(Ja givetvis stör jag mig på män som gör samma sak också. Men när kvinnor gör det så känns det liksom ÄNNU värre.)
 
Stör mig enormt på kvinnor som förminskar det reella problemet med mäns våld mot kvinnor och menar att det är kvinnornas eget fel. Som ylar om att ”kvinnor kan faktiskt utsätta män också!”
Sluta jämföra äpplen och cykelpumpar och lägg skulden där den hör hemma för bövelen! :mad:

(Ja givetvis stör jag mig på män som gör samma sak också. Men när kvinnor gör det så känns det liksom ÄNNU värre.)
Fast det är väl internaliserat kvinnohat typ. Patriarkala strukturer som påverkar kvinnorna.
 
Jag stör mig på en mamma i en lokal facebookgrupp. En kvinna berättar att hon under kvällen sett en grupp barn vid lekparken som rev sönder buskar och träd, och att hon gått och pratat med dem, och visar bilder på förstörelsen, och ber folk om att prata med sina barn. Några svarar, hur hemskt det ser ut och att det var bra att hon ingrep.
En mamma, vars barn är ökända för att orsaka problem av diverse slag, svarar "Och? Vad är problemet?" Ja du, kanske det är du och din attityd som är problemet....
 
Stör mig enormt på kvinnor som förminskar det reella problemet med mäns våld mot kvinnor och menar att det är kvinnornas eget fel. Som ylar om att ”kvinnor kan faktiskt utsätta män också!”
Sluta jämföra äpplen och cykelpumpar och lägg skulden där den hör hemma för bövelen! :mad:

(Ja givetvis stör jag mig på män som gör samma sak också. Men när kvinnor gör det så känns det liksom ÄNNU värre.)
Men det handlar väl också om att känna sig trygg - om kvinnor som gör rätt inte blir utsatta, så är det bara att göra rätt, så är man trygg. Man vill inte att världen ska vara ett gungfly där tur och otur avgör.

Det är en form av modern vidskepelse.

Änndring inte modern, gammal som bergen
 
Men det handlar väl också om att känna sig trygg - om kvinnor som gör rätt inte blir utsatta, så är det bara att göra rätt, så är man trygg. Man vill inte att världen ska vara ett gungfly där tur och otur avgör.

Det är en form av modern vidskepelse.

Änndring inte modern, gammal som bergen
Ja, på det spåret möter jag så mycket puckat om långvarig sjukdom, särskilt inom alternativsvängen.

Tex: ”hur kan du vara sjuk så länge du som har så hööööga vibratiooooner?”

1) hur har du mätt mina vibrationer?
2) har sjukdom låga vibrationer då och hur har du kommit fram till det?
3) känns det hotande att jag sabbar din bild av att bara en lever rätt/med hööga vibratiooooner så kan en inte bli sjuk (vilket innebär att även du skulle kunna bli sjuk)?
 
Stör mig enormt på kvinnor som förminskar det reella problemet med mäns våld mot kvinnor och menar att det är kvinnornas eget fel. Som ylar om att ”kvinnor kan faktiskt utsätta män också!”
Sluta jämföra äpplen och cykelpumpar och lägg skulden där den hör hemma för bövelen! :mad:

(Ja givetvis stör jag mig på män som gör samma sak också. Men när kvinnor gör det så känns det liksom ÄNNU värre.)
Det kan vara nyttigt att fundera över varför det känns värre när det kommer från kvinnor. Har du högre förväntningar på kvinnor? Varför är det lättare att acceptera det beteendet från män?

Internaliserad sexism är jätteknepigt, och ingen är immun. Vet själv att jag ständigt måste ifrågasätta mina egna tankar och antaganden.
 
Min kassa kropp och liv :meh::cautious:
Har varit blödningsfri i 6 v nu och tänkte att jag äntligen hittat något p medel som faktiskt funkade och gjorde mig blödningsfri. Nej. Självklart inte.
I morgon åker jag till Nyköping och häntar fotoutrustningen och blir borta hela dagen, på onsdag fyller mamma och på fredag börjar jag jobba vilket betyder är på en skola och fotar studenter hela dagen. Så självklart ska jag få mens nu. Vid sämsta tänkbara tillfälle. Återigen får man en jäkla kalldusch över att man absolut inte får vara lite jäkla nöjd med livet. Samma sak varenda jäkla gång man tror att nu, nu äntligen får någonting faktiskt gå lite bra. Nej. Då ska det ryckas undan eller förstöras med något nytt helvete. Skjut mig.
 
Stör mig enormt på kvinnor som förminskar det reella problemet med mäns våld mot kvinnor och menar att det är kvinnornas eget fel. Som ylar om att ”kvinnor kan faktiskt utsätta män också!”
Sluta jämföra äpplen och cykelpumpar och lägg skulden där den hör hemma för bövelen! :mad:

(Ja givetvis stör jag mig på män som gör samma sak också. Men när kvinnor gör det så känns det liksom ÄNNU värre.)

Det där tycker jag är så intressant. I många länder är det kvinnor som utför FGM (female genital mutilation). Man kan tycka att de som själva gått igenom övergreppet aldrig skulle utsätta någon annan för det, allra minst en liten flicka. Men när man pratar med en del så är det ofta, jag har inte tagit någon skada av det och/eller det är vår tradition och kultur och det ska inte utomstående lägga sig i.

Jag försöker att se andras kultur och respektera den, men när det kommer till FGM är jag totalt och komplett intolerant och har noll förståelse än mindre respekt. Det ska utrotas, nu! Och de som utför det i Sverige ska få stränga straff och förlora vårdnaden om sin dotter vare sig de är direkt inblandade eller inte. Föräldrarnas rätt till sitt barn ska pga det fruktansvärda övergreppet, förverkas för alltid. Punkt slut.
 
Min kassa kropp och liv :meh::cautious:
Har varit blödningsfri i 6 v nu och tänkte att jag äntligen hittat något p medel som faktiskt funkade och gjorde mig blödningsfri. Nej. Självklart inte.
I morgon åker jag till Nyköping och häntar fotoutrustningen och blir borta hela dagen, på onsdag fyller mamma och på fredag börjar jag jobba vilket betyder är på en skola och fotar studenter hela dagen. Så självklart ska jag få mens nu. Vid sämsta tänkbara tillfälle. Återigen får man en jäkla kalldusch över att man absolut inte får vara lite jäkla nöjd med livet. Samma sak varenda jäkla gång man tror att nu, nu äntligen får någonting faktiskt gå lite bra. Nej. Då ska det ryckas undan eller förstöras med något nytt helvete. Skjut mig.
Tänkte att det löser sig, finns menskopp på den lokala mataffären (eftersom jag slängde den jag hade) så hinner ju fixa det idag. Kommer dit bara för att upptäcka att nej, det fanns såklart inte. Det har alltid funnits förut, men inte idag.
Kommer inte hinna in någonstans i morgon heller innan jag ska vara på jobbet sas. Yay. Den där jädra Murphy måste ju ha något riktigt rejält emot mig :cautious:
 
Kikar lite halvt på Personen bakom "domarjävel" där en av domarna som är med får frågan om han personligen blivit utsatt för något hat eller hot, och konversationen går typ:

"Jag har inte varit med om att någon hotat mig när jag gjort misstag"
(En annan domare babblar på om att en av deras kollegor fått bo på annan adress ett tag på grund av hot, men man ska absolut inte sjåsa upp det, det händer men det är verkligen inte vanligt)
Personen som intervjuar frågar sen - "Vad är det värsta du hört?"
"Att de ska döda mina barn. Men jag tar det inte personligt. I stundens hetta är det någon som kastar ur sig det"

Alltså jag vill bara skaka om dessa DUDES som sitter och säger att "det är inget farligt", "det är sånt som händer", "boys will be boys", men även att de inte kan förstå varför det är accepterat att bete sig såhär i fotbollssammanhang. Vill bara skrika i deras ansikten att det är ju just det ni gör i den här bilen just nu, accepterar beteendet genom att skaka av er det och skylla på att ni är i en bubbla så det spelar ingen roll.
 
Kikar lite halvt på Personen bakom "domarjävel" där en av domarna som är med får frågan om han personligen blivit utsatt för något hat eller hot, och konversationen går typ:

"Jag har inte varit med om att någon hotat mig när jag gjort misstag"
(En annan domare babblar på om att en av deras kollegor fått bo på annan adress ett tag på grund av hot, men man ska absolut inte sjåsa upp det, det händer men det är verkligen inte vanligt)
Personen som intervjuar frågar sen - "Vad är det värsta du hört?"
"Att de ska döda mina barn. Men jag tar det inte personligt. I stundens hetta är det någon som kastar ur sig det"

Alltså jag vill bara skaka om dessa DUDES som sitter och säger att "det är inget farligt", "det är sånt som händer", "boys will be boys", men även att de inte kan förstå varför det är accepterat att bete sig såhär i fotbollssammanhang. Vill bara skrika i deras ansikten att det är ju just det ni gör i den här bilen just nu, accepterar beteendet genom att skaka av er det och skylla på att ni är i en bubbla så det spelar ingen roll.

Ptja, domstolarna tycker ju att jag i mitt yrke ska stå ut med sånt :meh:
Så varför inte på fotbollsplanen? (OBS, jag tycker att det är lika orimligt överallt.)
 
Ptja, domstolarna tycker ju att jag i mitt yrke ska stå ut med sånt :meh:
Så varför inte på fotbollsplanen? (OBS, jag tycker att det är lika orimligt överallt.)
Ptja, det spelar väl ingen roll vart man är, man ska inte behöva stå ut med sånt? Förstår verkligen inte vart du vill komma med din kommentar.

Det jag säger är ju att det visar ju bara på en tillåtande kultur. Jag tycker det ska vara nolltolerans på sånt där. Vuxna människor som inte kan bete sig (se bara vad som hände i helgen), nä fy f*n. Hela den delen i bilresan är så himla konstig, de ifrågasätter varför folk tror att man kan bete sig hur som helst på en idrottsarena, men sen rycker de bara med axlarna att någon tvingas från sitt hem på grund av hotbilden mot dem.
 
Alltså nä.. Vad är det här för människor?! Nu förklarar alltså domaren för sina BARN att "ibland säger folk dumma saker på fotbollsmatcher, men det är sånt som händer i stundens hetta. De kanske tänker efter sen och tänker att det kanske inte var okej". Nä. Uppfostra inte barn till att det är okej att säga vad som helst oavsett hur arg du är. Alltså jag blir så fruktansvärt provocerad av allt ursäktande för vuxna karlar som inte kan bete sig så fort det är en liten boll inblandad 🤢
(Kanske borde stänga av det här innan jag får en hjärnblödning :D)
 
Ptja, det spelar väl ingen roll vart man är, man ska inte behöva stå ut med sånt? Förstår verkligen inte vart du vill komma med din kommentar.

Det jag säger är ju att det visar ju bara på en tillåtande kultur. Jag tycker det ska vara nolltolerans på sånt där. Vuxna människor som inte kan bete sig (se bara vad som hände i helgen), nä fy f*n. Hela den delen i bilresan är så himla konstig, de ifrågasätter varför folk tror att man kan bete sig hur som helst på en idrottsarena, men sen rycker de bara med axlarna att någon tvingas från sitt hem på grund av hotbilden mot dem.

Läste du inte hela min kommentar?
 
Att jag inte kan låta bli att göra en massa saker med min nyligen brutna handled.
En granne körde förbi och såg lite förvirrad ut när jag lyfte ett badkar på högkant för att tömma det och hejade på honom med den gipsade armen. Helt otippat gör armen ont! (Men hästarna har fräscht vatten 🤷‍♀️ )

Less på det här nu! :wtf: :sorry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 455
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
4 302
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 467
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 947
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp